Connemarasto som får små föl.

Sv: Connemarasto som får små föl.

Hur hör man skillnad på seriositeten hos ev. köpare redan vid ett telefonsamtal?
Nu kanske vi definierar duktiga ryttare olika men jag skulle nog vilja påstå att jag ser duktiga ponnyryttare (alla kategorier) på i stort sett alla tävlingar jag besöker.

Jag tycker man hör det på frågorna de ställer. Har även halvblod. Jag tycker att folk med kunskap om hästar ställer mer frågor om ganska så viktiga saker som den mindre ryttenerade glömmer.
Ja har inte sakt att de ryttarna som är ute och tävlar inte är duktiga fördet tycker jag att de är. Tycker tävlings ryttarna rider bara bättre och bättre. De jag syftade på var dessa ryttare som kommer direkt från ridskolan som ridit ett två år och föräldrarna tycker att det är dags att skaffa en egen ponny oftast så funkar inte det så bra. De är oftast förhårda i handen och bankar ponnyn i sidorna och ponnyn flyger i taket då man ridit in den med finare hjälper. Ska väl lägga till att jag rider inte in dem själv utan att jag lämnar i väg dem till kunniga beridare. Vill inte klanka ner på ridskolorna för jag tycker att de är jätte viktiga. Men många hästar på ridskolorna går av vana och det är toppen för allas säkerhet men det skiljer sig från att ha en egen.

Senast ändrad:

Men då jämför du alltså erfarna vuxna med barn/föräldrar som ska skaffa sin första ponny? Är inte det lite orättvist?

Nej det tycker jag inte då det är en säkerhet för barnen då jag inte tycker att det är lämpligt att rida en ponny som är ung med dålig rutin från både den vuxne och barnet. har barn själv och uppskattar att de kan rida sin ponny på ett bra sätt för allas trygghet.
Jag vet inte vart du vill komma med du är ju uppenbart bara ute för att leta fel. Jag har mina åsikter och du kan ha dina det enda jag ville ha var tips på en lämplig hingst som kanske kan passa då jag inte vill ha c-ponny föl men uppenbart har du inga tips.
Men då jämför du alltså erfarna vuxna med barn/föräldrar som ska skaffa sin första ponny? Är inte det lite orättvist?

Carnaby ptarick hooligan brukar ge s
Hej !

Vad har hon för härstamning på mödernet?

Vet inte huruvida detta är vetenskapligt bevisat eller ej, men får hon bra foder? får hon alla olika ämnen som hon skall ha?

Poeten har ju fått ganska varierad storlek på sina avkommor. Visst, en del överhöjdare, men även många C-ponnyer...

Jag hade nog hållit mig inom Connemararasen. :D Fast visst finns det många fina part-breeds också!

Hingstförslag: Ashfield Cathal Crobdhearg och Carnaby Patrick Hooligan. Har gett en del maxade D-ponner. Tror inte de har så stor variation på höjderna, enligt vad jag vet. Dessutom kan båda hoppa och har bra exteriör samt bra temperament där till!

Carnaby patrick hooligan ger en del stora avkommor som sagt. Min blev dock lite för stor hon är 154cm idag. och lär väl växa någon cm till. Tilläggas bör att modern är c-ponny

Jag förstår faktiskt inte vad du menar. Du får nog ta och skriva lite noggrannare så jag förstår vad du menar.
Jag är inte alls ute för att leta fel, däremot försöka förstå vad som gör att du anser att vuxna generellt sett är bättre ryttare än barn.

Jo de får vara c ponnyer. Men marknaden är bättre för d-ponnyer och jag vill ju gärna kunna sälja mina föl. Så därför undrar jag vad ni skulle rekomendera att betäcka med.

Något utav det viktigaste i ett avels arbete är att kolla upp sitt sto´s härstamning. Hon själv är d-ponny, men hur ser det ut i stammen bakom henne. Det kan vara en ren tillfällighet att hon är en d-ponny.
Forska i hennes stam, vad hennes mor, mormor osv lämnat i storlek med vilken hingst.
Då får du ett mer klart svar i slut ändan. Och kan mer strategiskt söka en hingst för ditt sto, än att du famlar i mörkret, men naturens lagar kommer du inte undan.

Lycka till.

Jag har mina åsikter och du kan ha dina det enda jag ville ha var tips på en lämplig hingst som kanske kan passa då jag inte vill ha c-ponny föl.

Jag vill tipsa om Garryhack Frederick. Han själv är väl maxad 147cm och har lämnat överhöjdare både på Irland och i Sverige. Lofty Roderic har ju även han lämnat en del överhöjdare så troligen så kommer väl de små generna ifrån mammans sida.

Jag förstår faktiskt inte vad du menar. Du får nog ta och skriva lite noggrannare så jag förstår vad du menar.
Jag är inte alls ute för att leta fel, däremot försöka förstå vad som gör att du anser att vuxna generellt sett är bättre ryttare än barn.

Erfarenhet? (= lång träning, många ridtimmar)
Lärdom? (tar många år att få)
Insikt? (Tror inte längre att de är "världsmästare)
Vana? (Av att ha ridit många olika hästar)

Om du inte väljer att medvetet misstolka inlägg, så inser nog du att man inte kan prata om ALLA vuxna, utan om de som utbildar unghästar "på riktigt" dvs "proffs och halvproffs, inte amatörer...

Givetvis finns det duktiga barn, ingen annan har väl sagt det...eller???

Ta inte allt som personligt påhopp:smirk:
Du är säkert en duktig ryttare, men förmodligen finns det så många bättre...

Det är precis det jag försöker få fram, att Jessica tycks jämföra äpplen och päron. Att jämföra rutinerade vuxna med barn som ska få sin första ponny är ju enbart dumt. Det förstår ju varenda kotte att den vuxne bör vara bättre som ryttare.
Ska man jämföra rättvist måste det ju göras mellan ett barn och en vuxen som har ungefär lika stor erfarenhet. Och det är där jag är nyfiken på hur man hör skillnad direkt i telefonen på vem som är bäst lämpad.
Därför anser jag att det solklart är Jessica som har blandat ihop saker och ting, och nu också du.

Dessutom har jag svårt att tro att de vuxna "proffsen" väljer att köpa en ponny. Det handlade ju nämligen inte om var man lämnar sin ponny för inridning utan om vem man säljer sin ponny till.

Hur ska man tolka följande inlägg om inte annat än att barn generellt sett är dåliga ryttare som bara sliter och drar?
"[...] än en c-ponny som barnen växer ur lika fort som de köpt den eller att de har så dålig rutin var det gäller hästar så de sitter och sliter och drar."

"Man får leta länge för att hitta någon bra c-ponnyryttare [...]"

Din :smirk: kan du strunta i, jag har öht inte tagit något som ett personligt påhopp. Jag tillhör inte ens barnen längre. Att det ryttare som är bättre än jag har jag heller aldrig förnekat.
Läs noggrannare så ska du nog förstå.

Jag menade inte så illa, jag vet att du inte tillhör "barn" längre, men ibland tycker jag att du resonerar ngt barnsligt;)...dock inte alltid, ofta har du kloka funderingar :bow:

Jag syftar kanske inte enbart till denna tråden, ber om ursäkt för det:o

Men det är riktigt svårt att hitta tillräckligt duktiga ungar, med tillräckligt duktiga föräldrar OM man har höga krav, och vill se sina avkommor ute på championat och kvalitet osv.
Titta bara på resultaten från ungponnyhelgen nyligen, det är massor av vuxna utbildare som plockar de mest eftertraktade rosetterna...

Precis. Och du får lika mkt betalt för en överstor 3-åring som för en ponny d:o. Och din uppfödning får ett långt lyckligt familjeliv istället för att byta ägare var annat-tredje år som tävlingsponnyerna. Dessutom slipper du alla inkompetenta ponnyryttare/"tränare".

DÄRFÖR är jag inte det minsta betänksam över ev mankhöjder när jag avlar connemara. Så länge man säljer dem som 0-3 år gör det ingen ekonomisk skillnad, och du slipper våndas varje gång du ser "dina" uppf i tillsaluannonser. Dessutom går ö-höjdstona att stambokföra och avla på.

= Släpp mankhöjdsnojan!!

Vad är det för garanti att en häst blir bättre omskött och tränad än en liten häst???!! Jag förstår att ditt inlägg är menat att provocera, och det lyckas du med. Och att förolämpa mängder av duktiga ponnyägare, -ryttare, -tränare. Och vad trevligt för en ponny att kunna bli såld till en ny ägare, när den gamla ägaren vill/måste göra annat. Ridhästarna får aldrig den chansen....

Ingen fara, jag blir bara väldigt irriterad när ponnyryttare sågas rakt av så ofta som det görs. Det är trots allt så att duktig ryttare blir man av erfarenhet och vilja att lära, oavsett ålder. Sen har vuxna många gånger ett försprång men det hjälper inte om de inte har förmågan att lära sig.
Tackar förresten också :) Jag försöker så gott jag kan :angel:

Ja, visst är det svårt att finna ponnyryttare med föräldrar som vill lägga tid och kraft på att utbilda från scratch. Min gissning är dock att det till stor del beror på att ponnyåren inte är så väldigt många. Har man då bara möjlighet att ha en ponny vill man kanske ha en ponny som man kan tävla med "på riktigt" direkt. En gissning från min sida.
Själv hoppas jag på att kunna rida championaten på min egen uppfödning, bara att hålla tummarna för att allt går som vi tänkt oss :)

Det var ju det jag skulle skrivit sist, glömde det hela...

Jag anser mig ha väldigt bra "öra" för att kunna känna av vilka som är duktiga och kunniga via telefon.
"Virrpannor" och oseriösa får aldrig ens komma och titta:devil:
Men jag har väl missat ngn gång iofs, fast dåå har jag ju sålt en del genom årens lopp oxå:angel:

Ja, till viss del kan man ju höra vilka som är seriösa men man kan ju inte veta om de är bra på att rida eller inte, t.ex. Och vissa kan ju låta förvirrade av den enkla anledningen att de inte gillar att prata i telefon.
Jag har inte varit i "branschen" så väldigt länge, bara fått en del bud på de två ponnyer jag har som inte ska säljas ;)

Det var ju det jag skulle skrivit sist, glömde det hela...

Jag anser mig ha väldigt bra "öra" för att kunna känna av vilka som är duktiga och kunniga via telefon.
"Virrpannor" och oseriösa får aldrig ens komma och titta:devil:
Men jag har väl missat ngn gång iofs, fast dåå har jag ju sålt en del genom årens lopp oxå:angel:

Jag fick mig faktiskt en rejäl tankeställare nu när jag sökte ny medryttare för några månader sedan. En 13-årig tjej jag pratade med var en total katastrof i telefon och jag fick inte ur henne någonting av värde alls, typ bara mmmm, ööhhh och jaaa. Tänkte mer eller mindre be henne glömma det hela på studs men eftersom det var bekanta som tipsat om henne fick hon komma och provrida i alla fall. Upp dyker en supertrevlig tjej, ambitiös, noggrann och jätteintresserad. Och så visade det sig dels att hon hade ett ganska gravt hörselfel och hörapparat vilket hon inte velat tala om för mig och dels hade varit jättenervös och fått totalpanik när jag ringde eftersom hon ville ju så gärna att jag skulle välja henne....
Så kan det gå, idag rider hon min ponny ett par gånger i veckan och jag är jättenöjd. Hade inte tvekat en sekund att sälja ponny till henne även om hon bara är en vanlig liten ridskoletjej som aldrig haft egen häst...

Jag tycker INTE om att prata i telefon. Har haft mer eller mindre telefonskräck.

Numer har den i stort sett gått över men inte helt.

Så jag tycker nog inte heller att man ska avfärda folk på telefon rakt av.

Vilken typ brukar avkommerna bli på Carnaby Patrick hooligan. Mitt sto är av god rastyp men inte den utmärkta sportponnyn direkt utan mer för utställning.
Vet du något om Castleside JJ?
Tycker det är lite spännande med guldbrunt. Kanske blir det för mycket massa.
Carnaby ptarick hooligan brukar ge s

Carnaby patrick hooligan ger en del stora avkommor som sagt. Min blev dock lite för stor hon är 154cm idag. och lär väl växa någon cm till. Tilläggas bör att modern är c-ponny

Vilken typ brukar avkommerna bli på Carnaby Patrick hooligan. Mitt sto är av god rastyp men inte den utmärkta sportponnyn direkt utan mer för utställning.
Vet du något om Castleside JJ?
Tycker det är lite spännande med guldbrunt. Kanske blir det för mycket massa.

Min kille e. "Packie" fick på fölmönstringen en 9:a på typ och omdömet "Välutvecklad mycket god rastyp". Han var klassvinnare på Riks som 1-åring. Men unghästar är ju som känt inte världens vackraste, så det ska bli mycket spännande att visa honom som vuxen!!

Aragorn är ganska lätt och ädel i typen. Inte av de grövre! Hans mor är ju också av den nättare modellen..

Aragorns halvbror, Unicorn, är av den lite grövre modellen dock, men det är hans mor också..

Bilder på min Aragorn finns här: www.freewebs.com/appledale

Om ditt sto är åt det grövre hållet, om man säger, så är det kanske bättre att ta en lite ädlare hingst? om du vill ha en ädlare avkomma alltså...

Nej ett åringar är inte så fina det kan jag hålla med om. Det var kul att det gick så bra. Packie är väl en ganska poppulär hings om jag har förstått det rätt?
Nej jag vill inte ha för grova lite mer åt hållet R R lämnar. Fast att jag vill ha en hopphingst.

Min kille e. "Packie" fick på fölmönstringen en 9:a på typ och omdömet "Välutvecklad mycket god rastyp". Han var klassvinnare på Riks som 1-åring. Men unghästar är ju som känt inte världens vackraste, så det ska bli mycket spännande att visa honom som vuxen!!

Aragorn är ganska lätt och ädel i typen. Inte av de grövre! Hans mor är ju också av den nättare modellen..

Aragorns halvbror, Unicorn, är av den lite grövre modellen dock, men det är hans mor också..

Bilder på min Aragorn finns här: www.freewebs.com/appledale

Om ditt sto är åt det grövre hållet, om man säger, så är det kanske bättre att ta en lite ädlare hingst? om du vill ha en ädlare avkomma alltså...

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
3 002
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 898
Avel Hej, jag skulle vilja ha tips om hopphingstar att betäcka mitt D-ponny sto med! Meningen är att helst få fram en framtida tävlingshäst...
2
Svar
24
· Visningar
3 791
Trädgård & Växter Är det någon härinne som provat driva upp papaya som inomhusväxt? Jag fick ett infall tidigare i sommar och slängde ned samtliga frön...
Svar
0
· Visningar
555
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka