Connemarasto som får små föl.

Sv: Connemarasto som får små föl.

Nej de är bara ett och ett föl men de är väldigt små. Har varit flera och tittat och de säger alla att dom inte kommer att bli d-ponnyer. Men de är väldigt fina då de växer väldigt jämt. Du kanske kan hjälpa mig att hitta en bra hingst då du värkar ha mycket erfarenhet.
Mvh Jessica

Hur stora är de nu?

*delvis kl*

Lite OT men många i den här tråden talar om att det är många connemaror som växer över...är själv ute efter en överhöjdare att köpa, men de är nästan omöjliga att hitta ( har hittat totalt 3 st, varav 2 var 4 år bara) så det kan väl inte finnas så många som växer över? :confused:
Var hittar man alla dessa överhöjdare? :confused:

dom säljs nnog ganska tidigt i ung ålder och sen blir dom kvar hos ägarna.

jag har själv 2 överhöjdare (eller en överhöjdare och en som är på väg att bli överhöjdare.)

De säljs direkt från uppfödaren o kommer aldrig ut på marknaden igen :angel:

Precis. Och du får lika mkt betalt för en överstor 3-åring som för en ponny d:o. Och din uppfödning får ett långt lyckligt familjeliv istället för att byta ägare var annat-tredje år som tävlingsponnyerna. Dessutom slipper du alla inkompetenta ponnyryttare/"tränare".

DÄRFÖR är jag inte det minsta betänksam över ev mankhöjder när jag avlar connemara. Så länge man säljer dem som 0-3 år gör det ingen ekonomisk skillnad, och du slipper våndas varje gång du ser "dina" uppf i tillsaluannonser. Dessutom går ö-höjdstona att stambokföra och avla på.

= Släpp mankhöjdsnojan!!

min Holly Hobbie ( på bilden till vänster) har haft 1 föl med ett halvblod ( tjuvbetäckning) det blev en d-ponny... ett föl med fullblod det blev liten d-ponny... sen har fåttconnemara fölet Rover , en liten c-ponny, så prova med Potte eller ett gigantiskt fullblod, de får man i alla fall bra betalt för, starka smidiga hästar!

Nej det måste det inte då jag har varit inne på att ta ett fullblod för att få lite storlek men vet inte vad man ska välja, har inte så stor koll på fullbloden. Samtidigt är det ju kul med renrasiga.

Måste det vara en renrasig connemara?:angel:

Jag har också letat efter en överhöjdare att köpa med det fanns inga till salu då heller. Det känns nästan som det är lite brist på dem.

*delvis kl*

Lite OT men många i den här tråden talar om att det är många connemaror som växer över...är själv ute efter en överhöjdare att köpa, men de är nästan omöjliga att hitta ( har hittat totalt 3 st, varav 2 var 4 år bara) så det kan väl inte finnas så många som växer över? :confused:
Var hittar man alla dessa överhöjdare? :confused:

De säljs direkt från uppfödaren o kommer aldrig ut på marknaden igen :angel:

Instämmer :smirk: vill nog inte påstå att det är "brist" på dem utan som sagt var, de är eftertraktade och hinner ofast inte ut på markanden. Är man ute efter en överhöjdare, går det ju att infomera "säljare/uppfödare" om detta...kanske chanserna ökar till att hitta ngn!

Du tycker inte att du generaliserar lite? Alla tävlingsryttare är alltså onda och alla "skogsmullar" är goda och dessutom vill alla hästar helst av allt slippa tävla och bara lulla i skogen?
Långtifrån alla tävlingsponnyer säljs varannat till var tredje år, bara som ett litet påpekande.

Och jag som avlar för att avkomman ska tävlas tänker inte riskera överhöjdare. Dessutom är connemaran en ponnyras.
Säljer man avkommorna när de är i tävlingsålder är prisskillnaden rätt stor mellan en 1,52:a som blir utmärkt familjeponny (kanske tävlat upp till 1,10 hopp och LA dressyr, men kanske inte med särskilt många plac.) och en 1,47:a som tävlat LA hopp och dressyr samt Lätt ft.

Nej det måste det inte då jag har varit inne på att ta ett fullblod för att få lite storlek men vet inte vad man ska välja, har inte så stor koll på fullbloden. Samtidigt är det ju kul med renrasiga.

Då vet jag en...du kan ju Pm.a om du är intresserad av att veta mer:angel:

jag kan typ inga conemara hingstar ... men har träffat potte , å tycker han är bra . oxå mycket bra på att hoppa grymt duktig vilket oxå nästan alla fölen verkar bli ...

Jag kan hålla med dig att man vill se sina avkommor på tävlingsbaranan men man vill ju hellre ha en övehöjdare och få sålt den med en gång än vad du vill stå med en c-ponny i fyra år. Ja och connemaran är en ponnyras liksom halvblod och fullblod är storhäst men om de blir ponnyer så är det inte svårt att sälja dem och alla tycker det är toppen. Så det är ju inte fel att det finns lite överväxta ponnyer som hela familjen kan ha kul med. Alla kanske inte vill tävla och ska det inte finnas hästar till dem också då man bara avlar tuffare hästar nu mera. Men det är ju upp till var och en hur man avlar men som sagt jag föredrar ju hellre en överhöjdare än en c-ponny som barnen växer ur lika fort som de köpt den eller att de har så dålig rutin var det gäller hästar så de sitter och sliter och drar.

Hur menar du när du säger att du vill ha avkomman såld "på en gång"?
Det är ju inte lätt att avgöra hur stor ett föl eller 1-åring blir som vuxen.
Och de där hemska C-ponnyryttarna du talar om:crazy:.. Det är väl ändå du som väljer vilka som får köpa av dig?

Klart det går bra att sälja överhöjdare också, men oavsett höjd så är nog det som är mest lättsålt en väl grundutbildad unghäst, och då får man ju räkna med att behålla den ett tag innan den är flyttfärdig..

Ditt inlägg var skrivet så rörigt att jag är glad om jag förstod hälften ;)

Jag får gärna C-ponnyavkommor som jag behåller i fyra år. Jag vill nämligen sälja mina ponnyer åtminstone grundutbildade, helst också tävlade.
Jag påstår inte att det är fel att det övervuxna connemaror. De är utmärkta familjehästar men jag vill inte avla fram dem.

Det sätt du har att skriva om ponnyryttare är enbart pinsamt och det gör mig faktiskt sur och irriterad :mad:
Det finns dåliga ponnyryttare men det finns också dåliga vuxna ryttare så det där var en grov generalisering.

Är det verkligen så att c-ponnyföl är mer svårsålda? Är det inte svårt att få bra betalt för ponnyföl över huvud taget? Det har jag trott i alla fall.

Jag tror inte att det är storleken som har störst betydele utan stammen och föräldrarnas prestationer. Samt fölets extriör och temprament.

Vill du ändå ha en stor hingst kan du ju också kolla på asrp:s hingstar, då blir fölet renrasig ridponny.

Det är inte svårt att sälja connemaror. Ponnyer överlag vet jag ingenting om. Men connemaror är inte svårsålda...

Jag letade LÄNGE innan jag köpte Patsy och henne tog jag osedd :)

Det nya stjärnskottet fick vi tag på för att uppfödaren frågade oss (hon vet att vi vill ha mamman). Har en till avkomma u samma sto och den är köpt samma dag som den föddes.

Visst finns det mycket duktiga c-ponnyryttare. Men min erfarenheten av att sälja c-ponnyer har varit dålig. Ja det finns även dåliga vuxna men dem kan man sålla bort mycket lättare då man redan hör det vid telefonsamtal. Man får leta länge för att hitta någon bra c-ponnyryttare kanske var det något fel på mina ponnyer då de var känsliga.
Jag vill hellre att mina föl kommer till någon som vill lägga ner en massa tid och som vill vara med från början då jag har hemskt svårt att göra mig av med mina hästar och en som man säljer som föl är inte hälften så svårt som en som han har haft i flera år.

Ditt inlägg var skrivet så rörigt att jag är glad om jag förstod hälften ;)

Jag får gärna C-ponnyavkommor som jag behåller i fyra år. Jag vill nämligen sälja mina ponnyer åtminstone grundutbildade, helst också tävlade.
Jag påstår inte att det är fel att det övervuxna connemaror. De är utmärkta familjehästar men jag vill inte avla fram dem.

Det sätt du har att skriva om ponnyryttare är enbart pinsamt och det gör mig faktiskt sur och irriterad :mad:
Det finns dåliga ponnyryttare men det finns också dåliga vuxna ryttare så det där var en grov generalisering.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
3 002
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 898
Avel Hej, jag skulle vilja ha tips om hopphingstar att betäcka mitt D-ponny sto med! Meningen är att helst få fram en framtida tävlingshäst...
2
Svar
24
· Visningar
3 791
Trädgård & Växter Är det någon härinne som provat driva upp papaya som inomhusväxt? Jag fick ett infall tidigare i sommar och slängde ned samtliga frön...
Svar
0
· Visningar
555
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka