Connemarasto som får små föl.

Jessica.B.

Trådstartare
Jag har ett connemarasto som jag har betäckt nu två år och har lyckats att få c-ponnyer båda gångerna nu. Hon själv är D. I år går hon tom men ska betäcka henne tidigt nästa år. Men nu är jag trött på dessa små vill ha en d ponny. Har varit inne på att betäcka henne med ett fullblod för att få lite storlek. Men vet inte fall att man ska gå ifrån att försöka hålla kvar vid samma ras. Har andvänt två helt olika hingstar. Har ni något bra tips på hings. Hom själv har hoppstam. Jag vill lägga till att fölen blir väldigt fina. Tacksam för svar.
Mvh Jessica

Sv: Connemarasto som får små föl.

Vad har du för stam på stoet och vilka hingstar har du använt?

Jag hade nog varit glad om jag fått c-ponnyer, de flesta verkar annars ha motsatt problem, att de växer över.

Hon är efter E: Lofty Roderik Ue: Lukas. Första var efter Öxenholm Bobby andra Uranus.

Hej !

Vad har hon för härstamning på mödernet?

Vet inte huruvida detta är vetenskapligt bevisat eller ej, men får hon bra foder? får hon alla olika ämnen som hon skall ha?

Poeten har ju fått ganska varierad storlek på sina avkommor. Visst, en del överhöjdare, men även många C-ponnyer...

Jag hade nog hållit mig inom Connemararasen. :D Fast visst finns det många fina part-breeds också!

Hingstförslag: Ashfield Cathal Crobdhearg och Carnaby Patrick Hooligan. Har gett en del maxade D-ponner. Tror inte de har så stor variation på höjderna, enligt vad jag vet. Dessutom kan båda hoppa och har bra exteriör samt bra temperament där till!

Poeten har lämnat många c-ponnyer undan c-ponnyston så han verkar inte nedärva sin egen höjd speciellt mycket.

Ja hon får en bra foderstart (kanske lite för mycket) Hon får alla ämnen hon ska ha. Trodde hon bar tvillingar i fjol då de såg två och det var för sent att ta bort. Hon fodrades efter detta och tyvärr så blev hon bra tjock. Men när fölis kom så var det bara detta lilla föl. Fölungen är också nu en liten tjockis då stoet har mycket bra mjölk samt att de får kraftfoder(De får det för att de går i en flock med andra för det skulle inte behövas).
E.Lofty Roderik ue.Lukas Uue. Värnbergs Castor Uuue. Tiger Gill

Har haft mina funderingar på poeten också men det känns inte så kul att avla på ett sto som ger småttisar då de är svårare att sälja. Därför var jag inne på att betäcka henne med ett fullblod.

Nej man får prara med de olika hingsthållarna och de håller ju alltid fram sin egen hingst. Därför vill jag hellre ha råd från folk utifrån.

Alltså, jag förstår inte problemet? Varför är det inte bra att det blir C-ponnyer? Får connemarorna inte vara det?
:confused:

Jag undrar också varför det bekymrar dig så.När många andra uppfödare har bekuýmmer med att deras avkommor växer över, så borde det ju vara jättebra med lite mindra hästar!

Var tacksam för det skulle jag väl vilja påstå. När många andra måste pussla och hålla tummarna för att ponnyerna inte ska växa över så verkar det trevligt att få C-ponnyer.
De måste väl kunna säljas både till tävling och till avel. Så länge ponnyerna blir över 135 cm i mankhöjd så får de ju vara med i den "riktiga" stamboken.

Jo de får vara c ponnyer. Men marknaden är bättre för d-ponnyer och jag vill ju gärna kunna sälja mina föl. Så därför undrar jag vad ni skulle rekomendera att betäcka med.

Men har du verkligen svårt att sälja dem?

Min är också ue Lukas och är själv inte så stor (142.8) så det ska bli spännande att se hur stor min Packie-bebis blir.

Jag tycker inte det är lika lätt att sälja de små. När ska ditt sto föla? Kan ju vara kul att se hur stor den blir för då kanske han kan vara bra.

Men det måste väl ändå vara enklare att sälja en C ponny än en d ponny som blir övervuxen? vet ju att väldigt många uppfödare slåss med just det problemet...

Jag har ett connemarasto som jag har betäckt nu två år och har lyckats att få c-ponnyer båda gångerna nu. Hon själv är D. I år går hon tom men ska betäcka henne tidigt nästa år.

Mamman till ditt sto har flera syskon som är C-ponnyer. Lukas har lämnat en B-ponny, dock med en liten (135 cm) mamma. Mormor är/var bara några cm över 140 har jag för mig. Roderics mamma är inte heller så stor, 137 cm tror jag. När det finns smått på båda sidor, kan det alltid poppa upp nåt föl som blir mindre än föräldrarna. Det kan det även göra ändå, rasen är inte helt homogen vad gäller mankhöjden. Jag tror att i stort sett alla hingstar har lämnat både större och mindre avkommor. Roundstone Chief tex, som själv knappt nådde upp till 135 cm, lämnade många stora D-ponnyer och flera överhöjdare.

När du väljer hingst ska du titta bakåt i stammen för att se vad som kommit fram. Titta på föräldrarnas och mor & farföräldrars storlek, titta på storleken på syskon och deras avkommor, och titta på vad hingsten själv har lämnat. Titta även på storleken på mödrarna till hans avkommor. Det säger en hel del. En hingst som ger stora D-ponnyer även med små ston är förmodligen ganska säker i nedärvningen. Kolla resultatlistor från 3-årstester tex, det ger en ganska god uppfattning om vad hingsten ger storleksmässigt.

Hur gamla är dina avkommor? Jag tycker att det låter som om de är ganska unga? Kanske isåntfall lite för tidigt att "döma ut” dem som C-ponnyer? Eller är de 6-7 år och 135 cm? En del blir färdiga fort, andra tar längre tid på sig. Jag vet Connemaror som legat runt 138 cm som 3-åringar, och som sen slutmätts som stora D-ponnyer vid 8 års ålder. Jag vet också de som varit 145 cm som 2-åringar och klarat ponnymåttet, men också de som inte gjort det, och slutat över 150 cm…

Jag har ett connemarasto som jag har betäckt nu två år och har lyckats att få c-ponnyer båda gångerna nu. Hon själv är D. I år går hon tom men ska betäcka henne tidigt nästa år. Men nu är jag trött på dessa små vill ha en d ponny. Har varit inne på att betäcka henne med ett fullblod för att få lite storlek. Men vet inte fall att man ska gå ifrån att försöka hålla kvar vid samma ras. Har andvänt två helt olika hingstar. Har ni något bra tips på hings. Hom själv har hoppstam. Jag vill lägga till att fölen blir väldigt fina. Tacksam för svar.
Mvh Jessica

Jag skulle också ha varit tacksam för små ponnyer om jag var du. Uppfödare borde vara glada att få köpa C-ponnyston så att de kan använda sig av de stora hingstarna utan att oroa sig för att de växer över, så de borde väl betala ganska bra?

Men, men det är ju inte jag som bestämmer :D:o Jag gillar faktiskt väldigt mkt Shirley's Thunderbell och det är inte bara för att han är far till min. Han är utav det större slaget (147cm) Har lämnat överhöjdare och nedärver mkt god exteriör. Dock är han ju inte jättemkt för hoppning men det kan ju bli bra ändå :)

Lycka till!

Nej de är bara ett och ett föl men de är väldigt små. Har varit flera och tittat och de säger alla att dom inte kommer att bli d-ponnyer. Men de är väldigt fina då de växer väldigt jämt. Du kanske kan hjälpa mig att hitta en bra hingst då du värkar ha mycket erfarenhet.
Mvh Jessica

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
3 002
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 898
Avel Hej, jag skulle vilja ha tips om hopphingstar att betäcka mitt D-ponny sto med! Meningen är att helst få fram en framtida tävlingshäst...
2
Svar
24
· Visningar
3 791
Trädgård & Växter Är det någon härinne som provat driva upp papaya som inomhusväxt? Jag fick ett infall tidigare i sommar och slängde ned samtliga frön...
Svar
0
· Visningar
555
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka