Coari o ni andra hovisar, vad tycker ni?

Sv: Coari o ni andra hovisar, vad tycker ni?

Flytsulorna är mkt bättre mot styltor än vanliga, fastnar absolut ingenting under fötterna på dem när de har helfyllda flytsulor så det behöver du inte oroa dig för. Förstår inte vad du menar att det skulle bli halt och slipprigt ? Flytsulorna torkar in helt till torra sulor så det är ingen skillnad mot att ha vanliga sulor och dom.

Vad bra. Kan man använda flytsulorna flera gånger? Alltså även till nästa skoning? Blir ju hiskerligt dyrt annars om man ska ha nya varje gång han skos.

Man byter varje gång, dvs nytt material måste läggas i så ja det kostar.

Senast ändrad:

Kl

Har provat flytsulor på min häst (ordentligt gjorda med nät och allt), var ingen höjdare enligt min häst:). Gav inte tillräckligt skydd utan föredrar vanlig sula och tvåkomponentssilikon.

*kl*

Behöver lite råd och tips, försöker fatta mig kort:
Kallblodskorsning med platta hovar, blir lite sulöm sommartid när det är hårt ute. Måste motioneras mkt för att inte bli tjock, och jag har mest grusvägar att tillgå just nu. Har provat:

-Vanlig svart sula, blev kort och stum i steget. Platta hovar gör att stråltrycket blev för stort, kanske ochså sulan?
-Kilsula med urtag för strålen. Lite bättre, men känns för riskabelt när det gäller att dra av skor (fick av sig en häromveckan med följden att hoven gick sönder och sön blev halt när nya slogs på. Bättre när hovis kom tillbaka och tog ut lite söm).
-Ingenting, bara sko. Funkar bra på jämnt och mjukt underlag, men hon blir tveksam inför minsta lilla stenighet. Och så blir det monsterstyltor på vintern, har skippar snowgrips för att skona sulan.

Där tänker jag silpac? med armeringsnät bara?

Tror itne hon ska ha de hårdaste sorterna av slytsula eftersom hon inte behöver sultryck för att avlasta skon utan bara skydd för vassa prylar. Hjälp? :)Min hovis är öppen för förslag och säger att hon inte har använt de olika produkterna tillräckligt för att råda mig vilken som passar min häst bäst.

Edit: hovarna röntagades för säkerhetsskull förra året, och allt såg bra ut, inga tecken på fång, ok avstånd mellan hovben och sula.

Senast ändrad:

Puttar lite eftersom det är en så gammal tråd. :)

Hur är förresten Equimix hoof pad? Väljer mellan det, P3 hovsilikon, Equi pak, Och SilPac.

Senast ändrad:

Vi har nu haft flytsulor Equi Pak under vintrarna och det har funkat kanon :laugh:. Bästa vi haft. Inga snö styltor, inte lossnat en ena gång. Hovis lägger ett nät mellan hov/sko sen ställer hon hoven på en plasbit på golvet, har en pip som hon sticker in och sen fyller hon upp med Equi Pak. Dyrt men det är det värt när det funkar så bra.

Vad intressant! Att Equi-pak inte håller så länge låter ju inte bra? För tanken är ju att skydda hoven från hårda saker antar jag...om flytsulan då inte sitter kvar så är det ju meningslöst.

Min häst skoddes med equi-pak efter sitt fånganfall och hade det i nästan 1 ½ år och hon skoddes om var 6v och dom släppte aldrig dom hade däremot ett sjo för att få loss dom. Dyr men bra produkt skulle jag vilja säga. (det var den gula min hade)

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 411
Hästvård Den 1 juli hittade jag mitt Islandssto i hagen blockhalt på höger bakben. De första tankarna var hovböld och hovslagare var snabbt på...
2 3
Svar
47
· Visningar
11 212
Senast: Bufera
·
Hästvård Min häst har fått en hovspricka som sitter bak mot trakten (där hoven vidgas som mest) på utsida av vänster fram. Hon har tydligen...
Svar
7
· Visningar
3 524
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 740
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka