Coari o ni andra hovisar, vad tycker ni?

Sv: Coari o ni andra hovisar, vad tycker ni?

Med min häst har vi gjort så att hovslagaren svetsar på stålsulor på skon, dvs de ligger inte mot sulan direkt, och fyller sedan upp med sil-pac. Vanlig aluminiumsko med tåkappa använder jag.

Nackdelen vad jag förstår är att när man gjort skon, så går det inte att rikta den i efterhand, utan det gäller att tänka till före:).

Vet inte om detta kan vara något för Din häst, men detta är det enda som fungerar för oss.

.

I just ditt fall så vet jag inte om detta skulle vara ett altenativ,, det framgår ju av ditt svar att tanken med enbart som du skriver "flytsula" är att ingen yttre mekanisk åverkan ska kunna ge ökat tryck på själva bärranden/hovväggen.

Det låter som ett sämre alternativ men ett bättre alternativ om man vill garantera att sulplasten inte under en skoperiod "ramlar" bort.
Vad är ditt råd VAT??

Röntgen visade att hästen har en ganska tjock egen sula så det skulle inte vara pga tunna sulor som inflammationen uppstått. Så enda anledning till att denna häst skulle skos med sulor just nu var väl för att den inte skulle trampa på stenar mm antar jag. O att då en Equi-pak var bättre för att den inte utövar nåt ytterligare tryck mot väggen. Men om Equi-paken trillar av under skoperioden så svider det nog bara i hästägarens plånbok för hästen ska ju vila o gå i hage under denna tid.

Fast jag finner det intressant för om du googlar på Equi-pak så får du upp ett flertal olika människor på nätet som skriver exakt samma som settis, nämligen att antingen släpper Equi-paken för tidigt eller också får hästen ont i foten AV Equi-paken! Det innebär ju antingen att Sverige är full av hovslagare som inte kan läsa instruktioner eller också att produkten i sig är bra men svår att hantera på rätt sätt.

Har du själv ingen erfarenhet av att den släppt eller att någon häst fått ont, coari? Och hur många har du använt produkten på?

Jag har låtit bli att svara i tråden - inte för att jag inte är med på Coaris lista, utan för att jag inte har tillräcklig egen erfarenhet av produkten.
Jag tänkte skriva detta om nätet och att man måste göra riktigt rent och fetttritt och den produkt jag använder är det viktigt med rätt temperatur.
Men det var inte det jag ville skriva - utan att de jag har kontakt med har den erfarenhet du skriver

Denna rätt/fel mentalitet som vissa har är inte bra tycker jag. Jag har jättebra kontakt med en hovis i Skåne som jag känner sedan gammalt.
Han säger exakt det du skriver
Och han är så trygg i sin kunskap att han provar sig fram, man använda Equi så den hjälper hästen, men när den har gjort sitt jobb så kan den tom göra ont, eller så är det helt enkelt inte rätt för dem individen

Det enda vi vet är att hästen inte kan prata så vi får pröva oss fram. Blir det bra så fortsätter man - blir det dåligt så försöker man hitta en annan lösning.

Equipacken har ju fler funktioner, en ska vara att det ska sitta bättre än vanliga sulor

Jag googlade o det kom upp direkt!

Men vad är det för skillnad på en sån här sula o en vanlig? För just den häst som jag frågar om skulle ju flytsulan göra den skillnaden att den INTE skulle ligga under skon för att minska tryck på väggen? Så varför är just en sån här sula bättre?

Som sagt dessa plaster fanns inte på min tid, jag kan bara vidarebefodra den info jag själv har fått ang varför det skulle vara bra på min egen häst

vet inte om det hjälper dig, men det var för att fördela vikten, så väggen/bärranden (särskilt suldelen) inte behövde ta all belastning på min

Så; om du tänker dig förklaringsmodell 2 på hovmekanismen så kommer hästens tyngd uppifrån och pressar nedåt via skelettet mot mjukdelarna, men motkraften underifrån trycks bara upp mot bärranden under skon eftersom den är den enda del av hoven som har markkontakt i många fall.

Det blir inget möte mellan kraft uppifrån och mottryck underifrån eftersom sula och strålen hänger i luften och det enda som "svarar" underifrån är bara just i bärranden under skon på allt annat än mjukt underlag.

Vid vissa åkommor så vill man ha ett mottryck underifrån som möter upp belastningen uppifrån, man kan vilja avlasta väggen, suldelen av bärranden, eller minska hovmekanismen, eller....

med flytsulan så får du ett konstgjort "underlag" som "svarar" på hela undersidan, oavsett om det verkliga underlaget är hårt eller mjukt.
Det kommer att "hålla ihop hoven" och fördela trycket

En buffertsula kan ge det till en viss del, men den hämmar inte hovmekanismen enligt förklaringsmodell två

vet inte om det blev begripligt - skitseg i kolan idag

Senast ändrad:

I just ditt fall så vet jag inte om detta skulle vara ett altenativ,, det framgår ju av ditt svar att tanken med enbart som du skriver "flytsula" är att ingen yttre mekanisk åverkan ska kunna ge ökat tryck på själva bärranden/hovväggen.

Det låter som ett sämre alternativ men ett bättre alternativ om man vill garantera att sulplasten inte under en skoperiod "ramlar" bort.

Vad gör man när man måste välja mellan pest eller kolia?? Prövar ett alternativ och har en sidoplan redo eller???

Vad är ditt råd VAT??

Veterinären vill ha hästen skodd med ringsko samt flytsula/silikonkudde men
hästägaren är rädd för att flytsulan skall släppa.

Alternativen som man har att välja på är då enligt mig följande:

Sko den med ringsko och vanlig sula.
Hästen skos alltså inte enligt veterinärens ordination och får inte maximalt support men hästägaren oroas inte.

Sko den enligt veterinärens ordination med ringsko samt flytsula. Hästen får maximalt support men hästägaren oroas över att det skall släppa.

Sko den med ringsko, Luwex sula samt flytsula. Hästen får bra support tack vare att man kan fylla upp med equipak ända upp till skons marksida. Hästägaren behöver inte oroa sig för att det skall släppa men på grund av sulan är det inte helt enligt veterinärens ordination.

Ett fjärde alternativ skulle kunna vara att sko hästen med en aluminium heartbar
kombinerat med flytsula. Aluminium för att hålla ner vikten på beslaget.
Veterinärens ordination följs nöjaktigt och hästägaren slipper oroa sig för att det skall släppa.

en fråga?

Skor med sulor sitter ju lite sämre än utan sulor, varför skulle luwexen hindra att det släpper?
Jag tänker att då åker allt? eller?
Eller om det fästter på sulan(hästens markplan) vad händer då om den skulle dra av sig skon? Om flytsulan är kvar

Veterinären vill ha hästen skodd med ringsko samt flytsula/silikonkudde men
hästägaren är rädd för att flytsulan skall släppa.

Alternativen som man har att välja på är då enligt mig följande:

Sko den med ringsko och vanlig sula.
Hästen skos alltså inte enligt veterinärens ordination och får inte maximalt support men hästägaren oroas inte.

Frågan är nog egentligen HUR stor skillnad det blir för läkningsprocessen med vanlig sula eller flytsula? För hästen har ju egen tjock sula, är inte ömfotad o anledningen till flytsula var väl för att hindra nytt tramp på t ex sten, inte att på nåt sätt öka läkningsprocessen? Eller?

Frågan är nog egentligen HUR stor skillnad det blir för läkningsprocessen med vanlig sula eller flytsula? För hästen har ju egen tjock sula, är inte ömfotad o anledningen till flytsula var väl för att hindra nytt tramp på t ex sten, inte att på nåt sätt öka läkningsprocessen? Eller?

I så fall går det nog lika bra att sko med en sula i stället för Equipak, jag fick för mig att det ngn stans stod "avlastning" oxå men en vanlig sula kanske i detta fall är ett bättre alt. och t.o.m. skyndar på läkningsprocessen.

Exakt hur stor skillnaden blir för läkningsprocessen kommer vi aldrig kunna få reda på så vida vi inte just nu för en exakt likadan skada på andra fram, skor den ena med Equipak och den andra med vanlig sula. Tyvärr kommer vi inte i alla fall få fram det exakta svaret.

Varför veterinären rekomenderade Equipak kan endast veterinären själv svara på.

Det komiska i tråden är att vissa påstår att sko med Equipak inte är bra eftersom sulan släpper, andra påstår att sko med vanlig sula gör att skon släpper.

Nu saknas bara ett inlägg där ngn påstår att barfota är bäst för läkningsprocessen sedan är allas erfarenheter presenterade.

Mitt slutliga tips. Be veterinär och hovis diskutera trauma,åtgärd och uppföljning så det startar ett sammarbete, jag tror personligen att dom 2 är dom mest kompetenta i detta enskilda fall.

Återkom gärna med en uppföljning.

Tack för en intressant tråd.

Ok, tack för dina svar! Jag återkommer med uppdatering när hästen varit på ÅB.

Jag uppfattade det som om väggen skulle avlastas. Om åtgärden endast var tänkt som ett skydd skulle även jag satsa på vanlig sula.

Inte heller jag har sett din häst och de alternativ jag gav tidigare var tänkta som alternativ rent generellt, inte som specifika råd angående just din häst.

Ja det kan säkert vara en anledning det med till flytsula, alltså avlastning men det som vet sa till väninnan var att hästen skulle skyddas från nya tramp på t ex stenar.

Jag uppfattade det som om väggen skulle avlastas. Om åtgärden endast var tänkt som ett skydd skulle även jag satsa på vanlig sula.

Inte heller jag har sett din häst och de alternativ jag gav tidigare var tänkta som alternativ rent generellt, inte som specifika råd angående just din häst.

Kopierar själva startinlägget:
Har en kompis med häst som fått mindre inflammation på hovbenet vf. Vet rekommenderade ringsko på bägge fram med flytsula för skydd o avlastning. Väninnan frågade mig men jag har ingen som helst erfarenhet av Equipak, så vad säger ni Coari o compani?

Varför hästen fått inflammationen går ju inte att säga enl vet men kan bero på tramp på en sten eller överbelastning eller nåt annat.....
----------------------------------------------------------------------

Glömde faktiskt själv bort själva historiken. Tråden är bra och mkt informativ,, det ingen fått ta del av i detta enskilda fall är hästägarens egna ord och fallbeskrivning.

Varför saknas den informationen som borde varit förstahandsuppgifter i källhänvisningen??

Kan bero på att det är jag o inte hon som hänger på buke? Hon frågade mig ang flytsulor o eftersom jag hade noll erfarenhet av flytsula så frågade jag buke...

All övrig info har jag fått av henne när jag ställt era frågor till henne.

Flikar in en fråga: misstänker lite att min häst kan ha fått något liknande efter två hovslagarbyten (varav en verkade katastrofalt illa vilket gav rejäla hovsprickor) och ganska mkt ridning för att få bort extrahull. Hur diagnosticerades hovleds/hovbensinflammationen? Blodprov för att se om det finns infektion i kroppen+ bedöva för att lokalisera hältan?

Ska genomgå böjprov i alla leder på fredag för att se om vi kan hitta nån reaktion högre upp i benen, då borde väl ev. inflammationer i de leder som går att böja ge sig till känna? Tacksam för svar!

Inget blodprov i denna hästens fall utan endast böjprov. Hon var helt ren vid böjprov men markerade vid longeringsprov. Bedövades då i hoven o då släcktes hältan. Vet. sa att det var typiskt hovbens inflammation o sen röntgades hon o då syntes inflammationen tydligt på utsidan av v.f.

Vid alla ledinflammationer jag hört o sett så har hästen alltid markerat vid böjprov så jag antar att det är skillnaden mot en hovbensinflammation.

De kan reagera på lågt böjprov av hovledsinflammation med, men de behöver inte göra det.

Även för min fastställdes det med bedövning dock. Men han reagerade på lågt böjprov med.

Ja? Det var väl det jag skrev? Att skillnaden mellan hovbens inflammation o hovleds inflammation verkar vara att de oftast reagerar på böjprov när det är en led? eller menar du nåt annat?

Nejdå, jag som läste lite för fort bara. Och TS undrade om både led- och beninflammation (alltså hur det diagnosticerat), så jag missade helt enkelt att du skrev hovbensinfl där sist. Ber om ursäkt.

Brukar ha hel sula på vårt fullblod på vintern för att han blir sulöm så fort det blir knögligt å hårt ute. Förra vintern hade han Pro Pad och det funkade bra. Nu i år så säger hovis att han ska prova flytsula och nät nästa gång (typiskt plattfotat fulblod med tunna väggar inte mycket att spika i, blir svårt att få allt att sitta kvar därför ska det provas med nät å flytsula). Läste i nåt svar att det blir så halt å slipprigt, blir det extra halt med flytsula jämfört med helsula? Slipper man styltor lika bra med flytsula som med helsula? Han har bara sulor fram, bak är hovarna bra, broddas med 4 i varje, är livrädd för halka när man rider.

KL

Min gubbe har strålbenshälta fram.
Provade nu i våras (ny hovis med)sko med ringsko, flytsula och nät (hade annars vanliga skor, tjock sula, werkman hoofpad).
Under första veckan gick han bra, men efter 2 veckor blev han helhalt.
Gamla hovisen fick komma och lägga på vanliga skor, tjocka sulor och hoofpad - pålle blev ohalt och glad igen.
Så på honom funkar inte flytsula och nät, är för tunnt och mjukt för honom.
Har provat andra sulor och "fyllningar", som Propad, silicon, tjärdrev, soul pack mm = dåligt resultat.
Den enda sulan som funkar för honom är den vita, tjocka sulan med Werkman hoofpad under. I nödfall kan det funka med silicon (häst då) om hovis har slut just då med hoofpad.
Enda problemet är att det åker in lera och annat skit under sulorna...:(

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 411
Hästvård Den 1 juli hittade jag mitt Islandssto i hagen blockhalt på höger bakben. De första tankarna var hovböld och hovslagare var snabbt på...
2 3
Svar
47
· Visningar
11 212
Senast: Bufera
·
Hästvård Min häst har fått en hovspricka som sitter bak mot trakten (där hoven vidgas som mest) på utsida av vänster fram. Hon har tydligen...
Svar
7
· Visningar
3 524
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 740
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka