Coari o ni andra hovisar, vad tycker ni?

Sv: Coari o ni andra hovisar, vad tycker ni?

He he he man får väl försöka.

Om du kollar på länken sweep med skon och tänker att det är en tjock hård plast sula och där strålen är är upphöjd. Så ser den ut.

*kl*

Vi använde "armeringsnät" och sulan släppte ändå, trots att sulna inte var på så stor yta då min häst har som ett Y i ringskon, så det ser ut typ såhär (Y), fast skon är såklart hel runtom, svårt att förklara.
Betvivlar starkt att det som någon antydde skulle ha med hovslagarens skicklighet att göra då det så länge det höll funkade hur bra som helst. Nu är sulan dock slut som sagt och ska bytas i veckan.
Synd att det inte höll, men vi går tillbaka till vanlig sula nu. Egentligen så provade vi mest eftersom jag på slutet fick lite problem med att det fastnade sten i alla skrymslen i skon som var svåra att få bort, men det är bara att kämpa på med hovkratsen.

Man bör lägga ett tunt armeringsnät som heter equimesh mellan skon och hoven annars släpper det garanterat. Enda gången jag inte använder nätet är i kombination med en heartbar.

För övrigt har även jag goda erfarenheter av Equipak.

En sko belastar enbart hovväggen. Vill man avlasta väggen och ge maximalt support över hela hoven brukar flytsula fungera alldeles utmärkt.

Jo visst håller jag med dig,, Synd bara att produkten ska få dåligt rykte utifrån dåligt utfört arbete.. Det stör mig lika mkt som att man anser att en röntgen bild tagen för ett år sedan anses som "dagsfärsk".

I båda fallen anser jag det som bristande kunskap.

Det är min helt personliga åsikt och ju mer skit jag får för den åsikten, ju mera avslöjande är det.

KL

Vad blir skillnaden om man använder flytsula/Equipak jämfört med vanlig sula med silikon (två komponents) under?

undrar vetgirig

Ja alltså jag har ju låtit sko en av mina häst med just Equipak, inte pga sjukdom utan mer för att avlasta sulan en torr sommar när maken var stenhård. Även om han gick fram utan att gnälla så märkte man att han var lite mer försiktigt än vanligt, och då skoddes han på med just denna Equipak. Vad som sen hände var att vi snudd på fick spränga bort sulan vid omskoning, och detta skedde bägge gångerna så den första var nog ingen slump. Så jag blir också fundersam på vad för slags hovar vår häst har , som hade sådana problem att bli av med paketet.:confused:

Men nu får du ge dig. Har jag sagt att jag har dagsfärska plåtar på henne? Nej jag skrev att vi röntga henne förra sommaren . Jag, hovslagarna, veterinären anser inte att man behöver ta nya plåtar på henne då det verkar fungera med dessa skor och sulor. MEN jag tänker inte säga att allt är frid och fröjd då hon blivit lite öm en gång i år och därför ser jag henne fortfarande som speciell och känslig att sko. Än en gång, hovslagare och veterinär såg inget konstigt på de plåtar som togs förra året.

Kalla mig gärna okunnig. Jag tar hjälp utav utbildade hovslagare och kunniga veterinärer och bryr mig faktiskt inte om vad någon på internet säger som inte är insatt i min häst historia.

Ja alltså jag har ju låtit sko en av mina häst med just Equipak, inte pga sjukdom utan mer för att avlasta sulan en torr sommar när maken var stenhård. Även om han gick fram utan att gnälla så märkte man att han var lite mer försiktigt än vanligt, och då skoddes han på med just denna Equipak. Vad som sen hände var att vi snudd på fick spränga bort sulan vid omskoning, och detta skedde bägge gångerna så den första var nog ingen slump. Så jag blir också fundersam på vad för slags hovar vår häst har , som hade sådana problem att bli av med paketet.:confused:

Vad vet jag mer än att din hovis kanske utför en svensk standardskoning där det framgår att sula och strålen ska renskäras ifrån gammalt dött horn.;)

Men nu får du ge dig. Har jag sagt att jag har dagsfärska plåtar på henne? Nej jag skrev att vi röntga henne förra sommaren . Jag, hovslagarna, veterinären anser inte att man behöver ta nya plåtar på henne då det verkar fungera med dessa skor och sulor. MEN jag tänker inte säga att allt är frid och fröjd då hon blivit lite öm en gång i år och därför ser jag henne fortfarande som speciell och känslig att sko. Än en gång, hovslagare och veterinär såg inget konstigt på de plåtar som togs förra året.

Kalla mig gärna okunnig. Jag tar hjälp utav utbildade hovslagare och kunniga veterinärer och bryr mig faktiskt inte om vad någon på internet säger som inte är insatt i min häst historia.

Men lugna dig nu,, ingen har bett dig att delge varesig din, din hovis eller din veterinärs kompetens här i tråden.

Du skriver att alla stödjer sig på röntgenplåtar tagna för ett år sedan och inga förändringar kan ha skett under detta året.

Min fråga va om du hade några dagsfärska plåtar där man kan se vilka förändringar som har skett under ett års tid.

Ditt svar får i alla fall mig att fundera på både din, din hovis och din veterinärs kompetens.

Du kan inte vara seriös om du påstår att det inte skulle ske en förändring röntgenmässigt under ett års tid med den afllbeskrivning du delger.

Tänk nu på att du inte bara tar med dig själv som hästägare i detta eftersom du skrivit i klartext att du har både hovis och Veterinär som styrker dina påståenden..

Jag vill personligen påstå att det i så fall finns tre oseriösa personer i dina nämda inlägg om du nu kan tolkas i ord så som i skrift.

Du menar alltså trots att hästen har (före griffelbensfrakturen) fungerat bättre än någonsin och endast blivit lite öm efter en skoning sen förra året att jag ska åka in och röntga henne?

Självklart kan en förändring ske på ett år. Det förstår väl jag med. Och hade hästen inte varit så bra som hon varit hade jag självklart åkt in och röntgat hovarna igen.

Delvis kl

Jag har en häst som skoddes med equipac ett tag och det funkade kanon med den första hovslagaren jag hade. Sulorna satt kvar så länge skorna satt och gick inte sönder. Dom var heller inte svåra att få loss.
När jag bytte hovslagare funkade det inte lika bra och då tror jag att sulan lossnade nån gång.

KL

Vad blir skillnaden om man använder flytsula/Equipak jämfört med vanlig sula med silikon (två komponents) under?

undrar vetgirig

Ja, det skulle jag med vilja veta?

Anledningen till att denna häst rekommenderades flytsula var för att inget skulle belasta/trycka mer på väggarna än skon, har jag fattat det som.

*kl

Det har med att equi pak inte sitter en hel skoningsperiod later markligt i mina oron.
Vi anvande det uner hela forra sommaren pa en mkt omfotad hast. Han hade dalig vinkel, tunn sula och flot ut valdigt mkt och fort.
Han gick med helfalsad jarnsko och en rim pad. Enda anledningen vi lade rimpaden pa var for att fa mer utrymme for equi paken. Han har helt enkelt ingen skalformning alls naturligt.
Varat storsta problem var att fa ut paken ur foten nar det var dags att sko om. Ett fruktansvart jobb! Tappade hasten skon satt sulan oftast kvar pa foten.
Vi var dock tvungna att sluta med denna typen av skoning nar det blev vinter och han helt enkelt inte fick tillrackligt grepp over banan. Fick ett par onodiga galopper innan vi tillslut gav upp och stallde av honom.

For ovrigt hade en av marrarna samma sula innan vi stallde av henne i vintras. Hon tappade tillslut bada framskorna men sulorna satt kvar. (Jag vet, inte idealt men sa blev det iaf) Nar det var dags att sko om var vi anda tvungna att skara loss sulan fran foten.

Fraga till er som inte far det att sitta kvar. Anvander ni nat under skon?
Foredrar ni den "vanliga" paken eller ar den med copper sulfate battre i era ogon?

Edit: Insag nu att vara skonings perioder ar slightly different da vi skor om var tredje - fjarde vecka. Eventuellt fem pa en avstalld hast.

KL

undrar vetgirig

Skillnaden är att med Equipak så ligger skon an mot bärranden och sedan fyller man upp med Eguipak i själva sulan, beroende på vilket understöd man vill åstakomma så kan man fylla upp ända upp till marksidan på skon eller fullt i traktdelen och endast en liten skyddande fyllnad i tådelen. Resultatet blir om man fyller hela sulan att hästens hov inte i den primära belastningen tar upp belastningen enbart över själva skodelen utan jämt fördelat över hela hoven. Nackdelen med en helt fylld sula är att det kan bli "snorhalt" eftersom det inte finns ngn grepppunkt mellan sko och den naturliga sulan. Man kan försöka lösa detta genom att i dom fallen sko med en greppsko.

Med en sko kompleterad med sula så ligger bärranden an emot sulan och secundärt mot skon, detta kan om vi har en häst med "känslig bärrand" vara mera stötdämpande än en järnsko i direkt anläggning mot bärranden.

Vanligt silicon är mkt mjukare än Eguipak vilket i vissa fall kan ge sämre understöd för sula,ståle och främst hovbenets belastning i belastningsfasen. Risken att "skit" kommer in under sulan är oxå större med sula/silicon än med korrekta applicerad Eguipak där det omöjligt kan komma in ngt skit. Fördelen med sula och vanlig silicon är att skon befinner sig över sulan vilket ger ett bättre grepp vid slirigt underlag. Fördelen med sula och silicon är oxå att hovens själva sulstruktur lättare kan andas, med Equipak så har jag noterat att själva sulstrukturen blir mera kvävd.

När vi talar om sula och silicon så förutsätter jag att vi talar om silicon framtagen för hästhovar, inte byggsilicon eller badrums silicon.

Nackdelen med Equipak kan föreligga om hovarna av en eller annan anledning utsätts för så stor vattenmättning att hovens avdunsning blir onaturligt stor, läs hoven befinner sig under dygnets majoritet av timmar i konstant vattenbad, hovarna påminner mer om en blöt tvättsvamp än en hov för då kommer plasten ofelbart att släppa i från sulan inom fyra till sex veckor och produkten anses som dålig. Detta händer mkt sällan under samma förutsättningar med sula/silicon men det grundläggande miljöproblemet är det samma vilket man som hovis kommer notera vid omskoning.

Skillnad på materialet. Silicon är mjukast vilket ger ett sämmre understöd för själva hovbenet, silicon är däremot ofta det bästa alternativet på en plattfotad hov eftersom det ger ett mjukare understöd och mindre tryck över sulan.

Wettex Sil-Pac är ett mellanting mellan vanlig silicon och Equipak och en 2komponentare som härdar inom 2 minuter,, jag har haft otroligt bra resultat med denna produkt kompleterat med en Comp-pad på sen/gaffelbandsskador även på plattfotade hovar eftersom det är så lätt att fylla under sulan, därefter trycka på sulan så allt överskott inte hamnar i hovens främre del innan det stelnar. Vanligt silicon härdar som bekant inte förän mellan 2-4- timmar och vilket underlag hästen befinner sig på under dessa timmar är oxå helt avgörande för hur siliconet fördelar sig vid härdning.

Equipak är hårdast, därmed inte förknippas med stenhård utan snarare som optimalt understöd för hovbenet i påfrestande belastningsfas, Equipak klarar även av att att undviika att sulan utsätts för stengallor vid hög belastning på tom rullgrus.

Jag hade en häst en gång (själv) som blev halt med sula och silicon eftersom understödet blev för dåligt, med Equipak blev den halt eftersom understödet blev för "bra", med Sil-pac kompl. med Comp-pad fungerade den helt utmärkt.

Vad vag vill säga är att det gäller att finna den optimala lösningen för den enskilda individen, ingen plast sula eller silicon kan anses som en helhetslösning passande till varje enskild individs välbefinnande.

Med risk för att jag kommer få inägg med följdfrågor (vilket jag inte vill ha) så ska jag försöka mera pedagogiskt för den kvinnliga delen av forumet ge en lättförstålig förklaring på skillnaden mellan dom olika silicontypernas "hållfastighet".

Silicon= som ett naturligt bröst
Sil-Pac= som det moderna siliconinlägget.
Equipak= som det tidigare siliconinlägget.

Så där har vi skillnaden mellan, mkt lättförståligt.:o

Och jag är supernöjd:) tusen tack för att Du tar Dig tid.

Det är Wettex Sil-pac jag har, två tuber, en pip köpt på Strömsholm.

Hade ett annat tidigare, namnger det inte, men avsett för häst, inköpt i hästaffär, men Sil-pac fungerar bättre.

Tack än en gång, det var skitbra skrivet (ursäkta ordvalet, men det var verkligen bra).

Och jag är supernöjd:) tusen tack för att Du tar Dig tid.

Det är Wettex Sil-pac jag har, två tuber, en pip köpt på Strömsholm.

Hade ett annat tidigare, namnger det inte, men avsett för häst, inköpt i hästaffär, men Sil-pac fungerar bättre.

Tack än en gång, det var skitbra skrivet (ursäkta ordvalet, men det var verkligen bra).

Jag vill tacka dig för att du förstod vad jag ville förmedla.

Jag trodde inte när jag la ner denna tid att det skulle vara ogjort arbete eftersom det va du som ställde frågan.

Alltid kul att man kan hjälpa ngn (några) som söker information och har kunskap att förvalt det skrivna.

Fast jag måste ju fråga vidare tills jag har slut på frågor o jag är väldigt tacksam för svar! Tyckte ditt långa inlägg var perfekt o jag väljer att ignorera dina liknelser längst ned istället för att hänga upp mig på nåt sånt.

Så min fråga är då när du lägger Equi-pak gör du det med den där svarta nätgrejen eller utan?

Å om jag fattat allt rätt så är Equi-pak bäst för just den här sorts sjukbeslag som min tråd handlar om? Men det GÅR att använda vanliga sulor också?

Så min fråga är då när du lägger Equi-pak gör du det med den där svarta nätgrejen eller utan?

Å om jag fattat allt rätt så är Equi-pak bäst för just den här sorts sjukbeslag som min tråd handlar om? Men det GÅR att använda vanliga sulor också?

Ytterligare en variant är att kombinera Equipak med en nätad Luwex sula.

Ytterligare en variant är att kombinera Equipak med en nätad Luwex sula.

Tack för det påpekandet,, En mkt effektiv lösning om man tidigare har erfarenhet av att plasten inte sitter kvar under en hel skoperiod.

Mitt problem för dagen är att det verkar väldigt svårt att hitta en återförsäljare i Sverige på dessa sulor.

Har du ngt tips så är PM välkommet.

Jag googlade o det kom upp direkt!

Men vad är det för skillnad på en sån här sula o en vanlig? För just den häst som jag frågar om skulle ju flytsulan göra den skillnaden att den INTE skulle ligga under skon för att minska tryck på väggen? Så varför är just en sån här sula bättre?

Jag googlade o det kom upp direkt!

Men vad är det för skillnad på en sån här sula o en vanlig? För just den häst som jag frågar om skulle ju flytsulan göra den skillnaden att den INTE skulle ligga under skon för att minska tryck på väggen? Så varför är just en sån här sula bättre?

Den har större hållfastighet än "nätet", är mkt mera flexibel och skonsammare mot bärranden än en vanlig sula. Den är även extremt uthållig för påfrestningar vilket gör att den går att återanvända gång på gång så vida den inte försvinner i hagen. Nackdelen är att den är dyr,, svindyr men garanterat ser till att sulplasten inte under en "normal" skoperiod släpper så vida inte hela skon släpper.

I just ditt fall så vet jag inte om detta skulle vara ett altenativ,, det framgår ju av ditt svar att tanken med enbart som du skriver "flytsula" är att ingen yttre mekanisk åverkan ska kunna ge ökat tryck på själva bärranden/hovväggen.

Det låter som ett sämre alternativ men ett bättre alternativ om man vill garantera att sulplasten inte under en skoperiod "ramlar" bort.

Vad gör man när man måste välja mellan pest eller kolia?? Prövar ett alternativ och har en sidoplan redo eller???

Vad är ditt råd VAT??

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 411
Hästvård Den 1 juli hittade jag mitt Islandssto i hagen blockhalt på höger bakben. De första tankarna var hovböld och hovslagare var snabbt på...
2 3
Svar
47
· Visningar
11 212
Senast: Bufera
·
Hästvård Min häst har fått en hovspricka som sitter bak mot trakten (där hoven vidgas som mest) på utsida av vänster fram. Hon har tydligen...
Svar
7
· Visningar
3 524
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 740
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka