Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Man bör lägga ett tunt armeringsnät som heter equimesh mellan skon och hoven annars släpper det garanterat. Enda gången jag inte använder nätet är i kombination med en heartbar.
För övrigt har även jag goda erfarenheter av Equipak.
En sko belastar enbart hovväggen. Vill man avlasta väggen och ge maximalt support över hela hoven brukar flytsula fungera alldeles utmärkt.
Ja alltså jag har ju låtit sko en av mina häst med just Equipak, inte pga sjukdom utan mer för att avlasta sulan en torr sommar när maken var stenhård. Även om han gick fram utan att gnälla så märkte man att han var lite mer försiktigt än vanligt, och då skoddes han på med just denna Equipak. Vad som sen hände var att vi snudd på fick spränga bort sulan vid omskoning, och detta skedde bägge gångerna så den första var nog ingen slump. Så jag blir också fundersam på vad för slags hovar vår häst har , som hade sådana problem att bli av med paketet.![]()
Men nu får du ge dig. Har jag sagt att jag har dagsfärska plåtar på henne? Nej jag skrev att vi röntga henne förra sommaren . Jag, hovslagarna, veterinären anser inte att man behöver ta nya plåtar på henne då det verkar fungera med dessa skor och sulor. MEN jag tänker inte säga att allt är frid och fröjd då hon blivit lite öm en gång i år och därför ser jag henne fortfarande som speciell och känslig att sko. Än en gång, hovslagare och veterinär såg inget konstigt på de plåtar som togs förra året.
Kalla mig gärna okunnig. Jag tar hjälp utav utbildade hovslagare och kunniga veterinärer och bryr mig faktiskt inte om vad någon på internet säger som inte är insatt i min häst historia.
KL
Vad blir skillnaden om man använder flytsula/Equipak jämfört med vanlig sula med silikon (två komponents) under?
undrar vetgirig
KL
Vad blir skillnaden om man använder flytsula/Equipak jämfört med vanlig sula med silikon (två komponents) under?
undrar vetgirig
Och jag är supernöjdtusen tack för att Du tar Dig tid.
Det är Wettex Sil-pac jag har, två tuber, en pip köpt på Strömsholm.
Hade ett annat tidigare, namnger det inte, men avsett för häst, inköpt i hästaffär, men Sil-pac fungerar bättre.
Tack än en gång, det var skitbra skrivet (ursäkta ordvalet, men det var verkligen bra).
Så min fråga är då när du lägger Equi-pak gör du det med den där svarta nätgrejen eller utan?
Å om jag fattat allt rätt så är Equi-pak bäst för just den här sorts sjukbeslag som min tråd handlar om? Men det GÅR att använda vanliga sulor också?
Ytterligare en variant är att kombinera Equipak med en nätad Luwex sula.
Jag googlade o det kom upp direkt!
Men vad är det för skillnad på en sån här sula o en vanlig? För just den häst som jag frågar om skulle ju flytsulan göra den skillnaden att den INTE skulle ligga under skon för att minska tryck på väggen? Så varför är just en sån här sula bättre?