Coari o ni andra hovisar, vad tycker ni?

Novali01

Trådstartare
Har en kompis med häst som fått mindre inflammation på hovbenet vf. Vet rekommenderade ringsko på bägge fram med flytsula för skydd o avlastning. Väninnan frågade mig men jag har ingen som helst erfarenhet av Equipak, så vad säger ni Coari o compani?

Varför hästen fått inflammationen går ju inte att säga enl vet men kan bero på tramp på en sten eller överbelastning eller nåt annat.....

Sv: Coari o ni andra hovisar, vad tycker ni?

Har en kompis med häst som fått mindre inflammation på hovbenet vf. Vet rekommenderade ringsko på bägge fram med flytsula för skydd o avlastning. Väninnan frågade mig men jag har ingen som helst erfarenhet av Equipak, så vad säger ni Coari o compani?

Varför hästen fått inflammationen går ju inte att säga enl vet men kan bero på tramp på en sten eller överbelastning eller nåt annat.....

Rent generellt så skulle jag inte opponera mig mot den typen av sjukbeslag. Främst Equipak eller även Wettex Sil-Pac är väldigt bra produkter.

Jag vill nog först få tala med behandlande veterinär och se röntgenplåtarna för att ta del av exakt var i hovbenet inflamationen är aktiv och hur mkt sula hoven har på det området. För att en inflamatinon snabbt ska hävas så är väl tanken att det aktiva området ska avlastas/avstressas och belastningen tas upp så maxilalt som möjligt över hela den övriga delen av hoven.

Equipak och Sil-Pac är även väldigt bra vis andra typer av skador som tex,sen,gaffelbands skador.

Vad säger ni andra hovisar Lilla-Skutt, VAT och Vdb, vad har ni för ideer??

Har frågat nu... Det är på utsidan av vf som inflammationen är aktiv. Veterinären sa att ringskon skulle avlasta o Equi-pak skulle vara bättre än vanlig sula då man hällde på det efter skoning o inte satte en sula under skon som kunde orsaka tryck?

Inflammationen i sig skulle hävas med butta. Men hur många skoperioder som ringsko/equipak skulle läggas framgick inte, vad anser ni?

Nu är jag inte hovslagare, men min häst fick konstaterat hovbensinflammation i båda fram i augusti i fjol. Sen dess har han varit skodd med ringsko och dessutom med "inlägg" i skorna som stöttar upp hela strålen, till detta har han haft vanliga sulor. Sista perioden har vi testat flyt-sula (vet ej vilket märke) och så länge den var hel funkade det bra, men den höll bara ihop ordentligt i några veckor o klarade inte hela skoperioden trots korta intervall. För att hästen ska få mer jämnt stöd så kommer vi till nästa skoning att gå tillbaka och använda vanlig sula.
På detta funkar min häst bra och rids och tränas precis som vanligt, dock är han så klart väldigt känslig för för långa skointervall eller som nu, trasig sula. Vi förväntar oss dock aldrig att han kommer att kunna funka på vanliga skor igen. Nu är han dock både en tung häst (fjord) och gammal vilket säkert spelar roll.

Detta givetvis efter vad min häst visat sig funka på, och i samråd med veterinär, hovslagare och hästägare.

Senast ändrad:

Vad intressant! Att Equi-pak inte håller så länge låter ju inte bra? För tanken är ju att skydda hoven från hårda saker antar jag...om flytsulan då inte sitter kvar så är det ju meningslöst.

Har provat Equipack på min ena häst två gånger. Först gången satt det inte kvar i en hel skoperiod. Sen så har jag rätt stora hagar så mina hästar rör ju sig rätt mycket, vet inte om det är skillnad om man har sin häst i tex en liten grushage? Andra gången hon hade det så fick hon tryck utav det så det var bara att ta av och lägga på en vanlig sula.

Sen vill jag tillägga att min häst är väldigt speciell att sko, hon bli lätt öm eller halt efter skoning och vi kan inte riktigt förstå varför för det finns inget mönster i det hela. Kan tillägga att vi har röntgat hennes hovar och varit hos väldigt duktiga hovslagare och även rådfrågat veterinärer.

Vad intressant! Att Equi-pak inte håller så länge låter ju inte bra? För tanken är ju att skydda hoven från hårda saker antar jag...om flytsulan då inte sitter kvar så är det ju meningslöst.

För mig låter det mera som ett dåligt utfört arbete än att skylla över skulden på själva produkten.

Det finns en bruksanvisning,, men som vanligt så är läsförmågan olika från person till person liksom personligt engagemang.

Jag personligen vill inte anklaga företaget för bristande produkter, däremot så funderar jag på en stämning av hur i helvete omöjligt det är att få bort deras soul-Pack,Sil-pac vid omskoning.

Har provat Equipack på min ena häst två gånger. Först gången satt det inte kvar i en hel skoperiod. Sen så har jag rätt stora hagar så mina hästar rör ju sig rätt mycket, vet inte om det är skillnad om man har sin häst i tex en liten grushage? Andra gången hon hade det så fick hon tryck utav det så det var bara att ta av och lägga på en vanlig sula.

Sen vill jag tillägga att min häst är väldigt speciell att sko, hon bli lätt öm eller halt efter skoning och vi kan inte riktigt förstå varför för det finns inget mönster i det hela. Kan tillägga att vi har röntgat hennes hovar och varit hos väldigt duktiga hovslagare och även rådfrågat veterinärer.

Vad påvisade röntgen avseende strålbenen?? U.A.??

Min häst visar UA på röngten ja. Röntgad förra sommaren senaste gången.

Hurvida hovslagaren som la på equipaken gjorde ett dåligt jobb eller inte vet jag inte, equipaken satt i 5v och en normal skoperiod på min häst är ca 6v, runt 5 på sommaren.

Hurvida hovslagaren som la på equipaken gjorde ett dåligt jobb eller inte vet jag inte, equipaken satt i 5v och en normal skoperiod på min häst är ca 6v, runt 5 på sommaren.

Va det i år som din hovis skodde med egui-pac?

Du skriver visar för mig är det nutid. Röntgad förra sommaren senaste gången
för mig är det dåtid!!

Har du tänkt på hur mkt som kan utvecklas under bara ett år???

Att förlita sig på dåtiden är inget jag vill rekomendera, jag anser att nutiden är mera aktuell.

Allvarligt talat, du kan bara inte låta folk vara va? Du tror inte att hästägare har någon som helst koll på sina hästar? Eller att man har en dialog med sin hovslagare eller veterinär?

Ja jag kanske skrev lite klumpigt och inte väl detaljerat över min hästs hovars historia. Detta för att det inte är min tråd. Jag svarade om min erfarenhet av Equipak till Ts och la till att jag har en känslig häst som ibland blir öm och tom kan bli halt av en skoning. Vill tillägga att jag haft hästen i 9 års tid.

Hade problem förra året med att hon tappade skor och blev halt. Vi tog in henne till klinik och röntgade och hittade inget konstigt på röntgen. Min hovslagare var med och kollade bilderna tillsammans med veterinären. Då min hovslagare kände att hon inte kunde lösa problemet med att hästen blir öm/halt efter skoning åkte vi till en erkänt duktig hovslagare som jobbar med mestadels problemhovar som också tittar på plåtarna och skodde sen hästen.

Han la på en "balance"sko (tror att det heter så, är osäker och räknar med att du kommenterar detta med) och en tjock sula med stråltryck. Hästen blir genast mycket bättre och går sedan ua igenom hos veterinären 2 v senare. Andra gången vi åker till den hovslagaren vill han prova att lägga Equipack på hästen vilket inte fungerar och då lägger vi på sulor och hästen blir bra. Sedan dess, tidig höst har hästen endast blivit öm en gång efter skoning och fick stå i ca 4 dagar innan jag kunde rida henne igen. Så jag anser att efter att varit hos veterinär och fått hästen röntgad, åkt till den här hovslagaren och fått tips om hur min hovslagare ska sko hästen och det fungerat så finns det ingen anledning att åka och röntga hennes hovar bara för att. Tyck vad du vill. Vill även tillägga att nu skos hästen tjocka sulor utan stråltryck vilket fungerar bra.

Sen är det oerhört sorgligt att nu när hästen fungerar så fint och rör sig bättre än någonsin och jag fått fina lovord från min dressyrtränare fått en fraktur på griffelbenet och därmed står på box. Men det är en annan historia.

För mig låter det mera som ett dåligt utfört arbete än att skylla över skulden på själva produkten.

Det finns en bruksanvisning,, men som vanligt så är läsförmågan olika från person till person liksom personligt engagemang.

Jag personligen vill inte anklaga företaget för bristande produkter, däremot så funderar jag på en stämning av hur i helvete omöjligt det är att få bort deras soul-Pack,Sil-pac vid omskoning.

Fast jag finner det intressant för om du googlar på Equi-pak så får du upp ett flertal olika människor på nätet som skriver exakt samma som settis, nämligen att antingen släpper Equi-paken för tidigt eller också får hästen ont i foten AV Equi-paken! Det innebär ju antingen att Sverige är full av hovslagare som inte kan läsa instruktioner eller också att produkten i sig är bra men svår att hantera på rätt sätt.

Har du själv ingen erfarenhet av att den släppt eller att någon häst fått ont, coari? Och hur många har du använt produkten på?

Han la på en "balance"sko (tror att det heter så, är osäker och räknar med att du kommenterar detta med) och en tjock sula med stråltryck.Tyck vad du vill. Vill även tillägga att nu skos hästen tjocka sulor utan stråltryck vilket fungerar bra.

.

Kan du förklara närmare vilken sorts sulor din häst har? Är det plastsulor som är tjockare än normalt? Är de kilar eller helt vanliga? Lika tjocka överallt?

Och med stråltryck, hur menar man då?

Fast jag finner det intressant för om du googlar på Equi-pak så får du upp ett flertal olika människor på nätet som skriver exakt samma som settis, nämligen att antingen släpper Equi-paken för tidigt eller också får hästen ont i foten AV Equi-paken! Det innebär ju antingen att Sverige är full av hovslagare som inte kan läsa instruktioner eller också att produkten i sig är bra men svår att hantera på rätt sätt.

Har du själv ingen erfarenhet av att den släppt eller att någon häst fått ont, coari? Och hur många har du använt produkten på?

Man bör lägga ett tunt armeringsnät som heter equimesh mellan skon och hoven annars släpper det garanterat. Enda gången jag inte använder nätet är i kombination med en heartbar.

För övrigt har även jag goda erfarenheter av Equipak.

En sko belastar enbart hovväggen. Vill man avlasta väggen och ge maximalt support över hela hoven brukar flytsula fungera alldeles utmärkt.

Ja det såg jag på en video på youtube. Trodde det var standard att man alltid gjorde så? Har ju som sagt ingen erfarenhet alls av denna flytsula.

Kan du förklara på svenska vad en heartbar är?

Kan du förklara närmare vilken sorts sulor din häst har? Är det plastsulor som är tjockare än normalt? Är de kilar eller helt vanliga? Lika tjocka överallt?

Och med stråltryck, hur menar man då?

Min häst har tjocka plast sulor, kan kolla sen när jag går till stallet ungefär hur tjocka de är. De är lika tjocka överallt om man säger så.

Vet inte hur jag enklast ska beskriva de med stråltryck. Vet inte riktigt om man vågar göra det här utan att göra det exakt...

Äsch ta chansen Settis o lev lite farligt! ;) jag lovar att lyssna snällt om du förklarar så kan du strunta i om nån säger nåt annat...:D

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 411
Hästvård Den 1 juli hittade jag mitt Islandssto i hagen blockhalt på höger bakben. De första tankarna var hovböld och hovslagare var snabbt på...
2 3
Svar
47
· Visningar
11 212
Senast: Bufera
·
Hästvård Min häst har fått en hovspricka som sitter bak mot trakten (där hoven vidgas som mest) på utsida av vänster fram. Hon har tydligen...
Svar
7
· Visningar
3 524
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 740
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka