Chowchow en blodtörstig best?????

ylvaaskersund

Trådstartare
Jag har nu sett en antal inslag i djurprogram där chowen presenteras som en "farlig" hund, det stämmer abslolut inte med mina möten med den rasen. Har jag missat nåt? Hur är dom egentligen? Dom som jag har träffat har varit godmodiga svårflörtade mys hundar!

Sv: Chowchow en blodtörstig best?????

Chow chowen kan nog vara mysig om det är på dens villkor. En av mina bästa vänner har fött up Chow och det är ingen enkel hund. Vill den inte så vill den inte och det talar den om. Många funkar bra för ägaren, men om någon annan ska hantera den så kan det smälla.

/Jeps som varit med och lagt kanyl på en chow tillsammans med 4 andra kollegor.

Alla jag har träffat har varit väldigt vassa, dom är mer som katter tycker jag.

Min kusin hade en när vi växte upp, han var snäll men hon blev otäckt biten i armen av en grannes Chow (den slet upp överarmen så djupt att dom fick sy ihop muskelaturen). Hennes syster köpte en när hon blev vuxen och den gick inte alls att lita på!
Så min erfarenhet säger att det inte är några trevliga hundar:crazy:

Har ingen erfarenhet men har hört detsamma, men dom 'r väl som björnar..ser så söta ut men.............

*martha som varit utsatt för en björn, men ingen chowchow*

Jag har levt med Chow Chow sedan jag var 4år. Vi hade fyra stycken
när jag bodde hemma, alla underbara. Jag har idag en 9årig hane som
kom till mig som tredje hem när han var 1år och 10 mån och trots
omplaceringar så är han en ljuvlig hund. Han har tyvärr varit många
gånger hos Vet, och trots att han senaste åren blir stressad och
rädd skulle han aldrig ta till tänderna. Jag känner måånga Chowar
och jag har aldrig träffat någon av dessa "bestar" som beskrivs
ibland. Eller jo EN gång har jag det, där var det en husse som
inte hade fostrat sin hund alls pga han läst att dom är som katter
och att dom inte går att fostra :confused: Denna hund var inte
trevlig att ha att göra med.

En vän till mig hade en chowchow!Det var den knepigaste hund jag träffat i hela mitt liv.Den bet en liten kille rejält utan anledning,så den fick ett skott i pannan.

En granne hade två när jag var liten.

Den ena var gudomligt snäll, stabil och lugn (hane) medan den andra var osäker och rädd för det mesta (tik)

Ingen av dem var väl direkt blodtörtiga men har för mig att tiken nöp till ngn som var hos dem som gäst, men känner inte till vad som hände så kan inte säga så mkt om det.

Det verkar vara en hund som gärna vaktar sin familj alltså, men med rätt fostran kan bli lika underbar som de flesta hundar! Men jag blev så förvånad av attityden mot dom så jag var tvungen att kolla här på buke, ni sitter ju inne med egna upplevelser!;)

Envisa och tjuriga........
Har en kusin som är inne på sin andra och sen hade mina morfäräldrar en för väldigt länge sedan.

Morföräldranas hund var som sagt fruktansvärt envis,vill den inte gå mer på en promenad,ja då satte/la den sig ner och vägrade helt enkelt.....

Min kusins hund nr.1 har bitit ägaren till en rottweiler.Orsaken är okänd,men han gillade inte rottweilern han hade......

Nr 2 är fortfarande valp,men som 12 veckors valp mopsade han sig grovt på min snart 2-åriga tik och det var inte på lek....

Visst är de söta som små björnar,men en go,snäll hund?Nja.inte enligt mig

Vi har varit omplaceringshem åt hundar och brukar alltså inte ha problem med fostran, men fick avliva vår chowchow sen han bitit ett gäng människor (han älskade min mamma men det ar den enda) inklusive min syster som då var bebis, henne högg han rakt över ansiktet. :crazy:

En vän till familjen skaffade åxå, den fick polisen komma och skjuta för den gick inte ens att ta till vet utan risk för personskada.

De jag träffat som djursjukvårdare har inte varit roliga. Har träffat återigen andra privat som varit trevligare, men i mina ögon är de flesta enmanshundar, på det negativa sättet.

jag har själv 2 chowar hemma(en av varje kön) och har tidigare haft en till chowehane.

tyvärr dras rasen fortfarande med dåligt rykte då dem förr ofta var vassa. men uppfödarna ska ha en stor eloge då dem har avlat mycket just för att temperamentet har blivit mildare. är du på choweträffar eller dylit så är det aldrig stök eller morrningar. du kan släppa in massa chowar ihop utan bråk, det är jätteskönt. mina har aldrig försökt mucka gräl med andra hundar fast hundar gjort utfall och skällt osv. chowar har sin värdighet men visst skulle såklart försvara sig, den är ändå avlad för att ha vaktsinne, men i lagom dos!
sen är det inte en enmanshund utan den älskar HELA sin familj men bryr sig inte så mycket om andra, men så är den avlad och den egenskapen gillar vi på våra hundar. har haft ras förr som älskade allt och alla.

men just i usa är det ju en mer fråga om "hundfabriker" där temperamentet inte bryrs om när dem bara föder fram valpar för pengar och det säger ju sig själv att det och sen även dålig socialsering som liten och sen sitta i en låda eller i en djuraffär inte präglar en ras rätt som har sån bakgrund som chowen och även andra liknande raser med såna egenskaper..

våra chowar är jättelugna och när dem träffar folk så hälsar dem lätt och sen är det bra. man får tänka på rasens bakgrund, det är ingen svansviftande överglad hund.(men nog finns det exemplar) :D
sen som i ALLA RASER så existerar det dåliga individer, men man ska inte döma ut en hel ras.

tyvärr så sprider en del av den äldre generationen veterinärer vidare till kollegor om hemska chowar och då blir det ju fel möteskänslor med en gång när en chowe kommer in.

när jag var och röntgade min chowehane i år så sa veterinären vi hade att han kom ihåg FÖRR när chowarna var mer vassa, han hade själv blivit biten, men idag har det blivit en stor förändring sa han och han behandlade oss jättebra och som vanligt.(sen är min hane väldigt snäll och lätthanterlig med)

men visst chowchow är inte en ras för alla, men så är det ju med alla raser. jag hade själv inte passat in att ha tex terrier själv.

blev långt, men jag vill bara inte att en hel ras döms ut....
dem som tvivlar får gärna träffa mina "bestar" :D

Själv har jag levt med rasen i drygt 20 år och har fött upp rasen i drygt 10 år. Jag har sett rasen i flera andra länder och t o m dömt rasen utomlands. Under alla dessa år så har jag träffat på en enda chow som inte var bra mentalt och han avlivades i unga år pga detta.
Jag har sett en hel del ouppfostrade chow chow genom åren och genemsamt för alla dessa är att ägarna fullständigt saknat kunskap eller insikt att detta är hundar, precis som alla andra hundar. Det skiljer sig inte att uppfostra en chow chow mot att uppfostra en labrador, mastiff eller tax. Chowen är inte ens en svår hund att uppfostra, men om ägaren är slapp och använder de fördomar och föreställningar om rasen som florerar som ursäkt för att slippa uppfostra eller som förklaring till sitt eget misslyckande, så blir det ingen trevlig hund att leva med.
En chow blir precis så egen och envis som ägaren låter den bli. Jag lever just nu med sex chow chow i åldrarna 1-11 år och gemensamt för alla dessa hundar är att de är trevliga, lättsamma, positiva hundar som är omtyckta av alla. Till och med veterinärerna tycker om dem, då de är snälla att hantera. SJÄLVKLART är de lätta att hantera!!!!! Jag skulle aldrig kunna leva med en hund som man inte kan hantera som man vill!

Tyvärr finns det ägare och till och med uppfödare som ser till att myten om chowen som ett svårt väsen lever vidare, men frågan är hur kunniga och lämpliga dessa egenligen är att representera denna ras.

Under mina 20 år som ägare av rasen så har jag ALDRIG haft chow som vägrat följa med mig ut och gå eller som vägrat att göra något annat. Det är ju jag som bestämmer, precis som om jag hade ägt en rottweiler, pudel eller mops. Chowen är en HUND och en synnerligen trevlig och lättsam hund också OM DEN BLIR UPPFOSTRAD SOM EN SÅDAN!
Jag har aldrig haft en hund som visat minsta lilla aggressivitet mot andra människor. Mina hundar hälsar artigt och intresserat på de främmande som kommer hit. Att de vaktar mot främmande när ingen är hemma ser jag som något positivt och troligen något som de flesta hundar gör.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 294
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 337
Senast: Hermelin
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 291
Senast: valpköpare
·
Hundträning Jag har en chihuahua hane på 4 år som sen valp varit försiktigt och osäker och alltid behövt mycket stöd. Har i vissa situationer blivit...
Svar
2
· Visningar
1 109
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bilköp och hundbur
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10