Chockad över faktura moms

Tufft, kostar att ligga på topp. Oklart om du är momsregistrerade eller inte.

Be att få betala 2017 istället så kanske du hinner få momsinkomster.

Det är så självklart för byggare, Kostnaden är kostnaden för arbete sen kommer skatten.

Är du momsregistrerade så tag hjälp av din revisor så kan du , vad heter det, dra av utgiften flera år, göra nedskrivning på investeringen. Kanske kan du skjuta upp någon skatt?

Prata med dem men det kommer inte bli lätt, Bit i det sura äpplet och rösta inte på skattehöjarpartier eller småföretagarhatarparti nästa gång.

Det är inte alls "så självklart för byggare".

Är man seriös uppger man alltid plus moms för att undvika missförstånd och man lämnar offert skriftligt.
 
Det är inte alls "så självklart för byggare".

Är man seriös uppger man alltid plus moms för att undvika missförstånd och man lämnar offert skriftligt.

Instämmer. När jag tar in offerter (dvs företag till företag) har jag alltid fått skriftlig offert där det alltid stått "plus moms". Den enda gång jag gett offert var jag tydlig med att det var plus moms som avsågs trots att det var till ett företag.

Jag skulle heller aldrig anlita en hantverkare privat utan en skriftlig offert (eller ja, för mindre saker som min lokala elektriker fixar gör jag inte det eftersom jag vet att hans fakturor är korrekta). Det är en så enkel sak att göra som minimerar risken för strul. Orkar/vill de inte ge en offert får de inte jobba för mig, då går jag till ett annat företag.
 
Tråkig sits. Hoppas det inte förstör eran relation alldeles.
Dock måste jag säga detta; en bra, rätt utförd ridbana kostar allt mellan 150 000 och 300 000. (Sedan finns det självklart de som är både billigare och dyrare!) Men hade jag själv anlitat någon att bygga en hel ridbana till mig, även med "kompispris", så skulle jag aldrig ha misstagit mig om momsen med ett så lågt pris. Det är verkligen svindyrt att bygga ridbana och skulle man göra en alldeles själv utan hjälp (och utan att spränga) så är nog 100 000 ingen orimlig summa.

Sedan så ingen hoppar på mig så självklart finns variationer både uppåt och nedåt men en rätt utförd ridbana för 100 000 inkl moms låter i alla fall i mina öron för bra för att vara sant.
 
Hejsan! Vi anlitade ett företag i närheten att bygga paddock i somras. Vi känner dem ganska väl. De var ute o tittade och sa att den skulle landa på runt 70000 kr. Vi skulle fundera och höra av oss. De ringde senare upp mig och sa att de räknat närmare på det, 100 000 kr kommer det kosta. Ev mer om de behövde spränga lite berg. De behövde aldrig spränga och paddocken blev verkligen toppen!!!!! Dock fick jag en chock när jag fick hem fakturan på betydligt mer än 100 000kr Jag ringde upp och detta handlade ju om att de lagt på moms. jag menade på att jag inte blivit upplyst om detta. Nu ska vi träffas nästa vecka och reda ut detta, hur ska jag tänka/agera???? Tydligen har detta hänt flera kunder hos dem. Kan ej dra moms då vi inte har inkomster på gården...

Jag utgår nog faktiskt från att gårdar har någon typ av företag, så det känns inte konstigt att företaget gav er priset utan moms. Visst, det hade varit proffsigare att specificera med/utan moms men samtidigt känns det som en rätt självklar grej att fråga efter i er sits (dvs bor på gård utan företag).
 
Tråkig sits. Hoppas det inte förstör eran relation alldeles.
Dock måste jag säga detta; en bra, rätt utförd ridbana kostar allt mellan 150 000 och 300 000. (Sedan finns det självklart de som är både billigare och dyrare!) Men hade jag själv anlitat någon att bygga en hel ridbana till mig, även med "kompispris", så skulle jag aldrig ha misstagit mig om momsen med ett så lågt pris. Det är verkligen svindyrt att bygga ridbana och skulle man göra en alldeles själv utan hjälp (och utan att spränga) så är nog 100 000 ingen orimlig summa.

Sedan så ingen hoppar på mig så självklart finns variationer både uppåt och nedåt men en rätt utförd ridbana för 100 000 inkl moms låter i alla fall i mina öron för bra för att vara sant.

Det går att komma ner rätt bra i pris om man har omständigheterna med sig. Bra mark där banan ska ligga gör stor skillnad, har man riktig tur behöver man knappt gräva. Bor man nära ett grustag sparar man in på transporter, och ska banan bara användas till hobby kan man nöja sig med billigare grus.
Visst är 100k jättebilligt, men inte helt orimligt billigt tycker jag.
 
Tråkig sits. Hoppas det inte förstör eran relation alldeles.
Dock måste jag säga detta; en bra, rätt utförd ridbana kostar allt mellan 150 000 och 300 000. (Sedan finns det självklart de som är både billigare och dyrare!) Men hade jag själv anlitat någon att bygga en hel ridbana till mig, även med "kompispris", så skulle jag aldrig ha misstagit mig om momsen med ett så lågt pris. Det är verkligen svindyrt att bygga ridbana och skulle man göra en alldeles själv utan hjälp (och utan att spränga) så är nog 100 000 ingen orimlig summa.

Sedan så ingen hoppar på mig så självklart finns variationer både uppåt och nedåt men en rätt utförd ridbana för 100 000 inkl moms låter i alla fall i mina öron för bra för att vara sant.

Jag utgår nog faktiskt från att gårdar har någon typ av företag, så det känns inte konstigt att företaget gav er priset utan moms. Visst, det hade varit proffsigare att specificera med/utan moms men samtidigt känns det som en rätt självklar grej att fråga efter i er sits (dvs bor på gård utan företag).

Fast är man en ordentlig företagare som gör rätt ska en offert ange tydligt om det är inkl eller exkl moms, just för att det inte ska bli en situation som TS hamnat i. Är man inte i branschen eller har anlagt en ridbana tidigare har man rätt dålig hum om vad det kostar (jag har absolut ingen aning om en rimlig kostnad för det).

Man ska heller aldrig anta något om sin kund, det är ett bra sätt att få problem. Det är inte alls självklart att man har företag (eller iaf hästarna i företaget) även om man har gård.
 
Fast är man en ordentlig företagare som gör rätt ska en offert ange tydligt om det är inkl eller exkl moms, just för att det inte ska bli en situation som TS hamnat i. Är man inte i branschen eller har anlagt en ridbana tidigare har man rätt dålig hum om vad det kostar (jag har absolut ingen aning om en rimlig kostnad för det).

Man ska heller aldrig anta något om sin kund, det är ett bra sätt att få problem. Det är inte alls självklart att man har företag (eller iaf hästarna i företaget) även om man har gård.

TS har ju bara gjort en muntlig överenskommelse med företaget, det vore ju en helt annan grej om företaget lämnat en skriftlig offert.

Det fetade håller jag verkligen med om!
 
TS har ju bara gjort en muntlig överenskommelse med företaget, det vore ju en helt annan grej om företaget lämnat en skriftlig offert.

Det fetade håller jag verkligen med om!

Jo, och bara det borde gett anläggaren anledning att fråga TS om det var på hens företag eller inte. Ingen företagare jag känner och få privatpersoner (om någon) tar in jobb på sådana summor utan skriftlig offert.

Jag gör det inte, vare sig som privatperson eller till mitt företag.
 
Fast är man en ordentlig företagare som gör rätt ska en offert ange tydligt om det är inkl eller exkl moms, just för att det inte ska bli en situation som TS hamnat i. Är man inte i branschen eller har anlagt en ridbana tidigare har man rätt dålig hum om vad det kostar (jag har absolut ingen aning om en rimlig kostnad för det).

Man ska heller aldrig anta något om sin kund, det är ett bra sätt att få problem. Det är inte alls självklart att man har företag (eller iaf hästarna i företaget) även om man har gård.

Om en skriftlig offert funnits, istället för "muntligt avtal mellan bekanta /vänner" så hade nog inte problemet uppstått tänker jag .
 
Om en skriftlig offert funnits, istället för "muntligt avtal mellan bekanta /vänner" så hade nog inte problemet uppstått tänker jag .

Nej, garanterat inte. Hade jag inte krävt en skriftlig offert på mitt badrum (kombinerat försäkringsärende plus att jag fick betala själv) hade det blivit 20 000 - 25 000 kr dyrare, direkt ur min ficka.
 
Jo, och bara det borde gett anläggaren anledning att fråga TS om det var på hens företag eller inte. Ingen företagare jag känner och få privatpersoner (om någon) tar in jobb på sådana summor utan skriftlig offert.

Jag gör det inte, vare sig som privatperson eller till mitt företag.

Jag har lite annorlunda erfarenhet. Det blir ju generellt sett billigare (om inget oförutsett händer) att inte be om en offert och ta jobbet på timme/löpande istället, under förutsättning att båda parter är ärliga. Jag är uppväxt runt småföretagare ute på landsbygden, och offerter var verkligen ovanligt även för större jobb. Offerter var för folk utifrån, som man inte kände och/eller litade på.
Situationen TS beskriver känns som ett typexempel på hur det brukade gå till. Man kommer överens muntligt, får ett ungefärligt pris och sen kör man löpande. TS bor på gård, antas ha företag och får priset utan moms. Hade TS bott i villa hade hen fått priset med moms. För mig känns det som det "normala" sättet att anlita företag på.
Såklart borde företagaren varit tydlig med om priset var med eller utan moms, jag säger absolut inte att ansvaret att informera inte ligger hos företaget. Men, många företagare är i första hand duktiga på sitt yrke och inte alltid på att driva företag, de är ju inte mer än människor de heller. Så jag tycker nog att man själv har ett visst ansvar för att höra sig för om ett pris är med eller utan moms, särskilt när man som TS kan förväntas ha ett företag.
 
Vi säljer enkom till stora företag. Alla kontrakt är specade +moms. Trots uteslutande affärer företag mot företag. Även från vår största kund som köper tjänster av oss för runt 4 miljoner om året (plus moms).

Man ska inte anta något i affärer, det slutar sällan bra.
 
Jag har lite annorlunda erfarenhet. Det blir ju generellt sett billigare (om inget oförutsett händer) att inte be om en offert och ta jobbet på timme/löpande istället, under förutsättning att båda parter är ärliga. Jag är uppväxt runt småföretagare ute på landsbygden, och offerter var verkligen ovanligt även för större jobb. Offerter var för folk utifrån, som man inte kände och/eller litade på.
Situationen TS beskriver känns som ett typexempel på hur det brukade gå till. Man kommer överens muntligt, får ett ungefärligt pris och sen kör man löpande. TS bor på gård, antas ha företag och får priset utan moms. Hade TS bott i villa hade hen fått priset med moms. För mig känns det som det "normala" sättet att anlita företag på.
Såklart borde företagaren varit tydlig med om priset var med eller utan moms, jag säger absolut inte att ansvaret att informera inte ligger hos företaget. Men, många företagare är i första hand duktiga på sitt yrke och inte alltid på att driva företag, de är ju inte mer än människor de heller. Så jag tycker nog att man själv har ett visst ansvar för att höra sig för om ett pris är med eller utan moms, särskilt när man som TS kan förväntas ha ett företag.

Företaget jag begärde offert ifrån är ett mindre, lokalt företag i byhåla så nej, det är verkligen ingen garanti för att det blir billigare.

Vad som anses "normalt" på landet är sällan helt enligt gällande lagar och regler. Även om jag har ett litet bolag på landet föredrar jag nog att göra affärer enligt lagar och regler.

Ansvaret för att fråga om momsen tillkom eller ej ligger inte inte på TS. Det finns inget i scenariot som gör att man kan anta att TS har hästarna i företaget (och om anläggaren är van vid hur det är på landet borde hen vara van vid att ridhästar sällan är i gårdsföretaget).
 
Jag har för mig att företag är skyldiga att uppge pris inkl moms till privatpersoner. Är priset exlusive moms så skall det tydligt framgå.

Skulle det bli missförstånd så är det företaget som har bevisbördan (det är alltså företaget som skall bevisa att man tydligt uppgett att priset var exklusive moms).
Helt korrekt
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag köpte en ställbar säng från ett företag i våras. Då synkroniseringen inte fungerade fick jag igenom en reklamation och skulle skicka...
Svar
5
· Visningar
422
Juridik & Ekonomi Bakgrunden är följande: Jag behövde lite murbruk och ringde en firma med butik som är återförsäljare för det jag ville ha. Just det...
2
Svar
30
· Visningar
2 891
Senast: vilde
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 401
Äldre Har under det senaste året hållit utkik efter en begagnad bil att ersätta min äldre bil med, specifikt märke och modell. Sedan i maj har...
Svar
6
· Visningar
1 431
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp