Chockad över faktura moms

Empalie

Trådstartare
Hejsan! Vi anlitade ett företag i närheten att bygga paddock i somras. Vi känner dem ganska väl. De var ute o tittade och sa att den skulle landa på runt 70000 kr. Vi skulle fundera och höra av oss. De ringde senare upp mig och sa att de räknat närmare på det, 100 000 kr kommer det kosta. Ev mer om de behövde spränga lite berg. De behövde aldrig spränga och paddocken blev verkligen toppen!!!!! Dock fick jag en chock när jag fick hem fakturan på betydligt mer än 100 000kr Jag ringde upp och detta handlade ju om att de lagt på moms. jag menade på att jag inte blivit upplyst om detta. Nu ska vi träffas nästa vecka och reda ut detta, hur ska jag tänka/agera???? Tydligen har detta hänt flera kunder hos dem. Kan ej dra moms då vi inte har inkomster på gården...
 
Du har det bara muntligt?
Det ska ju också gälla men kan nog bli svårt om ord står mot ord. Dvs om de hävdar att de sagt 100' plus moms.
 
Alltså företag har ju alltid moms som tillkommer ..?
I ert fall känns det som att ni olyckligt nog pratat om varandra och ni inte insett att prisuppgiften ni fick var ex moms, medans företagaren antagit att själkvklart tillkommer momsen ...

Enligt min erf brukar företagen ge nettopriset i sin muntliga offert och anta att köparen vet att moms tillkommer såvida köparen inte ber dem summera upp totalpriset inkl momsen .

Tråkig situation oavsett :(
 
Jag har för mig att företag är skyldiga att uppge pris inkl moms till privatpersoner. Är priset exlusive moms så skall det tydligt framgå.

Skulle det bli missförstånd så är det företaget som har bevisbördan (det är alltså företaget som skall bevisa att man tydligt uppgett att priset var exklusive moms).
 
Jag har för mig om att om ett företag säljer något till en privatperson så måste företaget ange ett pris där momsen är inräknad. Det är bara något som jag ploppade upp i bakhuvudet på mig när jag läste den här tråden men jag är osäker på om det stämmer, någon som vet?
 
@Tora och @lulski : ja absolut är det ju så och alltid när man får en fysisk offert ...
jag känner mer utifrån att detta skett muntligt som jag tolkar det, och att köpare och säljare tydligen är "nära bekanta" osv att det är där missförståndet ligger . De har helt enkelt missförstått varandra tror jag.

Det utifrån redovisningen av TS att leverantören kontaktade denne noga med korrigering av den första prisuppskattningen när de tittat på arbetet närmare, och befarade att arbetet skulle bli större än de trott från början, med ny prisuppskattning .

Nu verkar det ju som att de ska ses och snacka sinsemellan vilket ju är en bra start .

Om det skulle dras till rättegång sen tror jag säkert att det väger in att momsen ska redovisas som ni är inne på helt korrekt .
Man får hoppas på att TS och berörd slipper det och kommer överrens ändå.

Hoppas TS vill uppdatera hur det fortlöper.
 
Senast ändrad:
Ett problem kan vara om ts gård är en lantbruksfastighet. Då är den en rörelse även om den är registrerad för moms. Då är inte ts privatperson om det inte tydligt framgår att man beställt det som privatperson och inte på gården
 
Hejsan! Vi anlitade ett företag i närheten att bygga paddock i somras. Vi känner dem ganska väl. De var ute o tittade och sa att den skulle landa på runt 70000 kr. Vi skulle fundera och höra av oss. De ringde senare upp mig och sa att de räknat närmare på det, 100 000 kr kommer det kosta. Ev mer om de behövde spränga lite berg. De behövde aldrig spränga och paddocken blev verkligen toppen!!!!! Dock fick jag en chock när jag fick hem fakturan på betydligt mer än 100 000kr Jag ringde upp och detta handlade ju om att de lagt på moms. jag menade på att jag inte blivit upplyst om detta. Nu ska vi träffas nästa vecka och reda ut detta, hur ska jag tänka/agera???? Tydligen har detta hänt flera kunder hos dem. Kan ej dra moms då vi inte har inkomster på gården...
Moms kan man få tillbaka även utan inkomster (om du t.ex köper material och renoverar ladugården), men en paddock till hästar är förmodligen inget som du kan dra av för. Skillnaden hade varit om du på något sätt hade använt den i verksamhet.
 
Moms kan man få tillbaka även utan inkomster (om du t.ex köper material och renoverar ladugården), men en paddock till hästar är förmodligen inget som du kan dra av för. Skillnaden hade varit om du på något sätt hade använt den i verksamhet.

Om du är momsregistrerad ja! Något som ts inte verkar vara.
 
Jag hade försökt mötas på halva vägen, dvs företaget minskar fakturan med en kostnad motsvarande halva momsen. Det är svårt att få rätt när man har muntliga överenskommelser och att gå till en advokat f hjälp och i värst fall hamna i domstol kommer snabbt att kosta mer än de ca 25 000 som momsen torde vara i det fallet.
 
Om företaget erkänner sitt misstag att ha uppgivit kostnaden exkl. moms och heller inte på något sätt talat om att det är exkl. moms finns det ju viss chans att få rätt vid en tvist. Förutsatt att de inte inte ändrar sig någonstans på vägen till avslut vill säga.

Men eftersom jag misstänker att allt är muntligt, blir det ju tufft, även om bevisbördan ligger på företaget. Bättre att försöka hitta en jämkning.

Underligt att företaget inte ändrar sina rutiner om de nu har haft samma problem tidigare.
 
Hejsan! Vi anlitade ett företag i närheten att bygga paddock i somras. Vi känner dem ganska väl. De var ute o tittade och sa att den skulle landa på runt 70000 kr. Vi skulle fundera och höra av oss. De ringde senare upp mig och sa att de räknat närmare på det, 100 000 kr kommer det kosta. Ev mer om de behövde spränga lite berg. De behövde aldrig spränga och paddocken blev verkligen toppen!!!!! Dock fick jag en chock när jag fick hem fakturan på betydligt mer än 100 000kr Jag ringde upp och detta handlade ju om att de lagt på moms. jag menade på att jag inte blivit upplyst om detta. Nu ska vi träffas nästa vecka och reda ut detta, hur ska jag tänka/agera???? Tydligen har detta hänt flera kunder hos dem. Kan ej dra moms då vi inte har inkomster på gården...
Har inte läst alla svar, men till privatpersoner ska pris alltid anges INKL moms!
 
Har inte läst alla svar, men till privatpersoner ska pris alltid anges INKL moms!
Vilket leder till frågan om företaget visste om det handlade om en privatperson och om TS är att betrakta som en privatperson i och med det rör sig om förbättringar av en gård. Det kan också råda skilda åsikter om det framgått om det är exklusive moms.
 
Hejsan! Vi anlitade ett företag i närheten att bygga paddock i somras. Vi känner dem ganska väl. De var ute o tittade och sa att den skulle landa på runt 70000 kr. Vi skulle fundera och höra av oss. De ringde senare upp mig och sa att de räknat närmare på det, 100 000 kr kommer det kosta. Ev mer om de behövde spränga lite berg. De behövde aldrig spränga och paddocken blev verkligen toppen!!!!! Dock fick jag en chock när jag fick hem fakturan på betydligt mer än 100 000kr Jag ringde upp och detta handlade ju om att de lagt på moms. jag menade på att jag inte blivit upplyst om detta. Nu ska vi träffas nästa vecka och reda ut detta, hur ska jag tänka/agera???? Tydligen har detta hänt flera kunder hos dem. Kan ej dra moms då vi inte har inkomster på gården...
Tufft, kostar att ligga på topp. Oklart om du är momsregistrerade eller inte.

Be att få betala 2017 istället så kanske du hinner få momsinkomster.

Det är så självklart för byggare, Kostnaden är kostnaden för arbete sen kommer skatten.

Är du momsregistrerade så tag hjälp av din revisor så kan du , vad heter det, dra av utgiften flera år, göra nedskrivning på investeringen. Kanske kan du skjuta upp någon skatt?

Prata med dem men det kommer inte bli lätt, Bit i det sura äpplet och rösta inte på skattehöjarpartier eller småföretagarhatarparti nästa gång.
 
Tufft, kostar att ligga på topp. Oklart om du är momsregistrerade eller inte.

Be att få betala 2017 istället så kanske du hinner få momsinkomster.

Det är så självklart för byggare, Kostnaden är kostnaden för arbete sen kommer skatten.

Är du momsregistrerade så tag hjälp av din revisor så kan du , vad heter det, dra av utgiften flera år, göra nedskrivning på investeringen. Kanske kan du skjuta upp någon skatt?

Prata med dem men det kommer inte bli lätt, Bit i det sura äpplet och rösta inte på skattehöjarpartier eller småföretagarhatarparti nästa gång.

Det har som tidigare skrivits ingen betydelse om man har inkomster att kvitta emot eller ej. Moms fungerar inte på det sättet.
 
Jag tycker det faktiskt är väldigt vanligt att företagare anger pris exkl moms till privatpersoner och sen skyller på att - jamen självklart tillkommer moms, det trodde jag du fattade?
:mad:
det är alldeles för vanligt.
och ett felaktigt beteende.
Företagare kan inte ta för givet att privatpersoner - som i normalfall aldrig behöver fundera på det där med moms eftersom det ingår i priset på prislappen i affären - fattar att angivet pris är exklusive moms.
Det är därför man kan använda länken till ARN, som fanns tidigare i tråden, till sin fördel när man råkar ut för sånt här.

 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag köpte en ställbar säng från ett företag i våras. Då synkroniseringen inte fungerade fick jag igenom en reklamation och skulle skicka...
Svar
5
· Visningar
422
Juridik & Ekonomi Bakgrunden är följande: Jag behövde lite murbruk och ringde en firma med butik som är återförsäljare för det jag ville ha. Just det...
2
Svar
30
· Visningar
2 891
Senast: vilde
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 401
Äldre Har under det senaste året hållit utkik efter en begagnad bil att ersätta min äldre bil med, specifikt märke och modell. Sedan i maj har...
Svar
6
· Visningar
1 431
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp