Chockad hund efter inbrott

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Atalantha
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 3 229
A

Atalantha

Jag frågar åt en klasskompis. Hon har fått inbrott medan hunden varit ensam hemma. Hunden verkar ha blivit misshandlad, även vet misstänker/bekräftar detta. Han är skadad runt könsorganet, verkar ha blivit sparkad eller slagen med tillhygge i/på sidan av magen och har sår. Men problemen har bara börjat. Hunden har blivit totalt livrädd för folk, även dom han känner. Ägaren har en vän som promenerar vovven medan ägaren är i skolan (om vi har långa dagar), vovve har till och med attackerat denna vännen efter händelsen. Hunden går inte att lämna ensam alls och stackaren verkar helt förstörd. Ingen vet vad som hänt under inbrottet. Ägaren vet inte riktigt vad hon ska göra, men jag har lämnat kontaktuppgifter till min tränare. Min tanke var träna självförtroende, tillit, möten med människor och om detta lyckas börja med ensamhetsträning från noll. Men jag är inte hajj på sånt där så tänkte höra vad visa buke kan ge för tips! Tycker så fruktansvärt synd om hunden :(

Sv: Chockad hund efter inbrott

Stackars hund :cry:

Har tyvärr inga direkta tips att komma med. Inte mer än att hon ska krama stackarn och ge honom allt stöd han behöver.

Stackars hund :cry:

Har tyvärr inga direkta tips att komma med. Inte mer än att hon ska krama stackarn och ge honom allt stöd han behöver.

Ja, det känns helt overkligt. Har innan varit orolig ibland att det ska hända mig, men den oroligheten var ingenting jämfört med nu. Totalt overkligt! Ja hon har varit hemma det senaste, men idag kunde hon äntligen komma till skolan (tror hon lämnade hunden hos sina föräldrar, glömde fråga) Usch :(

Detta kommer låta extremt grymt, men steg ett är faktiskt att släppa det som hänt och sluta tycka synd om hunden!
Återupprätta alla de gamla regler och rutiner som man haft och ställa tydliga och rimliga krav på hunden - precis som om inget hänt!

Hundar lever här och nu, men lär sej så klart av allt de är med om i livet!
Beroende på hundens medfödda egenskaper och dess erfarenheter i livet så hanterar de "trauman" olika.

Precis som vid ex. överfall av andra hundar så kommer den egna hundens reaktioner OCH "mentala ärr" att till stor del bero på hur vi hanterar situationen OCH tiden direkt efter händelsen.

Om vi tycker synd om och anpassar oss efter vår skrämda/skadade hund så kommer utfallet bli därefter. Tyvärr!

Så rent konkret hade undvikit att lämna hunden ensam tills vidare och sedan faktiskt ökat min kravställning vad gäller hur vi bemöter folk, hur vi beter oss i situationer där hunden visar tecken på "ny" stress osv.
Sedan hade jag försökt miljöträna mycket och belönat det med social motivation - som en positiv "katalysator" på vardagen.

/Swat

Du kom med bra tips, men jag blir lite nyfiken på en sak. Varför ska man inte tycka synd om hunden? Ska man vara en känslolös robot för att vara hundägare?

Och vem har sagt att ägaren tycker synd om hunden? Hurvida jag tycker synd om den eller inte är ju orelevant för hundens skull.

Självklart kan man tycka synd om hunden, jag antar att SWAT menade att man inte ska "trösta" och "dadda" med den. Dvs förstärka det som den anser vara obehagligt, utan att man ska vara lite coachig istället och med milt tvång lära den hantera dessa situationer igen.

Otroligt tråkigt berättelse i övrigt, hunden är det utan tvekan synd om! :(

Eller missuppfattade jag helt nu? Att man inte ska "naaaw lilla söta snutteplutt, staaaackaren" när den är rädd fattar jag ju, det är för mig uppenbart. Men det är ju inte att tycka synd om, det är ju att "trösta". För mig 2 helt olika saker. Hur ägaren är med sin hund vet jag inte tyvärr.

Självklart kan man tycka synd om hunden, jag antar att SWAT menade att man inte ska "trösta" och "dadda" med den. Dvs förstärka det som den anser vara obehagligt, utan att man ska vara lite coachig istället och med milt tvång lära den hantera dessa situationer igen.

Otroligt tråkigt berättelse i övrigt, hunden är det utan tvekan synd om! :(

Jag kom på det efteråt, att jag måste tänkt lite dumt där! Ja visst är det, vilken upplevelse för en hund som inte riktigt förstår på samma sätt som vi människor. Uscha.

Swat då är jag helt med på hur du menar!

Visst kan vi i det tysta/för oss själva "tycka synd om" hunden... Men - som jag ser det - finns i våra hundars värd ingen "handlingsplan" för den typen av bemötande!
När vi försöker trösta/ta hand om/"gulla med" osv en hund som varit utsatt för ett trauma så signalerar vi helt enkelt fel saker!

Att jag skriver att man måste "släppa och gå vidare" är för att det är det som absolut flest hundägare har svårast för! Vi vill så väl när försöker omhulda en traumatiserad hund med kärlek och ömhet att det blir käpprätt åt skogen för hunden!

Min erfarenhet har lärt mej att det som fungerar bäst med hundar som varit med om riktigt obehagliga saker är att bara tänka framåt och ALLTID ställa rimliga krav på hundens uppförande.
Det samma gäller ju när man får hem en omhändertagen hund som man kan se har spår - mentala och fysiska - av tidigare vanvård och/eller misshandel!

Man gör hunden en enorm otjänst om man försöker "gulla" den framåt i livet!
Tydlig och konkret styrning, regler som hunden lätt förstår och kan följa och vardaglig träning som baseras på socialmotivation är det som jag upplever ger snabbast och bäst effekt!

/Swat

Jag kom på senare hur du menade och håller helt med dig. För mig är det svårt och jag får konstant tänka på att det är för hundens skull jag låter bli att göra en stor sak av det hela! Jag tycker som du och ska vidarebefodra det till ägaren, hon vill gärna ha mycket tips :)

Jag råkade ut för inbrott när min förra hund var ensam hemma. De hade slagit honom i huvudet så att han inte kunde gå rakt utan gick åt sidan, han spydde och mådde verkligen urkasst. Han hade ju fått en hjärnskakning. Han ville inte gå in i lägenheten när vi kom hem igen.

Jag gjorde ingen grej av det utan jag lät honom vara. Han visade ju att han var orolig och jag försökte vara som vanligt trots att jag också var ordentligt upprörd.
Han kunde inte bli lämnad ensam efter det så han fick följa med mej till jobbet ett tag. (Jag ville faktiskt inte lämna honom heller för de hade gått in med nyckel och ingen visste ju vem som hade nyckeln eller om de skulle gå in igen.) Sedan efter ett tag så började jag helt enkelt om med ensamhetsträning fast light. Han blev inte riktigt trygg med att vara ensam hemma förren vi flyttade därifrån. På det nya stället var det aldrig några problem.

Jag tror på att försöka vara som vanligt men ändå vara lyhörd för vad hunden förmedlar.

Jag råkade ut för inbrott när min förra hund var ensam hemma. De hade slagit honom i huvudet så att han inte kunde gå rakt utan gick åt sidan, han spydde och mådde verkligen urkasst. Han hade ju fått en hjärnskakning. Han ville inte gå in i lägenheten när vi kom hem igen.

Jag gjorde ingen grej av det utan jag lät honom vara. Han visade ju att han var orolig och jag försökte vara som vanligt trots att jag också var ordentligt upprörd.
Han kunde inte bli lämnad ensam efter det så han fick följa med mej till jobbet ett tag. (Jag ville faktiskt inte lämna honom heller för de hade gått in med nyckel och ingen visste ju vem som hade nyckeln eller om de skulle gå in igen.) Sedan efter ett tag så började jag helt enkelt om med ensamhetsträning fast light. Han blev inte riktigt trygg med att vara ensam hemma förren vi flyttade därifrån. På det nya stället var det aldrig några problem.

Jag tror på att försöka vara som vanligt men ändå vara lyhörd för vad hunden förmedlar.

Usch vad hemskt med din hund! Hon har tyvärr ingen möjlighet att ha med sig hund iom att det är hundförbud på skolan.. Jag ska vidarebefodra! Tack för ditt svar!

Min pojkväns föräldrars hund var med om samma sak, och redan innan detta var hon nervöst lagd och det blev ju inte bättre. Dom tränade ensamträning från grunden, och stängde dörren till rummet där dom kom in. Det tog ett bra tag men nu går det helt problemfritt att ha henne ensam :)

Fy - F--n är det enda jag kan säja ! Jag får ont i magen av att läsa om era hundar .. Har inget direkt råd utöver de du fått , men jag kände när jag läste att det var ju synd att dessa personer inte körde in nyllet här hos oss istället .. men det skulle de väl ha fegat ur för antar jag.
Hoppas att din kompis lyckas hjälpa sin hund att komma över detta.

Fy - F--n är det enda jag kan säja ! Jag får ont i magen av att läsa om era hundar .. Har inget direkt råd utöver de du fått , men jag kände när jag läste att det var ju synd att dessa personer inte körde in nyllet här hos oss istället .. men det skulle de väl ha fegat ur för antar jag.
Hoppas att din kompis lyckas hjälpa sin hund att komma över detta.

Ja, jag vågar knappt lämna mina ensamma nu efter hennes händelse... Det är ett orosmoment varje gång vi ens åker och handlar. Kan inte ens tänka mig hur det är för ägaren :( Hon är inte här idag tyvärr så kan varken vidarebefodra eller fråga. Usch jag hoppas verkligen att det löser sig för dom!!

Varför gör man så här ? Har hunden försvarat hemmet ? Vilket inte verkar troligt , och därför känns det sååå onödigt !
Jag är inte orolig för att lämna mina hundar , men det är ju förbaskat att de som inte har hundar med stark vaktinstink ska kunna känna sej trygga med att lämna sina hemma.

Varför gör man så här ? Har hunden försvarat hemmet ? Vilket inte verkar troligt , och därför känns det sååå onödigt !
Jag är inte orolig för att lämna mina hundar , men det är ju förbaskat att de som inte har hundar med stark vaktinstink ska kunna känna sej trygga med att lämna sina hemma.

Vi misstänker att hunden inte försvarat men det går aldrig att veta hur hunden reagerar i en sådan situation. I övrigt är han tydligen jätteglad och älskar nya människor (dvs innan inbrottet), ingen vaktinstinkt. Men som sagt, man vet ju aldrig..

Å andra sidan; tjuv går in i lägenhet. Hund kommer rusande. Tjuv bryr sig inte/hinner inte fundera över om hunden vill hälsa eller attackera och försvarar sig.

Nu menar jag ju naturligtvis inte detta som någon typ av ursäkt. Å andra sidan finns det väl varken ursäkt till att göra inbrott eller misshandla hund.

Hoppas de får ordning på problemen och hunden kan bli trygg igen!

Fy! Så hemskt!

Hundträning kan jag inget om, men att komplettera med DAP och/eller Zylkéne kan hjälpa till att skapa lugn. Finns hos veterinärer och apotek.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 915
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hej! Jag skriver detta för att förhoppningsvis få andras synpunkter på vårat problem, men också för att problem ibland blir enklare...
Svar
14
· Visningar
4 561
Senast: nullo-modo
·
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 905
Hundhälsa Vet inte var jag ska börja, kör med anonymt nick, detta börjar bli ohållbart. För att hålla oss anonyma vill jag inte gå ut med ras på...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 452
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka