Chip till äldre importerad häst: Angående de nya passreglerna

Tscabo

Trådstartare
Nu river jag snart mitt hår, kära Buke. Min ena Welsh Cob blev importerad till Sverige från Danmark som föl och har således svenskt pass. Hon är född 97 och har således inget chip eftersom de reglerna kom senare.
Jordbruksverket säger att jag måste chippa henne, registratorn i min förening säger att det behöver jag inte alls. Hon har alltså ett svenskt pass sedan innan, så det behöver jag inte bekymra mig om.
Någon som vet vad som gäller? Att chippa kostar ganska många pengar som jag inte har lust att lägga ut eftersom hon är "gammal", pensionerad och kommer få avsluta sitt liv hos mig.
 
Nu river jag snart mitt hår, kära Buke. Min ena Welsh Cob blev importerad till Sverige från Danmark som föl och har således svenskt pass. Hon är född 97 och har således inget chip eftersom de reglerna kom senare.
Jordbruksverket säger att jag måste chippa henne, registratorn i min förening säger att det behöver jag inte alls. Hon har alltså ett svenskt pass sedan innan, så det behöver jag inte bekymra mig om.
Någon som vet vad som gäller? Att chippa kostar ganska många pengar som jag inte har lust att lägga ut eftersom hon är "gammal", pensionerad och kommer få avsluta sitt liv hos mig.
Jag har också uppfattat att man inte ska behöva chippa om man har pass innan ,, dock ska en Idkontrollant ska ha i kollat att teckena stämmer med en kråka i passet .
 
Så jag måste ta ut en IDkontrollant igen? I passet har mitt förbunds registrator kollat att det överrensstämmer med orginalcerifikatet. Detta var 2007.
 
Om hästen har svenskt pass, så finns det ju ingen anledning att göra något. Det är för importerade hästar med utländska pass, vilket är det normala för importer efter 2005 som ska tilläggsregistreras. TS häst är ju "svensk" enligt passet och redan registrerad här.
 
Så jag måste ta ut en IDkontrollant igen? I passet har mitt förbunds registrator kollat att det överrensstämmer med orginalcerifikatet. Detta var 2007.
Gå in på asvh och kolla och gå in på länkarna de hänvisar till .
Man kan ju ta begära skrivkråkan när man ska göra vaccinationerna och då ta en veterinär som är Idkontrollant också
 
Gå in på asvh och kolla och gå in på länkarna de hänvisar till .
Man kan ju ta begära skrivkråkan när man ska göra vaccinationerna och då ta en veterinär som är Idkontrollant också

Jag kollade men jag förstår inte riktigt ändå. Måste jag skicka in passet till SWF då? Sen den andra funderingen, min häst har ett reg-nummer som hon nog fick när hon kom till Sverige (Stamboksnumret?), men inget UELN. (Fick höra att UELN-nr var viktigt med i januari)
 
Jag kollade men jag förstår inte riktigt ändå. Måste jag skicka in passet till SWF då? Sen den andra funderingen, min häst har ett reg-nummer som hon nog fick när hon kom till Sverige (Stamboksnumret?), men inget UELN. (Fick höra att UELN-nr var viktigt med i januari)
Det får din rasförening svara på ?
Jag har bara svarat på hur jag tolkat chippning .
Jag kan inte detta mer än läsa själv eller ringa din rasförening och göra som dom säger ?
 
Det får din rasförening svara på ?
Jag har bara svarat på hur jag tolkat chippning .
Jag kan inte detta mer än läsa själv eller ringa din rasförening och göra som dom säger ?

Jag skrev ju tråden för att jag inte förstår, jag frågar ju för att du eller någon annan kanske har bättre koll, det vet jag ju inte. Min rasförening sade att jag inte behöver chippa, som jag förstod det på henne behövde jag inte göra något alls. Men från andra källor får jag till mig att hon MÅSTE chippas, och hon ska ha ett UELN-nr efter 1/1.
 
Alltså jag må vara lite dum men du har ett SVENSKT PASS ?
Då är väll hästen redan registrerad i Sverige i någon förening ?
 
Så som jag läser på jordbruksverkets sida så behöver du inte göra något med din häst.
Nedan är kopierat rakt av från Jordbruksverkets hemsida.

Enligt det så
1: har din häst redan svenskt pass och är registrerad i SWF.
2: får alla hästar ett UELN när de registreras vilket din häst alltså bör fått.
Ring swf om du är osäker kring ueln, den jag pratade med kring registrering och pass var väldigt enkel och trevlig att prata med!



"Du som fått pass utfärdade till dina hästar innan den 1 januari 2016 behöver inte byta ut de passen, men har du en häst med ett pass från ett annat EU land, och din häst inte är registrerad i en svensk avelsorganisation, behöver du tilläggsregistrera din häst."

"Alla hästar som får ett nytt (min fetning) pass ska vara märkta med chip. Travhästar får frysmärkas. Alla hästar får också ett Universal Equine Lifetime Number (UELN) när de registreras. Numret motsvarar våra personnummer och följer hästen hela livet. Kombinationen hästpass och märkning gör att det går att spåra hästen. Hästpasset innebär också att det går att knyta resultat från tävlingar och utställningar till det framtida avelsarbetet."
 
Alltså jag må vara lite dum men du har ett SVENSKT PASS ?
Då är väll hästen redan registrerad i Sverige i någon förening ?
Japp och japp, Hon är registrerad i SWF och har haft svenskt pass sedan 2007.. Men det uppkom diskussion angående chipningen, och sen ringde jag jordbruksverket och då blev jag bara ännu mer förvirrad, jag vill ju inte göra fel i fall det skulle vara så att jag måste göra något som jag inte förstår. Blir så dyrt om man blir lite åtalad och så :P

Så som jag läser på jordbruksverkets sida så behöver du inte göra något med din häst.
Nedan är kopierat rakt av från Jordbruksverkets hemsida.

Enligt det så
1: har din häst redan svenskt pass och är registrerad i SWF.
2: får alla hästar ett UELN när de registreras vilket din häst alltså bör fått.
Ring swf om du är osäker kring ueln, den jag pratade med kring registrering och pass var väldigt enkel och trevlig att prata med!

Okej, då gör jag så på måndag när registratorn har teletid och hör mig för om UELN-numret. Det är bara att man får ett sådant då, så skriver de in det i passet/stamboken så är saken biff?
 
@Tscabo åtalad blir du inte, men om Länsstyrelsen för en passkontroll och saker inte stämmer måste du rätta till det. Gör du inte det inom sagd tid kan det förenas med vite (=kosta pengar)
 
Hästar födda innan 2009 behöver inte chip medans alla hästar födda 2009 och efter det behöver ha chip. :)

Ja, så förstod jag det också, det var därför jag blev så paff när kundtjänstsnubben på Jordbruksverket sade att jag var tvungen att chippa min häst :o
 
Ja, så förstod jag det också, det var därför jag blev så paff när kundtjänstsnubben på Jordbruksverket sade att jag var tvungen att chippa min häst :o

Jätte konstigt sagt av dem.
Min förra född -02 behövde aldrig Chippas och du ska som sagt inte behöva detta heller för så är inte lagen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp