Cesar ikväll.

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Sannis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 41
  • Visningar Visningar 3 326
Sv: Cesar ikväll.

Å ena sidan anser du att de inte är mer speciella än andra hundar samtidigt som du skriver att de är som en tickande bomb i fel händer.
Jag får inte riktigt ihop ditt resonemang.:confused:

Jag håller med Kari Järvinen i senaste Brukshunden:
-Det finns en uppfattning att alla incidenter med hundar beror på dåliga ägare, att "farligheten" inte är hundens fel utan ägarens. Detta är bara delvis sant.
Likväl som vi med avel kan förändra hundars utseende kan vi med avel styra de mentala egenskaperna.

Det håller jag verkligen med om!!

Det finns en anledning till att man använder en vallhund när man vill valla boskap. Till exempel...

Mona - bordercollieägare

skillnaden mellan en pitbull och tex en golden var ju rätt uppenbar i detta program: när en pitbull biter så släpper den inte! jag har aldrig sett andra hundraser slåss på det sätt som en pitbull gör. andra raser hugger efter varann, dom biter sig inte fast. :crazy: det är ju detta som gör rasen farlig, hur den beter sig OM det tippar över för den.

i rätt händer är det inga problem (kolla bara på daddy) men seriöst, hur många hundägare har den kunskapen?

jag tycker inte att rasen ÄR farlig i grunden, men den har en enormt stor potensial att BLI farlig.

man skulle behöva licens för att få äga en sån hund, gå igenom en kurs så man verkligen vet vad man håller på med. båda för hundens och omvärldens skuld...

Jag har aldrig träffat någon pitbull, så rasen som ras tänker jag inte säga något om.

Jag hade heller aldrig tagit hem hunden igen, av den enkla anledningen att jag nog hade litat mer på C än på mig själv i det läget.

OT:
Den nye svenske...alltså, svenskar är inte som amerikaner och svensk TV är inte som amerikansk! Hade jag producerat svenskens program hade jag sett till att det tydligt framgick vilken "filosofi", vilka metoder och vilket "program" den nye hundcoachen stod för. Rörigt, otydligt och totalt meningslöst för alla utom de han hjälper. Lite suddigt, luddigt snack, men ingen riktig tydlig förklaring av vad han står för i "hundcoachingvärlden". Inte ens en presentation av honom, ordentligt. Nu har ju detta inte det minsta att göra med hur han jobbar med hundar, men kanske är det just det jag undrar: hur jobbar han med hundar? Vi fick ju inte se någonting?

(Kanske får jag ge mig till tåls, men ni vet vad man säger om första intrycket...)

Oavsett vad man tycker om CM, så nog vet man vad han står för, vilken som är hans filosofi och hur han ser på hundar. Detta hade jag sett till framgick tydligt i det första programmet, så att folk vet vad de ska titta på (eller låta bli att titta på).

/Syrsa

men det är rätt att man inte ska gå in i kampkorrigering med en hund som besitter kamplust.

Vad är en kampkorrigering?
Besitter inte alla hundar kamplust även om vissa har mer?

Om det är som jag tror du menar korrigerar jag alltså mina hundar fel då?
För jag går utan tvekan in med fysiska korrigeringar om det behövs o samtliga hundar jag äger besitter rejält med kamp.

På alla Staffar jag träffat fungerar fysisk korrigering sämre i och med att dom tänder till otroligt mycket mer.

Ovsett om du blir förbannad så tar hunden det som en sorts belöning i och med att du går upp i kamp med den.

Hur en Rottweiler/Schäfer fungerar kan jag inte uttala mig om eftersom jag aldrig korrigerat eller jobbat nära en, dom är ju inte i regel lika förarveka heller är min gissning ( iaf Rottweiler )

Skulle kanske ha snävat in mitt svar till hundar av Stafftyp istället, eftersom det är många fler raser som besitter kamplust

Då har man helt enkelt inte blivit nog förbannad om hunden tar det postivt.
För så skulle mina också göra om de inte såg mig som speciellt allvarsam mot dom utan en rolig lekgubbe som vill kampa med mig.

Om staffar är mer förarveka borde dom ta åt sig mer av både verbal o fysiskkorrigering än en hund som är hårdare.

Jag anser att man inte behöver korrigera speciellt hårt ( fysiskt ) på en förarvek hund, vet att vi tycker olika där.

Behöver inte bli förbannad och korrigera fysiskt överhuvudtaget på min hund .

Om staffar är mer förarveka borde dom ta åt sig mer av både verbal o fysiskkorrigering än en hund som är hårdare.

Dom tar åt sig, men vet nog inte riktigt hur dom ska reagera alls och då tar dom till motkamp. Reaktion utan tankeverksamhet ..

Senast ändrad:

Dom tar åt sig, men vet nog inte riktigt hur dom ska reagera alls och då tar dom till motkamp. Reaktion utan tankeverksamhet ..

Det det tror jag på när jag får se det.

Förstår inte alls hur du menar. Så om du tar tag i din hund då ser hon dig som en vandrande kamptrasa trots hon ar åt sig det ekvationen går inte ihop för mig alls....

Skillnad vore det om du sa de är så hårda att dom eggas i kamp om du tar i dom.

För så är en del både Schäfrar o Rottweiler

Senast ändrad:

Jag vet inte mer hur jag kan förklara för dig heller :)

Vi kan diskutera vidare i en annan tråd eller så, så får denna forts att handla om Cesar ..

Det är kanske som du säger att man korrigerar för löst i sådana fall, men jag ogillar att korrigera så jävla hårt att hunden kryper ..

Finns ingen anledning alls ..

Senast ändrad:

Jo, men alltså.... (så mycket enklare det vore o diskutera öga mot öga ;))

Det är ju en hund som är avlad för kamp och så kommer det ju alltid att vara. Men jag tycker att det är fel när man säger att en hel ras är en kamphund, när jag då anser att en hund tränad ill kamp är just det (spelar ingen roll om det är en pittbull, schäfer, collie eller chihuahua... Alla kan ju tränas till kamp)

Men till saken då... Alltså, jag tycker inte att de är mer speciella än andra hundar på så vis att alla raser har ju sin egenskap, och kamp råkar ju vara pitullens... men om du har rätt ägare till en sådan hund (som till vilken tuff hund som helst) så kan det bli världens goaste...
Men om du har fel ägare (ex en som bara vill se tuff ut, vill kampa, eller som bara inte kan klara av en tuff hund) så blir det ju inte så bra, för de har ju som sagt kamp-egenskapen i sig, och om då ägaren inte kan kontrollera den så blir det inte kul för någon.
Men detta gäller ju inte ara pittbulls, utan alla raser. Det finns ju "tuffingar" till individer inom alla raser...

Hoppas jag har förklarat så att nån mer än jag förstod, och att jag inte krånglat till det för mig.... :crazy:

Jag tror jag förstår vart du vill komma!:)
Ska försöka förklara hur jag tänker.
Jag tror inte det behövs en dålig ägare som aktivt försöker plocka fram kampegenskaper hos tex en Pit Bull för att den ska vara potentiellt farlig för andra hundar, det kan triggas igång i alla fall.
När en kamphund väl gått igång slåss den på ett helt annat sätt än "vanliga" hundar. (Ja, jag har sett kamphund attackera)
De biter sig fast, skakar, sliter och drar och vägrar släppa eller ge sig, medan andra raser biter och släpper och vanligtvis lägger av om den andra hunden visar undergivenhet.
Och visst kan du försöka träna en pudel eller chihuahua till kamphund, men blir den lika bra?
Nej, lika lite som de kan tränas att valla får lika bra som en BC.
Alltså, för mig är begreppet kamphund mer en avels än en tränings sak och jag tycker de flesta andra raser inte har den problematiken även om det finns bättre och sämre individer inom alla raser.
Hoppas du förstår ungefär hur jag tänker även om du kanske inte håller med!:)

Jag förstår precis hur du menar! :)

Och ja, pittbullar är ju trots allt framavlade för kamp, så det är klart att de "går igång" på det lättare än en icke"kamphund". Och råkar de ut för en situation där de känner att de måste "säga till" (eller hur jag nu ska uttrycka det) så blir det nog ingen vacker syn, kan jag tänka mig.
Som du sa, en "vanlig" hund släpper ju (eller lyssnar iallafall) när man säger till, medan en "kamphund" inte blir särskilt kontaktbar i en sådan situation.

Haha, nä de skulle nog inte bli så bra kamphundar, men jag ville mest bara ge ett exempel.... Låter ju ganska skrattretande med en chihuahua som kamphund :rofl:

Vet inte riktigt huruvida jag håller med om att det är aveln det beror på istället för träningen... (kan ju inte vara överens om allt, då blir det ju tråkigt ;) haha, nädå) De flesta avlar ju som sagt inte på kamplusten längre (dessvärre gör ju faktiskt några dummingar det :mad:), men visst blir det några individer som är mer kampiga än andra... alla hundar kan ju inte bli "perfekta". Men då måste man ju träna på det, annars är det klart att det går åt skogen... Men visst kan det ju smälla till ändå, och det vill nog ingen vara med om.

Terrier överlag brukar vara hemska på det där...

Hemska och hemska.. Det är ju vi som har avlat dem så;) Det ena kommer ju med det andra, de behöver ha ett mycket effektivt bett och vara orädda och självständiga för att våga krypa ner i ett mörkt och kallt gryt, där någon som väger dubbelt så mycket som dem bor och är beredd att dö för att försvara sitt hem.

Så man kan se det från 2 håll var det jag skulle komma till iaf:D

Gilly

Då har man helt enkelt inte blivit nog förbannad om hunden tar det postivt.

Tja, har man lyckats bli förbannad så har man ju redan misslyckats, så spela roll.. Och de hundarna tar det inte positivt, utan triggande.

Gilly

man skulle behöva licens för att få äga en sån hund, gå igenom en kurs så man verkligen vet vad man håller på med. båda för hundens och omvärldens skuld...

Jag tycker att det ska vara obligatoriskt att iallafall gå en valpkurs när man köper sig en valp. För alla valpar och alla hundägare. (och en lydnadskurs om man köper en vuxen hund)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant...
2
Svar
20
· Visningar
1 597
Senast: tanten
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 878
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 386
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Min hund är besatt av att ta mina vantar eller min mössa när jag kommer hem efter att ha varit någonstans utan hunden. Får hon inte det...
Svar
4
· Visningar
484
Senast: KesoNeso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka