Cesar ikväll.

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Sannis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 41
  • Visningar Visningar 3 326
S

Sannis

Är det någon som kollar på det?
Hur vågar man ta tillbaka den hunden hem till sig? :confused:
Tycker det är bra att man får se ett sånt här avsnitt där det blir slagsmål och att han sessutom råder ägarna att byta hund.

Sv: Cesar ikväll.

Sitter och tittar på det, ska bli spännande att se hur det går. Får väl titta på det nya hundprogrammet efter också.

Dom har två pitbulltikar som slåss på liv och död.
Som Cesar kallar det så var den ena en röd zon hund och vill följa med hem till honom på två månader.
Efter en månad så hälsade dom på sin hund och det blev bråk på en gång dom klev in i flocken och flera hundar hamnade i bråk och fick sys.
Cesar erbjöds sig då att behålla hunden och dom fick en annan av honom. Me de valde att ta till baka sin tik och det vart mycket jobb men det gick bra.
Riktigt otäcka hundslagsmål vart det. Detta var att göra en lång historia kort.

Jag tycker att det var lite kul att pitbullen BARA började bråka med andra pitbullar där hos Ceasar :P

Det är väl inte så konstigt, en APBT triggas mycket lättare än många andra raser till slagsmål.

Yes, det är sant. De är väll i allmänhet mer aggresiva än andra hundar?

Jag tycker det var bra att dom visade hur en ägare kan förändra hunden. Nuslutade ju det lyckligt i alla fall. Men jag hadeinte vågat ha den kvar om det var jag.

vet inte om Du verkligen följde med i det hela. Eftersom deras hund visade så pass aggressivitet när hon var i närheten av dom så ville han inte att de skulle få henne tillbaka. För det var ägarnas personligheter som ställde till det hela. Det var deras utstrålning och känslor som gjorde hunden upphetsad när de kom för att hälsa på Ceasar och det var på grund av hundens uppspelning när hon var runt ägarna som bråket uppstod.
För hunden var lugn och undergiven innan ägarna kom och ingen av hundarna hade någon uppsåt att börja bråka förrän ägarna kom och deras hund blev helt uppspelt.
Cesar krävde utav dom att ändra livsstil och se till hudens bästa eller byta hund med honom och få en hund som passade deras livsstil bättre.
För när de sedan åkte hem och fick lite betänketid så bestämde de sig för att göra en stor livstils ändring och de genom att bli lugnare och bestämd, så som en flockledare/hundägare ska vara.
För när Cesar kom hem med deras hund och tjejen kom ut för att hälsa så såg du väl att hunden inte alls visade tecken på aggressivitet eller blev uppspelt när tjejen gick förbi henne.
Detta har med att göra att både tjejen och killen har blivit lugnare och säkrare på sig själva och känner inte så mycket panik inom sig.
Plus dom hade släppt allt som hände innan Cesar kom in i bilden och det som hände när de kom för att hälsa på.
Allt hänger på hur ägaren till en hund beter sig och om en ägare känner sig nervös, osäker och tänker att nu ska nåt hända....då händer det oftast något också,
Många hundägare lägger skulden på hunden och hundens ras när det egentligen ligger på hundägaren.

Om du som hundägare är lugn, säker och bestämd så blir din hund lugn och lyssnar bättre på dig. Men om du är sprallig, uppspelt, osäker, hispig som person så blir din hund också det.

Och som Cesar sa på slutet: sluta sätt in förbjud och sluta skylla på hundens ras. För det hela ligger på ägaren och hur ägaren sköter sin hund.

Från en hundägare som verkligen förstår vad Cesar säger och tack vare honom så funderar jag på att bli en pitbullägare.

nej, pitbull är inte mer aggresivare än vad min hund är. det är hur ägaren är till en hund som avgör hur hunden blir och är.
spelar ingen roll om det är en liten hund som en tax eller en stor hund som en pitbull eller en mastiff.
om du som ägare inte visar att det är du som är flockledaren till en hund och även berömmer hunden vid fel tillfälle så är det DU som gör hunden aggresiv.
jag tror Cesar sa i ett annat program som också handlade om pitbull: en pitbull älskar människor i första hand och vill inget ont.
men det är hur människan uppfostrar en pitbull som avgör hur den blir.
om människan visar svaghet inför en pitbull och pitbullen får övetaget utan att människan står upp som en flockledare så är det då som en pitbull kan bli aggresiv och farlig.

Samtidigt är det stora krav att ställa i vardagen. "Ingen får vara det minsta uppspelt eller nervös runt vår pitbull som förresten beskrivs som ett red zone fall". Hur lätt är det att skydda hunden från detta genom hela dens liv? Ett jätteansvar, enligt mig.

Formuleraden mig kanske lite dåligt. Men många kan ju tycka att det är hundens fel.
Dom förstår ju inte det här med att ägarens tänk, nerös eller att lugn spelar någon roll.

Har en hundägare här hemma på gatan där man ser det tydligt när hon är ute med hunden skäller den och hon åmar sig och tar upp den. Men när hennes dotter är ute med den så är den lugn kan skälla en gång men dotter bara går.

Jag skulle aldrig ta på mig ett sånt stor ansvar som dom gjorde även om det var en tax. Jag skulle inte kunna skydda den så pass mycket för lugnet. Jag hade nog lämnat kvar min hund hos honom. Även om dte skulle kännas tungt så skulle det kännas bäst för hunden.

Kan även tilläga att jag inte har nånting emot rasen pitbull utan dom jag har träffat har vart underbara. Men då har dom rätt ägare också som vet vad dom köpt.

Intressant avsnitt!
Trodde faktiskt inte att dom skulle ta hem hunden igen med tanke på allt som hände, måste vara lätt att hunden gör något igen om dom inte lyckas att hantera den som Cecar sagt till dom. Var ju en red zone hund.
Jämfört med stollen i svenska programmet efter, så är Cecars program intressanta! Han är väldigt duktig och rolig, även om han också kan göra något ibland som man tycker är konstigt eller så, så är han imponerande!
Undrar vad han skulle tycka om Sverige, här är ju dom flesta hundar okastrerade, vilket han ogillar, verkar vara många som är det där han jobbar.
Alla hundar är ju hundar, men visst finns det ju lite skillnad på raserna, han säger ju själv att man måste ha ett visst sätt för att passa till pitbullägare, även om det är en ras som fått dåligt rykte.

Jag tyckte också att det var kul och jag är imponerad av tjejen som lyckades fixa det. Jag tror att jag gladeligen hade bytt hund med Cesar. Men jag tycker att det var strongt gjort av henne att ta fighten. Och det lyckades ju bra också det var kul att se.

Jag tror inte heller att Pitbull är värre än andra hundar dom hamnar bara i ofta i fel händer men sen är ju alla sk. kamphundar lite speciella men därmed inte sagt att dom är tokiga för det.

Ingen hund föds ju galen dom blir vad man gör dom till.

Men det var riktigt otäcka hundslagsmål.

Ja jag kanske var lite luddig men jag tänkte på hur man uppfostrar dom jag såg på cesar en gång när han tampades med en bulldog och då hade ägaren lagt ner hunden för att dominera den och då sa cesar att det är helt fel metod när det gäller en kamphund för det triggar bara igång den, man får ta andra vägar.

Speciella i mitt fall betydde inte att dom var knepiga eller så. Jag känner många staffar och jag tycker att det är väldigt trevliga hundar.

Ursäkta om jag sårade din hund :)

Du sårade absolut inte min hund, hon förstår nog inget av vad som skrivs på buke ;)

Jag undrade bara vad du menar med speciell, men det är rätt att man inte ska gå in i kampkorrigering med en hund som besitter kamplust. Det finns bättre sätt att korrigera :)

men sen är ju alla sk. kamphundar lite speciella men därmed inte sagt att dom är tokiga för det.QUOTE]

För det första så är ordet kamphund väldigt missbrukat om du frågar mig. En kamphund är inte en ras, utan det är en hund som är tränad för kamp.

Och jag kan inte påstå att jag tycker att pittbulls/amstaff osv är mer speciella än andra hundar.
Visst, de är framavlade för kamp, så man måste väl vara lite mer bestämd i sig som ägare till en sådan hund, men jag känner två pittbulls som är världens underbaraste och "larvigaste" hundar.. De har aldrig bitit eller gjort något dumt..
Men som sagt, med fel ägare så blir det väl till en tickande bomb, och då är det inte kul.

Jag såg också programmet med Cesar, och jag vet inte riktigt vad jag skulle ha gjort med hunden... Men Cesar är ju duktig så med korrigering och hjälp av honom så kan man nog klara av det, om man ändrar sig så det blir bra för hunden. Annars kan man ju nästan strunta i att ha hund, om man inte kan/har lust att ta det ansvar som just den hunden kräver.

Men om du läser vad Mårran menar i inlägg #17 så ser du var hon menade med speciell.

Jag tycker hon har rätt i det hon skriver där, en hund som besitter mycket kamplust tar gärna fysisk korrigering som något eggande och går igång ännu mer.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant...
2
Svar
20
· Visningar
1 597
Senast: tanten
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 878
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 386
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Min hund är besatt av att ta mina vantar eller min mössa när jag kommer hem efter att ha varit någonstans utan hunden. Får hon inte det...
Svar
4
· Visningar
484
Senast: KesoNeso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka