Catchdogs, varning för bild

Sv: Catchdogs, varning för bild

JA det är djurplågeri!
JA det är både oetiskt och omoraliskt!
JA det är bra att det är förbjudet i Sverige!
JA jag anser att man är galen om man ens tänker på att använda sin/sina hundar till liknande vansinnigheter!

NEJ det är inte att jämföra med att låta en hund slita ett barn i stycken!

En "kul" detalj vid denna typ av jakt är att det inte sällan används hundar för att angripa och hålla fast grisarna men att "jägaren" sedan skall avliva djuret med hjälp av endast kniv! SUPER MACHO!! :mad:
Det finns många "jaktsekvenser" på bl Youtube där sk. "jägare" sticker de stackars grisarna både fyra, fem och sex gånger innan djuret ÄNTLIGEN dör!

Att sedan gämföra div. olika "rått-hundar" med denna typ av galenskap anser jag är HELT förkastligt! Det närmaste jag kan komma något "liknande" är de engelska rävjakterna där hundarna ibland hann upp räven och slet den i stycken... Men även där DOG djuret på en gång! Även om man så klart kan diskutera det plågsamma med själva jakten fram till dödandet.

/Swat

:bow::bow:

Jag fattar inte vad det är att diskutera? :confused:

Confetti: Vad i hela friden menar du när du skriver såhär?
I totally understand, men ändå så kan jag inte låta bli att vilja se en jakt med egna ögon innan jag helt förkastar.
Kanske får det mig att vilja slänga min hemska dogo all världens väg, även om hon mest troligt aldrig skulle gå att använda praktiskt i sån jakt.
Vad är det du vill se med egna ögon? När en stackars gris först stressas till tusen, sedan hålls fast i ett plågsamt grepp och tills slut dör en långsam och smärtsam död? Är du på riktigt??? Och varför skulle du slänga din (förhoppningsvis sällskapsavlade) hund all världens väg?

Fast vad har "en gång i tiden behövts" med DA att göra?
Rasen är väl ganska ung?

Jag menar att det är en fördel att ha upplevt det själv, innan man bestämmer sig för 'bra' eller 'anus'. Helt klart så kan man ju ha åsikter, men det är nog mkt som faller bort när man har bara har fakta 'ryktesvägen' eller hur man nu ska säga.

Jag är helt och hållet med på och för att utvecklingen går framåt och att vi inte jagar på detta vis i sverige idag.

Att djuret stressas av att bli förföljd, javisst, men det förekommer ju inte enbart vid jakt med catchdogs.
Att djuret hålls fast i ett plågsamt grepp, absolut, och det är väl den här biten som gör det oetiskt, i mina ögon iallafall

Att djuret dör en lång och plågsam död, nja, att bli avlivad av en jägare med skott och/eller avskuren hals tar nog varken lång tid eller uppfattas som särskilt plågsamt.

Att jag skulle slänga min (utställningsavlade) dogo all världens väg var ett skämt:grin:

Egentligen så var kanske det jag ville komma åt, hur ni ställer er till aveln på raser som ursprungligen är framtagna för såna här saker,tex dogon.
Ska man bevara egenskaper som gör att hunden skulle kunna fungera praktiskt, isåfall hur gör man detta, genom hägntest?

Eller ska man skita totalt i det ursprungliga användningsområdet, 'uppdatera' rasen genom att meritera i dagens olika tävlingsformer, utställning, lydnad, bruks, spår osv.

Själv är jag väl lite både och, jag vill ju ha kvar en jaktlust och stor kamplust, men det är ju egentligen bara för att underlätta för mig själv att kunna använda det i träningen för att lyckas i exempel 2 (lydnad, bruks osv)

Japp, det är en ung ras, men tråden handlar inte bara om DA, även om jag kanske dras åt det hållet eftersom jag sitter med en sån härhemma.

Det närmaste jag kan komma något "liknande" är de engelska rävjakterna där hundarna ibland hann upp räven och slet den i stycken... Men även där DOG djuret på en gång! Även om man så klart kan diskutera det plågsamma med själva jakten fram till dödandet.
Poängen med hur rävjakten går till i den engelsktalande världen är att en jägare inte skjuter av starka friska rävar, såsom vi gör i tex Sverige.

Hundar är inte tillräckligt snabba eller tillräckligt smarta för att utmanövrera en frisk räv. Det är därför endast de gamla och de sjuka rävarna som sållas ut. En mycket sund jakt tycker jag själv.

Jag har ju dessutom i mååånga år själv deltagit i rävjakt till häst och jag har aldrig varit med om någon lång plågsam jakt innan räven dödas. Det tar max 5-10 minuter innan hundarna är ikapp räven och har de väl fått tag på den finns det inte ett hårstrå kvar. I Sverige driver jakthundarna bytet mot jägaren, en process som är både långvarig och stressad. Inget sätt är bättre än det andra.

Jag såg en jakt med DA på vildsvin taget från USA. Det gick till som följande:

Hudnarna (tror det var minst 4 stycken med kevlarvästar) jagade ikapp svinet, högg det, höll det och lyckades fälla det till marken där det låg. Hundarna var väldigt blodiga om munnarna (såklart...). Ägaren kom i sakta mak på sin fyrhjuling med någon jaktkamrat i släptåg, gick in mellan två hundar och började binda upp svinets ben. Därefter slet de loss hundarna och såg till att hålla dem undan medan svinet lastades på fyrhjulingens släp. Jägaren sa att han skulle köra iväg med det och SEN döda det som man gjorde traditionellt, med kniv.

Jag anser detta vara fel på så många vis för det stackars svinet, för att inte tala om skaderisken på hundarna. Jag blev uppriktigt arg när jag såg det. Detta var ju bara en jakt, men det räkte för mig. Har vi inte kommit längre i världen idag än att vi ska jaga på detta viset för att "det alltid varit så för hundarna"?

Angående råtthundarna så tycker jag att det är skillnad. Där får den kvicka hunden snabbt tag i skadedjuret och avrättar det blixtsnabbt med en enda rörelse (i princip).

Håller med Squarepants och swat i vad dom skriver.

Jag personligen anser att det är en vidrig, oetisk jaktform och jag är glad över att det inte är tillåtet i sverige och har svårt att tänka mig att en normalt funtad människa inte inser vad bytesdjuren utsätts för :confused:

Kvalificerat djurplågeri och absolut noll tanke på den stress, ångest och smärta som framkallas hos bytesdjuret under en sådan så kallad jakt.

g026.gif

hur ni ställer er till aveln på raser som ursprungligen är framtagna för såna här saker,tex dogon.
Ska man bevara egenskaper som gör att hunden skulle kunna fungera praktiskt, isåfall hur gör man detta, genom hägntest?

Eller ska man skita totalt i det ursprungliga användningsområdet, 'uppdatera' rasen genom att meritera i dagens olika tävlingsformer, utställning, lydnad, bruks, spår osv.

Själv är jag väl lite både och, jag vill ju ha kvar en jaktlust och stor kamplust, men det är ju egentligen bara för att underlätta för mig själv att kunna använda det i träningen för att lyckas i exempel 2 (lydnad, bruks osv)

Det där är väl plättlätt om man tänker efter lite..

I de länder där behov finns av en sådan hundras för sådan jakt ska de fortsätta att finnas och självklart avlas på arbetsegenskaperna och fortsätta vara den ras det alltid har varit.

Att köpa en sådan ras och "förmesiga" den genom att avla bort de rastypiska egenskaperna för att kunna ha den att bli sällskaps, utställnings, lydnadshund = Förstöra rasen totalt i längden just eftersom de egenskaper som är typiska för rasen avlas bort.

Att djuret dör en lång och plågsam död, nja, att bli avlivad av en jägare med skott och/eller avskuren hals tar nog varken lång tid eller uppfattas som särskilt plågsamt.

Nej att få halsen avskuren kan väl ändå inte vara så plågsamt... :grin:

*ironisk*

Senast ändrad:

Nja det är nog inte riktigt eller?
När jag var med så placerades folk vid de kända gryten.
Sedan jagades räven upp ur daglegan och ett 20tal hundar drog igång jakten.
Efter kom ett tiotal ekipage med ryttare.
Med signaler diregerades hästgänget o hundförarna hjälpe " the pak of dogs"
Var gång de tappade tråden. Till slut orkade inte räven längre utan backade in mot en häck eller liknande för att försvara sig...mot 20 hundar.
Etiskt, mycket etiskt.

Om man vill hålla ner rävstammen är en studsare och lock på sommaren när valparna kommer ut o börjar jaga f*n så mkt bättre.

Ursäkta...?

Nämn en jakt i Sverige där HUNDEN driver ett bytesdjur mot en skytt??

Våra svenska drivande hundar förföljer ett vilt via spåret! Dvs hunden får så snällt följa viltet dit det springer.
Den drivande hund som har sådana "vallande" egenskaper att den kan styra vart ett vilt skall springa skulle jag vilja se.

/Swat

"Cubbing" är en annan avart inom rävjakten med foxhounds och hästar, där man tränar årets nya hundar (bl.a.) på halvårsgamla rävungar, och det brukar inte vara så trevligt. Man blockerar utgångarna till grytet så valparna inte kan smita.
Jag har bott i England i många år och min familj där rider rävjakt, vi hade ofta sk Meets hemma på gården och jakten gick på våra och angränsande marker. Ja, oftast håller räven sig undan och en listig ;) och frisk räv har goda chanser att undkomma. Men inte alltid - och det är till syvende och sist inte naturligt för ett rovdjur, som räven, att jagas, och jagas under lång tid och över långa sträckor - vilket förekommer.

Japp! Det är en alldeles förkastlig form av jakt, det orsakar djuret både onödigt mycket stress och smärta och tyvärr förekommer machofiering i alldeles för stor skala för att jag ens ska kunna tänka tanken på att se en gnutta ljust på saken.

Jag själv älskar ju grythundar, men tycker även här att jaktformen är förkastlig och att det ä mycket machofasoner kring den formen av jakt.
Att djuret ställs av hunden är en form av stress, men ändå det som "krävs" , men att sedan gräva efter djuret för att sedan skjuta det. Det är helt annat än okej i min värld.

Ursäkta...?

Nämn en jakt i Sverige där HUNDEN driver ett bytesdjur mot en skytt??

Våra svenska drivande hundar förföljer ett vilt via spåret! Dvs hunden får så snällt följa viltet dit det springer.
Den drivande hund som har sådana "vallande" egenskaper att den kan styra vart ett vilt skall springa skulle jag vilja se.

/Swat

+ att de hundar som driver under inga omständigheter får komma ikapp djuret och än mindre dra ikull det/bita sig fast i det. De som gör sådant (för det händer nog) förkastas snabbt som aktiv lösjaktshund.

Nu är det ju också så att de flesta drevdjur buktar inom ett relativt begränsat område och ofta i nästan samma spår +- x meter hit eller dit = skytten kan postera sig på ett bra ställe och vänta på att drevet ska gå förbi. Kanske är det det som en del tror innebär att hunden driver drevdjuret till skytten??

Jaktformen som sådan kan kanske fylla en funktion på Australiens landsbygd där man först fångar vildsvinet och väntar med att slakta djuret tills man är tillbaks på gården. I Sverige är jaktformen däremot helt överflödig.

Sedan finns många olika exempel på jaktformen om man ser till sidor som youtube. Allt från hyfsat seriösa till mer nöjesinriktade tillställningar. När det gäller den senare varianten är det nog som redan nämnts en hårfin skillnad mellan den formen av "jakt" och hundkamp. Man har bytt ut bullbaitingens tjur mot ett vildsvin.

Egentligen så var kanske det jag ville komma åt, hur ni ställer er till aveln på raser som ursprungligen är framtagna för såna här saker,tex dogon.

Det är rimligt att egenskaperna bevaras tycker jag. Skulle en hund med bevarande egenskaper inte fungera i ett vanligt samhälle med människor och andra djur så tycker jag istället man kan ifrågasätta om hunden verkligen befinner sig på rätt plats.

Jag tycker att det kan jämföras med vinthundar och hetsjakt. Hetsjakt är med rätta inte tillåtet i Sverige då det stressar bytesdjuret något enormt och vinthundens dödande av bytesdjuret är sannolikt heller inte heller det direkt fritt från plågor. Det är helt enkelt inte acceptabelt! Enskilda vinthundars egenskaper för hetsjakt prövas istället med hjälp av simulerad harjakt. Ett simulerad situation som används som bruksprov för DA och liknande hundar borde väl vara möjligt att genomföra?

Jag personligen anser att det är en vidrig, oetisk jaktform och jag är glad över att det inte är tillåtet i sverige och har svårt att tänka mig att en normalt funtad människa inte inser vad bytesdjuren utsätts för :confused:

Kvalificerat djurplågeri och absolut noll tanke på den stress, ångest och smärta som framkallas hos bytesdjuret under en sådan så kallad jakt.

g026.gif

:bow:

Skrämmande att detta fortsätter och får kallas jakt överhuvudtaget, hela poängen är väl inte att jaga och döda vildsvinet för kött - då finns det enklare metoder. Detta är bara djurhetsning.

I programmet jag såg var det helt enkelt så att svinen förstörde för markägarna i så stora mått att antalet måste reduceras. Vad som gjordes med köttet ska jag låta vara osagt, men målet var att dom skulle bort.

Att köpa en sådan ras och "förmesiga" den genom att avla bort de rastypiska egenskaperna för att kunna ha den att bli sällskaps, utställnings, lydnadshund = Förstöra rasen totalt i längden just eftersom de egenskaper som är typiska för rasen avlas bort.
Men varför är det fel att ändra rasens ursprungliga syfte? Det finns ju hundar som vi idag inte har någon större användning för i rent brukssyfte, men som det är synd att sluta avla på så att de blir utrotade.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka