Catchdogs, varning för bild

confetti

Trådstartare
Som vissa här kanske vet så har jag skaffat mig en liten Dogo Argentino.
En ras som i många andra länder används som catchdogs på puma o panter, men framförallt vildsvin.

Iom min lilla tjejs rashistoria så blev det livliga diskussioner på annat forum ang användandet av catchdogs.

Djurplågeri, oetiskt? Lika fel som hundkamp?
Samma sak som att släppa in hunden på ett dagis och låta den slita barn i stycken? (yes, it's been said)

Släng in lite tankar bara!

Alpataco_08_11_01_00002.jpg

När vi ändå är igång kan vi även passa på att diskutera min andra hunds 'rasändamål' som kanske också uppfattas som oetiskt av vissa - Råttjägare

Keep it clean!

Sv: Catchdogs, varning för bild

Jag tycker det är en onödig form av jakt. Onödigt stressande och plågsamt för bytesdjuret, och onödigt överflödig med tanke på att vi har fungerande typer av jakthundar som inte behöver gå in i närkamp med djuret för att jakten ska bli lyckad.

Enligt min mening mer en (idiot)sport än en jaktform. Söker man på Youtube ser man mååånga videor där enda skillnaden mot hundkamp är att hunden slåss med ett vildsvin, inte en hund. Men lik förbannat står det någon och hejar på hunden, hetsar den och tycker det är världens coolaste grej.

Angående råttjägare, JRT, DP, DSG etc. Dessa hundar fångar och dödar djuret. Några snabba skak på huvudet så är musen/råttan/sorken död. Jag tycker inte det är på långa vägar lika plågsamt för bytesdjuret som jakt med "catchdogs".

Senast ändrad:

Menduu, man ska inte söka på youtube vettu, där ser det ju ut som att weightpull bara är trams också ju;)

Om jag var säker på att det går till i praktiken som det gör på youtubeklippen så hade jag absolut inte tyckt att det var ok, men av folk som närvarat vid jakt har jag hört att det är väldigt snabbt och smidigt och, relativt smärtfritt.

Men helt klart, skjuta svinet på håll skulle ju kännas rätt mkt humanare.

Nej, hundarna (antingen en eller fler) fångar djuret och håller fast till jägaren kommer och avslutar.

Det är väl inte ens lagligt att jaga på det viset här i sverige?

Ser ingen poäng i det. Finns andra sätt att jaga vildsvin på.

Men min sambo tror att det vore något bra här i sverige då det tydligen finns så mycket vildsvin, det verkar vara ganska effektivt.
Vi såg någon film på youtube (som var för något tv-program så den var vettig), därför pratade vi om saken förut.

En annan sak, jag tycker det verkar vara onödig skaderisk för hunden! De kommer ju så himla nära!

Nej, i sverige är det inte lagligt, men många andra länder.

Jo, jag tänker att det måste ju finnas någonting som gör att det en gång i tiden var nödvändigt att jaga på det här sättet, även om man har andra alternativ idag.

Skaderisk, javvist! Därför använder många kevlarvästar och täckande halsband på sina hundar. Jag kan ju noll och ingenting om jakt, men när jag gick gymnasiet så var det iaf en kille i min klass som förlorade sin lilla tjt i ett gryt när dom var ute och jagade, så det finns väl risker med såna jaktformer med i guess...

Finns ju flera raser som tidigare jagade annorlunda, på sätt som inte är tillåtna idag.
Många jagade i släpp tex.

Skillnaden är väl främst att man nu ser till viltet på ett annat sätt. Kan man jaga skonsamt är det bättre, även om det säkert tar längre tid.

Men det måste vara mycket större skaderisk iom att hunden går på djuret. Klart att det kan hända olyckor annars också men förmodligen mindre risk.

Det är klart att idioterna inom sporten syns mest, så är det ofta. Men nej. Jag tycker det är en fruktansvärt onödig jakt. Oavsett om den inte alltid går till som youtubefilmerna visar.

Dessutom, aveln, hur går den till? Vad avlar man på? Vilka egenskaper vill man ha fram? Extrem jaktkamplust, aggressivitet, stor bytesmedvetenhet. Vad händer när sådana hundar hamnar i fel händer?

Dessutom, aveln, hur går den till? Vad avlar man på? Vilka egenskaper vill man ha fram? Extrem jaktkamplust, aggressivitet, stor bytesmedvetenhet. Vad händer när sådana hundar hamnar i fel händer?

Håller med. Just när man vill ha en hund som faktiskt går till attack så blir det obehagligt.

JA det är djurplågeri!
JA det är både oetiskt och omoraliskt!
JA det är bra att det är förbjudet i Sverige!
JA jag anser att man är galen om man ens tänker på att använda sin/sina hundar till liknande vansinnigheter!

NEJ det är inte att jämföra med att låta en hund slita ett barn i stycken!

En "kul" detalj vid denna typ av jakt är att det inte sällan används hundar för att angripa och hålla fast grisarna men att "jägaren" sedan skall avliva djuret med hjälp av endast kniv! SUPER MACHO!! :mad:
Det finns många "jaktsekvenser" på bl Youtube där sk. "jägare" sticker de stackars grisarna både fyra, fem och sex gånger innan djuret ÄNTLIGEN dör!

Att sedan gämföra div. olika "rått-hundar" med denna typ av galenskap anser jag är HELT förkastligt! Det närmaste jag kan komma något "liknande" är de engelska rävjakterna där hundarna ibland hann upp räven och slet den i stycken... Men även där DOG djuret på en gång! Även om man så klart kan diskutera det plågsamma med själva jakten fram till dödandet.

/Swat

Jag tycker inte att det är fel att använda hundar i jakt - så länge bytesdjuret dödas snabbt, ordentligt och allt "går rätt till". (sedan vet jag inte hur just catchdogs som jagar vildsvin osv används, så det vill jag inte uttala mig om)

Att likna någon form av jakt med hund med att släppa in en hund på dagis osv tycker jag bara är löjligt...

Mina gammeltant tex skulle inte tveka ens en millisekund på att rusa efter en hare/rådjur/liknande, fånga den och ha i hjäl den osv. Skulle jag släppa in henne på ett dagis så skulle hon gå runt för att leta efter pinnar att tugga på och kolla vilken av ungarna som var mest sugen på att klappa henne och kolla vem som råkade ha mest ätbara saker :p

Jag tror nog allt att de flesta hundar är duktiga på att se skillnad på olika djurslag och framförallt duktiga på att se skillnad på eventuella bytesdjur och människor.

Rent krasst så avlar man på de hundar som överlever flera/många jakter!
"Slitaget" på de jagande hundarna är STORT.

/Swat

line_n
Självklart är det större skaderisk eftersom det blir närkamp, och dessutom med ett så stort djur. Jag menade absolut inte att glorifiera catchdogs genom att ta exemplet med terriern:)

Squarepants
I totally understand, men ändå så kan jag inte låta bli att vilja se en jakt med egna ögon innan jag helt förkastar.
Kanske får det mig att vilja slänga min hemska dogo all världens väg, även om hon mest troligt aldrig skulle gå att använda praktiskt i sån jakt.

Jaaru, aveln...
Jag är inte så insatt i hur dom avlar jaktvarianten, men jag antar att dom har någon sorts prestationsmässig utvärdering av hundarna som dom använder praktiskt, men jag är inte säker.
Jag har hört att de som håller på med catchdogs osv aldrig säljer hundarna, utan föder upp för egen räkning och eventuellt byter hundar mellan varandra, just för att minimera 'obehöriga' personer som kanske inte skulle haft en sån driftig hund egentligen.

Ang personen som i tidigare samtal med mig jämställde jakt med catchdogs med att släppa in en hund på ett dagis och slita barnen i stycken, så hoppas jag att det mest var ironi, för mig är det en jädra skillnad.

Och ang råttjagandet osv;
Om vi säger att jag skulle bo på en gård och ha båda mina hundar lösa där, och pinshern dödade en råtta på väg över tomten, eller om dogon tog en kanin som kommit innanför staketet så tycker inte jag att det är hela världen, även om jag är medveten om att det kan hända så känns det som att det finns inte mkt mer jag kan göra än att stängsla in min egen tomt liksom.

Däremot, att gå ut för att jaga är ju en klart medveten handling från min sida, som jag vet får som konsekvenser att ett annat djur lider.

Det närmaste jag kan komma något "liknande" är de engelska rävjakterna där hundarna ibland hann upp räven och slet den i stycken... Men även där DOG djuret på en gång! Även om man så klart kan diskutera det plågsamma med själva jakten fram till dödandet.

/Swat

Det pågår fortfarande, trots att det officiellt är förbjudet numera. Ett pack med Foxhounds hinner ikapp räven, ofta efter en lång jakt, och sliter den i stycken. Oftast slinker räven undan, men ofta dödas den.
Ändå inte lika grymt som Hjortjakten i England (om den fortfarande förekommer låter jag vara osagt) där hundarna driver en utvald hjort tills den spränger sig, kort sagt, varvid hundarna drar ner den och dödar den. Även inbitna rävjaktsentusiaster i England vänder sig ofta mot Hjortjakten.

Fast om du skall jämföra råtthund - råtta så bode du ju inte jämföra dogon men ett betydligt större djur än en kanin! Typ rådjur eller hjort!

Vore det fortfarande "ok" om din dogo bet ihjäl en sådan i din trädgård??

/Swat

Det är klart, men nu tänkte jag att det måste ju handla om djur som är så små att dom kommer in genom mitt staket som jag satt upp för att hålla min dvärgpinscher inne;)

Jag kan ju inte säga att jag tycker att det är okej, men har jag stängslat min tomt med ett så bra staket att min dvärgpinscher inte kan krypa ut, eller min dogo ta sig över, och det ändå kommer in vilt, så måste jag ju helt enkelt göra bättre staket.
OM det ändå hände, så finns det ingenting som kan få tillbaka det rådjuret eller hjorten, det gäller ju bara att försäkra sig om att det inte kan hända igen!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka