Carland lämnar sverige

FT_ryttare

Trådstartare
Ytterligare en hingst lämnar sverige.. denna gång är de den vackra hopphingsten carland som lämnar landet.

Tycker de är en stor förlust för svensk avel .
Sett honom live några gånger och jisses vilken trevlig hingst.:love:

Han har tydligen sålts enligt tidningen ridsport.

Sv: Carland lämnar sverige

Tråkigt, men väntat, eftersom han bara varit leasad. Gillade Carland, tycker han hoppar fantastiskt, däremot har han sin exteriör emot sig. Tycker han är "bullig", men till ett sto som nedärver en bra exteriör tror jag det kan bli kanon.

Han var ju som sagt bara leasad i två år, så att han skulle lämna landet nu var ju väntat:)

Någon som vet hur många ston han fick iår?

hmm de är alltså bara jag som inte visste att han skulle lämna landet i år.

på ridsport står de 100-talet ston.

det var sagt att han skulle vara kvar 3 betäckningssäsonger, men det blev 2, eftersom han nu blev såld. :(;)
han verkar ju ha lämnat fina föl iaf:p

:banana::banana:Jag är så glad att jag lyckades få dräktigt med Carland tillsist. Tredje gången gillt. Eller egentligen blev hon nog dräktig varje gång. För Carland är väldigt fertil.
Först resorberade hon. Sedan sprutades hon igång och blev dräktig med TRILLINGAR ! Det blev inget av det heller. Men till sist blev hon dräktig med ett fint foster. Hoppas nu bara att det blir ett välskapt föl i sommar.:rofl:

Det ska bli spännande att se vad hans avkommor blir, han har ju själv imponerat när amn sett honom under Arnold.

Här i Halland finns en hel del avkommor efter honom.

Contenderblodet är ju ganska hett, och "den andra" contendersonen har haft nästan 200 ston iår hörde jag .
Det visar ju på att svenska stoägare vill åt det blodet :-)

Kul att svenskarna börjar "fatta galoppen", synd att det alltid är så sent. Contenders äldsta avkommor är 17 år i år!

Är det egentligen inte katastrof att det ska ta så lång?

jättetrist.
Men i Sverige är det nog oerhört viktigt med marknadsföring.
Man behöver inte gå så långt bak i tiden när tävlingsprogram inte innehöll hästförteckning med stam.

Det är långt ifrån alla som är intresserade heller. Många som köper häst skall ha en häst som hoppar eller krumelurar en viss klass och sedan är det bra!
Pratade med några som har varit på landslagsnivå för en stund sedan. De hade köpt en påläggskalv. De kom inte ihåg stammen på nyförvärvet, men visste färgen på hingsten och ungefär var den hade stått på station, och vem som ägde den. Så när jag föreslog vem det kunde vara så var det rätt. Men vad som fanns bakom där igen, där var det stopp. De har haft avkommor till breedersfinaler med, så lite förvånad blev jag, men förmodligen skall man inte det.

Så tycker jag att det är mest hela tiden?
Men de kommer ihåg om det är någon som har haft helsidor i hästtidningarna...

På rätt väg, men ett stycke kvar! :)
mvh

:eek:

Det är så illa alltså. Eller jag ska inte säga något, en bekant har precis köpt nytt. En 5-åring och en 7-åring. "Jag kommer över till dig med passen sen, jag är dålig på sånt vet du". Med andra ord ingen koll på stammen alls.

Men jag tycker ändå att de som avlar borde ha koll. Det ligger ju ändå i deras intresse!

Förresten, du har ingen möjlighet att kolla upp holländska resultat? Gör de som tyskarna och säljer det på CD, eller finns det nåt annat sätt att kolla upp det på? Blir tokig på dem! :)

Jag är optimist och hoppas ju på att trägen vinner! ;)
Vilka resultat tänker du på?
Det mesta ligger på KWPNs sida om man bara letar.
Men det är mycket info på den sidan, och långt ifrån alla är på engelska...
mvh

Leter efter resultat på en specifik sporthäst, finns sånt också där? Alltså ingen som verkat i avel.

Nisse köper ju upp många Carland-avkommer med bra mödrene!!
Tror han ser lite "bullig" ut som ngn sa för att Arnold är så himla lång! Tkr att när han står själv så ser han riktigt trevlig ut! Och vilken trevlig hingst att hantera !!! Man har ju hört att en del andra Contender-hästar är skarpa (vet inte hur sant det är då jag inte har ngn egen erfarenhet) men Carland va riktigt trevlig!!!

Ang. de där om folk med noll koll på stammen, visst jag är ingen lysande stjärna själv men kommer ihåg de jag läser och ser. Min pojkvän har ridit VM och mästerskap sedan han var 15 år och han kan absolut ingenting!! Vi har haft heta disskusioner om de och han säger att så länge dom hoppar hus felfritt så skiter han i de. Men så hade dom råd att köpa fördiga hästar också...
Han kan ett par "kändisar" som typ clinton, cassini, landgraf osv.
Och iår när dom valde hingst så valde som i princip på att hingsten stor hos Jos och va stor "och hoppade fint på bild" :crazy:
Aja, får väl se hur ett Massimo-föl ser ut i vår då...

Själv blir jag RIKTIGT irriterad över att speakern inte han tala om härstammningen på hästarna på tävl. dom gör de ganska ofta på and B hästarna, men avd. A då !?!? och långt ifrån alla tvl. har hästförteckning att tillgå! sitter på ngn anslagstavla ngnstans så de é ju inte så att man springer mellan varje :( illa!!

Själv blir jag RIKTIGT irriterad över att speakern inte han tala om härstammningen på hästarna på tävl. dom gör de ganska ofta på and B hästarna, men avd. A då !?!? och långt ifrån alla tvl. har hästförteckning att tillgå! sitter på ngn anslagstavla ngnstans så de é ju inte så att man springer mellan varje :( illa!!
:bow:
Instämmer till fullo. Blir lika glad varje gång man är på tävling och speakern faktiskt läser upp härstamningarna. All heder åt dem. Men tävlingar där hästlistan endast sitter på en anslagstavla lååångt bort från tävlingsbanan ger jag inte mycket för. Har ibland t.o.m erbjudit mig att betala några kronor för att få en egen hästförteckning men fått kalla handen flera gånger. Snart måste man väl surfa med mobilen och slå upp varenda häst på Ridsportförbundets hemsida för att få veta vad som rör sig inne på banan?

jag har aldrig blivit nekad det.

det är bara att vänligt be om det, och förklara att de är skyldiga att lämna ut det om ngn ber om det!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Efter att ha haft några kullar efter uppehåll och dessutom haft kontakt med andra uppfödare och organisationer så vill jag reflektera...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
12 237
Senast: nullo-modo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 439
Senast: Roheryn
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 135
  • Artikel Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
1 081
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vilka raser passar in?
  • Falsterbo horse show byter namn