Byta bett var fjärde dag?

A

APOLONIA

vet inte vart denna tråden ska ligga men min fråga är;
har hört att det är bra att byta bett var fjärde dag för att vara mån om hästens mun? Stämmer de? gör ni de? varför skulle det vara de? och vilka bett ska man byta i mellan då? tacksam för svar :)

Sv: Byta bett var fjärde dag?

Jag gör inte det, för jag vet inte vad jag ska byta med, min ponny går bra med det bett vi har nu, och när jag byter(har bara gjort det ett par ggr) blir hon lite orolig. men det är väl bra men omväxling kanske...:)

Jag provred en häst en gång som ägaren hade jättemånga utprovade bett till, alltså bara sånna som hästen trivdes med och hon sa att man skulle variera mycket för att hästen inte skulle bli "hård" i munnen. Hon hade ridit in den hästen själv och den var jättemjuk och trevlig i munnen och vågade samtidigt ta stöd. Jag tror det är väligt induviduellt om det funkar, min herre hade nog blvit stressad över så mycket nytt :D

Man ska byta bett ofta så att det inte blir tryck på samma punkter hela tiden. Man ska också försöka växla mellan olika nosgrimmor så att det inte blir samma tryckpunkter där heller.

Jag byter ofta mellan nosgrimma och utan. Försöker också byta mellan olika bett och bettlöst men har lite svårt att hitta olika bett som ändå funkar.

Om man ska byta så ska alla bett självklart vara noga utpassade så att de inte ger några skador och hästen ska trivas med dem alla.

Jag har 3 olika huvudlag med 3 olika bett, jag varierar mellan dessa, de fungerar lika bra på min okomplicererade häst, Inbillar mig art trycket i munnen blir annorlunda och på det sättet slipper hon ev obehagligt tryck. Lite som att man ska byta skor ibland. Varierar också mellan hopp och dressyrsadel av samma anledning. Inte vet jag om det är vetenskapligt bevisat men jag tycker att det känns bra.
/U

Precis som andra har skrivit innan mig är det bra att variera betsel (även nosgrimma är bra att växla, om inte typen växla höjden).
De som sysslar med hästtänder och munnar på heltid rekommenderar att man ska växla bett med tvådagarsintervall.
Det är av den enkla anledningen att man inte ska slita på samma ställe i munnen ständigt. Det finns ju flera strukturer i munnen som påverkas och kan skadas av bettet; tunga, laner, mungipor och tänder.
Växlar man ställe där bettet inverkar så minskar man risken att skador uppkommer!

De delar in betten i tre typer och förespråkar att du ska ha ett av varje.
Typerna är: Delat, rakt och bettlöst.
Det betyder att det finns ganska många bett att välja mellan som säkert kan fungera på hästen.

Delat bett är alla typer av delade bett ex tvådelat, tredelat osv.
Raka bett är som det står raka, kan vara allt från enkla raka bett till pelham, kimbelwick osv.
De bettlösa alternativen är ex. sidepull, hackamore.

För mig är det inga problem att växla bett, jag växlar bett efter min ridning och min ridning varierar jag så det blir aldrig flera dagar på samma bett!
Ska jag rida på ridbana och böja och ställa mycket använder jag ett delat bett (min häst gillar bäst tredelat bett med lätt rundad mellandel). Ska jag ex klättra eller göra arbete som kräver mindre exakthet väljer jag ett rakt bett med fasta lätt rundade ringar, ett galoppjobb då han lätt blir het lägger jag på en rak pelhamstång.
Ska jag bara jogga lätt eller promenera använder jag sidepull (föredrar sidepullet framför hackamore då jag kan växla höjden på nosgrimman mer och slippa nötning på nosryggen).
Så med en varierad ridning fungerar det att växla bett!

Tänk på att den felaktigt tillpassad utrustning, vilken den än må vara är alltid en skaderisk!

Här är en länk med lite nyttig info om betsel från ett av våra "proffs" http://www.djurtandvardskliniken.se/ läs om betslingens grunder!

Jag bytar bett varje dag. Fick tipset av en tränare.. Första dag tredelat, andra dag tvådelat och tredje dag odelat.. Det fungerar, och min häst har blivit trevligare att rida..:banana:

Det låter som att det är bra för era häatsr att byta bett ofta, så jag ska nog oxå prova:D

du har redan fått bra svar i tråden.

jag byter bett betydligt oftare än var 4:e dag. rider på rakt odelat bett ute, tredelat när jag hoppar och rider dressyr, samt hackamore när jag bara skrittar ut.

Jag har fyra huvudlag till en häst. Lite mycket kanske men men. Jag rider bettlöst varannan dag ungefär, hackamore om det ska galopperas ute, sidepull om det bara ska skrittas ut. Ett tredelat bridong bett och ett rakt bett till dressyr och markarbete

kl

jag var hos tandläkaren med min häst igår och fick just rådet att byta bett ofta så att det inte tryckte på samma ställe hela tiden.

Så det kommer jag att göra i fortsättningen :)

tack för alla svar :) jag rider på ett tredelat nu och funderar på att köpa ett tvådelat ;)

tack för alla svar :) jag rider på ett tredelat nu och funderar på att köpa ett tvådelat ;)

typerna är som sagt:
Delat, rakt och bettlöst.

att växla mellan ett två eller tredelat gör därmed ingen skillnad utifrån den aspekt du fått rådet att växla bett.
du måste välja bett ur olika kategorier om det ska ha den effekten.

tack för du skrev de, får köpa ett rakt då :)

*KL*

Jag har funderat mycket över det där, en fundering:
Jag har en föredetta travare som starkt föredrar Raka bett, hon fungerar inte alls på delade bett. Hackamore funkar men hon blir otroligt okänslig och irriterad av trycket över nosen då jag aldrig har nosgrimma i vanliga fall.
Vilken skillnad gör stång/inte stång? och skillnaden på tungfrihet/ingen tungfrihet? Det kan ju inte vara så stereotypiskt att ALLA fasta raka bett trycker på samma ställen oavsett form och funktion?

Jag har ett rakt, lätt ledat stångbett (western), och ett rakt vanligt bett med fasta ringar som jag växlar mellan, dessa är de två hon trivs med av alla hundratals vi provat.
Ni menar alltså att detta inte gör någon skillnad alls?

har då i åtanke att stångbettet är tungt medans det vanliga är lätt
på stångbettet har jag kindkedja, till det vanliga ingenting
stångbettet är halvledat tredelat med rulle över tungan medans det vanliga är helt rakt. och så ska vi inte glömma det enkla faktum att resultatet av tyglarnas tryck blir helt olika på ovannämna bett

Vad tror ni om detta? Allt kan ju inte vara så svart och vitt?

Jag byter inte bett så ofta :o
Jag rider på tredelat och tömkör på Novabett. Då få gånger jag bara skrittar ut så använder jag hackamore (promenerar hellre).
Han funkar OK på rakt tränsbett också så får väl införskaffa ett sådant att byta med :p

Nä, någon skillnad borde det ju absolut göra. Men kanske är det så att rekommendationerna är rakt, ledat och bettlöst för att få så stor variation som möjligt?

Om hästen inte triws med delat bett ska man förstås inte framhärda bara för att ha tre alternatiw att skifta mellan. Problemen med de delade betten är att de kräwer en bättre tillpassning. Ett något för långt bett utlöser hos många hästar en refle mässig "bakåtmatning" aw bettet, warefter det en stund hamnar mellan första premolarerna och sedan släpps igen. Sedan upprepas proceduren. Detta kan ryttaren upplewa som att hästen "tuggar på bettet" - wilket wäl iofs kan wara en bra beskriwning, men det är definitiwt inte något önskwärt. Andra upplewer det mer som att hästen går och "gnager" på bettet, man kan höra hur det knorpar i munnen. Påwerkar inte direkt ridningen, så det är inte detsamma som att "ta bettet".

Hursomhelst så innebär detta ett ökat slitage på P2:orna (första kindtanden) och det är ett wanligt fynd wid munhåleundersökningar - P2:orna är nedslitna och helt blanka. Inte alls bra då det på sikt får tandreglerade effekter - P2:orna wrider sig och sambandet mellan öwriga kindtänder störs med ökad risk för mellanrum och foderinpackningar.

Alltså - man ska absolut inte enwisas med att byta till delade bett bara för att det så ska wara. Jag tror att det är helt ok att skifta mellan raka bett också, i synnerhet om man lägger in lite bettlös ridning då och då.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 277
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
692
Senast: tara
·
Kropp & Själ Jag pressar tänderna när jag sover vilket gör att jag får ont i nacken och huvudvärk väldigt ofta. Dock stämmer inga av...
2
Svar
33
· Visningar
1 864
Senast: Amha
·
Utrustning Är på jakt efter en hästtransport. Har hittat en jag ska kolla på i helgen. Blev besiktad UA dec 2023. Har trägolv men man får med ett...
Svar
7
· Visningar
724
Senast: Cavallo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 30
  • Tråden för spår