Sv: Byta bett var fjärde dag?
Precis som andra har skrivit innan mig är det bra att variera betsel (även nosgrimma är bra att växla, om inte typen växla höjden).
De som sysslar med hästtänder och munnar på heltid rekommenderar att man ska växla bett med tvådagarsintervall.
Det är av den enkla anledningen att man inte ska slita på samma ställe i munnen ständigt. Det finns ju flera strukturer i munnen som påverkas och kan skadas av bettet; tunga, laner, mungipor och tänder.
Växlar man ställe där bettet inverkar så minskar man risken att skador uppkommer!
De delar in betten i tre typer och förespråkar att du ska ha ett av varje.
Typerna är: Delat, rakt och bettlöst.
Det betyder att det finns ganska många bett att välja mellan som säkert kan fungera på hästen.
Delat bett är alla typer av delade bett ex tvådelat, tredelat osv.
Raka bett är som det står raka, kan vara allt från enkla raka bett till pelham, kimbelwick osv.
De bettlösa alternativen är ex. sidepull, hackamore.
För mig är det inga problem att växla bett, jag växlar bett efter min ridning och min ridning varierar jag så det blir aldrig flera dagar på samma bett!
Ska jag rida på ridbana och böja och ställa mycket använder jag ett delat bett (min häst gillar bäst tredelat bett med lätt rundad mellandel). Ska jag ex klättra eller göra arbete som kräver mindre exakthet väljer jag ett rakt bett med fasta lätt rundade ringar, ett galoppjobb då han lätt blir het lägger jag på en rak pelhamstång.
Ska jag bara jogga lätt eller promenera använder jag sidepull (föredrar sidepullet framför hackamore då jag kan växla höjden på nosgrimman mer och slippa nötning på nosryggen).
Så med en varierad ridning fungerar det att växla bett!
Tänk på att den felaktigt tillpassad utrustning, vilken den än må vara är alltid en skaderisk!
Här är en länk med lite nyttig info om betsel från ett av våra "proffs"
http://www.djurtandvardskliniken.se/ läs om betslingens grunder!