Bukehästar i skaraborg?

Jag tror tt du har helt rätt i det. Jag har faktiskt tänkt på det vid något tillfälle och när jag slappnar av mer i handen så sitter jag också bättre. Jag brukar blunda korta sträckor när jag sitter ner i traven, just för att verkligen känna och det är faktiskt ganska effektivt.
För två veckor sedan kunde jag inte sitta ner i mer än typ 4-5 steg innan jag var tvungen att bryta till skritt för att jag höll på att studsa av hästen, så lite bättre har det iaf blivit :rofl: :rofl: :rofl:

Men hu, det låter inte alls kul. Stackars lille hästen att ha så jobbigt med klåda. Men skönt att svansen "bara" var ett frisörbesök och inget värre!

Det är ju jättesvårt att sitta ner på vissa hästar. Wille är INTE lätt att sitta på, det går bättre och bättre men orkar inte ett helt dressyrpass än. Kunde ju sitta ner genom dressyrprogrammet men det blir väldigt skumpigt emellanåt.
 
Jag tror du kommer lösa det, @ztsu
Det är väl egentligen bara att träna, och du har ju kommit en lång bit redan!
Jag fick tipset att inte sitta ner för länge, utan att till exempel bara sitta ner i hörnpasseringarna eller på volt. Det för att man inte ska hamna i det läget att man spännet sig, känner att det inte går och tappa självförtroendet, utan bara sitta ner några steg och känna efter för att sedan rida lätt. Korta bitar som man sedan ökar, det funkade för mig. Men jag hade iof fastnat i "jag kan inte"-träsket, och hästen kände det också så varje gång jag satte mig ner passade han på att slå upp huvudet eller tappa bjudningen. Genom att ta nedsittningen på liten volt eller i hörn hade jag något annat att tänka på än att jag inte kunde :)
Fast jag har fortfarande problem ibland.. :p
 
@pemi Jag tycker det är jättekul att fota och brukar åka på typ alla lagtävlingar och fota, de som jag kan och inte själv är med i :) tycker det är så kul att fota och heja på ryttarna! Men tyvärr blir ju dressyr väldigt långdraget, det är bättre med hoppning på det sättet :p
Tycker din farbror tog superfina bilder!
Jag och Jan-E har som personbästa knappt 64% men oftast runt 62, så vi är verkligen inga dressyrstjärnor! Egentligen är vi hoppekipage men jag vill rida dressyr också :)

Nej några stjärnor är inte jag och Wille heller, men kul att vara med och jag tänker tävla mot mej själv och försöka förbättra procenten. :) Min farbror är jätteduktig på att fotografera, men har inte fotat så mycket hästar tidigare, han tyckte det var svårt med ljuset (eller rättare sagt dåligt ljus) i ridhuset.
 
Tack för era svar ang. detta med att åka ut på tävling. Jag är alldeles för feg för att våga förlita mig på att det förhoppningsvis är någon på plats som kan hjälpa mig. Har bara tävlat tre gånger i mitt liv, och då på min hemmaklubb på ridavstånd. Jag är alldeles för orutinerad och nervöst lagd för att komma ensam med släp. Trygghetsjunkie deluxe :rofl:

du åker inte på träning själv heller? Vad är det du behöver hjälp med? Men skönt att du åker till en anläggning du känner till och är trygg med :)

Ang filmerna ser det lite ut som att du lutar dig lite fram i överlivet. Jag gör precis samma sak och tycker det är konstigt att hästen springer :angel:
Försök rulla tillbaks axlarna lite så rätas kroppen ut. För mig funkar det bäst om jag har någon som skriker åt mig med jämna mellanrum heh
 
@ztsu Det ser inte ut som du skumpar så farligt (du skulle se mej....) men att du behöver komma bak med överlivet och sjunka ner mer i sadeln. Jag har samma problem men när jag tittar upp och kommer ihåg att sträcka på mej så går det klart bättre.
 
Tack för era tips och råd. Skall tänka på dem alla på torsdag när jag skall dressyra lite på egen hand :D

@doleron Jag hopptränar för en tjej i stallet och min dressyrtränare kommer till mig = jag behöver aldrig lämna gårdsplan om jag inte vill :p
Skall jag vara ärlig så handlar det nog mest om moraliskt stöd eftersom jag är en fegis som gärna hamnar i allting är så himla läskigt jag kan inte det här det kommer aldrig gå shiiiit åh herregud nej det är bäst jag stannar hemma-träsket. Haha. Är helt enkelt bara rädd att stå där och inte veta vad jag skall göra.
 
@ztsu Ah på så vis. Det lät ju bekvämt. Själv har jag inge ridbana hemma så om jag ska träna ordentligt blir det att åka till ridhus. Fjordingen är 100% lastsäker på alla sätt och vis, men när jag köpte morganen var det mer eller mindre panik varje gång det skulle åkas någonstans. Nu har vi dock kommit över det och hon lastar sig själv, kan dock leva krig under åkning ibland men även det har blivit tusen gånger bättre :)
Oftast när vi åker och tränar är jag själv, men får med sambon ibland. Men visst, det är ju alltid trevligt med sällskap och någon som kan filma och skrika lite på en när man slarvrider
 
Igår var min gammelman otroligt duktig när tandläkaren var här och fixade tänderna. Tyvärr hade han fått ett litet sår av bettet som var 1 cm för stort.. Känns så jobbigt att jag inte har tänkt på det och att han inte har protesterat.. Men nu ska jag lösa det genom att köpa bettlöst träns så att det får läka!
Har någon av er erfarenhet av bettlöst? (alltså träns som trycker i nacken och på sidorna) Får man tävla med det tex? :)
 
Har någon av er erfarenhet av bettlöst? (alltså träns som trycker i nacken och på sidorna)

Ingen erfarenhet av såna där "specialare" som går i kors hit och dit, men red länge med ett helt vanligt sidepull. Slät läderrem runt nosen och två ringar att fästa tyglarna i. För att kunna tävla bettlöst avancerade vi till bosal ("westernhackamore" enkelt förklarat). Tror inte det är alls accepterat i dressyr eller hoppning :angel:
Sambon tillverkade ett Lg-inspirerat sidepull för några år sen. Funkar som ett sidepull men ser lite fränare ut.
 
Igår var min gammelman otroligt duktig när tandläkaren var här och fixade tänderna. Tyvärr hade han fått ett litet sår av bettet som var 1 cm för stort.. Känns så jobbigt att jag inte har tänkt på det och att han inte har protesterat.. Men nu ska jag lösa det genom att köpa bettlöst träns så att det får läka!
Har någon av er erfarenhet av bettlöst? (alltså träns som trycker i nacken och på sidorna) Får man tävla med det tex? :)

Jag prövade både crossunder och hackamore på min travardam när hon strulade med bettet, men hon tyckte inte alls om det (nu går hon på ett rakt eggbett som hon verkar trivas fint med, tydligen skramlar delade bett för mycket för madame). I hoppning borde crossunder vara godkänt för tävling i alla fall, där är det väl i princip fri betsling (om det inte är ändrat). Dressyr måste väl fortfarande ridas på bett.
 
Red på bosal ett par månader när jag drog vargtänderna på Paj för nått år sen. Funkade jättebra men det är ju ett lite annat sätt att rida på eller vad man ska säga. Även att många saker vi fuskade med på bett kom fram och inte kunde fuskas bort på bosal så det var väldigt nyttigt
 
Nu är bettlösa tränset provat. Han gick så otroligt bra på det, det stod lite hinder i paddocken så vi hoppade en bana också och det gick bättre än med bett. Jag kan ju inte störa honom något i munnen och han kan bli ganska tung och "hänga" i bettet ibland. Så nu bar han upp sig själv på ett annat sätt och banan hoppades perfekt, min fina, fina kille :love::love:

@doleron Ja jag märkte också en del saker som vi fuskat med som det inte gick att fuska med nu. Väldigt nyttigt! :bow:

På detta så gick jag en promenad med 12:an som jag provar nu och hon skötte sig så himla bra :D En väldigt fin dag har det varit idag! :banana:
 
Tadaa! 2a i trail
IMG_20150418_101535_zpszadvghzm.jpg


Och en enorm prissumma i ranch riding
IMG_20150418_144451_zpsnd1lku51.jpg


Hela världen måste få veta vilken bra ponnyhäst jag har!
 
Härkämpar vi på med våra Msv:c starter. Den ena värre ä den andra men någon gång kanske totto taggar ner så vi kan börja rida ordentligt.

Var iväg idag och hon var spänd, vinglig och sprang på sniskan men vi tog oss igenom och satt kvar, kunde rida själva mellan banor och ridhus utan ledare så vi ser det som dagens positiva. Det behövdes efter andra starten.

Varit skonad från rakt elaka domarkommentarer men idag kom det en. Hästen va spänd som en fiol men vi tog oss runt alla moment, självklart visste jag att poängen inte skulle bli bra men domaren hade inte mycket över för oss.

" Åk hem och öva på din ridning, skolorna och samlingen innan du tänker starta en msv c igen."

Bang, självförtroendeboost!!!
 
@hastskotare fy.. det var verkligen inte snällt skrivet!!! Jag hade blivit helt knäckt.. vilken tråkig attityd!
Det borde väl domaren se att hästen är spänd och att det är däri problemet ligger? Och vad kan man mer göra än att åka ut och träna på tävlingar när hästen är sån?
 
Tråkigt med sådan kommentar @hastskotare . Jag har inte riktigt koll men ni har tävlat msv c med bra resultat tidigare eller? Handlar det bara om spändhet kanske det är bättre att rida några lättare klasser annars där domaren är mer förstående (för självförtroende på både dej och häst)? Har som sagt inte koll på era tidigare resultat så det kanske är ett helknäppt förslag.
 

Liknande trådar

Tjatter Jag fick för mig att det skulle vara kul att åka och titta på något vattenfall och promenera lite i fin natur (typ skog runtomkring...
Svar
5
· Visningar
355
Senast: FrDrake
·
Ekonomi & Juridik Var ligger priset på halm i dina krokar? Förra året blev det ett uselt halvår här uppe (Västernorrland) och halm blev svårt att få tag...
Svar
10
· Visningar
1 134
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
1 157
Senast: Ananazen
·
Hemmet Tittar på att sälja min lägenhet (Stockholm) och blir lite nyfiken på vad för arvode folk betalat för sina mäklare där ute? Och vad har...
Svar
13
· Visningar
840
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp