Bukehästar i skaraborg?

@ztsu Jag har nästan aldrig egen hästskötare med mig. Brukar snatta från @doleron :D Vi får väl se om jag åker till Götene, det är lite långt och jag har ju ingen engelsk utrustning.. Jaja, jag kan nog låna sadel o träns av någon men kläder då? Nä just det! Man får inte rida dressyr naken, så det så!
 
@ztsu Jag har nästan aldrig egen hästskötare med mig. Brukar snatta från @doleron :D Vi får väl se om jag åker till Götene, det är lite långt och jag har ju ingen engelsk utrustning.. Jaja, jag kan nog låna sadel o träns av någon men kläder då? Nä just det! Man får inte rida dressyr naken, så det så!


Äh oroa dig inte för nakenridning, jag har ridbyxor att låna :D
 
IMG_20150411_165851_zpspbxqy6bw.jpg
 
Gubbskrutten fick jobba ordentligt! Hela han var genomblöt, precis vad som behövdes. Han är ju smällfet! Men pigg som om han vore tio igen, riktigt rolig att träna med :)

Den andra saken har tappat svansen.. Fattar inte, igår var hon som vanligt och idag är det stora kala fläckar på svansroten.. Inga tecken på att hon kliar sej. Pälsätare borde väl inte ge symtom så snabbt? Och då borde väl de med mycket päls drabbas värre tycker man.. Suck, inte ett rätt på den hästen..
 
Vi överlevde dagens dressyrtävling! Wille skötte sig jättebra trots att det blåser nästan stormbyar. Vi red bara LC:1 och fick en ganska jämn ritt med "vettig" kritig. Största problemet är egentligen att jag har så himla svårt att sitta ner på honom. Även om han inte har några "flashiga" gångarter så rör han sig mycket. Domarens kommentar var bla "Pampig häst med stor mekanik". Fick ganska mycket 6,5 och 7:or någon enstaka 6:a och en 3:a (ovillig galoppfattning långt in på volten...). Detta var ju vår första riktiga tävling, red ju bara tre Pay & Ride förra året och har ju sen haft strul med fötterna (inkl fång) och fick fick trots detta bättre poäng än på förra årets P & R, hamnade på 64,8% idag! Är så otroligt glad att vi kommit så långt som till dressyrstart efter allt strul som varit! Nu laddar vid för tävling igen 2/5, då rider vi två klasser och ingår i laget i div 3.
10441286_10152845658172887_5144489287925206471_n.jpg
150412_dressyr_thlm_102%201.jpg
 
Unghästen som jag prover just nu har en ovana att börja lätta i fram när man ställer lite krav på henne (enda gången jag har sett henne så stod vi dock stilla på ridbanan). Vad kan det finnas för anledningar och hur stoppar man detta innan hon börjar stegra ordentligt? Jag fick en känsla av att hon har fått vara dominant även över vissa människor eftersom hon när jag var med inte blev ordentligt tillsagd när det skedde.
 
För en månad sedan hittade jag min häst skadad i hagen. Ett litet sår, ungefär lika stort som en blyertspenna är tjock (d v s ett pyttehål), men som blödde mörkrött. Spolade av och kände efter och japp, rakt in i leden. Så det var bara att ta ut hemmaveterinären, ge smärtstillande och pencillin och åka till Strömsholm.

En operation (skadad ledkapsel och en bit ledbrosk som togs ut), en efter-op-förstoppning och en "charmig" vecka på sjukhus senare (min häst hatar veterinärer och andra med nålar) fick jag hämta hem min lilla häst. Boxvila, bandage, och stillastående.

Som grädde på moset blev hon förstoppad igen tidigare i veckan. Hon verkligen avskydde sin 5x5-hage och gick bara det hon absolut behövde för att få i sig sin lilla mängd mat, så hennes känsliga mage fick väl nog.

Igår blev en annan sjukhage, men mjukare underlag, ledig, så då flyttades min häst till den. Jättenöjd och började gå mer på en gång, men inte för mkt. Idag har det blåst STORM här och efter en knapp timme i hagen började hon leva rövare, stå på bakbenen och riva i trådarna med frambenen...så då fick hon stå inne i boxen istället. Nu hoppas jag på att den skadade leden (kotan höger bak) inte tagit skada av detta. *suck*

Det har inte varit en enkel resa hittills, men stygnen är av, hon kan gå ute i hage, vi är igång med korta promenader och återbesök är inbokat om 2 veckor. Hon har varit feberfri, ohalt och rätt så glad trots allt som gått emot oss. Det ytliga har läkt fint, men hon är lite svullen runt kotan.

Jag försöker att inte planera nånting alls förrän jag sett och hört om röntgenbilderna och ultraljudet och rörelsekontrollen på återbesöket, men vi är mitt i ett sadelbyte, sista fasen i inkörningen och en träningsperiod som skulle varit både intensiv, rolig och fartfylld. Jag hade börjat fundera på att ställa henne i en halter-klass i sommar, men jag skippar nog det. Vi får syssla med annat istället.
 
@malumbub Ja det blir sällan som man tänkt sig med djuren! Håller tummarna att allt ser bra ut på återbesöket! Så snabbt som hon fick vård och faktiskt har klarat det såhär långt så går det nog bra! Att hoppa och fara i sjukhagen är nog oundvikligt och de tål det oftast bättre än vi tror. Wille var allt annat än lugn som 2,5 åring då han fick sin första skada med boxvila/sjukhage och bla hoppade ut ur sjukhagen och stod och hoppade upp och ner i boxen. Han läkte ju trots detta som han skulle.
 
@pemi Vad kul att det gick så bra! Du red ju tyvärr så tidigt så jag hann inte fota er, jag var där i blåsten och fotade hjo-ekipage till 15 innan jag gav upp.. vilket jädra väder!

Jag har idag anmält mig till sista omgången (LC) men har sagt att jag absolut absolut inte behöver rida i laget för vi får aldrig några bra procent och jag är ytterst osäker på våra form. Tänker du åka dit också?
 
Idag har vi tränat för AL, efter en lite tjafsig start där Wille tyckte kort tygel var överskattat så blev det riktigt bra. Fick igenom högerställningen mycket bättre och hittade ett snäpp bättre både trav och galopp! Vad det är ROLIGT att rida när man känner att det går framåt och faktiskt ganska snabbt också. :) Så otroligt nöjd med min Wille som tycker det är kul att både tävla och träna. :heart
 
@pemi Vad kul att det gick så bra! Du red ju tyvärr så tidigt så jag hann inte fota er, jag var där i blåsten och fotade hjo-ekipage till 15 innan jag gav upp.. vilket jädra väder!

Jag har idag anmält mig till sista omgången (LC) men har sagt att jag absolut absolut inte behöver rida i laget för vi får aldrig några bra procent och jag är ytterst osäker på våra form. Tänker du åka dit också?

Aha, DÅ kom jag nog på vem du är @HotrodKitten , såg ju när du fotade Ellen. :) Ja jag red ju tidigt! Du hade ju tagit jättefina foton! Hade tur denna gång då min farbror kom dit och tog kort så för första gången har jag lite bra bilder. Jag rider nästa omgång i Mullsjö, hoppas kunna vara med även sista omgången men måste få ledigt från jobbet först. Jag kom ju också långt ner i placeringslistan denna gång på mina procent, men är nöjd ändå. Några procent till kan vi nog få med lite rutin också. :)
 
@pemi Jag tycker det är jättekul att fota och brukar åka på typ alla lagtävlingar och fota, de som jag kan och inte själv är med i :) tycker det är så kul att fota och heja på ryttarna! Men tyvärr blir ju dressyr väldigt långdraget, det är bättre med hoppning på det sättet :p
Tycker din farbror tog superfina bilder!
Jag och Jan-E har som personbästa knappt 64% men oftast runt 62, så vi är verkligen inga dressyrstjärnor! Egentligen är vi hoppekipage men jag vill rida dressyr också :)
 
Tack för era svar ang. detta med att åka ut på tävling. Jag är alldeles för feg för att våga förlita mig på att det förhoppningsvis är någon på plats som kan hjälpa mig. Har bara tävlat tre gånger i mitt liv, och då på min hemmaklubb på ridavstånd. Jag är alldeles för orutinerad och nervöst lagd för att komma ensam med släp. Trygghetsjunkie deluxe :rofl:

Har pga detta bestämt mig för att vår tävlingsdebut får bli 13 mil hemifrån. Låter kanske helt idiotiskt, men det är min hemmaklubb och där jag känner mig trygg. Jag har massor med folk som kan hjälpa mig och jag vet var allting finns. Och till början av juni skall jag väl ha lärt mig att sitta ner i traven tillräckligt bra för att ta mig runt en LC och kanske en LB.. Kanske. :banghead:

Som ni ser har vi (jag) gaaaanska mycket att jobba med. Tex att sitta rakt upp och ner. Att det skall vara så jädra svårt?! Tur man har en schysst häst.. :o :crazy:



 
@ztsu Det ser ut som du håller väldigt mycket av balansen i tyglarna. Vad händer om du släpper dem och bara åker häst? Är det lika svårt att sitta då?
Själv rider jag mycket bättre om jag slutar tänka. Det absolut bästa är om någon pratar om något helt annat under tiden, då kommer allting mer naturligt och helt plötsligt går hästen i fin form och man själv sitter rakt och snyggt. Min tränare "lurar" mig ofta med det knepet :D

Nu vet jag varför min kära ponny tappat svans. En hagkompis har friserat henne :banghead: Hästskrällen.. Nåja, skönt att det inte var något sjukligt. Det räcker med sommareksem.. Hon började klia sig idag (trots täcke sen mitten på mars). Fram med Horsol, kortison och mera täcken! Dags att beställa mer Horsol och klorhexidinschampo. Kanske något svampdödande schampo också, det hjälpte bra förra året (men satan vad dyrt det blir att tvätta häst med Selsun och ketokonazol!).
 
@ztsu Det ser ut som du håller väldigt mycket av balansen i tyglarna. Vad händer om du släpper dem och bara åker häst? Är det lika svårt att sitta då?
Själv rider jag mycket bättre om jag slutar tänka. Det absolut bästa är om någon pratar om något helt annat under tiden, då kommer allting mer naturligt och helt plötsligt går hästen i fin form och man själv sitter rakt och snyggt. Min tränare "lurar" mig ofta med det knepet :D

Nu vet jag varför min kära ponny tappat svans. En hagkompis har friserat henne :banghead: Hästskrällen.. Nåja, skönt att det inte var något sjukligt. Det räcker med sommareksem.. Hon började klia sig idag (trots täcke sen mitten på mars). Fram med Horsol, kortison och mera täcken! Dags att beställa mer Horsol och klorhexidinschampo. Kanske något svampdödande schampo också, det hjälpte bra förra året (men satan vad dyrt det blir att tvätta häst med Selsun och ketokonazol!).

Jag tror tt du har helt rätt i det. Jag har faktiskt tänkt på det vid något tillfälle och när jag slappnar av mer i handen så sitter jag också bättre. Jag brukar blunda korta sträckor när jag sitter ner i traven, just för att verkligen känna och det är faktiskt ganska effektivt.
För två veckor sedan kunde jag inte sitta ner i mer än typ 4-5 steg innan jag var tvungen att bryta till skritt för att jag höll på att studsa av hästen, så lite bättre har det iaf blivit :rofl: :rofl: :rofl:

Men hu, det låter inte alls kul. Stackars lille hästen att ha så jobbigt med klåda. Men skönt att svansen "bara" var ett frisörbesök och inget värre!
 

Liknande trådar

Tjatter Jag fick för mig att det skulle vara kul att åka och titta på något vattenfall och promenera lite i fin natur (typ skog runtomkring...
Svar
5
· Visningar
355
Senast: FrDrake
·
Ekonomi & Juridik Var ligger priset på halm i dina krokar? Förra året blev det ett uselt halvår här uppe (Västernorrland) och halm blev svårt att få tag...
Svar
10
· Visningar
1 134
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
1 157
Senast: Ananazen
·
Hemmet Tittar på att sälja min lägenhet (Stockholm) och blir lite nyfiken på vad för arvode folk betalat för sina mäklare där ute? Och vad har...
Svar
13
· Visningar
840
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp