Bukehästar i skaraborg?

Först yrde vi runt på framridningen i 120km/h utan servostyrning och var rädda för precis allt. Het, pigg och spänd. Skämdes rätt rejält bland alla duktiga och superfina ekipage. Sen kom vi inte in i ridhuset utan stod på bakbenen istället till vi fick lite ledhjälp och kom in.
Programmet kom vi iaf ihåg och red rätt vägar. Dock va hästen övertygad om att domaren skulle äta upp henne så dit fram kom vi aldrig riktigt, tog stopp ett par gånger och mycket vingliga och skeptiska vägar upp mot domaren. Men men vi lyckades trassla oss runt och kom inte sist iaf bara näst sist :p
58,6% med ett par moment som inte blev helt genomförda så utan stopp och om vi kunde använda hela banan borde vi iaf landat på runt 60% så jag är väl ändå relativt nöjd trots en pinsam ritt men jag vet ju hur hon är och det krävs ett par starter.
 
Lycka till @pemi ! Lc programmen är ju ganska smidiga även om hästen inte är helt igång, det kommer gå fint. :)
@Ackio Men ska du låna ut honom nu när han äntligen är frisk? Har jag missat något? :(
 
Först yrde vi runt på framridningen i 120km/h utan servostyrning och var rädda för precis allt. Het, pigg och spänd. Skämdes rätt rejält bland alla duktiga och superfina ekipage. Sen kom vi inte in i ridhuset utan stod på bakbenen istället till vi fick lite ledhjälp och kom in.
Programmet kom vi iaf ihåg och red rätt vägar. Dock va hästen övertygad om att domaren skulle äta upp henne så dit fram kom vi aldrig riktigt, tog stopp ett par gånger och mycket vingliga och skeptiska vägar upp mot domaren. Men men vi lyckades trassla oss runt och kom inte sist iaf bara näst sist :p
58,6% med ett par moment som inte blev helt genomförda så utan stopp och om vi kunde använda hela banan borde vi iaf landat på runt 60% så jag är väl ändå relativt nöjd trots en pinsam ritt men jag vet ju hur hon är och det krävs ett par starter.
Ja det var väl inte så tokigt resultat på så laddad häst! Och bättre kommer det ju gå i fortsättningen!
 
Verkar som en bekant kommer kanske ta honom åt mig. Han får stå kvar i samma stall och hon rider åt mig.
Får se hur det går denna vecka. Hon gillar honom väldigt mycket och han får då en chans utbildas och komma ut lite mer.
Låter ju som en bra lösning!
 
Hade lite besök i helgen och fick hjälp att motionera mina fröknar! Det var kul att se den vita under en annan ryttare, det är bara jag som ridit henne senaste året eftersom hon är så efter i utbildningen. Men hon skötte sig ganska bra faktiskt. Lite dålig bjudning och när hon inte förstår blir hon lätt både fram och bak, men det redde ut sig. Blir nog bra med lite (eller mycket) träning! Lyckades ta en bild där hon ser riktigt trevlig ut i alla fall - travaren där bak lyckades dock inte med den bedriften... Nåja!

IMG_20150314_1336132.jpg
 
Uuusch, nu är jag orolig för ponny!
Hon vill inte hålla vänster galopp.. Efter en liten stund byter hon till höger. Visserligen väldigt snygga byten, men jag tycker inte om det för det. På volt går det bra, ända tills jag vill byta riktning (ut på rakt spår). Longering byter hon (varje gång näsan vänds mot hagen...). Ute på vägarna byter hon efter ca 1 minut, oavsett om jag kräver något eller ej.
Ber jag henne om ett byte, innan hon själv hunnit byta, säger hon "fuck nej, jävla idiot!" och börjar antingen sparka eller bara rusar vidare i sin egna lilla värld.
Hon har haft problem med kotledsinflammationer hos en tidigare ägare, rätt rejäla sådana med. Visserligen hade hon extremt skeva hovar, för mycket hoppning och för lite veterinärvård. Visade sig dessutom att hon var sned i hela bogpartiet, krävdes en hel del kiropraktik och massage innan hon blev bra igen.
Har själv ingen erfarenhet av kotledsinflammationer, kan de ge så diffusa symtom? Varken jag, tränaren eller någon av de andra jag bett kolla (ingen av oss är veterinär) har sett något annat än just att hon byter galopp ibland.
Nu har hon vilat en vecka, tänkte åka upp till ridhuset ikväll och provgaloppera lite. Tänker om det kanske bara varit träningsvärk. På fredag ska jag be tränare rida lite, ifall det är jag som är kajko (jag är inte helt som jag ska i kroppen jag heller).
 
Uuusch, nu är jag orolig för ponny!
Hon vill inte hålla vänster galopp.. Efter en liten stund byter hon till höger. Visserligen väldigt snygga byten, men jag tycker inte om det för det. På volt går det bra, ända tills jag vill byta riktning (ut på rakt spår). Longering byter hon (varje gång näsan vänds mot hagen...). Ute på vägarna byter hon efter ca 1 minut, oavsett om jag kräver något eller ej.
Ber jag henne om ett byte, innan hon själv hunnit byta, säger hon "fuck nej, jävla idiot!" och börjar antingen sparka eller bara rusar vidare i sin egna lilla värld.
Hon har haft problem med kotledsinflammationer hos en tidigare ägare, rätt rejäla sådana med. Visserligen hade hon extremt skeva hovar, för mycket hoppning och för lite veterinärvård. Visade sig dessutom att hon var sned i hela bogpartiet, krävdes en hel del kiropraktik och massage innan hon blev bra igen.
Har själv ingen erfarenhet av kotledsinflammationer, kan de ge så diffusa symtom? Varken jag, tränaren eller någon av de andra jag bett kolla (ingen av oss är veterinär) har sett något annat än just att hon byter galopp ibland.
Nu har hon vilat en vecka, tänkte åka upp till ridhuset ikväll och provgaloppera lite. Tänker om det kanske bara varit träningsvärk. På fredag ska jag be tränare rida lite, ifall det är jag som är kajko (jag är inte helt som jag ska i kroppen jag heller).

Hur gick det när ni var i ridhuset? Hur känns hon nu?
Jag har ingen erfarenhet av kotledsinflammationer, bara av hovledsinflammationer. Så jag kan tyvärr inte råda dig. Hur länge har det varit såhär?
 
Jag har inga bra erfarenheter av bla kotledsinflamationer..
Kan visa mkt diffusa symtomer.. man kunde inte se något speciellt på någon av mina två men magkänslan är det bra att lyssna på.
 
@sthu hur går det med henne? Har inte heller något erfarenhet av kotledsinflammation, men kan du inte kolla med förra ägaren hur det visade sig då?
 
Kom inte iväg till ridhuset (jag glömde transporten hemma :angel:), red lite hemma på åkern. Nu var hon som vanligt igen. Lite sur när det blev jobbigt och ville helst springa tillbaka till stallet, men inget annat. Gjorde inga byten, men all galopp var som den skulle. Det är nog bara jag som är nojig.

Sist hon hade kotledsinflammation märktes det först i hoppningen, hon började vägra. Sen började hon skena runt banan som en galning. Efter någon månad med den typen av ridning började hon halta på båda fram. Såldes som sällskap/avelshäst, stod och skrotade i hagen ett år och sen köpte jag henne. Ett par vändor till veterinär, kiropraktor och massör och sen vart hästen frisk! Men jag tror ju alltid att hon har ont, vad som än händer :angel:

Imorgon blir det ridhus och lektion! Får se hur hon känns då.
 
Åh men vad skönt att det kändes bättre idag. Då hoppas vi att det bara var något tillfälligt!

Just jävlar, jag har ju också mina lektioner jag måste använda upp nångång :O
 
Gaaah! Nu börjar jag bli nervös inför dressyren imorgon. Ikväll ska min käre sambo översätta dressyrprotokollen, har bara kollat på bilderna tidigare och har ingen aning om vad som är skillnaden på arbetstrav och mellantrav :confused: Och till råga på allt måste jag starta först i min klass
 

Liknande trådar

Tjatter Jag fick för mig att det skulle vara kul att åka och titta på något vattenfall och promenera lite i fin natur (typ skog runtomkring...
Svar
5
· Visningar
355
Senast: FrDrake
·
Ekonomi & Juridik Var ligger priset på halm i dina krokar? Förra året blev det ett uselt halvår här uppe (Västernorrland) och halm blev svårt att få tag...
Svar
10
· Visningar
1 138
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
1 157
Senast: Ananazen
·
Hemmet Tittar på att sälja min lägenhet (Stockholm) och blir lite nyfiken på vad för arvode folk betalat för sina mäklare där ute? Och vad har...
Svar
13
· Visningar
840
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp