Bukehästar i skaraborg?

Min fick gå naken en stund idag, det var uppskattat. Han är täckesklippt så bara haft 100g täcke nu när det varit plusgrader. Tog bara på regntäcke sen, de har tillgång till lösdrift och alltid hö/halm i hagen så han brukar inte frysa. :)

Mysigt. Min har varit så frusen denna vinter när kylan väl bet. Helt öppen hage med, inga träd. Så när det var som värst hade han 300 gr innetäcke UNDER 300 gr ute med hals :o Nu har han ett 200 gr utan hals. Och jättenöjd :)
 
Naw. Apropå svett. Hans täcke luktar inte lika gott :rofl: han behöver nog tunnare utetäcke stackarn. Varm kille.
Bytte på min fjant igår. Han var så tacksam slippa ha hals och allt, stod och solade sig idag ;)

250g så han fäller av fortare kör jag på då jag inte vill klippa honom.
 
Förstår det... Har ju också åkt dit alldeles för mycket (även kommit hem med tom transport :cry:) så det ger helt klart ångest. Hoppas verkligen allt ser bra ut för fin pålle! Ska hålla tummarna!

Att ett ställe kan framkalla ångest så där. Plöh. Valde Husaby för sist jag var med häst på Skara slutade räkningen på 5siffrigt long time och ändå tomt släp hem. Känns som jag inte får ha bra med häst. Unghästen togs bort, ridhästen visade sig skadad, 2 avelsston fick vi bulta hemma för de blev så pass dåliga. Sen nu detta med honom. Kanske ska skaffa mig käpphäst istället. Men den lär väl tappa pinnen! :rofl:
 
Att ett ställe kan framkalla ångest så där. Plöh. Valde Husaby för sist jag var med häst på Skara slutade räkningen på 5siffrigt long time och ändå tomt släp hem. Känns som jag inte får ha bra med häst. Unghästen togs bort, ridhästen visade sig skadad, 2 avelsston fick vi bulta hemma för de blev så pass dåliga. Sen nu detta med honom. Kanske ska skaffa mig käpphäst istället. Men den lär väl tappa pinnen! :rofl:

Ja ibland funderar man på det... Efter allt strul som varit både med Wille och hans mamma (som jag fick ta bort) så har jag övervägt frimärkssamling eller något mer än en gång. Eller kanske skaffa ponnyer, de verkar friskare. ;)
 
Ja ibland funderar man på det... Efter allt strul som varit både med Wille och hans mamma (som jag fick ta bort) så har jag övervägt frimärkssamling eller något mer än en gång. Eller kanske skaffa ponnyer, de verkar friskare. ;)

Hört dammråttor är säkra. De förökar sig bra med ;)
 
När ridningen är igång ordentligt igen och motivationen på topp så är det tappsko-time.. Men en sista klippning är gjord och idag började han fälla :love:
 
På tal om päls och svett... funderar på att helklippa Paj till veckan. Hon blir alltid extremt svettig över hela kroppen oavsett om jag rider inne eller ute. Brukar dock försöka att inte klippa på våren men hon har så jävlarns tät päls och visar inga tillstymmelser till att börja fälla än... klippa eller inte klippa?
 
På tal om päls och svett... funderar på att helklippa Paj till veckan. Hon blir alltid extremt svettig över hela kroppen oavsett om jag rider inne eller ute. Brukar dock försöka att inte klippa på våren men hon har så jävlarns tät päls och visar inga tillstymmelser till att börja fälla än... klippa eller inte klippa?

Behöver man klippa så klipper man. Visst finns det en risk att sommarpälsen blir lite ful, men då brukar de bli fula vid vinterklippning med. Borde inte synas vid helklippning. Beror ju visserligen helt på hur bra pälsen växer.
Fergus kan jag klippa nu och han ser normal ut igen om några veckor. Noreena däremot skulle förmodligen se nyklippt ut till nästa vinter. På henne växer varken man, svans, päls eller hovar speciellt fort..

Och på tal om det, ska jag spara den lilla golvmopp till man hon har (är väl ca 20 cm och nästan lika tjockt på sina ställen) eller kapa av alltihop a la stubb? Den är väldigt ojämn, på några ställen är den supertunn och mycket kortare. Hon har ju dessutom eksem och lär väl klia sig en del i år igen..
 
@doleron Jag klippte ju min i helgen nu för han blev alldeles för svettig när vi red. Så om det behövs för att du ska kunna rida ordentligt så tycker jag du ska klippa :)
 
@doleron Jag klippte ju min i helgen nu för han blev alldeles för svettig när vi red. Så om det behövs för att du ska kunna rida ordentligt så tycker jag du ska klippa :)
Jag är så himla kluven till att klippa nu, han har börjat fälla men han är "raggig" där han är klippt tidigare, inte snyggt precis... Rädd att jag får klippa hela sommaren för att hålla det snyggt om jag klipper så sent.
 
Men då kör jag! Klippning till veckan alltså. Men då är ju frågan, ska man lämna lite under sadeln eller dra bort allt?

@sthu jag röstar för rakat. Då får man ju en bra omstart på hela om inte annat
 
Jag är så himla kluven till att klippa nu, han har börjat fälla men han är "raggig" där han är klippt tidigare, inte snyggt precis... Rädd att jag får klippa hela sommaren för att hålla det snyggt om jag klipper så sent.

Min har också lite ragghår där jag klippt henne förr, men dom är rätt jämna ändå. Tror inte man ska behöva klippa hela sommaren, när sommarpälsen kommer sköter det nog sig självt
 
Men då kör jag! Klippning till veckan alltså. Men då är ju frågan, ska man lämna lite under sadeln eller dra bort allt?

@sthu jag röstar för rakat. Då får man ju en bra omstart på hela om inte annat


Ta bort allt! Lika bra. Aldrig riktigt fattat varför man lämnar en liten lapp mitt på ryggen.

Men.. Tar jag bort all man ser hon kanske ut om en hoppeponny :nailbiting: fast å andra sidan ser hon ut som hej kom och hjälp just nu och det är bra mycket värre..
 

Liknande trådar

Tjatter Jag fick för mig att det skulle vara kul att åka och titta på något vattenfall och promenera lite i fin natur (typ skog runtomkring...
Svar
5
· Visningar
355
Senast: FrDrake
·
Ekonomi & Juridik Var ligger priset på halm i dina krokar? Förra året blev det ett uselt halvår här uppe (Västernorrland) och halm blev svårt att få tag...
Svar
10
· Visningar
1 139
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
1 157
Senast: Ananazen
·
Hemmet Tittar på att sälja min lägenhet (Stockholm) och blir lite nyfiken på vad för arvode folk betalat för sina mäklare där ute? Och vad har...
Svar
13
· Visningar
840
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp