Bukehästar i skaraborg?

Idag fick vi ett riktigt bra dressyrpass på fm, struntade i formen och fokuserade på att han skulle gå FRAM, när han väl gör det så kommer ju formen "automatiskt" och då blir han riktigt rolig att rida! Egentligen "väldigt" logiskt men lätt att glömma när man sitter och rider ensam... :o Att orka en träning är kanske inte så långt bort som jag trott. Fick klartecken av klinikhovslagaren också! Var på Husabykliniken och skodde honom i em, fötterna såg bra ut, inget speciellt slitage av sömmarna och hade växt! Stora framsteg för Wille som haft JÄTTEproblem med sina fötter. :bump:
 
@pemi Vad skönt med hästens fötter! :D Just precis det med framåtbjudningen är ju det som jag trott att jag jobbat med hos min häst i alla år jag haft honom, men som jag kom till insikt i fredags att jag är långt ifrån klar med. Det är så lätt att bli klämmig och att man bara sitter och driver av ren vana och sen bara tänker på vart hästen har huvudet. Sitter man bara stilla med handen och rider ordentligt framåt så kommer det som du säger av sig själv!
Därför gör min häst bäst dressyr på hoppträningarna.. vi får aldrig till de avbrotten från galopp till trav på dressyrträningarna, som vi får på hoppträningarna. Men på hoppträningarna tänker han självmant framåt medan han på dressyrträningarna mentalt aldrig lämnar hönätet i transporten..
 
@pemi Vad skönt med hästens fötter! :D Just precis det med framåtbjudningen är ju det som jag trott att jag jobbat med hos min häst i alla år jag haft honom, men som jag kom till insikt i fredags att jag är långt ifrån klar med. Det är så lätt att bli klämmig och att man bara sitter och driver av ren vana och sen bara tänker på vart hästen har huvudet. Sitter man bara stilla med handen och rider ordentligt framåt så kommer det som du säger av sig själv!
Därför gör min häst bäst dressyr på hoppträningarna.. vi får aldrig till de avbrotten från galopp till trav på dressyrträningarna, som vi får på hoppträningarna. Men på hoppträningarna tänker han självmant framåt medan han på dressyrträningarna mentalt aldrig lämnar hönätet i transporten..

Mackan var likadan. Det funkade över förväntan bra att ha ett hinder uppställt och ta ett skutt då och då under dressyrträningen. Då behöll han samma bjudning som i hoppningen. Nåja, i trav och galopp iaf, i skritten var väl bjudning att överdriva men han ställde sig iaf inte och vägrade gå fram pga dör uttråkighetsdöden nu matte :rofl:
 
@ztsu Ja, det brukar ju vara ett jättebra sätt att få igång dem! :D Tyvärr är Jan-E inte så jättegalen i att hoppa heller (alltså ibland undrar jag om han är lobotomerad) men han brukar komma igång på hoppträningarna. Hemmavid är det svårare, men jag tänker i alla fall lägga in mer bom-övningar och pauser för räsergalopp i backarna i hagen till våren för att lätta upp stämningen lite :D
 
Jaha, då var benet svullet och varmt igen.. :banghead:

Har han fått lymfagnit?

Och nu kom det snö igen då ja.. Bara det inte fryser på igen, nu när vi äntligen kommer upp för backen! Känner stort behov av tisdagens ridlektion, det är tävlingspremiär på söndag och vi behöver verkligen verkligen träna/peppas..
Vi har börjar spåna lite om att bygga ridbana på gården, får väl se vad som händer. Det kostar ju en slant och det är annat som måste renoveras först. Rider på en liten gräsplätt som är rätt ojämn och stenig, det går men man kan inte ha några höga krav på hästen där.. Får väl hitta ett ridhus någonstans och börja åka någon gång i veckan.
Hur fasen hittar man ridhus?!
 
Har han fått lymfagnit?

Och nu kom det snö igen då ja.. Bara det inte fryser på igen, nu när vi äntligen kommer upp för backen! Känner stort behov av tisdagens ridlektion, det är tävlingspremiär på söndag och vi behöver verkligen verkligen träna/peppas..
Vi har börjar spåna lite om att bygga ridbana på gården, får väl se vad som händer. Det kostar ju en slant och det är annat som måste renoveras först. Rider på en liten gräsplätt som är rätt ojämn och stenig, det går men man kan inte ha några höga krav på hästen där.. Får väl hitta ett ridhus någonstans och börja åka någon gång i veckan.
Hur fasen hittar man ridhus?!

Nej, det tror jag inte att han har. Benet är bara lite svullet runt kotleden och ner till hoven. När de har lymfangit blir de väl jättesvullna?

Däremot tror jag att det kanske har bildats en "varficka" under huden, för det har liksom blivit en mjuk bulle i utrymmet mellan såren.
Ska ringa ut vet. imorgon bitti.
 
Joo, oftast blir de väl det. Tänker att det finns olika grader. Håller tummarna att det inte är det och att han blir pigg igen snart!
 
Joo, oftast blir de väl det. Tänker att det finns olika grader. Håller tummarna att det inte är det och att han blir pigg igen snart!

Vet. kommer idag och kikar på benet. Lika bra tänker jag, det ger ju uppenbarligen inte med sig trots min minutiösa skötsel.. :cautious:
 
Tjejer, jag behöver er hjälp!
9/1 hämtade jag Zack så han har alltså inte varit hos mig i ens två månader. Trots fri tillgång på hösilage och hö tycker jag att han har minskat väl mycket i vikt under den här tiden. När jag köpte honom var han som en tunna i kroppen och man kunde inte känna revbenen när man strök med handen över honom ens om man tryckte lätt. Han hade en relativt fin överlinje då och han var ganska fyllig runt manken. Överlinjen var kanske mer fett än muskler dock, för jag tycker den är helt borta nu. Dessutom har han fått "hål" på varje sida av manken. Så vitt jag vet avmaskades han innan han kom till mig (han skulle iaf det enl. överenskommelse med förra ägaren) men jag funderar ändå på om han kanske har mask. Tycker han är lite bukig? Eller är jag bara hemmablind? Är jag så deppig pga all hästrelaterad olycka att jag letar fler fel?

Den övre bilden är tagen några dagar efter jag tagit hem honom och de undre bilderna är från igår. Det skiljer alltså ungefär sex veckor. Det är inte riktigt samma vinkel, men vad säger ni? Bör jag oroa mig? Egentligen tycker jag att han är ganska fin i kroppen nu (bortsett från att han är väldigt muskelfattig), och hans päls glänser ju onekligen som guld, men jag tycker det har gått så snabbt! Speciellt med tanke på att de ju har fri tillgång..
Och med tanke på att han blivit såhär utan att jag på något sätt bantat honom, hur stoppar jag så han inte fortsätter rasa? :nailbiting:

hullinnan01_54eae1662a6b22a095610a2b.jpg


hull06_54eae3522a6b22a03edb6702.jpg


hull04_54eae349ddf2b359b51b630c.jpg
 
@ztsu Gör ett träckprov först, så slipper du avmaska i onödan.
Vad får han i sig? Protein, energi, fibrer, fett...?

Vi har ingen analys på varken hö eller hösilage så jag vet inte. De som driver stallet tycker det är onödigt och det känns inte lönt för mig att göra egen analys då hösilagebalar hämtas några åt gången från olika ställen.

Utöver fri tillgång på hösilage i hagen och hö inne på natten (det finns alltid lite kvar på morgonen) så får han ungefär 5dl lucern som jag blöter upp i vatten med typ 1dl betfibermix, 3dl krafft muskel och 1dl vitaminer. Med tanke på att vi inte har någon analys är utfodringen i övrigt en ren chansning.
 
Kan vara mask, kan vara olika ridsätt som gör att musklerna faller ur eller att du behöver boosta maten ett tag. Åt han hösilage innan? Tänderna? Någon liten infektion ifrån benet? Kanske behöver varmare täcke för att spara energi?
Vet inte om era hästar börjat än men våra fäller som tokar och det tar på de också.
Nu är jag på inget sätt duktig på foder men om han inte orkar äta mer grovfoder så skulle jag öka energin i kraftfodret. Lucern är ju mycket protein och kraftmuskel likaså va? Kanske lite olja just för fettet?
Är som sagt dåig på foder, mina går på fritillgång hösilage och får lite kornkross och betfor och Tosca håller sig kalas på det. Nu älskar hon mat som en ponny och skulle aldrig i livet låta ett korn gå till spillo. :P
 
Jag tänker såhär @ztsu Med tanke på att han får rätt mycket mat som det är:
1. Han är "gammal" och en flytt kan ta hårt. Det känns som att det kan vara flytten som "syns" nu sas, nu när allt har lagt sig lite.
2. Det händer mycket med pälsen nu. Min faller alltid ur på hösten om jag inte är med och fodrar utav bara den redan i mitten på augusti. Iom att han börjar bli till åren kanske det blir jobbigare för honom.
3. Även om de har fri tillgång - får han äta i lugn och ro i hagen?

Skulle ju också kunna vara mask, men det är ju lätt kollat i alla fall :)
Eftersom ingen av systrarnas hästar ser direkt magra ut (de har väl skrivit att de till och med lyckats hålla den store i hull nu trots allt?) är nog inte grovfodret så jättedåligt.
När jag stödfodrar min inför pälssättningen ger jag lusern mix (lusern med lite olja) eller pellets och ger extra olja i maten. Jag tycker att han annars tappar överlinjen och blir matt i pälsen. Det har tagit mig 3 höstar att hitta rätt mängd mat för min, för för mycket energi ger hjärnspöken utan dess like och ett slugt hingstbeteende och för lite gör ju varken till eller från.
Jag tänker lite allmänt så bara att du inte ska få panik för att han fallit ur, det kan bli så innan ni känner varandra och så. Precis som @hastskotare skriver kan det ju vara något så enkelt som att han är en fryslort och gör av med massa energi till värme i snålblåsten på slätta ;)
Jag hade nog också gett honom något "bra för magen"-tillskott för han kan ju kanske ha lite obalans i magen av flytten och allt.

Det blir nog bra ska du se, han är ju inte vrålmager och du har ju uppmärksammat problemet :)
 
@ztsu Lugn och fin nu! Jag tycker inte det ser så illa ut på bilderna?
Han har precis flyttat, allting är nytt. Ge honom lite tid. Såret har säkert kostat lite extra energi med, speciellt om det blivit inflammerat. Vad sa veterinären förresten, hur verkade det?
Men han ser verkligen inte tunn eller på något sätt dålig ut! Skulle tvärtom säga att det ser ut att vara en rätt välmående häst.

Äter han ordentligt av grovfodret? En del lämnar ju massor, utan att egentligen ha ätit speciellt mycket.
Jag hade nog avvaktat ett tag till, hållit koll (och för att försöka vara objektiv, använt måttband istället för ögonmått) och försökt mäta maten så gott det går. Om allt verkar i sin ordning där hade jag ökat först lucernet och i andra hand krafften. Eventuell lagt på linfröolja, om inte annat för att det är nyttigt.
 

Liknande trådar

Tjatter Jag fick för mig att det skulle vara kul att åka och titta på något vattenfall och promenera lite i fin natur (typ skog runtomkring...
Svar
5
· Visningar
358
Senast: FrDrake
·
Ekonomi & Juridik Var ligger priset på halm i dina krokar? Förra året blev det ett uselt halvår här uppe (Västernorrland) och halm blev svårt att få tag...
Svar
10
· Visningar
1 140
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
1 157
Senast: Ananazen
·
Hemmet Tittar på att sälja min lägenhet (Stockholm) och blir lite nyfiken på vad för arvode folk betalat för sina mäklare där ute? Och vad har...
Svar
13
· Visningar
840
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp