Bronkithäst

Tättran

Trådstartare
Min kära islänning har bronkit, som jag medicinerat med Ventipulmin, cortison, slemlösande, inhalator med cortison. Stundtals bättre och sämre. Har ingen möjlighet att ge silage eftersom han blir lös i magen. han hostar lite av höet , fast jag vattnar, och har försökt hitta så dammfritt hö som möjligt.
Nu provar jag Carragen ( alger ) som sista utväg. Nån som har erfarenhet av detta problem.
Kan man ge alger , och fortsätta med hö , även om han hostar lite i början ?

Sv: Bronkithäst

Jag ska säga att hö är det sista jag skulle fodra en sådan häst med.
Hur lös i magen blir hästen?
Hur har du introducerat silaget?
Vilken TS halt hade silaget?
Hur länge höll du på?
Hur mycket hö får den och hur mycket silage fick den?
Vad strör du med?
Vad har grannboxarna för strö?
Vad fodras grannboxarna med?
Hur ser soprutinerna ut i stallet?
Hur är luften i stallet efter en hel natt? (ta reda på det själv och lyssna inte på någon som säger att den är ok)
Hur mycket motioneras hästen?
Hur länge är den ute i hagen?
Kastas hö ner i stallet genom foderlucka i taket?
Är hästarna inne då?
Förvaras grovfoder i stallgången?
osv osv

Jag har en hosthäst. Hon började hosta vårvintern 2004. Min häst lever i högönsklig välmåga idag. De miljöåtgärder jag gjort var
1. Byta grovfoder till silage
2. Ställa i stall med god ventilation (nu utebox)
3. Strö med torv istället för spån (sppån innehåller terpener)
4. Medans hon stod i stall så var det under installningssäsongen aldrig mer än 1 dag i sträck hon fick vila.
5. Mocka och sopa minst 1 timme innan insläpp.

Jag släppte ut min häst dygnet runt redan i april (kan varit mars) 2004. Då hade jg inget silage men jag har känslig näsa och hon hostade trots att jag valde balar som luktade helt frächt och att jag dränkte höt i vatten.
Under de år hon stod i stall så gav jag ett avkok på timjan och anis som slemlösare. Carrageenalger tycker jag är kladdigt, dyrt, luktar fan och dessutom tyckte hästen att det var ganska sliskigt.
Du kan säkert förbättra situationen lite men om du inte kommer ifrån grundproblemet (som vanligen är hö) så kommer du bara skjuta upp slutet en aning. Ledsen att vara så drastisk hosta är inte att leka med :cry:.

EDIT Att vattna hö med vattenkanna är meninslöst du måste ta en balja och dränka det i vatten och sedan låsta det ligga en stund (behöver inte nödvändigtvis vara i baljan) så vattnet verkligen trägner in överallt.

Senast ändrad:

Vi har en bronkithäst i stallet, han har haft stora problem tidigare men sen han kom till oss har han bara blivit bättre och bättre och nu hostar han inget alls.

Han har gått på hösilage tidigare men gör det även nu, han får lite havre men inget annat. Han står på spån liksom de andra i stallet men det jag tror har förbättrat just denna häst så extremt är dels utetiderna i hagen, han går ute från tidig morgon till sen kväll, oftast tas de in vid 23 och ut igen vid 7-8, ibland händer de att står inne längre med det påverkar honom inte alls längre.

Sen så har vi extremt högt i tak i stallet, det är säkert 4 meter högt minst, och dessutom många ventilationsställen samt en fläkt i taket. Eftersom hästarna kommer in så sent och ut så tidigt så sopas aldrig stallet varken strax innan de kommer in eller när de är inne.

Denna tjej har testat det mesta på hästen, men inget funkade, döm om hennes förvåning när hästen nu helt slutat hosta :)

Vad det gäller inhalator med cortisonspray så har jag en god vän som är läkare, speciallist i medicin. Han säger att den här substansen inte verkar förens efter en eller två dagar. Jag kommer inte ihåg exakt men jag tror att det var två dagar? Åtminstone minst en dag. Vi pratade om detta när jag klagade på att min häst inte blev bättre trots denna spray, det var en häst som var allergisk emot gräs och pollen. Det han sa gällde människor, men det borde väl vara samma på hästar? Lite konstigt var det eftersom att när jag fick ut den här sprayen så sa de att jag skulle använda den efter hur hästen var för dagen, de sa INGENTING om att det tog så lång tid innan den verkade. Det gjorde att jag feldoserade kan man säga.

Att du vattnar höet lär inte hjälpa, det behöver blötläggas i en timma i a f. Sen så är det också viktigt vad din häst står på för underlag i stallet. Om det är spån bör det inte vara fööör rent. Kort sagt så får ingenting damma! Vilka omständigheter lever din häst under? Håller med om de svaren du har fått innan.

min förra foderhäst hade kronisk bronkit, det var som värst på våren och hösten och ganska bra på sommar och vinter. Han stod i utebox (med halmbädd) och tydligen gjorde det stor skillnad för ett tag så stod han i stallet och blev då sämre. (tror främst det var sopningen som försämrade luften.)

Han brukade medicineras (minns såklart inte med vad) ca 2-3 omgångar (4 veckor) per år, annars fungerade det bra utan.

jag tror absolut att utevistelse är en av dom bäste metoderna till att minska symtomen!!

Prova med Carragéen och se vad som händer. Min förra häst funkade bra på det, men då hade jag silage. Vet inte hur det skulle varit om jag inte bytte grovfoder. Han blev dock aldrig så dålig att han behövde någon veterinärvård utan jag fick bukt med hostan bara genom foderbyte, mer utevistelse och alger.

Min blev dock, som många andra, sämre efter ca 2 veckor av kuren, och sedan vände det.

Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Hästen är ett hbl föl fött 21 april 2013. Behandling har sett ut så här: 9 September: Hembesök, kontroll av lungor och luftvägar. Hör...
Svar
7
· Visningar
1 402
Senast: MaRomer
·
B
Hästvård Hejsan! Nu startar jag min första tråd här på buke :laugh: Jag behöver lite åsikter från er med erfarenhet av hästar med...
Svar
8
· Visningar
1 597
Senast: ridtravare
·
B
Hästvård Hejsan! Nu startar jag min första tråd här på buke :laugh: Jag behöver lite åsikter från er med erfarenhet av hästar med...
Svar
2
· Visningar
831
Senast: terwa
·
J
Hästvård nu har vi varit i väg med min shettis till kliniken då han hostar, som det ser ut är det nån slags allergi. Jag fick inte diagnosen...
Svar
9
· Visningar
946

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka