Sv: Bronkithäst
Jag ska säga att hö är det sista jag skulle fodra en sådan häst med.
Hur lös i magen blir hästen?
Hur har du introducerat silaget?
Vilken TS halt hade silaget?
Hur länge höll du på?
Hur mycket hö får den och hur mycket silage fick den?
Vad strör du med?
Vad har grannboxarna för strö?
Vad fodras grannboxarna med?
Hur ser soprutinerna ut i stallet?
Hur är luften i stallet efter en hel natt? (ta reda på det själv och lyssna inte på någon som säger att den är ok)
Hur mycket motioneras hästen?
Hur länge är den ute i hagen?
Kastas hö ner i stallet genom foderlucka i taket?
Är hästarna inne då?
Förvaras grovfoder i stallgången?
osv osv
Jag har en hosthäst. Hon började hosta vårvintern 2004. Min häst lever i högönsklig välmåga idag. De miljöåtgärder jag gjort var
1. Byta grovfoder till silage
2. Ställa i stall med god ventilation (nu utebox)
3. Strö med torv istället för spån (sppån innehåller terpener)
4. Medans hon stod i stall så var det under installningssäsongen aldrig mer än 1 dag i sträck hon fick vila.
5. Mocka och sopa minst 1 timme innan insläpp.
Jag släppte ut min häst dygnet runt redan i april (kan varit mars) 2004. Då hade jg inget silage men jag har känslig näsa och hon hostade trots att jag valde balar som luktade helt frächt och att jag dränkte höt i vatten.
Under de år hon stod i stall så gav jag ett avkok på timjan och anis som slemlösare. Carrageenalger tycker jag är kladdigt, dyrt, luktar fan och dessutom tyckte hästen att det var ganska sliskigt.
Du kan säkert förbättra situationen lite men om du inte kommer ifrån grundproblemet (som vanligen är hö) så kommer du bara skjuta upp slutet en aning. Ledsen att vara så drastisk hosta är inte att leka med
.
EDIT Att vattna hö med vattenkanna är meninslöst du måste ta en balja och dränka det i vatten och sedan låsta det ligga en stund (behöver inte nödvändigtvis vara i baljan) så vattnet verkligen trägner in överallt.