bromsa magen?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare mooi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 607
M

mooi

Min 4-åring är tunn, nu går han på bete och jag hoppas att han äter upp sig ordentligt nu för det behöver han. Har gått och funderat mycket på varför han inte lägger på sig och imorse när jag mockade slog det mig bara...

Han har en väldigt "aktiv" mage (något distriktaren påpekade när hon var ute för en dryg vecka sen och rutinmässigt lyssnade på magen). I höstas var han lös i magen ett tag och fick en kur med ProEqui (en månad) och det hjälpte. Han var bättre men inte superbra så när vi var på klinik med honom i annat ärende så frågade vi veterinärerna och fick med oss Probade Granulat från dem och detta funkade mycket bra -avföringen blev fastare osv.
Han har ätit det i omgångar men nu har han inte ätit det på ett par månader då han varit bra i magen.
Men som sagt, hästen är tunn och har tunnat ur under senvåren trots mer mat (är avmaskad), och idag när jag mockade för honom och hans kompis så slog det mig att han bajsar nästan dubbelt så mycket som den andre under samma tid de stått inne = min teori är att maten går för snabbt igenom honom, inget fastnar liksom...
Nu hade jag en burk Probade i bilen så han kommer få den from idag och så får vi väl beställa mer, men jag undrade bara om det finns nåt annat? Nåt som lugnar magen liksom. Han är jätteblank och fin i pälsen men för dåligt hull.

Sv: bromsa magen?

Ja, inte jättenyligen men det är gjort.
Och han är avmaskad.

Senast ändrad av en moderator:

Precis som människor har även djur olika snabb ämnesomsättning så jag tror inte att du varken kan eller ska försöka sakta ned hans omsättning. Som exempel brukar min häst ha bajsat tre gånger under de åtta timmar de står inne på natten medans vår andra häst har bajsat minst det dubbla. Det är inget fel på någon av dem men den som bajsar mer är mera svårfödd även om båda är lättfödda.
I ditt fall hade jag gett ett paket bakjäst om dagen. Det hjälper magen att få en bra bakteriekultur. Det är billigt men mycket effektivt. Du kan också prova att ge några dl linfrökaka/dag och se om det har effekt. Det hjälper också magen att hålla sig i en bra form.

Nja... Det är ju skillnad på att vara åt det svårfödda hållet och att ha en sjuklig förändring i mag-tarmkanalen.
Om hästen är omöjlig att hålla i hull trots fri tillgång till bra foder och om den har återkommande problem med diarré kan det vara en god idé att göra en ordentlig utredning.

Är den bara "normalt" svårfödd är det bara att gilla läget och fodra på. Hoppas den tar sig på betet och inte är en sådan där som stressar runt och tappar i vikt istället!

Trodde att min också behövde "bromsa" magen, men vid gastroskopi så visade det sig att han tömmer magsäcken för sakta. Han har alltid bajsat enorma mängder och en del "rinn". Så för honom var det tvärtom och näringen blev "förstörd" när det låg för länge i magsäcken. Nu äter han en hel del lusern och har redan blivit rundare.

Så är det ett långvarigt problem är det helt klart värt att kolla upp det.

Hur är han avmaskad och med vad är han avmaskad med och vilken intervall?

Vilka maskar kollade man i träckprovet . Bla bandmasken syns väll bara i vissa tider när den vandrar ner typ till tarmen .

Upplever att många hästar med mask blir dåliga i magen och efter en ordentlig maskning genom ett program så tar det även tid för magen att läka ut efter masken .

kl

snabb tanke... är tänderna kollade? Det kan ju vara så att han helt enkelt inte kan ta upp näringen i fodret och att han inte an sönderdela det ordentligt vilket visar sig i en orolig och varierande mage.

KL -till alla:

Han är alltså inte sjukligt mager utan bara i mitt tycke -för tunn. Ska ev ut till honom idag och då kan jag försöka ta en bild som visar.
Tänderna är kollade -senast i april.

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Till en början vill jag säg att veterinär naturligtvis är inkopplad och varit hela tiden :) Men just nu verkar de inte kunna göra...
Svar
18
· Visningar
2 331
Senast: hoppsann
·
Hundhälsa Behöver tips om mat till känsliga magar. Jag har 2 flacoated retriever tikar. Vi körde Priima's färskfoder bra länge, och det funkade...
2
Svar
24
· Visningar
8 223
Senast: sooetnos
·
Hästvård Jag har ägt min häst, hbl sto på 11 år i ca 8 år. Lite historik: I februari fick hon ett riktigt allvarligt kolikanfall och jag hade...
Svar
2
· Visningar
1 282
Senast: cactuspower
·
D
Övr. Hund Visste inte hur jag skulle skriva rubriken. Loppan är lite drygt 3 månader nu och de senaste veckorna har hon till och från varit...
Svar
4
· Visningar
797
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka