Broholmer med märkligt beteende

Blandrastik

Trådstartare
Det ringde en dam häromdagen som brölade och grät över att ingen kunde ta hand om hennes lilla hund då hon akut var tvungen att åka till Bryssel. "Kunde jag möjligen tänka mig att ta han om lilla Mofflan?"
Jag, mitt nöt sa ja.

Mofflan är en Broholmer, en dansk gårdshund hon är ca 75 cm i nacken och ser ut som en slimmad mastiff. Vänder hon sig när hon står i köket så trillar det ner saker från hyllorna. Nog för att jag kunde gissa att hon borde tillhöra dem som mognar sent, men hon är som en brontosaurus-valp vid ett års ålder. Om jag så mycket som höjer rösten i hennes närvaro blir hon superfjollig och far runt som en furie i huset. Sen har hon ett beteende som jag inte blir klok på.
Om jag tar tag i henne, tex när jag ska sätta på hennes sele eller som när jag skulle försöka borsta av henne idag, så greppar hon över mina händer, lite på samma sätt som en flatt kan göra.
Jag upplever noll aggressivitet i hunden (tror jag i alla fall) och jag inte för mitt liv avgöra om hon bara vill att jag ska sluta med det jag håller på med, eller om det är något annat hon vill tala om.

Flattar håller väl handen som nån sorts hälsning? Eller?
Brukar Mastiffer också hälsa på det sättet? Det här är ju nån sort light-mastiff.

Eftersom hunden är så jäkla stor så gör det tämligen ont när hon gör så, vet inte riktigt hur jag ska bete mig då jag inte vet om hon blir osäker på mig, eller om hon rent hotar. Vilket i och för sig nästan är samma sak, men jag känner att jag verkligen inte kan varken ras eller rastyp. Nån som vet?
 
Senast ändrad:
Sv: Broholmer med märkligt beteende

Det låter som min kompis bullmastiff Tore :p Fjantigare hund får man leta efter, han tror att han är en liten knähund ibland. han brukar också skutta runt och ta tag i ens armar i ren glädje speciellt om man ska göra någonting roligt. Men det uppskattas inte alltid av folk just pga hans storlek.
 
Sv: Broholmer med märkligt beteende

Åh! Det är ju en av de raser jag varit/är intresserad av! Bilder.......?

Lite av hennes beteende låter som min Beaucerons, och det är ett sätt att hantera viss osäkerhet. Han clownar gärna när han känner sig pressad t.ex. och han är ungefär lika hög som din och totalt burdus, så clowneriet kan bli lite jobbigt ibland.....

När du ska sätta på henne selen, så lägg en bit godis en bit ifrån henne och säg åt henne att vänta på sitt "varsågod" (om hon kan det...?) Då kommer hon att koncentrera sig på godiset och inte på dig. Och var väldigt lugn, annars blir hon bara mer stressad och fjantar ännu mera.

Bitandet tror jag inte alls är aggressivt, som du själv säger, men säg åt henne, lugnt och lågmält, att låta bli.
 
Sv: Broholmer med märkligt beteende

Jo det är nog mastiff - hålla handen när det är lite underligt och man vill tala om något. Mina stora valp gör så - och hon är den brontosauriga av dom - är nog lite att hjärncellerna krockar.
 
Sv: Broholmer med märkligt beteende

Och ja - gör som Lena sa, ge en positiv förstärkning till det du gör - godis/beröm för det är tvekan dom ger uttryck för.
Ska du verkligen göra så? Är du säker på matte att vi inte ska gå ut nu? Måste jag verkligen gå i koppel? (då håller min i kopplet en stund)
 
Sv: Broholmer med märkligt beteende

Åh så fin!!! En av de där hundraserna jag skulle vilja ha för utseendets skull.....:cool:
 
Sv: Broholmer med märkligt beteende

Inte helt ovanligt hos newfoundland som använder det som en vänskaplig hälsning. :)
 
Sv: Broholmer med märkligt beteende

Ska man nu prompt ha en bauta-hund så varför inte, nu vet jag som sagt var inte om den här är rastypisk.

Men den har lallat runt på en gård här i närheten utan så mycket som tillstymmelse till träning, jag har satt en hyffsad inkallning på två dar. Så den är lättlärd. Sen funkar den alldeles utmärkt med alla sorters hundar, tikar eller hanar spelar ingen roll. Hundmöten går alldeles utmärkt.

Men den kräver nog sina gråa hår och en del tandagnisslan då den är så svår att säga till. Första gången hon tog tag i mig så fräste jag till åt henne, nästan reflexmässigt. Då for hon runt i huset i en kvart, fjamsade, slängde sig på golvet, for upp, kastade sig upp för trappen, trillade ner för trappen osv.

Som sagt, en vänlig pajas i kolosalformat.
 
Sv: Broholmer med märkligt beteende

Min dobbis "biter" också tag i min arm/hand när han blir glad och exalterad. Verkar mest vara en "tjohoo vad kul vi har det du och jag matte" alt att han vill berätta att han tycker om en.
 
Sv: Broholmer med märkligt beteende

Fast det känns varken som "tjohoo, vad kul" eller som en vänlig hälsning. Utan tex när selen ska på, så ålar hon runt en del, då blir det ju att jag måste hålla fast för att få på den. Då "håller" hon runt mina händer. Jag får lite "nu måste du nog sluta"-känsla.

Men det är väl nån sorts osäkerhet, fattar bara inte hur jag ska få henne att sluta, pratade lugnande med henne igår. Får fortsätta med det, men det verkar inte "som om nån är hemma" liksom.
 
Sv: Broholmer med märkligt beteende

Testa att byta ut din arm mot något annat? Det gör jag på flatten vi har här hemma. Hunden håller i armen, tar loss den och ger henne en toffla.
 
Sv: Broholmer med märkligt beteende

kl

Det där är vanligt bland apportörerna... vanligen en positiv kontaktsökande gest. :)

Varenda labbe jag haft har "tagit i hand", särskilt vid hälsningsprocedurer, men ibland även när man ska klippa klor, gosar lite, eller håller på med dem. Även schäfrarna har lärt sig att hälsa på det sättet. Lillfjollan gör så hon bara går förbi här hemma... ett mjukt litet hundandetag om närmsta kroppsdel...
 
Sv: Broholmer med märkligt beteende

Åh men ÅH!
Sorry men glömde bort att kolla bilderna på dinosaurien, hittade nåt mkt mer intressant... Din aussie! :D Du har pratat mkt om den men det är nog första gången jag sett den :)
 
Sv: Broholmer med märkligt beteende

Åh! Det är ju en av de raser jag varit/är intresserad av! Bilder.......?

Lite av hennes beteende låter som min Beaucerons, och det är ett sätt att hantera viss osäkerhet. Han clownar gärna när han känner sig pressad t.ex. och han är ungefär lika hög som din och totalt burdus, så clowneriet kan bli lite jobbigt ibland.....

När du ska sätta på henne selen, så lägg en bit godis en bit ifrån henne och säg åt henne att vänta på sitt "varsågod" (om hon kan det...?) Då kommer hon att koncentrera sig på godiset och inte på dig. Och var väldigt lugn, annars blir hon bara mer stressad och fjantar ännu mera.

Bitandet tror jag inte alls är aggressivt, som du själv säger, men säg åt henne, lugnt och lågmält, att låta bli.


Har det varit stress på din?

Jag har inte upplevt så mycket stress i "handhållandet" det uppstår lite överallt oavsett situation, men så är ju labbarna avlade på att ta allting i munnen iofs...
 
Sv: Broholmer med märkligt beteende

Vår DDB är rätt lik henne, världens snällaste o en stor pajas. Det är rätt ofta man tänker, lyset är tänt men ingen är hemma :-P
Jag brukar ge honom ett gosedjur, att ignorera eller bli arg fungerar inte.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp