Broddspark

LaMaya

Trådstartare
Ja, nu är det ju dags för broddar i hagen.
Tyvärr har jag redan fått känna på en broddspark på min unghästs bog.

Min fråga är till er, hur ska man på bästa sätt sköta om detta?
Jag hade en förra året som satt på halsen och blev fruktansvärt infekterat.
Jag tvättade då rent med koksalt och satte på någon enkel salva.

Har pencillinsalva jag fick sen förra året efter infektionen,
ska man ha på det direkt i 3 dagar och sen hoppas det blir bättre?

Alla svar är tacksamma!

Sv: Broddspark

Lite OT
Är det bråk i hagen eller bus?
Är det bråk eller tjuv borde man rimligtvis fundera på att omplacera hästarna & är det bara en häst som hela tiden skadar de andra borde ju denna stå själv ist.
Har själv inte varit med om broddspark.

Hur du ska behandla såret beror på hur ett ev sår är.
Om det var ett ytligare sår där jag inte kände att ajg behöver ta veterinär så skulle jag rengöra & sätta salva på.
Dock inte använda pencillinsalva i onödan eftersom det inte är infekterat.
Blir det däremot infekterat skulle jag först ringa vet innan jag vidtog åtgärder.

Skulle inte vilja ha min häst i hage bland broddade hästar. Ska det verkligen vara nödvändigt?? Av med dom som sitter bak iaf!! Orkar folk inte brodda när dom ska rida kanske?

Vi har ändrat om i hagarna så det är bus som orsakat broddsparken.
Är inte orolig över att ha broddar annars bland mina hästar.
Är större risk att dem halkar omkull och fläker sig än blir sparkade.
Har ca 20 meter asfalt ut till hagarna vilket innebär väldigt mkt is nu under vinterperioden.

Såret är halvt om halvt ytligt, ungefär 0,5 cm djupt.
Okej, vad för salva är bäst att ha?
Silon, helosan?

Jag har bara brodd i fram när dem går i hagen. Aldrig bak då risken är stor att dem kan sparkas!

Vi har oxå broddarna på pga av att halk- och fläkrisken är oändligt mycket större än risken att de ska skada varann allvarligt. Det är lite pest eller kolera i detta fallet. Inget av alternativen är optimala så man får ju göra en riskbedömning. Vi tar av broddarna bak om någon ny häst ska introduceras i hagen.

Det ända rådet jag kan ge dig är att göra s¨å lite som möjligt med såret. Dvs endast hålla rent (tvätta med tex lactacyd). Jag skulle nog oxå ha på sårspray som är både bakteriedödande och uttorkande. För jag antar att det är en mindre sårskada?

Våra hästar har aldrig broddar i hagen eftersom risken för skador är så stor, vi broddar på och av varje gång vi rider istället:)
Kanske vore det bättre att ta bort broddarna så slipper man vara orolig för fula sår.

Som sagt, broddsparkar är mkt mindre risk för än att det blir fläkningar.
Stora delar av hästarna är unghästar = rör sig mkt mer.
Att min häst nu blev sparkad var av olyckshändelse, har inte sett dem sparka tidigare.
Men denna gång var pg. att en av hästarna blev intryckt i ett hörn och skulle ut och genom det sparkade till min.

Skulle inte vilja ha min häst i hage bland broddade hästar. Ska det verkligen vara nödvändigt?? Av med dom som sitter bak iaf!! Orkar folk inte brodda när dom ska rida kanske?

vad ser du helst, att avliva hästen p.gr av den halkat omkull & ex. bröt benet, eller ett sår från brodd?

Det beror väl på vart man bor!
Har haft en ordentlig fläkskada och det räcker, hästen vart aldrig riktigt bra efter det...

Jag skulle göra rent ordentligt, ev ta lite väteperoxid (3%) och spruta i med en vanlig spruta.
Och hålla koll.
Fick en broddspark på samma ställe på min häst och det blev jättetjockt och infekterat bara dan efter. Ringde vet. som satte in penicilin och det blev bra.

DEt kommer ju lätt in mer skit än man tror av en broddspark...:crazy:

Annars ang. broddar eller inte så har jag mycket hellre en broddspark än en fläkt häst.

Sen kan man ju fundera över vissa som kanske är väl lätta baktill och ha låga "blindbroddar" på dem.

Hade en diskusition precis om ena hästen som är lite klumpig. Kanske han trampar sej själv, fast å andra sidan är han så klantig så det är lätt att han fläker sej. Halkade på frusen grusväg här om dan.... Det gjorde ingen annan. Så, JA, han får ha broddar. Synd om den stora hästen skulle halka och fläka sej.

Jag har en häst som har fläkt sig två ggr på ett år - så jag håller med dig, broddar på i hagen och grupper i hagen som inte slår varandra.
Däremot har jag på senare tid övergått till Guldskor med fasta brodd som inte är så höga, 6 st dessutom. Tycker de är kalasbra och kan inte göra lika stor skada vid tramp eller sparkar som vanliga isbrodd.

Angående sårvården låter det inte så lämpligt, i mina öron, att lägga salva på ett öppet sår.
Skölj och håll rent.

Det var det dummaste jag hört på länge! Självklart ska hästarna ha brodd på vinterföre, jag tar alla gånger risken för en broddspark gentemot en fläkning. Däremot så ser man till att ha grupper av hästar tillsammans där rangen är klar redan innan vinterföret.

vad ser du helst, att avliva hästen p.gr av den halkat omkull & ex. bröt benet, eller ett sår från brodd?

nu var det ju inte det hon vill ha råd om, d.v.s. det hon helst skulle "vilja att sker", utan vad hon kan göra åt såret som redan finns där. Konstigt ställd fråga av dig tycker jag:cool:.

by the way, svaret: tvätta såret o håll rent du, som många tidigare sagt :)

nu var det ju inte det hon vill ha råd om, d.v.s. det hon helst skulle "vilja att sker", utan vad hon kan göra åt såret som redan finns där. Konstigt ställd fråga av dig tycker jag:cool:.

by the way, svaret: tvätta såret o håll rent du, som många tidigare sagt :)

Smultron svarade iofs inte ts utan elviramax som ifrågasatte varför ts hade brodd övh. :)

För övrigt sällar jag mig till de som broddar i hagen. Självklart för mig. Häst med ett sprucket bäcken efter en halkolycka är INGEN rolig syn. :crazy:

kl

undrar hur ni gör om det kommer någon med guldskor till stallet?? jag har alltid guldskor och kommer inte ta av dem för att någon annan vill det, jag värnar om min häst, och bara min häst (ar)

vill folket inte ha någon häst med broddar ja då får de flytta!!

jag har aldrig sett någon häst ha speciellt stora sår efter broddar, som tex TS 0,5 cm.. jag menar hallå, det är ju ingenting!!! hästen blir inte halt av det och har inte speciellt ont av det.

Det var det dummaste jag hört på länge! Självklart ska hästarna ha brodd på vinterföre, jag tar alla gånger risken för en broddspark gentemot en fläkning. Däremot så ser man till att ha grupper av hästar tillsammans där rangen är klar redan innan vinterföret.

håller med dig!:smirk:

....inte kör man utan vinterdäck heller när det är is och snö ute... ;)

inte gör det ju nån skillnad bara för att hästen är i hagen, den kan ju lika bra slira omkull där likaväl som den kan slira omkull när man är ute o rider!

Som du kanske förstår ser jag inte ett problem med hästar som har broddar, förutom dem som verkligen sparkar med flit.
Där tycker jag man som hästägare har ett ansvar att se till att hitta på en annan lösning.
Och som ny vet man hur ens egna häst fungerar, antingen flyttar man sin häst då man inte behöver brodd,
alltså under de årstiderna då det är varmare = ingen is.
Eller så broddar man av under de första veckorna hästarna lär känna varandra.

Jag har båda varit med om en häst som blev så pass dålig att dem fick avliva den pg. broddskada
och sett flera hästar som fläkt sig, jag jobbar hellre med ett sår..

Btw, så såg såret bättre ut idag.
Tvättar det enbart i några dagar och sen får se hur det blir.

Om det inte verkar läka så be veterinären skriva ut Socatyl/Socatil salva. Det är kanon på sår, innehåller sulfa.

tvätta med aloeveraspray och lägg på aloeveragel.
håll såret "öppet" (asså så det inte kleggar igen och varar och blir böld).

sen stallägaren introducerade aloeveraprodukter för mig så är jag såld!!!!

hade aloeveraomslag på benet när hästen gick igenom en bro,funkade asbra, å nu tvättas hon med sprayen å sen gel på efter att ha dunkat in benet rätt i kulhandsken på transporten (hack 2cm*0,5cm).

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
982
Senast: Fiorano
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 744
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 242
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
553
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka