Broddmatta hästtransport

Anna-Bella

Trådstartare
Hej! Närmar mig nu min första vinter med transport och funderar på det här med broddar. Jag har ett Fautras och jag misstänker att den matta som jag har nu inte är en broddmatta. Har ni broddmatta i era transporter? Eller lastar ni utan broddar? Eller lastar ni med broddar och det funkar? Jag har fronturlastning och om det ska täcka allt där hästen går behöver jag nog köpa 2 mattor, så kul är det ju inte att lägga 4’-5’ på matta…

Jag har ingen extra matta, däremot har jag alltid ett rejält spånlager i transporten som hästen står på. Det är väl sällan ett problem på ramp och dylikt där hästen bara går på/av utan mer där den står under resans gång. Värst är nog om man har tåbrodd och hästen tenderar att skrapa med hoven under resan.

Jag hade broddmatta fram i min förra transport, hästarna har ju mest vikt fram. Jag tävlade jag en del och det kunde bli långa dagar i transporten.

Nu har jag ingen extra matta. Har mycket spån, kör bara korta sträckor och har en häst som står som ett ljus i släpet.

Det går att hitta gummimattor för ett betydligt lägre pris om de inte heter broddmattor. Jag fick tag på båspallsmattor från en kobonde som bytte ut sina, jag hade en häst som krafsade konstant i golvet. Han åkte aldrig med brodd i tårna.

Jag bor i Norrland och mina hästar är broddade från november till april/maj och har fram till den arkeologiska hästen aldrig behövt en extra matta som skydd.
Min första häst köptes 1990 och jag har sedan dess haft minst 2 och upp till 5 hästar samtidigt.

Men som @MiniLi skriver, alltid ordentligt med spån i broddtider.

Liknande trådar

Utrustning Har köpt en hästtransport med trägolv, men vi fick till ett aluminium golv som vi kan byta till. Har en vän som är händig som ska hjälpa...
Svar
2
· Visningar
437
Senast: Emiro
·
Utrustning Jag behöver hjälp! Ska köpa begagnad hästtransport för att lasta 2 stora/grova kallblod, men alla transporter ser så smala ut. Vad ska...
2 3
Svar
42
· Visningar
1 979
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
580
Senast: Oknytt
·
Anläggning Under sommaren har jag byggt en ridbana åt mina döttrar, och eftersom jag har lärt mig och fått mycket hjälp härifrån om hur man bygger...
Svar
5
· Visningar
967
Senast: Lars L
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama