Bränd mule?

dee79

Trådstartare
Jag har haft mitt sto sen hon var föl. Hon har en stor nosbläs som täcker hela mulen och näsborrarna - så mycket är rosa förstås. Hon har aldrig haft problem med solen tidigare, men nu i dagarna ser det ut som hon bränt mulen ordentligt och börjat flaga. Detta känns märkligt med tanke på att vi i princip bara har haft mulet och regn hela sommaren, så jag funderar på om det finns annat som kan ha samma effekt?

Har funderat på nån växt eller dyl som ger fotosensibilitet, men det finns verkligen inga sådana växter i hagen. Har ni några tips på vad hon reagerar på?

Sv: Bränd mule?

Du är troligen rätt ute.
En lapp för nosen är bra för även om UV strålningen är låg så räcker det.

Att leta växter kan vara skitsvårt. byt hage om du kan.

Min ponny bränner sig med på mulen under sommaren. Det blir värre i vissa hagar än andra, men lite har hon nästan alltid. Tror att det är någon kombination mellan solen och någon växt. Blir det mycket värre i någon hage byter jag tillbaka, och då brukar det lägga sig i alla fall lite.

För mig är det enda som hjälpt Helosan Sol, och vid riktigt mycket sol vanlig solkräm med högre solskyddsfaktor. Har testat lapp för mulen men den tycker hon att man ska klia av mot träd/stenar.

Hoppas det blir bättre!

Min bränner sig också, så hon har haft noslapp i flera år. Nu kör jag med huva som går ner över mulen, funkar utmärkt!

Ser ut så här (hon går utan grimma).
th_bfe24702.jpg

Hagbyte är på g till helgen, får hoppas att det hjälper. Tips på att fästa noslapp? Jag har problem med att få de grimmor och flughuvor jag sätter på att sitta kvar. Lyckas hon inte plocka av sig dem hela så strimlar hon det mesta i småbitar :mad:

Jo solskydd ska ju till självklart, men inte tänkte jag på det de här dagarna när vi fått 20-30 mm regn per dygn :crazy:

HAr du köpt den huvan eller har du satt på noslappen själv? Kanske ska damma av symaskinen :angel:

Antingen envisas du med bättre material eller solskyddsfaktor 50

De flesta huvorna idag är av bättre mterial samt har noslapp.

Har köpt HW nya samt benskydd. Undrar dock hur skönt det är att ligga ner med bågen:crazy:

Huvan är från Shires, kostar 160 spänn, tycker den är väl värd varje krona. Hästen uppskattar den också och har inte plockat av den en enda gång.

Annars har equilibrium bra noslappar som man sätter på grimman.

Finns inte en enda noslapp i den här stan, men nu har jag surfat runt lite på nätet. Måste säga att den där bågen ser onekligen skum ut. Gillar hästen den? Och en ännu dummare fråga - vad i hela fridens namn är benskydden till för? :confused::confused::confused:

Material har varit allt från 89kr-600kr, men det strimlas till bitar i alla fall (och de billigare har många gånger hållit längre, men verkar obekvämare). Ska göra ett nytt försök, men smärtgränsen går runt 250.

Zinkpasta... Helosan sol suger, det sitter i 30 sekunder efter att man släppt ut dem i hage.

Bäst är solskyddsfaktor för barn som ska hålla i vatten. Niveas funkade fint för min.

Vilka växter som orsakar det hela är lite oklart för min del. Jag har gamla vallar och Lilly har haft problem alla år, som dock avhjälpts med solskyddsfaktor. I år, trots att dom är på samma vallar, har hon inte haft problem alls:confused:. Jag har inte gjort nåt med vallarna, samma grässorter som förra året av vad jag kan se...möjligen att det är lite mindre vitklöver...kanske det som varit boven?

Vi har haft det rätt kallt under maj och första halvan av juni och det kan ju ha stört någon växt.

...sen ska jag nämna att i nöden funkade även Helosan sol. Men, det gällde att smörja på och låta det gå in en bra stund innan hon fick gå ut igen. Annars åkte det ju av direkt när hon började beta ;)

Det enda är att det är så skumt att det kommer när vi ingen sol har. Hon reagerade ju inte på solen i maj. Dessutom har hon gått i hagen förr, men då visserligen på sensommar/höst, så det kanske är något som växer där trots allt?

Min blir värre av allt jag provat smörja med. Vet inte om hon reagerar som allergi eller varför men mulen blir sprucken, blodig och varig när jag testat helosan sol, zinkpasta, parfymfri solfaktor 50 ämnad för barn.
Så det enda är att sätta på noslapp. Dom blir rätt äckliga efter ett tag så i år gör jag egna och kastar vartefter.
Klipper lagom fyrkant med 'snören', allt i samma stycke av lakan. Syr alltså ingenting. Får ut många lappar av ett gammalt lakan.

Gör själva rutan ganska lång så den kan snurras ett varv på grimman, annars hänger den ner sig.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
982
Senast: Fiorano
·
Hästvård Lång historia kort, vi köpte en ponny förra hösten så detta har varit vår första sommar. Och det har varit en jobbig sommar. Han har...
Svar
0
· Visningar
588
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 710
Hundhälsa Hej jag undrar om det är någon annan som gett librela till hund för smärta och vad ni valt att istället ge nu när librela är...
Svar
12
· Visningar
12 053
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka