Bra hundbok om stress?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare liten82
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 2 623
Sv: Bra hundbok om stress?

Nej lite klumpigt formulerat.
Ketonkropparna förklarar varför vissa människor (som biologiskt är enkelmagade omnivorer) kan få de sjukdommar som teoretiskt ska drabba djur med förmagar (idisslare)

Om människor kan få magnesiumbrist ska jag låta vara osagt men på hund, häst och alla andra djurslag finns det iaf inte rapporterat.

Min teori om placeboeffekt på djur är dels att de flesta som provar olika preparat på eget bevåg på sitt djur tror mer eller mindre på att det ska fungera, vilket gör att de ser en förbättring oavsett om den finns eller inte.
Sedan tror jag att i många fall så leder en sådan här testperiod till en allmän förbättring av om inte djurets vård så iaf dess rutiner (troligen tydligast på hundsidan). Tex om du nu har ett preparat som du ska blanda i maten två ggr om dan, så kanske mattiderna blir striktare, det kanske blir mindre småutfodrande av bullar och annat smått och gott för man vill va säker på om det är peraparatet som gör något. Överlag kanske man lämnar hunden mindre ensam och strukturerar upp promenadtiderna bättre för att nu vill man ju ha koll på det där dyra och säkert jättebraiga preparatet. Resultat hunden blir mindre stressad, bättre i magen eller wethever och husse och matte tror på preparatet, jag tror på förbättrade rutiner...

Du har ju redan fått tips på flera jättebra böcker:) men jag har för mig att Jean Donaldson har ett kapitel om stress i the Culture Clash? Är för övrigt en bok alla borde läsa.

På vilket sätt stressar han då? Kan han inte slappna av eller går han upp i högvarv så fort ni ska träna? Har numera också en lättstressad liten dam hemma som jag jobbar med!

Lycka till:)

Gilly

Han är stressad både till vardags och under träning, minsta lilla aktivitet drar igång honom, ibland behövs det inte nånting alls, annat än att han fått för sej att något roligt ska hända eller att de vankas mat :crazy:
Han kan slappna av, inomhus märker jag knappt av honom, men så fort de ska göras något så drar han igång.
Vad har du för hund? Och hur stressar hon?

Han är stressad både till vardags och under träning, minsta lilla aktivitet drar igång honom, ibland behövs det inte nånting alls, annat än att han fått för sej att något roligt ska hända eller att de vankas mat :crazy:
Han kan slappna av, inomhus märker jag knappt av honom, men så fort de ska göras något så drar han igång.
Vad har du för hund? Och hur stressar hon?

Ah, jag har en liknande.. Men det är ju skönt att han är avslappnad inomhus iaf, det är vidrigt om man lyckas få det på sig också.

Min yngsta borderterriertik (8 mån) är allmänt lättstressad o går väldigt lätt upp vi varv när vi tränar. Hon tycker att allt är URkul och blir lycklig om jag ber henne göra något/tar fram en leksak mm. Är jag stilla och lugn går det, men minsta hetsiga jag gör, typ går några steg snabbare, springer lite, kampar för vilt osv stirrar hon upp sig och börjar drevskalla.... Visst, det är bra att hon skäller sen på agilityplan, men jag tycker det är svårt att skilja drevskall (dvs arbetsskall, "jäklar vad taggad jag är och vad bra jag är") och stresskall. Hon och en av mina tidigare är jättelika i typen; små snabba hundar med mycket arbetslust och will-to-please = lättstressade.

Och min äldre tik måste jag hetsa upp på plan, så jag glömmer hela tiden bort mig med valpen och framkallar stress hos henne. GAH. Det är en fin balansgång, för jag vill ju inte vara tråkig heller!

Hon blir också stressad när någon av våra andra hundar (framförallt whippeten) springer lite. Hon bara måste fram och 'döda' honom genom att riva honom som han vore ett rådjur. Leker de andra hundarna och hon inte får vara med blir hon också bortkopplad av stress.

och jag känner mig också kluven.. En viss stress är ju BRA, men det är svårt att känna när man går över den linjen. Kan du "läsa" din på det sättet? Hur gammal är han?

Hittar du nån bra bok så säg till:)

Gilly

Jag känner så väl igen mej. Midas är min första Kelpie, när jag skaffade honom hade jag Rottweiler som man fick "dra igång" inför varje träning.
Jag tränade Midas på samma sätt,
den stackars valpen (som inte alls behövde nån "starthjälp") blev ju så exalterad att han höll på krypa ur skinnet när jag tjoade på med min leksaker:crazy:
TYVÄRR såg jag det mer som "Guuud vad roligt han tycker att det är".
Det tog för lång tid för mej att inse mitt misstag, han hade redan förväntningar på något helt otroligt kul och fartfyllt inför varje träning, och de sitter i 3 år senare (han är 4år).

Sen har han också alltid haft lätt för att stressa upp i vardagssituationer, och så har han svårt att släppa taget om de som stressat upp honom.
I såna situationer har jag ibland blivit sååå irriterad, och då han dessutom är väldigt förarvek så blir han ännu mer stressad av faktumet att jag blir irriterad, även om jag inte säger/gör nåt.

Nu har jag en yngre Kelpie (snart 2år) som jag tränat på ett helt annat sätt.
Eftersom att hon är en Kelpie, som oftast har väldigt mycket fart har jag gått in och tränat allt väldigt väldigt lugnt.
Istället för att fokusera på snabba lägganden ex så har jag fokuserat på att ligga kvar och framförallt ligga LUGNT.
När hon lärt sej momenten så har jag gått in och tränat farten, och de har sannerligen inte behövts mkt för att få fram ;)

Så, jag vill inte ha de minsta stress på den yngre hunden, åtminstone inte så länge vi fortfarande är under inlärning av momenten.
Får jag frustrationsskall eller stress så bryter jag och gör något tråkigt (skall kan komma på rutan och dirigeringsaporteringen), tar sedan upp de "roliga momentet" när hon varvat ner.

Jag har fått sååå mycket igen på att träna på de här sättet,
hon har ex 10p-mässig fjärrdirigering, på de momentet har Midas varit en katastrof, eftersom att han ligger på så hög stress-nivå att han inte registrerar och lär sej tekniken utan han bara flyger mellan skiftena.
*hoppfram-hoppbak-hoppdit* ungefär :o

Jag känner så väl igen mej. Midas är min första Kelpie, när jag skaffade honom hade jag Rottweiler som man fick "dra igång" inför varje träning.
Jag tränade Midas på samma sätt,
den stackars valpen (som inte alls behövde nån "starthjälp") blev ju så exalterad att han höll på krypa ur skinnet när jag tjoade på med min leksaker:crazy:
TYVÄRR såg jag det mer som "Guuud vad roligt han tycker att det är".
Det tog för lång tid för mej att inse mitt misstag, han hade redan förväntningar på något helt otroligt kul och fartfyllt inför varje träning, och de sitter i 3 år senare (han är 4år).

Precis så har jag haft det! Min kan jag bara ha vissa leksaker på.. Boll, pip o klöv går INTE. 'Trista' kampleksaker är det enda som funkar.. Förut gillade hon inte godis, men nu har jag hittat vissa sorter som hon gillar. Godis lugnar ju, så vi kör på det:)

Sen har han också alltid haft lätt för att stressa upp i vardagssituationer, och så har han svårt att släppa taget om de som stressat upp honom.
I såna situationer har jag ibland blivit sååå irriterad, och då han dessutom är väldigt förarvek så blir han ännu mer stressad av faktumet att jag blir irriterad, även om jag inte säger/gör nåt.

Ah, vardagssituationer blir min inte stressad i. Hon blir mer väldigt hetsig under träning. Känner igen mig ang irritationen.. Allt blir ju bara värre när man säger till dom, men iband är det svååårt...

Nu har jag en yngre Kelpie (snart 2år) som jag tränat på ett helt annat sätt.
Eftersom att hon är en Kelpie, som oftast har väldigt mycket fart har jag gått in och tränat allt väldigt väldigt lugnt.
Istället för att fokusera på snabba lägganden ex så har jag fokuserat på att ligga kvar och framförallt ligga LUGNT.
När hon lärt sej momenten så har jag gått in och tränat farten, och de har sannerligen inte behövts mkt för att få fram ;)

Så, jag vill inte ha de minsta stress på den yngre hunden, åtminstone inte så länge vi fortfarande är under inlärning av momenten.
Får jag frustrationsskall eller stress så bryter jag och gör något tråkigt (skall kan komma på rutan och dirigeringsaporteringen), tar sedan upp de "roliga momentet" när hon varvat ner.

Jag tror att det krävs att man 'förstör' några hundar innan man lär sig något på riktigt.

Ang läggandena så gjorde jag tvärtom på min när hon var liten.. Så nu har hon iofs extremt snygga & snabba sättanden, ställanden och lägganden;) men har nu fokuserat mycket på att ligga/sitta/stå lungt och fint och bygger ihop snabba lägganden med att ligga i 1-2 min. Men det du gjorde tror jag är helt rätt. Dock är det svårt med borderterriers, risken finns ju att man inte får en individ som våra där farten aldrig är några problem. Min älsta tik hade jag fått lära mig innan att man iiiinte ska stressa hunden, så hon är extremt säker på allt - men ooooo vad vi har fått kämpa med snabbheten.. Med med kelpisar är det en annan sak, där vet man ju vad man får på ett annat sätt om du förstår vad jag menar:)

Ang stressen så förstår jag hur du tänker, men det kan jag tycka passar bra in på typ kelpie/collie, men en terrier blir aldrig BRA om man inte får med jakt-kämpar-glöden redan när de är små. Har sett många förstörda bts där förarna blivit tillsagda att ta det lungt /inte träna förrens de är året osv.

Jag har fått sååå mycket igen på att träna på de här sättet,
hon har ex 10p-mässig fjärrdirigering, på de momentet har Midas varit en katastrof, eftersom att han ligger på så hög stress-nivå att han inte registrerar och lär sej tekniken utan han bara flyger mellan skiftena.
*hoppfram-hoppbak-hoppdit* ungefär :o

Jao, har sett sådana.. Sprattelgubbar:D Min har dock inga problem med fjärren, hon blir liksom lycklig bara hon får nått att göra. Det är när jag är otydlig eller hetsig som allt skiter sig!

Hur är Midas vid sidan av planen? Typ när han ligger i bur/uppbunden? Är det stress där också?

Gilly

Det som gör Midas så väldigt svårbalanserad är att han är så otroligt känslig, som valp räckte det med att jag försiktigt kortade kopplet så han inte skulle kunna gå fram till passerande hund för att han skulle dra igång och stissa.

Han har också en otrolig förmåga att skapa situationsbundna platser, har vi en gång kastat en pinne på en äng så kommer han ihåg det och ängen blir en stress-faktor i veckor eller månader framöver.
Har vi varit och tränat 3gånger irad när han fått hoppa in i bilen så blir de skall kommande månader varje gång bildörren öppnas för då har han bestämt att de är träning på gång.

När jag tränar lydnad lär jag hundarna att följa min överkropp och blick,
jag tittar alltid först åt de håll jag svänger.
Under promenader håller han stenkoll på mej, kollar jag åt höger så stannar han och tror att vi ska svänga- står och väntar och stampar runt.

Han känner också av DIREKT om jag blir irriterad (oavsett om det är på honom eller på nån annan)- stress.
De är inte bara en gång jag har funderat på om omplacering, men jag tycker ju om den token :love::crazy:

Jo, du har nog alldeles rätt i att Kelpie skiljer sej motför Borderterrier. Men de är en jäkla balansgång, oavsett :crazy: *kräks på balansgången*
För Midas är de inga leksaker alls, bara hundmat (torra kulor) som godis och det räcker alldeles tillräckigt...
Dessutom är han så matfixerad efter kasterationen att godis också drar igång honom.

Om jag kopplar honom vid sidan av planen så är han lugn, även om han får ligga i bur lr sitta bunden, FÖRUTSATT att jag inte tränar någon annan hund eller gör något som verkar roligt.
Han får dock aldrig chans att se, jag täcker över buren eller ställer bilen så han inte kan se träningsplanen.

Jo, du har nog alldeles rätt i att Kelpie skiljer sej motför Borderterrier. Men de är en jäkla balansgång, oavsett :crazy: *kräks på balansgången*
För Midas är de inga leksaker alls, bara hundmat (torra kulor) som godis och det räcker alldeles tillräckigt...
Dessutom är han så matfixerad efter kasterationen att godis också drar igång honom.

Ja, blä för balansgången...

Matfixering är bra:D Ylva tyckyte förut att hon liksom inte hadetid med mat när hon jobbade. Dock mycket bättre nu när jag har korv och sånt gott(dvs kladdigt och illaluktande)!

Om jag kopplar honom vid sidan av planen så är han lugn, även om han får ligga i bur lr sitta bunden, FÖRUTSATT att jag inte tränar någon annan hund eller gör något som verkar roligt.
Han får dock aldrig chans att se, jag täcker över buren eller ställer bilen så han inte kan se träningsplanen.

Samma här! Så vi ska tillbringa hela vintern i vårt (uppvärmda:love:) ridhus och sitta bredvid och glo på när alla har roligt & kör agility tills hon blir sömnig av att bara höra skällande hundar.. Blir toppen;)

Jag tror det viktigaste ang stressade hundar att man som förare är medveten om det och inte blundar för det som väldigt många gör. Det är ju de små medvetna sakerna som gör det stora i längden. Jag är supernöjd med Ylvas temprament, det är ju bara jag som gör fel och gör så att hon hetsar upp sig i onödan. Igår fick jag en mycket tydlig påminnelse: jag kampade för hårt och hetsade och - vips! - såsatt hon fast i i min knoge istället:angel: Aj. Men när jag hittar alla hennes knappar och lär mig att lugna ner mig tror jag att vi blir ett toppenteam!

Lycka till med Midas, hoppas att du uppdaterar om du får några tips av böckerna.

Gilly

Jag ska absolut uppdatera om böckerna, här ska pluggas stress :D
Lycka till med lilla Ylva med!!

/ Sofia som ska till ridhus ikväll och träna på att vara tråkig med den ena och lydnad med den andre ;)

Liknande trådar

Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 386
Senast: Raderad medlem 147980
·
Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 564
Senast: Tuggben
·
L
Hundträning Hej! Jag skulle vilja ha tips på dom BÄSTA hund böckerna som ni vet! Som är om grund träning och så. Alltså tillexempel hur man får en...
2
Svar
25
· Visningar
2 563
Senast: Motacilla
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 286
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka