Bra hundbok om stress?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare liten82
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 2 623
L

liten82

Som många vet har jag en del problem med Midas och hans stressande.
Jag har varit i kontakt med flera bra instruktörer och fått många tips och råd, men jag skulle gärna läsa nån bra bok i ämnet, fördjupa mej lite.
Jag har dock inte hittat någon bra som riktar sej mot hund.
Nån som har tips?

Tips på andra bra hundböcker mottages också gärna, har nött igenom dom jag har i bokhyllan ett antal gånger redan!

Sv: Bra hundbok om stress?

Finns en bok som heter "Stressade Hundar", utgiven kring 2005 tror jag.... ICA-förlaget om jag inte missminner mig. Två kvinnor är författaren och Clarissa V Reinhardt är en av dem
(har mitt ex utlånat och kan inte kolla närmre, men boken ska vara lätt att få tag på om man gör en sökning på t.ex. adlibris.se)

Rekommenderas VARMT om man vill ha mycket matnyttigt men samtidigt lättbegriplig information om stress hos hundar.

Tack :bow:
Sökte på titeln och hittade den både på bokus och adlibris,
har varit inne där och sökt "stress-böcker" tidigare men har totalt missat den här!

Numera finns det ju något kapitel om stress i de flesta böcker, bland annat skriver Turid Rugaas om det i "I samspråk med hunden - Lugnande signaler" som även i övrigt är en mycket bra bok som alla borde läsa.

Lite överkurs - men oerhört intressant - är Per Jensens "Stress" (i djurvärlden) som sist jag kollade inte gick att köpa längre pga att upplagan är slutsåld men som går att hitta på större bibliotek. Blir du lite "biten" av ämnet och vill läsa mer kan det vara nyttig läsning.

Lycka till, både med läsandet och med den stressade hunden.

/Kira2002

Numera finns det ju något kapitel om stress i de flesta böcker, bland annat skriver Turid Rugaas om det i "I samspråk med hunden - Lugnande signaler" som även i övrigt är en mycket bra bok som alla borde läsa.

Det håller jag också med om, den borde finnas i alla hundägares bokhylla.

Anders Hallgren kommer att hålla heldagskurs i just Stress hos hund, i februari tror jag. Hos härliga Monica Hillman, www.hundenivardan.se Jag tänker åka dit! Det är en föreläsning, alltså, inte nåt man tar med hunden till. Utgår jag ifrån.

Jag vet inte men själv skulle jag prova homepatiska magnesium mur(magnesiumklorid) D200 ett par doser.
Annars kan man ju ta "vanlig" som människor äter normalt....

En mycket bra föreläsning, för övrigt. Var på den i April när han var i trakterna...
Anders pratar även en del om det här med mineraler och andra näringsämnen vid stress, om man är intresserad av det.
Rekommenderas varmt. Och nej, det är inget man tar med sig hunden till...! :)

Lite överkurs - men oerhört intressant - är Per Jensens "Stress" (i djurvärlden) som sist jag kollade inte gick att köpa längre pga att upplagan är slutsåld men som går att hitta på större bibliotek. Blir du lite "biten" av ämnet och vill läsa mer kan det vara nyttig läsning.

Lycka till, både med läsandet och med den stressade hunden.

/Kira2002

Den boken finns redan i min hylla, är mer inne på överkurs. Ska kolla på stadsbiblioteket här om jag hittar Per Jensens bok!

Åååh, intressant, de hade jag ingen aning om, ska genast kolla upp!!

Skadar troligtvis inget annat än plånboken men man ska vara medveten om att magnesiumbrist inte finns beskriven på något annat djurslag än idisslare (i princip bara nötter (kor)) Så det är isf det första kliniska fallet på något annat djurslag än idisslare om din hund skulle ha det...
Bristen skulle isf förvärras succesivt och hunden skulle må sämre och sämre...

Hej!
Nu har du ju fått massa bra boktips och så... Utan att dömma varken dig eller hunden så kan man ju träna in en "av-knapp".
Kanske kastrera hunden?
Sen kan man ju alltid testa ge, noni och mullbärs-juice som båda har hjälpt människor med tex adhd. Även banan och pumpafrön verkar lugnande och kan ges som tillskott.
Många osäkra hundar agerar stressat, vore självförtroende och självständighetsövningar ngt för er?
Som sag jag vet ju inget om varken dig eller hunden men hoppas allt löser sig :)

Midas är kastrerad sen flera år tillbaka, självförtroende har han gott om, men tyvärr är självständighet är inget för honom ;)
Vi har varit i kontakt med många jätteduktiga instruktörer och fått tips och råd, jag har sugit i mej som en svamp av alla tips jag fått (kasserat en del) och vi jobbar för att få det bättre.
Ibland funderar jag dock på om de gått för långt redan :crazy:
Olika tillskott i maten har jag däremot aldrig funderat över, men de är absolut intressant och måste kollas upp!!

Folk vet jag inte,alkoholister och folk med obehandlad diabetes drabbas tex ofta av ungefär samma saker som idisslare då båda har mycket ketonkroppar cirkulerande i blodet. Sedan så folk överlag "utfodras" ju ofta ganska ofysiologiskt...

På häst finns INGA rapporterade fall av magnesiumbrist.
Sedan vet jag också många hästägare som gett magnesiumtillskott och anser att hästen blivit bättre i temperamentet, men det tillskriver jag placeboeffekten.
På ingen av dessa hästar har några blodprov tagits varken före eller efter "behandling"

Jag har alltid undrat om det här med placeboeffekt på djur. När folk inte tror att det funkar, men man märker en markant skillnad på djuret i fråga. Vad är det då som är placeboeffekten?

mycket ketonkroppar ger ju en väldigt speciell andedräkt. menar du att det har ett samband med magnesiumbrist? hur då?

Du har ju redan fått tips på flera jättebra böcker:) men jag har för mig att Jean Donaldson har ett kapitel om stress i the Culture Clash? Är för övrigt en bok alla borde läsa.

På vilket sätt stressar han då? Kan han inte slappna av eller går han upp i högvarv så fort ni ska träna? Har numera också en lättstressad liten dam hemma som jag jobbar med!

Lycka till:)

Gilly

Liknande trådar

Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 386
Senast: Raderad medlem 147980
·
Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 564
Senast: Tuggben
·
L
Hundträning Hej! Jag skulle vilja ha tips på dom BÄSTA hund böckerna som ni vet! Som är om grund träning och så. Alltså tillexempel hur man får en...
2
Svar
25
· Visningar
2 563
Senast: Motacilla
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 286
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka