Sv: Bra hoppsits?
Nej, det där håller jag faktiskt inte alls med om är en bra hoppsits, hon är framför hästen hela tiden och balanserar sig dessutom i tyglarna, tappar dessutom balansen i varje språng och får kontakt med sadeln mitt i språnget.
En mkt stel ryttare som inte alls har en naturlig följsamhet och framförallt inte har hästen där den skall vara framför sig, bakbenen hamnar ca 1 mil bakom hästen och hon hade flugit som en vante om hästen slagit en nit, så nej detta är absolut inget att sträva efter. Hårda ord kanske men kan bli väldigt fel när man lägger in en video som bra exempel när det är precis tvärtom många okunniga som ser och kanske försöker lära sig helt fel.
Det skulle vara intressant om du kunde lägga in en film på ryttare som du anser har bra sits, så att det går att jämföra! Då kan det ju bli en intressant diskussion...
Det man får ha i åtanke när man tittar på den här filmen är:
1. Den är uppdelad i tre delar: A. En ryttare som jag tycker visar god följsamhet under ritten. Jag tycker att ändan är väl ovanför sadeln hela tiden utan att störa hästen och hon ger tillräcklig eftergift för att hästen ska kunna använda huvud, hals och rygg i sprången. Ska jag vara lite petig så ska underskänkeln vara ännu stadigare (men det kan vara svårt när man är lång på hästen) och hon kan emellanåt ha en jämnare kontakt med hästens mun. Om du inte håller med - så tala gärna om vilket/vilka språng det gäller!
(Jag kan tillägga att tjejen fått bra poäng på sitsen på stilbedömning, bla Mountain Horse Cup. Och att jag aldrig sett henne flyga av, även om hon ridit många "krångliga" hästar, osäkra hästar och unghästar. F ö är det väldigt sällan de hästar hon rider stoppar framför hinder, hon brukar komma tillrätta bra med hästar som stoppar för andra ryttare.)
B. I andra delen är det två olika ryttare på två olika hästar som övar sin hoppsits. Här är ryttaren på brunskimmeln lite mer spänd i överlivet än på första filmdelen ("ringrostig" efter sommaren), och är ibland i sadeln, det kan jag hålla med om. Och i ännu högre grad gäller det ryttaren på den bruna ponnyn - hon har än så länge inte lika bra balans och följsamhet som den första ryttaren (och har haft just den ovanan att kasta fram överlivet i språnget som TS pratar om). Men denna filmsnutt är inte heller avsedd att visa "perfekt sits", utan hur man kan öva för att förbättra sitsen, och då ser det inte alltid så bra ut hela tiden.
C. I sista delen är det första ryttaren som hoppar igen, denna gång barbacka. Att hon hoppar barbacka påverkar naturligtvis sitsen negativt, det är därför jag inte rekommenderar det som en vanlig övning. MEN, om hon inte hade haft en bra grundsits, så hade hon inte kunnat barbacka på det här viset utan hade stört hästen betydligt.
2. De här filmerna visar inte några hästar som tävlar på hög nivå. Utan del B i filmen visar hur man kan jobba med sitsen i grundläggande övningar för relativt orutinerade ryttare och hästar (ryttare på brun ponny är ridskoleryttare på ridskoleponny). Då bör man först lära sig att hitta balansen i tvåpunktssits och följa hästens i språnget över hindret. När man kan göra det, så kan man börja använda trepunktssitsen och även börja inverka mer på hästen för att samla upp den mer.
Men, detta kan man till att börja med inte göra samtidigt som man övar på ryttarens position, det blir för mycket för ryttaren att tänka på. Då är det lätt att man hamnar i den onda cirkeln med ryttare som sitter ner i anridningen på ponny som drar, och ryttaren blir efter i språnget utan att ge tillräcklig eftergift.
Min filosofi är: Först öva balans. Sedan öva inverkan, när balansen finns där. Då kan det bli riktigt bra, men det är inget "snabbfix" utan kräver att man lägger lite tid på den grundläggande träningen och tar ett steg i taget.
P.S. Det är alltså inte jag som rider på filmerna om nu någon trodde det, jag är nog 20-25 år äldre än de här tjejerna