Bra hoppsits?

Sv: Bra hoppsits?

Hur tycker ni en bra hoppsits är?

Lägg gärna ut filmer eller bilder.

Hur tränar man upp sin hoppsits? Jag får ofta höra att jag ibland kastar mig fram. Vilket gör så hästen inte hoppar lika bra. Tips på att träna bort detta?

Ett tips, som har funkat på mina små elever som har svårt att hitta "hoppsitsen". Ställ dig upp i stigbyglarna med böjda knän. Ta tag ganska långt fram i manen med bägge händerna. Och sedan står du kvar och drar manen bakåt. Då hamnar din tyngdpunkt rätt. Du gör det här i skritt, trav och så småningom i galopp och efter ett tag kan du släppa manen när du hittat balansen över sadeln och ändå vara kvar rätt. Ibland kan det även vara svårt om du inte har kortat lädren tillräckligt. Alla människor ser olika ut i bäckenets vinkel och min erfarenhet är att ibland kan det vara bättre att hoppa i lite för korta läder ett tag för att hitta balansen för att sedan länga dem när du är redo. /arrak

Här är en film som först visar en ryttare som jag tycker har mycket bra följsamhet över hinder, samt en bra grundposition, framför allt blick, överliv och skänkel (trots att hon är lite lång på hästen).

Sedan visar den lite tips på olika övningar man kan göra för att förbättra sitsen.

Den allra sista snutten med barbackahoppning, är inget jag rekommenderar, men visar att med en bra sits så går det även att hoppa (lägre hinder) barbacka utan att störa hästen.

http://s376.photobucket.com/albums/oo202/callimacfoton/?action=view&current=Hoppning.flv

Jätte bra film som visar på ett ungefär hur det är bra, och när man kan göra det bättre:banana: Såg väldigt mjukt ut :rofl:

Här är en film som först visar en ryttare som jag tycker har mycket bra följsamhet över hinder, samt en bra grundposition, framför allt blick, överliv och skänkel (trots att hon är lite lång på hästen).

Sedan visar den lite tips på olika övningar man kan göra för att förbättra sitsen.

Den allra sista snutten med barbackahoppning, är inget jag rekommenderar, men visar att med en bra sits så går det även att hoppa (lägre hinder) barbacka utan att störa hästen.

http://s376.photobucket.com/albums/oo202/callimacfoton/?action=view&current=Hoppning.flv

Nej, det där håller jag faktiskt inte alls med om är en bra hoppsits, hon är framför hästen hela tiden och balanserar sig dessutom i tyglarna, tappar dessutom balansen i varje språng och får kontakt med sadeln mitt i språnget.
En mkt stel ryttare som inte alls har en naturlig följsamhet och framförallt inte har hästen där den skall vara framför sig, bakbenen hamnar ca 1 mil bakom hästen och hon hade flugit som en vante om hästen slagit en nit, så nej detta är absolut inget att sträva efter. Hårda ord kanske men kan bli väldigt fel när man lägger in en video som bra exempel när det är precis tvärtom många okunniga som ser och kanske försöker lära sig helt fel.

själv tkr jag att min hopsits blivit sämre. Jag vidrör sadeln över hinrdte. Alltså jag dunsar inte ner. Men någon som har något tips??
Men ibland blir sitsen ganska bra. Det beror ofta på hindrets höjd då Bacchus inte riktigt vill runda ryggen på hindrena som är -90cm. Men vi arbetar mycket på de. Han hade riktigt stor underhals då vi fick honom. Men det har vi hållt på att arbeta ner ett tag nu ;)

En bild på min sits:
14ctzjk.jpg

va tkr ni??

jo, absolut är det ju inte meningen att man skall vara så långt fram som den andra ryttarn är, inte ens i avsprånget! jag tror man måste hitta en metod som fungerar på en själv, och de problem man har i sitsen :) om det fungerar för dig att tänka på att fjädra i knäna är ju d perfekt! jag brukar försöka tänka på att vinkla i höften och behålla tyngdpunkten ungefär mitt över hästen genom hela språnget, eftersom jag gärna går fram för mycket annars

Nej, det där håller jag faktiskt inte alls med om är en bra hoppsits, hon är framför hästen hela tiden och balanserar sig dessutom i tyglarna, tappar dessutom balansen i varje språng och får kontakt med sadeln mitt i språnget.
En mkt stel ryttare som inte alls har en naturlig följsamhet och framförallt inte har hästen där den skall vara framför sig, bakbenen hamnar ca 1 mil bakom hästen och hon hade flugit som en vante om hästen slagit en nit, så nej detta är absolut inget att sträva efter. Hårda ord kanske men kan bli väldigt fel när man lägger in en video som bra exempel när det är precis tvärtom många okunniga som ser och kanske försöker lära sig helt fel.

Det skulle vara intressant om du kunde lägga in en film på ryttare som du anser har bra sits, så att det går att jämföra! Då kan det ju bli en intressant diskussion...

Det man får ha i åtanke när man tittar på den här filmen är:

1. Den är uppdelad i tre delar: A. En ryttare som jag tycker visar god följsamhet under ritten. Jag tycker att ändan är väl ovanför sadeln hela tiden utan att störa hästen och hon ger tillräcklig eftergift för att hästen ska kunna använda huvud, hals och rygg i sprången. Ska jag vara lite petig så ska underskänkeln vara ännu stadigare (men det kan vara svårt när man är lång på hästen) och hon kan emellanåt ha en jämnare kontakt med hästens mun. Om du inte håller med - så tala gärna om vilket/vilka språng det gäller!
(Jag kan tillägga att tjejen fått bra poäng på sitsen på stilbedömning, bla Mountain Horse Cup. Och att jag aldrig sett henne flyga av, även om hon ridit många "krångliga" hästar, osäkra hästar och unghästar. F ö är det väldigt sällan de hästar hon rider stoppar framför hinder, hon brukar komma tillrätta bra med hästar som stoppar för andra ryttare.)

B. I andra delen är det två olika ryttare på två olika hästar som övar sin hoppsits. Här är ryttaren på brunskimmeln lite mer spänd i överlivet än på första filmdelen ("ringrostig" efter sommaren), och är ibland i sadeln, det kan jag hålla med om. Och i ännu högre grad gäller det ryttaren på den bruna ponnyn - hon har än så länge inte lika bra balans och följsamhet som den första ryttaren (och har haft just den ovanan att kasta fram överlivet i språnget som TS pratar om). Men denna filmsnutt är inte heller avsedd att visa "perfekt sits", utan hur man kan öva för att förbättra sitsen, och då ser det inte alltid så bra ut hela tiden.

C. I sista delen är det första ryttaren som hoppar igen, denna gång barbacka. Att hon hoppar barbacka påverkar naturligtvis sitsen negativt, det är därför jag inte rekommenderar det som en vanlig övning. MEN, om hon inte hade haft en bra grundsits, så hade hon inte kunnat barbacka på det här viset utan hade stört hästen betydligt.

2. De här filmerna visar inte några hästar som tävlar på hög nivå. Utan del B i filmen visar hur man kan jobba med sitsen i grundläggande övningar för relativt orutinerade ryttare och hästar (ryttare på brun ponny är ridskoleryttare på ridskoleponny). Då bör man först lära sig att hitta balansen i tvåpunktssits och följa hästens i språnget över hindret. När man kan göra det, så kan man börja använda trepunktssitsen och även börja inverka mer på hästen för att samla upp den mer.
Men, detta kan man till att börja med inte göra samtidigt som man övar på ryttarens position, det blir för mycket för ryttaren att tänka på. Då är det lätt att man hamnar i den onda cirkeln med ryttare som sitter ner i anridningen på ponny som drar, och ryttaren blir efter i språnget utan att ge tillräcklig eftergift. Min filosofi är: Först öva balans. Sedan öva inverkan, när balansen finns där. Då kan det bli riktigt bra, men det är inget "snabbfix" utan kräver att man lägger lite tid på den grundläggande träningen och tar ett steg i taget.

P.S. Det är alltså inte jag som rider på filmerna om nu någon trodde det, jag är nog 20-25 år äldre än de här tjejerna ;)

Aha, det tänkte jag inte på.^^
Men ändå så borde väl ryttaren som på bilden är för långt fram komma bak lite och sitte mer "ihopkrypt" eller vad man säger? Och skulle det inte gå lättare om man då tänker "böja knäna" eller tänka på att ha mer fjädring där? Eller det kanske gör att man kommer för långt bak? Hehe, svårt det här! :)

Ja, tänker man att man ska vara stilla med överlivet och fjädra i knän och fotleder, så brukar det bli bra och överlivet hamnar i rätt position. (om man står i tvåpunktssits innan hindret)

Sitter man i trepunktssits så måste man ju följa med fram över hindret på ett annat sätt, därför är det svårare att vara följsam ur den positionen. Man får ju inte kasta fram överlivet utan ska bara "följa med", i exakt rätt stund och lagom mycket, vilket kräver mer känsla.

Intressant tråd, jag är eg ingen "hoppryttare" tycker det känns säkrast att hålla sig på marken ^^ men ungefär såhär brukar det se ut när jag hoppar på en av pojkarna.. observera att jag inte är nån hoppryttare :P
20958229.jpg

och här är på en av dom andra pojkarna, han tyckte 80-90 cm var lite för lågt ^^
24466333.jpg

Sist jag hoppade var 1:a november då får ni ett hum om hur ofta jag gör det åxå :P

Med risk för TK men vad kul att se Bacchus igen ^^
Hur går det för er? Min kompis Frida hade honom innan dig.
PM.a (:

själv tkr jag att min hopsits blivit sämre. Jag vidrör sadeln över hinrdte. Alltså jag dunsar inte ner. Men någon som har något tips??
Men ibland blir sitsen ganska bra. Det beror ofta på hindrets höjd då Bacchus inte riktigt vill runda ryggen på hindrena som är -90cm. Men vi arbetar mycket på de. Han hade riktigt stor underhals då vi fick honom. Men det har vi hållt på att arbeta ner ett tag nu ;)

En bild på min sits:
14ctzjk.jpg

va tkr ni??

Här är min hoppsits:

Kommentarer mottages, bra som dåliga!

Vet att jag borde ge mer eftergift, bruka bli att jag bara ger men fortfarande har kontakten kvar bara för att han bli lite het ibland. Men detta jobbas på.
Sen var hindret bara 80 cm :D

36090_1211124908.jpg

Slänger in en till där jag har lite bättre eftergift. Hindret tror jag ligger på 1.00-1.05 m

n770608303_645733_4289.jpg

Jag har fått träna med en tidning under rumpan. Den ska sitta kvar även då du hoppar. Man får bara lätta lite lite.

Jag tycker inte alls att den där ryttaren har en bra sits.
Hon håller balansen i tygeln och vikten ligger hela tiden framför ponnyns mittpunkt så den får "springa ikapp" henne.
Jag ser ganska lätt framför mig vad som händer när ponnyn stannar. Hon har inte en suck att sitta kvar.

Den här ryttaren tycker jag rider mjukt och följsamt med en stabil sits.

http://www.youtube.com/watch?v=jLaYIOrD39A&feature=channel_page

Själv är jag något lättare i sitsen =)

http://www.youtube.com/watch?v=YnnUCkvPUF8&feature=channel_page

Mina åsikter om filmerna ;)

Första filmen:
Ryttaren har en stadig och ganska stark sits med sätet nära sadeln. Ibland hamnar hon i stolsits med överlivet bakom lodlinjen mellan hindren. Genom att hon sätter så pass mycket press på hästen med sätet blir han också ganska stark framför hindren och hon får mycket i handen emellanåt. Det började ganska mjukt men sedan blir han starkare. Hon har bra blick och är med i rätt ögonblick med överlivet över hindren. Jag skulle önska att hästen fick något mer eftergift över hindren så att han kan använda kroppen bättre, nu är han ganska låst i ryggen i sprången.

Den här typen av sits kan vara användbar på tveksamma hästar som har tendens att stanna, eller om man vill ha lite mer "tryck" i hästen.

Andra filmen:
Denna ryttare har en lättare sits och mjukare ridning. Hästen blir inte lika stark, även om han studsar lite, och han använder ryggen bättre över hindren (hoppar rundare språng).

Anridningen är oftast rätt MEN hon behöver komma tillbaka snabbare efter landningen i vissa språng (vissa är bra), så att både hon och hästen hittar balansen lite fortare efter språnget. Då är det lättare att hantera sådana situationer som när hästen stannar och hon far över huvudet. Här var hon lite framför hästen redan på första hindret, sedan kommer andra hindret lite snabbt, och ryttaren hittar linjen för sent sent och är i lite obalans. Andra gången hon hoppar samma linje är det stor skillnad, både ryttare och häst är fokuserade på andra hindret, och hon får två bra språng (ett tips bara: rama in yttersidan lite mer i vändningen innan första hindret i stället för att vända med innertygeln, då tappar du lätt ytterbogen och hästen kan flyta ut)

Denna typen av sits (med tillägget att ryttaren emellanåt kan räta upp sig lite mer vid landningen) är ofta användbar på heta hästar, eftersom den sätter mindre tryck på hästen. Den underlättar också för hästen att använda hals och rygg på rätt sätt, och är den som man bör sträva efter när man rider unghästar.

Det är också den sits som jag anser att man ska börja med att lära sig, för att hitta sin egen balans och störa hästen så lite som möjligt. Har man den grunden är det sedan inte så svårt att lära sig att, vid behov, räta upp sig lite mer och komma ner lite i sadeln. Börjar man tvärtom - att först lära sig att sitta ner i anridningen, så lär man sig aldrig att utveckla sin egen balans på rätt sätt, och det är lättare att man stör hästen eftersom den ridningen kräver mer känsla och kvickare reaktioner från ryttarens sida.

Tack för filmerna!!! :bow:
Det är mycket intressant att se samma häst med olika ryttare, speciellt när de rider så olika!

Mycket bättre på andra bilden :)

Eftergiften är bättre och både du och hästen ser mer avslappnade ut!

Jag tycker andra bilden ser riktigt trevlig ut, blicken är bra och sitsen ser följsam ut.

Jag hoppas att det är ok att jag ställer den här fragan här...

Om det är sa att man ofta far bakvalvet upp i rumpan i landningen, vad gör man för fel da? :confused:

Jag tycker inte alls att den där ryttaren har en bra sits.
Hon håller balansen i tygeln och vikten ligger hela tiden framför ponnyns mittpunkt så den får "springa ikapp" henne.
Jag ser ganska lätt framför mig vad som händer när ponnyn stannar. Hon har inte en suck att sitta kvar.

Om det är ryttaren på brunskimmeln du pratar om så måste jag rätta dig ( ryttaren på den bruna ponnyn demonstrerar bara övningar som kan vara bra att göra för att förbättra balansen):

Nej, hon håller inte balansen i tygeln. Hade hon gjort det så hade ponnyn sprungit med nosen i höjd med öronen och kastat med huvudet, då hon är mycket känslig. Dessutom hade hon inte kunnat använda hals och rygg så väl som hon gör över hindren. Tittar du på öron och ansiktsuttryck på ponnyn så ser du också en nöjd häst!

Och jag har aldrig sett henne flyga av framför ett hinder (inte över eller efter heller, för den delen). Inte ens när hon för något år sen i ungdomligt oförstånd red an barbacka i ett lite halvtaskigt tempo på en bred oxer på 1,20på den här ponnyn. Tvärnit förstås! Men tjejen satt kvar som gjuten... och numera tänker hon lite mer på vad hon gör.

Jag kan också säga att hon har fått förtroendet att hoppa in flera av mina ungponnyer och nu senast även min stora unghäst. Bättre ryttare för det hade jag inte kunnat hitta... alla hästarna hoppar frimodigt med bra teknik, är okomplicerade och ingen tvekar på hinder.

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
476
Senast: MiniLi
·
Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 484
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
Svar
13
· Visningar
909
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
780

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka