Början på fång

Sv: Början på fång

Fast då kan ju jag tycka att "konsultera veterinär/hovslagare" är en ganska väsentlig del av "första hjälpen mot fång".

Min idé om "första hjälpen mot fång" är att ta bort hästen från gräs, minska på fodret och låta den stå på lämpligt underlag fram till dess man hunnit konsultera veterinär/hovslagare. Vi snackar alltså max 1-2 dagar.

Sv: Början på fång

Min lille fick en förändring i en av hovarna efter sitt fånganfall. Det syntes knappt på röntgen för det är en väldigt liten sänkning i hovbenet. Men likt förbannat finns den där och det är bara att vänta tills hoven "blivit ny" för att kunna sätta igång ponnyn. Min ponny var i full kondition och hölls i gång nästan dagligen. Men ändå blev han dålig. Nu är han perfekt i kroppen, jag saknar musklerna men dom kommer tillbaka.

----------

Jag hoppas det löser sig för TS, fång är ingenting som någon häst eller ponny ska behöva ha, det är en fruktansvärd sjukdom.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 150
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 036
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
3 002
Senast: Ceta
·
Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
2 049
Senast: Meglio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka