Början på fång

engborg

Trådstartare
Min häst skoddes idag och hovslagaren la märke till att han hade anmärkningar på fång då hans hov på hov på vänster framben va lite urgröpad om man säger så. Det va inget allvarligt och vi fick på skorna. Men jag tänkte bara kolla med er om ni vet vad jag kan göra för att dels stärka upp hoven och sen förhindra att han får fång... Hjälp mig snälla :confused:

Tack på förhand :laugh:

Sv: Början på fång

Fång kommer inte från hovarna. Så om det är fång på gång, plocka bort hästen från gräs och se över foderstaten. Så lite socker som möjligt!

Jag förstår inte riktigt vad det är hovis har sett som skulle visa på fång? Mig veterligen kan man inte se en "fångkänning", och jag har tyvärr sett ganska mycket fång.

I februari månad för drygt fem år sedan upptäckte min dåvarande hovis att min ponny hade tecken på ett tidigare fånganfall i ena bakhoven. Lamellranden var förändrad och det fanns rester av blod i denna. jag kan komma ihåg fel.
Det enda jag visste om fång var att det är en mkt alvarlig sjukdom som leder till ständiga återfall och ofta en avlivning av hästen.

Jag blev jätteorolig och ringde runt till ett antal veterinärer och hovslagare men det var ingen som brydde sig om en ev fånghäst som inte var sjuk. :confused:

Jag fick en massa "goda " råd, tyvärr var alla olika och därmed omöjliga att följa. Idag vet jag mer. Men min ponny fick ett anfall till och det var betydligt allvarligare. Idag, tre och ett halvt år efter det svåra återfallet mår hon bra.
Jag rider henne som vanligt, hon går på gräs men med ganska starkt begränsad tillgång.

Hovarna kan stärkas med en väl uträknad foderstat där hästen får de mineraler och proteiner som den behöver. Den har antagligen haft fång och det är viktigt att ta reda på va som orsakade det. Många av dessa osynliga anfall kommer pga att hästen är insulinresistent. Det är ungefär som motsvarigheten till början på vår diabetes typ 2. En sådan häst ska äta så lite socker som möjligt och inte stärkelse. Den ska alltså inte få spannmål och den ska inte gå på bete förrän man är säker på att den klarar av det.

Det finns ett antal trådar om detta.

Om jag var i din situation hade jag gjort "vad som helst" för att förhindra ett fånganfall. Det är en mkt otäck sjukdom.

I februari månad för drygt fem år sedan upptäckte min dåvarande hovis att min ponny hade tecken på ett tidigare fånganfall i ena bakhoven. Lamellranden var förändrad och det fanns rester av blod i denna. jag kan komma ihåg fel.

Jag hoppas verkligen att ditt minne svek dig. Om inte annat att du med tiden blivit avsevärt mkt klokare i både vad gäller kunskapen av fång och främst hur man förebygger fång och skillnaden mellan fång och övriga sjukdomsbilder som kan ses i hovarna.

Bara en idiot med fullständigt bristande kunskap i hästens anatomi skulle skrämma upp en hästägare med att det är ett tidigare tecken på ett fånganfall på en BAKHOV!!!

När det gäller situationen att "göra vad som helst för att förhindra ett fånganfall" så har väl knappast svaren gått att finna i dom antal trådar i ämnet.

Varesig på hästvård eller foder..

Till TS vill jag bara rekomendera att ta del av all dom tips/råd och erfarenheter som delges... Sedan nogrant sålla agnarna från vetet..

Även en blind höna kan finna ett korn.;)

vem det är som är en idiot kan man ju diskutera.
Jag tycker nog snarare att dina inlägg visar på ngn som definitivt aldrig bidrar med några kloka tankar på detta forum.

Jag har inte påstått att ts häst har haft ett fång det har vad jag förstått ts hovslgare gjort. Eller du menar att vi inte ska tro på våra hovslagares bedömningar?

Min ponny har haft fång x-antal gånger men är symtomfri sedan 2 år tillbaka! Känn på hovarna dagligen! De blir ofta varma om framförallt framhovarna vid ett anfall och du kan ofta känna en kraftig puls i benen. För att förebygga så ta bort hästen från bete om den gårnpå detta och betesreglerare är något jag skarpt rekommenderar då det begränsar hur mycket gräs hästen får i sig! Var även noga med hästen motioneras regelbundet och som de andra säger, kolla över foderstaten! Håller tummarna för att det inte utvecklas! Om inte annat så slå vet en signal och se vad denne rekommenderar!

En av de bästa förebyggande åtgärderna är att se till att hästen inte är överviktig.

Vad gäller att stärka hovarna så är det, som någon redan påpekat, inte det primära när det gäller fång. Förändringen i hoven kommer av att hästen har HAFT ett fånganfall. Behöver hovarna korrigeras vänder man sig till en duktig hovslagare.

Tack för alla svar det uppskattas verkligen. Ska kolla med hans förra ägare om han någonsin har haft fång innan..
Med tanke på foderstaten så får han hösilage, betfor, vitaminer/mineraler och kornkross. Borde kanske ta och kolla upp det. Borde kanske byta hage på honom också..

Förstärkt puls ser jag som ett första säkert tecken på fång. Då tar jag hästen från ev bete och ger torrhö, ställer den gärna på sand och ger homeopatmedel som stödjer hans mage och njurar. Det hände min fånghäst förra sommaren 2 dygn senare vande jag in honom på bete igen.

Hovslagare pratar ofta om fång när hästen har utdragna lameller men det är det många hästar som har pga fel belastning av hovarna (pga att dom är felverkade). Fång är en inflammation i hoven vars orsak troligtvis kommer från magen. Man kan inte se att en häst har begynnande fång i hoven man ser bara resultatet där att lamellerna särar på sig eller om hovbenet har ändrat läge.

Bara en idiot med fullständigt bristande kunskap i hästens anatomi skulle skrämma upp en hästägare med att det är ett tidigare tecken på ett fånganfall på en BAKHOV!!!

Det där får du gärna utveckla- gärna utan att vara dryg om det är möjligt för dig. Jag har några stycken hästbekantingar som efter ett fånganfall bara fått förändringar ( som går att se för en lekman) på en av hovarna. Vad tyder det på då?

Tror ni att det är ett fånganfall i tidigt stadium kan du tillsvidare ta bort det helt och även ta hästen från gräs. Den klarar sig gott på grovfoder ett tag. Betforen kan du också hälla av vattnet från och skölja för sänka kolhydrathalten, betfibern är ju även bra för magen. På sikt får du hitta allternativ med låg kolhydrathalt.
Det hjälper inte nu men för att stärka hovarna för framtiden kan man ge kiselgur. Vår en häst fick ett kraftigt fånganfall för ett antal år sedan men trots det nästan ingen rotation, bara ett par grader på ena hoven. Vi var inne på att det kunde bero på att hon hade så bra hovkvalitet samtidigt som hon var förståndig och låg ner hela natten som det akuta stadiet var. Dessutom med fötterna inpackade med is. Veterinären trodde att det var fullt tänkbart så inte skadar det att försöka stärka upp hovarna för framtiden.
Coari; En häst kan få atypisk fång vilket kan sätta sig i enbart en bakhov. Vi har en bekant vars ponny fick just det med rotation på en bakhov och ingen reaktion på de andra fötterna. Lindrigt fång utan rotation syns inte på samma sätt i hovarna.

Förstärkt puls ser jag som ett första säkert tecken på fång.

Tack,, då kan vi helt utesluta att en häst med hovböld,hålvägg, bärrands seperation, sulläderinflamation,perforerad sula, hovledsinflamation,hovbensfraktur,genomgående strålröta, sömtryck,sömstick,sultryck,,, ex ex aldrig kan ha förstärkt puls....

Tänk om det i verkligheten vore lika enkelt att det aldrig kan vara något annan än alltid fång...

Tack,, då kan vi helt utesluta att en häst med hovböld,hålvägg, bärrands seperation, sulläderinflamation,perforerad sula, hovledsinflamation,hovbensfraktur,genomgående strålröta, sömtryck,sömstick,sultryck,,, ex ex aldrig kan ha förstärkt puls....

Tänk om det i verkligheten vore lika enkelt att det aldrig kan vara något annan än alltid fång...

Jag förstår inte varför du anser att du vet bättre än ts egen hovslagare. Men jag antar att det bara är några av dina vanliga försök att vara översittare.
Jag svarade på ts inlägg som handlar om en häst där hovis har konstaterat fång och blir genast behandlad som en idiot.

En annan användare svarar med att ge ett tips på hur man kan upptäcka ett ev fånganfall, samma tips som jag fått av veterinärer och genast är du där igen med spydigheter.

Det kanske är dags att tagga ner lite?

Det där får du gärna utveckla- gärna utan att vara dryg om det är möjligt för dig. Jag har några stycken hästbekantingar som efter ett fånganfall bara fått förändringar ( som går att se för en lekman) på en av hovarna. Vad tyder det på då?

Nu blir det svårt,, vad är det som dessa hästbekantingarna har utvecklat i sina fallbeskrivningar som stödjer att det verkligen är ett fånganfall som är den utlösande faktorn..

Min mening är inte att uppfattas som dryg,, utan snarare rak och lindar inte in mina svar i bomull. Har du problem med att du uppfattar mig som dryg så är mitt råd till dig. Be inte om mina enkla åsikter och att jag ska utveckla något som du redan i mitt tidigare påstående fått dig att bli irriterad på..

Det finns två typer av yrkesutövare,,

Den ena lyssnar på kunden och försöker till varje pris vara kunden till lags,,

Den andra ser till att kunden lyssnar på utföraren och försöker vara hästen den utför det enskilda utförandet till varje pris vara till lags.

Anser du mig som fortfarande dryg eller börjar du förstå vem jag anser som viktigast att lyssna på??

Fast om man nu har en häst som man misstänker vara i riskzonen för fång, och den får förstärkt puls och det är rimligt att anta att ett anfall är på gång så kan det väl vara smart att ta till "första hjälpen för fång"?

I alla fall tills man har säkerställt att det inte är hovböld,hålvägg, bärrandsseparation, sulläderinflammation, perforerad sula, hovledsinflammation, hovbensfraktur, genomgående strålröta, sömtryck, sömstick eller sultryck?

Fast om man nu har en häst som man misstänker vara i riskzonen för fång, och den får förstärkt puls och det är rimligt att anta att ett anfall är på gång så kan det väl vara smart att ta till "första hjälpen för fång"?

I alla fall tills man har säkerställt att det inte är hovböld,hålvägg, bärrandsseparation, sulläderinflammation, perforerad sula, hovledsinflammation, hovbensfraktur, genomgående strålröta, sömtryck, sömstick eller sultryck?

Varför inte börja med att ta reda på den primära orsaken i stället för att linda in sig i ett hörn och utgå i från att det kan bara bero på fång...

Du får ursäkta men min erfarenhet är att flera hästar jag sett (och på forumet via pm fått information om) som fått "första hjälpen för fång" tyvärr blivit utsatta för långvarigt onödigt lidande enbart beroende på hästägarens envisa bestämdhet av att det kan bara vara fång eftersom dom som svarat verkar vara så säkra på sin sin sak och uppvisar en så stor hästkunskap.

Smart är att som hästägare försöka intressera sig för helhetbilden,, bättre att ha lite kunskap om mycket än att uppvisa stor kunskap om väldigt lite..

Och som sagt,, en hästägare som har en häst som misstänks befinna sig i riskzonen har oxå den stora kunskapen om att den inte kommer utsättas för att ens befinna sig i någon riskzon när det gäller fång.

Tyvärr börjar det bli lite väl mkt "peter och Vargen" när det gäller alla dessa otaliga trådar som alltid återkommande leder till att någon helt utan substans kastar ur sig att det måste vara fång...

Naturligtvis så en gång av 100 så säger statestiken att det va rätt.

Fast det är väl ingen som ger sin häst en diagnos baserat på Bukefalos, utan att prata med en veterinär?

Håller med om att ökad digitalpuls inte måste vara fång. Det kan vara fång, och om hästen har haft fång tidigare ska man självfallet vara uppmärksam. Och är man orolig ringer man en veterinär. Är man mer säker på sin sak, tex har haft hästen länge eller vet exakt vad man pysslar med, då kanske man kan låta hästen vara som vanligt utan problem.

Jag själv blir skitnojig varje gång hästen ömmar till (eller snubblar för den delen), för jag vet hur illa fång kan gå. Men samtidigt har jag en förnuftig liten loppa på axeln som vet att hästar kan ömma, snubbla, få värme, svullnad och puls av andra anledningar. Jag vet till exempel att min häst blir öm och vänder lite konstigt (ser ut som "fångkänning" ungefär) om han får röta i hovarna. Med lite blåspray och eventuellt tjära/strålrens och en hovslagare blir han helt symtomfri.
Men aldrig att jag skulle ge det rådet till någon som är orolig för fång! Då är det bättre att (förutom att ringa veterinär) ta det säkra före det osäkra.
Och givetvis hålla tummarna att folk inte är för urbota korkade och inte ringer veterinär/hovslagare eller annan kunnig person som kan göra en professionell bedömning.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 150
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 036
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
3 002
Senast: Ceta
·
Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
2 049
Senast: Meglio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka