bordercollie - KÖPA VALP ELLER INTE? HJÄLP

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare nathalieuhlan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 90
  • Visningar Visningar 6 738
Sv: bordercollie - KÖPA VALP ELLER INTE? HJÄLP

Varenda BC jag sett har haft vallanlag i sig oavsett om de använts till lydnad, vallning eller annat. Det kan däremot vara svårt att se om man inte vet vad man ska titta efter. Alla visar inte så tydliga tecken som att valla bilar. Däremot brukar det synas tydligt om hunden går ut i skogen med en grupp människor och de skingras. Då vill hunden fösa ihop dem igen.
Ja alla BC har vallanlag men det är inte detsamma som att alla går att få att fungera i vallning.
PL

Det PL skriver stämmer.

Jag har två BC som jag vallar med. Min första BC är en hane på 10½. När det uppdagade att han hade artros i ena armbågen och han då inte kunde jobba lika mkt fick jag börja fundera på att skaffa en ersättare till honom.
Det blev en underbar liten tik som nu är 1 år och 8 månader.

När jag tog över hanen var han 1½ år och skogstokig. De som haft honom innan hade haft honom som sällskaps hund och till agility. Det tog ett halvår innan jag fått sån ordning på honom att vi kunde anmäla honom till en vallningskurs. Det var en upplevelse vill jag lova! De två första kursgångerna hade jag en fullständig idiot med mig. Tack gode gud för att fåren stod i fålla så han inte kunde komma åt dem! Tredje gången var det som om poletten trillade ner. Han började fatta att om han skötte sig utanför fållan fick han vara med och blev inte bortschasad. Fjärde gången var fåren lösa. Jag var så nervös när det blev våran tur. Har nog aldrig kallsvettats så mycket i hela mitt liv. Det gick bra.

Denna hunden är inte registrerad. Mamman var inte vallningsintresserad alls. Jag fick en vallidiot.
Idag är han kanon att jobba med.
I somras fick de här hemma problem med honom. Han blev aggressiv och ville tillslut inte göra nåt med dem.
Anledning:
Jag låg på sjukhus i nästan 1½ månad. Eftersom detta är en hund som kräver att få jobba varje dag blev han understimulerad. Han är en enorm enmanshund, vilket är vanligt bland BC. De försökte att jobba med honom på olika sätt. Det är ingen i familjen som har kunkaperna att valla med honom. Det enda de kan göra med honom när det handlar om vallning är att be honom hämta fåren om de rymmer. Han gör jobbet själv.
De försökte stimulera honom med lydnad, eftersök mm. Detta funkade inte tillslut. Han krävde mer.
Det var ett nervvrak jag kom hem till. De hade gjort allt de kunnat men det räckte inte.

Tiken min är helt annorlunda. Hon är mkt stillsammare. Henne har jag haft sen hon var nio veckor. Detta är en hund somm kommer efter vallningsmeriterade föräldrar.
Hon har under hela sin uppväxt haft får, ankor, hästar mm runt sig. När hon blev ett år började jag bli en smula nervös. Hon visade inget som helst intresse för vallning. Inte ens när jag tog med henne till fåren när gamlingen jobbade. Det var ju meningen att hon skulle avlasta honom för att senare ta över. Jag beslutade att hon inte skulle få träffa på fåren under 1½ månad för att se vad som hände sen. Inte ett smack. Jag tänkte att, jaja, jag har ju en hund som älskar att kramas iallafall.
En dag small det till! Från ingenstans var det som om nån tryckt på en knapp. Nästan på dagen då hon blev 1 år och tre månader tände hon.
Nu har jag två hundar som jag vallar med.
Tiken är fortfarande under träning och målet är att hon ska göra sitt VP till våren. Det kan bli tidigare men det får vi se. Det beror på.

Det spelar ofta ingen roll om föräldrarna är intresserade eller inte av vallning eller inte. Du kan gå i ett år eller mer och tro att du har haft tur att få en hund som inte är vallningsintresserad. Helt plötsligt händer nåt som utlöser beteendet. Det sitter så djupt rotat i dem. De har ju inte direkt varit avlade för utseendet utan egenskaperna.

Om du nu beslutar dig för att skaffa din BC så önskar jag dig lycka till. Du kommer att få en hund som KAN vara allt du önskar dig. Men var beredd! Om hunden visar sig ha det minsta intresse av att valla så hoppas jag både för din och hundens skull att du anmäler dig till en vallningskurs och blir medlem i vallhundsklubben då lokalklubbarna anordnar träningskvällar.
Ta tillvara på din hunds egenskaper.

Detta blev långt men så blir det ibland.

För att inte få livmodersinflammation så måste man väll kastrera INNAN första löpet, efter det första löpet så spelar det liksom ingen roll. ??

allmänt:

Jag har en kompis som skaffade en BC, hon behövde det eftersom dom har otroligt många får och tyckte det skulle vara kul med vallning. Hon var efter välmeriterade föräldrar som hade stor vallinstinkt, hon har gått på en hel del "vallkurser" men hunden tycker inte det är kul alls. Nu har dom henne som agility hund, men snacka om bakslag.

För att inte få livmodersinflammation så måste man väll kastrera INNAN första löpet, efter det första löpet så spelar det liksom ingen roll. ??

När man kastrerar så tar man bort livmodern, så det är svårt att få inflammation
i nåt som inte finns;):D

När man kastrerar så tar man bort livmodern, så det är svårt att få inflammation
i nåt som inte finns;):D

:rofl:

Risken för juvertumörer längre fram i livet är däremot mindre om man kastrerar tidigt.

enligt min vet så växer tumörerna oftast till när de är skendräktiga så det kan löna sig att kastrera sent också.

:rofl: haha jag visste väll att jag hade blandat ihop det:D

mina funderingar är väll om hur andra har det med att ha en tik
och en hane? och hur hanar är? har ju bara haft tikar :o

Min hane är kastrerad så jag har inga bekymmer med honom när tikarna löper. Det var inte jag utan de tidigare ägarna som kastrerade honom i förhoppning om att de skulle få en lugnare hund. HHAA!!! Det gick ju bra. Som jag skrev i ett tidigare inlägg, hunden var skogstokig!

Min tränare har tre hanar som träffar min tik var och varannan dag. Detta är inga problem förutom när hon löpte. Så länge hundarna jobbade var det inga bekymmer. En BC som jobbar är en arbetsmaskin och det är ytterst få saker som stör utifrån när den jobbar.
När hundarna fick sina avslut-kommandon var det en helt annan visa. Då var hon helt plötsligt väldigt intressant.

En BC (läs även vallhund/brukshund) får inte se en löptik som ett störningsmoment när den jobbar.

Eftersom din valp inte är registrerad finns det ju ingen anledning att spara på juvelpåsen. Dessutom får du en stillsammare tillvaro om han är snippad.

När det gäller BC-hanar, hur de är...
Hanarna är oftare hårdare än tikarna i sättet. Visst, de kan vara riktiga mesar också men i regel så är hanarna mer på.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 661
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 331
Senast: Kajsalisa
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 892
Hundhälsa Min tik köper så sällan så jag kommer inte ihåg hur det brukar vara… Men, hon började löpa (rödblandad flytning) 17 januari, gick in i...
Svar
4
· Visningar
1 564
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈