bordercollie - KÖPA VALP ELLER INTE? HJÄLP

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare nathalieuhlan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 90
  • Visningar Visningar 6 738
Sv: bordercollie - KÖPA VALP ELLER INTE? HJÄLP

Jag får helt enkelt chansa :) allt går att lösa... och tror inte jag har den oturen att min just råkar bli vall intresserad när mamman, pappan och mammans föräldrar inte är ett dugg intresserad.

Vah?!
För att få avla en "renrasig" BC måste föräldrarna ha GK vallprov, å då måste de ju va iaf lite intresserade??

som sagt: vill den absolut valla.. så ska den få valla. jag har inte ett hjärta som tänker tillåta att min hund lider.

Så då är du beredd att skaffa en fårflock också då? ;)
För inte lär du hitta en bonde som är villig att släppa in din otränade hund för att "leka vallning" med dennes djurflock.
Vallkurser finns det inte alltför många av och av vad jag har förstått tar de i första hand in de hundar/ägare som har en djurbesättning och kommer att använda hunden i arbetet med denna. Rätta mig någon kunnig om jag har fel :laugh:

äh, det är väl inga problem... det är väl bara att släppa hunden vid nån hästhage så kan det ju valla hästar eller varför inte in på en dagisgård - finns ju massa skrikande ungar att valla där... :grin:

Jag tycker inte att man behövr kastrera hanhund såvida den inte ger tecken på att må dåligt kring löp och liknande. Jag hade isf valt att kastrera tiken som dessutom löper en risk för livmoderinflammation.

Jag vet inte om man måste kastrera om man har en av varje. Jag tycker inte att det borde vara tvunget men jag kan förstå att det vid löp kan vara lite riskabelt att ha tiken tillsammans med en könsmogen hanhund.

Själv har jag hanhund, en BC-korsning. Jag har inga problem alls kring löp eller liknande och jag har min hund utan problem med höglöpande tikar utan att min hund försöker para, blir stressad eller vaktar. Han ägnar dem sällan speciellt mkt uppmärksamhet när han vet att han inte får para. Det jag kan uppleva är att han äter ngt mindre under några dagar på våren om det är mycket löp i krokarna. Vi bor i ett område med mycket hundar och ffa tikar. Men i övrigt är det inga problem.

Så jag tror att det är väldigt individuellt.

Ang detta med vallning så tar jag för givet att man när man skaffar en renrasig BC är medveten om att den med stor sannolikhet kommer att ha ett behov att valla. Vill du inte ha en vallande hund men absolut en BC så finns det vuxna omplaceringar som man ju redan har sett karraktären på och vet om de har ett stort behov av att valla eller ej.

Eller så tar man risken. Det är upp till var och en sålänge man ser till att hunden får utlopp för sina behov.

Jag har inga erfarenheter själv av kastrering av tik, men känner några som menar att deras tikar blev ojämnare i humöret av att kastreras. Nån fler här med den erfarenheten? Hanhundar däremot tycks ta det hela med ro om de kastreras, ingen större katastrof!

Jag tycker att BC's är väldigt fina hundar! Otroligt lättlärda hundar, men som tyvärr kan få ett extremt beteende med fel ägare.
En vän till mig har en bc-hane som hon tränar svåra klasser i lydnad med. Han har absolut inga valltendenser, men jag tror att det delvis beror på att hon sysselsätter honom med andra saker; problemlösning, lydnad osv. Jag har mött många bc's utan valltendenser, så det beror nog helt på hur man sysselsätter dem för övrigt.
Jag skulle nog välja en tik om du redan har en tik, det kan bli jobbigt med en hanhund när din nuvarande hund kommer löpa.

Jag har inga erfarenheter själv av kastrering av tik, men känner några som menar att deras tikar blev ojämnare i humöret av att kastreras. Nån fler här med den erfarenheten? Hanhundar däremot tycks ta det hela med ro om de kastreras, ingen större katastrof!

Svarar ang kastrering nu..
Våran ena tax är kastrerad, och det enda som märks på henne är att hon har otroligt lätt att gå upp i vikt nu. Vet inte om hon är ojämnare i humöret, hon har alltid varit en surkärring :p :angel:... Men som sagt, inga större förändringar iallafall.
Vet inte om det kanske är skillnad mellan BC och tax, men jag svarar ändå :D

Varenda BC jag sett har haft vallanlag i sig oavsett om de använts till lydnad, vallning eller annat. Det kan däremot vara svårt att se om man inte vet vad man ska titta efter. Alla visar inte så tydliga tecken som att valla bilar. Däremot brukar det synas tydligt om hunden går ut i skogen med en grupp människor och de skingras. Då vill hunden fösa ihop dem igen.

Varenda BC jag sett har haft vallanlag i sig oavsett om de använts till lydnad, vallning eller annat. Det kan däremot vara svårt att se om man inte vet vad man ska titta efter. Alla visar inte så tydliga tecken som att valla bilar. Däremot brukar det synas tydligt om hunden går ut i skogen med en grupp människor och de skingras. Då vill hunden fösa ihop dem igen.

Precis :bow:

Har man en gång bevittnat en BC som aldrig fått chansen att valla innan, få den chansen, så vill man inte vägra hunden det livet sedan.

Så himla underbart att se :love:

Intressant!

Schäfern är ju inte längre en vidare känd vallhund numera men jag funderade mycket på om tendenser till vall finns kvar och testade en gång när jag var ute med henne i skogen tillsammans med vän+syster+barn+hennes man och brors fru med barn. Alla gick i klunga och pratade, men jag backade ur gruppen och såg sedan att ett av barnen sprang åt andra håller så vi skingrade oss åt två olika håll- Genast började hon "valla", först i ilfart till systersonen och sedan kvickt till mig, snabb koll på resterande klunga, vidare till systersonen som hade väntat in resten av klungan och checkade om han var i "flock"-det var han. Snabbt tillbaka till mig och ville fösa ihop mig, jag provade att gå närmre "flocken" och när samtliga var i klunga igen var hon nöjd.

Nu har jag dock bara sett beteendet när "flocken" varit stor nog, hon verkar inte bry sig om man är ute två tre stycken..tack och lov. Det va rinte en vallhund jag ville ha :D

Jag vet hur valltendenser ser ut, men flera av de hundar som jag känner har inte dessa i sig. Sen har jag också mött extrema fall, t.ex en bc som försökte valla höbalar i stallet. Men jag tror iaf att det är delvis individuellt. Visst, de har ju vallnings"gener", men eftersom jag vet hundar som faktiskt inte har vallningstendenser så tror jag att det är individuellt också.

Nja, jag är inne på min tredje kastrerade tik nu, 1 avsiktligt och 2 pga livmodersinflammation. Dock föredrar jag att göra det innan de blir 6-7 år pga sjukdomsrisken.

Iaf, jag har inte märkt på någon av mina att de blir mer ojämna i temperamentet, tvärtom jämnare.

jag har en av varje och båda är kastrerade. tiken har blivit piggare och jämnare i humöret. dock har pälsen blivit lite strävare, och hon fäller konstant men små mängder. hanen är precis som innan kastrationen, fullt ös medvetslös, även han fäller hela tiden, i mycket större mängder än tiken. han har kvar sitt intresse för främmande löptikar (tanten hemma är han trött på) så jag kan inte lämna honom utan uppsikt med andras hundar. det blir ju inga valpar, men frågan är om det kan vara farligt? vallacker ska ju inte betäcka ston, men hundar har kanske en bättre underlivshygien än hästar?

hade jag haft en av varje och ingen skulle avlas på så hade jag nog kastrerat tiken om ekonomin tillät. det är underbart att slippa löp och skendräktighet, risken för livmoderinflammationer försvinner helt och risken för juvertumörer minskar något.

Min Beauceron vallar han också! Folk alltså... På sitt boskapsvallarevis, han nyper gärna i anklarna och föser med hela kroppen!

Vår gamla schäfer hade utan tvekan vallbeteende både på folk och hästar.

men, så att inte TS får för sig något annat, det är skillnad på vallbeteende och vallbeteende. min schäfer visar också upp delar av sitt vallningsarv ibland, men det går inte att ha henne till får för hon vill bita ihjäl dem. hon få nöja sig med att vara utanför hagen och titta på. hon ligger och har stenkoll på varenda ulltott och de som kommer för nära staketet ska motas bort.

(några får verkar ha utvecklat det till en sport, så de går nära, rusar bort, kommer tillbaka, rusar bort och fortsätter så tills resten av flocken har rört sig för långt bort. eller tills drummeln loke, som helt saknar känsla för lagsport, kommer mellan och försöker pussa på fåren ;).)

haha ja men hon är så van vid det. hon ligger och spanar in något (tänk något kattdjur som fixerar något med blicken och kryper ihop inför Den Stora Attacken), det kan vara en pinne, ett får, en ko i en hage, och så kommer loke (tänk baloo) mellan och sabbar alltihop. när hon var yngre var det oftast loke som blev föremål för Den Stora Attacken, men numera drar hon oftast en djup suck och går därifrån istället.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 661
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 331
Senast: Kajsalisa
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 892
Hundhälsa Min tik köper så sällan så jag kommer inte ihåg hur det brukar vara… Men, hon började löpa (rödblandad flytning) 17 januari, gick in i...
Svar
4
· Visningar
1 564
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka