bordercollie - KÖPA VALP ELLER INTE? HJÄLP

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare nathalieuhlan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 90
  • Visningar Visningar 6 738
Sv: bordercollie - KÖPA VALP ELLER INTE? HJÄLP

Vad du än säger och hur mycket du än hoppas/tror på att hunden inte är vallningsintresserad (jag tror på dig om att kanske föräldrarna inte är v.intresserade), för BCn är trots allt en extrem vallhund ut i klorna och det kommer säkert du att märka av förr eller senare. Den är ju trots allt framavlad för det under lååååång tid... Jag har aldrig haft nån BC själv men har haft tillräcklig kontakt med dom för att säga detta.
Sen är det ju självklart olika från hund till hund, det ska jag inte säga nåt om :)

Lycka till med hunden iaf!

Senast ändrad av en moderator:

Men du kan ju inte veta om valpen har intresse eller inte. Det är därför du borde köpa en vuxen BC som du vet inte vill valla.

som sagt: vill den absolut valla.. så ska den få valla. jag har inte ett hjärta som tänker tillåta att min hund lider. så att ni sitter här och är irreterande kommer inte ändra på att jag skaffar en BC.

Ni är negativa, och det äcklar mig... Enligt mig är ingenting omöjligt.

Vad du än säger och hur mycket du än hoppas/tror på att hunden inte är vallningsintresserad (jag tror på dig om att kanske föräldrarna inte är v.intresserade), för BCn är trots allt en extrem vallhund ut i klorna och det kommer säkert du att märka av förr eller senare. Den är ju trots allt framavlad för det under lååååång tid... Jag har aldrig haft nån BC själv men har haft tillräcklig kontakt med dom för att säga detta.
Sen är det ju självklart olika från hund till hund, det ska jag inte säga nåt om :)

Gosh, trångsynta människor det finns.. Allt är INVIDUELLT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Nej, inget kanske är omöjligt, MEN varför ska man köpa något som kanske inte riktigt passar/som kan bli problem (med vallningen tänker jag nu) istället för att köpa något som är anpassat för det man verkligen vill göra och på så sätt slippa att problem ens uppkommer?

Vad är det som gör att du vill ha just en hund som BC?

Det är dock högst troligt att du får en till hund som inte kommer på inkallning. Valpen lär fortare och mer av den andra hunden än av dig. Ännu ett skäl till varför vuxen hund passar dig bättre. Men seriöst, släpper du aldrig lös hunden?

Men du har inte funderat på att vi säger sånt för att vi HAR erfarenhet av rasen, och faktiskt vet vad vi pratar om?

Vi är negativa därför att vi har mer kunskap än vad du har. Du kan bli hur äcklad du vill, men det vi gör är inget mot vad din egoism kan göra mot en hund. En dag när du blir vuxen lär du inse att det finns saker man inte kan ändra på hur mycket man än vill det.

Jag tar det dessutom för troligt att du inte ens kommer att känan igen vallningstendenserna när de kommer.

Det är dock högst troligt att du får en till hund som inte kommer på inkallning. Valpen lär fortare och mer av den andra hunden än av dig. Ännu ett skäl till varför vuxen hund passar dig bättre. Men seriöst, släpper du aldrig lös hunden?

Joo min hund får vara lös :) men inte vid vägar..

Vi är negativa därför att vi har mer kunskap än vad du har. Du kan bli hur äcklad du vill, men det vi gör är inget mot vad din egoism kan göra mot en hund. En dag när du blir vuxen lär du inse att det finns saker man inte kan ändra på hur mycket man än vill det.

Jag tar det dessutom för troligt att du inte ens kommer att känan igen vallningstendenserna när de kommer.

Har också en massa erfarenheter av BC jag också. vet av en massa som inte vallar och är så lyckliga så.. och vad är erat problem när jag säger att hunden kommer få valla om den vill det?

vad är det ni kräver? att jag avbokar min hund? Not gooing to happen.

Kan du inte träna hunden till att komma då?

Och varför vill du ha en BC? Vill du bara köra agility duger väl den hunden du har?

Men varför ens ställa frågan "köpa valp eller inte" om du redan har bestämt dej?

Kan du inte träna hunden till att komma då?

Och varför vill du ha en BC? Vill du bara köra agility duger väl den hunden du har?

För att hunden jag har nu tkr inte om agility :)

jag blev bara tjurig och bestämde mig för det när jag hörde gnällspikar. :)

Vad är det för gnäll då? Jag anser att många besitter stor kunskap på det här forumet. Varför inte ta sig en funderare istället? Det finns så många andra raser som lämpar sig bäst för agility och kanske inte kräver så mycket av dig.

Jag funderar på att skaffa en chihuahua och börja med älgjakt, jag menar, ingenting är ju omöjligt?

Annars borde det ju funka med att köra IPO med en papillon, tror du inte? Ingenting är omöjligt utan allt e individuellt...

:grin::cool:

en hanhund ska du helst kastrera innan 6 mån...

varför skaffa en bc om du inte vet vad du ger dig in på?? vad vill du höra?? att den kommer bli så fin o bra för de är sååå indviduellt?? bullshit..
har sett alldeles för många exemplar som är/tenderar blir mer eller mindre aggressiva för att det inte får göra av med sin energi.
ta tag i och lös de problem ni har med er redan nuvarande hund innan ni ens funderar på att skaffa en hund till. för hur ska ni ta itu med den nya hunden om den får samma problem om ni inte kunde lösa det med första hunden??

och du kan alldrig bli fullärd så att du vet ALLT negativt om rasen... jovisst säkert... men lycka till..

Vi har en schäfer tik och en BD hanne.

Tiken äter dubbelt så mycket under löpet (om hon kommer åt) medans hannen totalvägrar äta. Hannen blir EXTREMT inställningsam åt alla i familjen och går runt å kåt flåsar i tredje veckan.

Nu har vi möjlighet att på ett säkert sätt dela isär dem när vi inte är hemma, dock kan vi ha dem lösa tillsammans när vi rastar dem. I huset har vi ju vissa säkerhetsgrindar även när vi är hemma men upplever inte att de försöker smita till varnadra. Hannen säger man åt att gå å lägga sig. Thats it.

Klart de är extra passande, men de går juh..

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 661
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 331
Senast: Kajsalisa
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 892
Hundhälsa Min tik köper så sällan så jag kommer inte ihåg hur det brukar vara… Men, hon började löpa (rödblandad flytning) 17 januari, gick in i...
Svar
4
· Visningar
1 564
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka