bordercollie - KÖPA VALP ELLER INTE? HJÄLP

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare nathalieuhlan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 90
  • Visningar Visningar 6 738
Sv: bordercollie - KÖPA VALP ELLER INTE? HJÄLP

Kanske har jag missat nåt i tråden, men hittar ingenstans där det står vad TS ska använda hunden till. Ska hon köra agility på allvar, t.ex. finns det ju knappast en bättre ras än en Border Collie!

Det är en extrem vallhund. Klart den ska valla. Vill man inte valla finns det många andra raser att välja på. Man ska inte göra om rasen till att passa en själv. På sikt kan tänkande som ditt förstöra BC:n som vallhund och det vore för synd.

Ska man se det krasst så är en BC utan vall en dålig rasrepresentant som inte ska tillåtas gå i avel.

Jag kan bara hålla med. Visst kan BCs som inte har något extremt vallintresse vara väldigt trevliga hundar och praktiska till andra saker men icke desto mindre är de en dålig representant för sin ras (ska dock inte blandas ihop med dålig hund för den kan ju vara en skitbra hund för ägaren men inte en bra BC).

Du verkar vara väldigt okunnig i hundens nedärvda egenskaper och verkar ge fullständigt fan i att du med ditt resonemang kan köpa både dig och hunden massa olycka :mad:. VÄLDIGT oseriöst enligt mig! Och JO, det ÄR väldigt dåligt med en BC som inte är vallintresserad, då det innebär att den är ett resultat av en väldigt dålig avel som håller på att urvattna rasens grundegenskaper!

Varför inte bara lyssna på Jadzia och de andra som förklarar hur det verkligen är?

Du kommer inte att få slippa det. Men hundar är väldigt lite indivduellt. Mycket är arv. Varför inte skafaf en ras som passar till det du ska göra istället för att chansa och kanske göra både dig och hunden olycklig.

japp,och eftersom mamman och pappan och mammans föräldrar inte är ett dugg intresserade så litar jag på det arvet. :)

Du verkar vara väldigt okunnig i hundens nedärvda egenskaper och verkar ge fullständigt fan i att du med ditt resonemang kan köpa både dig och hunden massa olycka :mad:. VÄLDIGT oseriöst enligt mig! Och JO, det ÄR väldigt dåligt med en BC som inte är vallintresserad, då det innebär att den är ett resultat av en väldigt dålig avel som håller på att urvattna rasens grundegenskaper!

Varför inte bara lyssna på Jadzia och de andra som förklarar hur det verkligen är?

men herregud........... OM HUNDEN INTE HAR ETT JÄVLA INTRESSE FÖR VALLING, VAD SPELAR DET FÖR ROLL?

Jo, vilken som helst som inte är en extrem vallhund. BC ska inte hållas som bara agilityhund.

Då är det väl bra för dig, men fortfarande väldigt väldigt dåligt för rasen och resultatet av ett dåligt avelsarbete.

Hoppas hunden blir var du hoppas. För din, men särskilt för hundens skull så den slipper må dåligt.

Vad som nedärvs är mycket mer än vad som syns på ytan. Din hunds föräldrar kan ha dolda anlag som visar sig i din valp, så också vallningen. Troligt är dock att den inte kommer att fungera útan hunden kan bli en hund som vill valla men inte klarar av det. Det är en förvirrad och olycklig hund. Därför ska man bara avla på dokumenterat goda vallare

Kanske har jag missat nåt i tråden, men hittar ingenstans där det står vad TS ska använda hunden till. Ska hon köra agility på allvar, t.ex. finns det ju knappast en bättre ras än en Border Collie!

Ja, och att hålla på med agility är det vi ska pyssla med.. :)

Jag argumenterar inte för eller emot nu (det har jag inte BC-kunskaper nog för!;)) men nog är det väl just Border Collie de flesta tävlingsfokuserade Agilitymänniskor köper?
Jag kan tänka mig att det inte är helt bra för rasens del, men för den enskilde hunden (om man nu kan skilja på de två...) är det väl helt okej? Jag känner BC:s som enbart jobbar inom agility, jobbar rejält alltså, och som absolut är nöjda och tillfreds med sina liv och absolut inte skapar kaos i sin omgivning!

Jag kan bara hålla med. Visst kan BCs som inte har något extremt vallintresse vara väldigt trevliga hundar och praktiska till andra saker men icke desto mindre är de en dålig representant för sin ras (ska dock inte blandas ihop med dålig hund för den kan ju vara en skitbra hund för ägaren men inte en bra BC).

:bow: Tycker jag lät MER än vettigt :)

Det spelar roll för rasen. Det val du gör nu bidrar till att utarma en ras så att vi till slut kanske inte har några vallhundar. Det du inte heller verkar inse är att man med vallningen tappar en del andra egenskaper och riskerar problem som en vallande BC inte har.

Jag skulle heller aldrig ens fundera på att ta en valp vars föräldrar inte klarar minimikraven för avel. Är föräldrarna ens reggade?
Tveksamt med tanke på morföräldrarnas bristande vallintresse.

Många som kör BC i agilityn valla också, men som bisyssla. Det räcker dock för att tillfredställa hunden. Jag vet att det också finns de som inte vallar, men har man en gång sett en BC få valla på riktigt så vill man inte förneka dem den glädjen.

Jo, jag har sett och visst får man ståpäls ända ner på smalbenen! Helt fantastiskt!

Men du kan ju inte veta om valpen har intresse eller inte. Det är därför du borde köpa en vuxen BC som du vet inte vill valla.

Jag instämmer med Jadzia och övriga.

Att föräldrarna inte är intresserade av vallning innebär inte att din valp inte bär på anlaget. Och om det är så att den mot all förmodan inte vill/kan valla, ja då är den en dålig representant för rasen.

Har du någonsin sett hur lycklig en BC är, när den får göra det den verkligen är avlad för?
Ska du prompt ha en border collie, så skaffa en vuxen, som du vet inte är intresserad av vallning öht.

Skulle du ex köpa en stövare om du bara har planer på agility och inte jakt?

Senast ändrad:

Hade för mig du hade en del problem med din nuvarande hund? Jag hade iallafall först fått ordning på det hyffsat för att sedan skaffa valp.

Det du inte heller verkar inse är att man med vallningen tappar en del andra egenskaper och riskerar problem som en vallande BC inte har.

Jag skulle heller aldrig ens fundera på att ta en valp vars föräldrar inte klarar minimikraven för avel. Är föräldrarna ens reggade?
Tveksamt med tanke på morföräldrarnas bristande vallintresse.

Jag håller med dig, och är dessutom en sådan människa som hävdar att en Bc "utan vall" inte är en Bc! Ska du ha en bc för border colliens egenskaper väljer man en MED vall, annars kan man väl köpa en annan, mer bruksavlad vallare. Eller så.

(Jag har haft Bc och älskar rasen, och vallningen. och rasen i kombination med vallning och alla andra grenar.)

och tror inte jag har den oturen att min just råkar bli vall intresserad när mamman, pappan och mammans föräldrar inte är ett dugg intresserad.

Otur? Kan man ens säga så? Det är ju som om jag skulle säga att "jag tror inte jag har oturen att just min afghan råkar få jaktinstinkt" eller "råkar vilja springa fort". :confused: Det är ju en så stor del i rasen att man, om man nu absolut inte vill ha det, får se det som väldig tur om dom inte har det. Ville jag absolut ha en hund som gick att ha lös i skogen och bryta vid jakt skulle jag inte ha köpt en afghan, helt enkelt. Även om hans föräldrar haft väldigt lite jakt i sig. Man vet ju faktiskt inte säkert vad man får.

Och som andra redan sagt, det finns ju inget bättre än att se hur lyckliga hundarna blir när dom får göra vad dom verkligen är avlade för. Vare sig det gäller en bc som vallar, en jakthund som får jaga eller en vinthund som får springa tex lure coursing. :love:

Hade för mig du hade en del problem med din nuvarande hund? Jag hade iallafall först fått ordning på det hyffsat för att sedan skaffa valp.

Japp :) inkallning och klippa klorna har jag problem med min hund, och då jag inte behöver ha min hund lös så är det inget problem som ska hindra mig från att skaffa en valp.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 663
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 332
Senast: Kajsalisa
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 892
Hundhälsa Min tik köper så sällan så jag kommer inte ihåg hur det brukar vara… Men, hon började löpa (rödblandad flytning) 17 januari, gick in i...
Svar
4
· Visningar
1 564
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bilköp och hundbur
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10