bordercollie - KÖPA VALP ELLER INTE? HJÄLP

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare nathalieuhlan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 90
  • Visningar Visningar 6 738
N

nathalieuhlan

Jag har sen 2 år tillbaka en Schäfer/Malinois. en tik.
och nu ska jag alltså FÖRMODLIGEN skaffa en BC hane
om 3 veckor... helt bedårande :love:

Har tills imorgon att bestämma mig.. och jag vill inte ha
några negativa saker om border collien..

mina funderingar är väll om hur andra har det med att ha en tik
och en hane? och hur hanar är? har ju bara haft tikar :o

Sv: bordercollie - KÖPA VALP ELLER INTE? HJÄLP

Varför vill du inte veta några negativa saker om den ras du funderar på att köpa? :confused:

Verkar opraktiskt, det är väl bra att veta vad som är mindre bra så att man lättare kan ta ställning?

Om båda hundarna är okastrerade lär det bli jobbigt när tiken löper.

Enklast är väl om du kastrerar åtminstone den ena så slipper du krångel vid löp annars ska det väl inte vara några problem.

Enklast är väl om du kastrerar åtminstone den ena så slipper du krångel vid löp annars ska det väl inte vara några problem.

Joo, ena ska kastreras :) vilken är isf bäst?

Varför vill du inte veta några negativa saker om den ras du funderar på att köpa? :confused:

Verkar opraktiskt, det är väl bra att veta vad som är mindre bra så att man lättare kan ta ställning?

För att jag vill inte höra massa om att han kommer valla bilar osv osv..
jag vet redan det negativa som jag behöver veta..

Jag hade nog kastrerat bägge, tiken för att slippa risken för livmoderinflammationer och hannen för att slippa det värsta av hanhundsfasonerna och prostatacansern. Sitter själv med två kastrater, en av varje kön och tycker det är väldans praktiskt:D

Om man låter sin BC valla får slipper man negativa vallande tendenser ( så som bilvall ), ganska enkelt problem att lösa :)

Att ha tik och hane ihop tenderar ju att bli krävande under löpet som infaller ca 2 ggr år.

Hur bor du?

Jag hade nog kastrerat bägge, tiken för att slippa risken för livmoderinflammationer och hannen för att slippa det värsta av hanhundsfasonerna och prostatacansern. Sitter själv med två kastrater, en av varje kön och tycker det är väldans praktiskt:D

Jaa.. Blev dina hundar annorlunda efter kastreringen/sterelisering?
Har läst av många att deras hundar tappade lite "goo" i dom..

Om man låter sin BC valla får slipper man negativa vallande tendenser ( så som bilvall ), ganska enkelt problem att lösa :)

Att ha tik och hane ihop tenderar ju att bli krävande under löpet som infaller ca 2 ggr år.

Hur bor du?

Jaa, men då jag inte är intresserad av vallning hoppas jag han inte blir det heller, men om han är det så förstår jag ju själv att jag får bli mer intresserad av det för hans skull.

Jag bor i lägenhet..

Om du inte vill valla är det bästa valet att köpa en vuxen hund som kasserats som vallhund för att den helt enkelt inte vill valla. Valp bör du inte köpa då den kan utveckla riktiga vallanlag som du inte kan tillfredställa.

Om du inte vill valla är det bästa valet att köpa en vuxen hund som kasserats som vallhund för att den helt enkelt inte vill valla. Valp bör du inte köpa då den kan utveckla riktiga vallanlag som du inte kan tillfredställa.

Jag får helt enkelt chansa :) allt går att lösa... och tror inte jag har den oturen att min just råkar bli vall intresserad när mamman, pappan och mammans föräldrar inte är ett dugg intresserad.

Jaa.. Blev dina hundar annorlunda efter kastreringen/sterelisering?
Har läst av många att deras hundar tappade lite "goo" i dom..

Ingen aning, båda var kastrerade när jag fick dem. Tiken är bara 17 månader så henne är det full fart på. Hannen har jag bara haft några dagar och han är inte av en ras där "go" är nåt som diskuteras (greyhound).
Beror ju på vad man menar med "go" visst kan man slippa lite stöddighet på hannarna men jag tycker inte att hundarna automatiskt blir lama bara för att man kastrerar.

Det är dumt att chansa med en sådan extrem ras. Är föräldrarna heller inte intresserade undrar jag hur bra BC:s det egentligen är, om de ens hör hemma i aveln. Det är heller ingen garanti för att du får en hund utan vallanlag.

Själv har jag bott med hane och tik i många år och det är ingen dans på rosor när tiken löper. Så har ändå hanen varit extremt enkel och icke-fixerad så jag vill inte ens tänka på hur det kan vara med en hane som fjantar runt tre veckor i sträck. Det var skönt när jag bara hade tik, men nu bor återigen en hane här. Den ena kommer att lämnas bort i löptider.

Det är dumt att chansa med en sådan extrem ras. Är föräldrarna heller inte intresserade undrar jag hur bra BC:s det egentligen är, om de ens hör hemma i aveln. Det är heller ingen garanti för att du får en hund utan vallanlag.

Själv har jag bott med hane och tik i många år och det är ingen dans på rosor när tiken löper. Så har ändå hanen varit extremt enkel och icke-fixerad så jag vill inte ens tänka på hur det kan vara med en hane som fjantar runt tre veckor i sträck. Det var skönt när jag bara hade tik, men nu bor återigen en hane här. Den ena kommer att lämnas bort i löptider.

Jag blir bara irreterad på folk som tycker det är en dålig sak att BC:n inte är vall intresserad.. Alla är individuella.. och bara för att jag är människa och dom flesta människor gillar att dansa till dansband behöver jag inte göra det.

och blir det för jobbigt när tiken löper så har min storasyster sagt att hon mer än gärna tar hand om henne under löpet..

Ingen aning, båda var kastrerade när jag fick dem. Tiken är bara 17 månader så henne är det full fart på. Hannen har jag bara haft några dagar och han är inte av en ras där "go" är nåt som diskuteras (greyhound).
Beror ju på vad man menar med "go" visst kan man slippa lite stöddighet på hannarna men jag tycker inte att hundarna automatiskt blir lama bara för att man kastrerar.

Jaha okej .. :) har du nån aning om vilken ålder dom ska vara vid kastrering?

Det är en extrem vallhund. Klart den ska valla. Vill man inte valla finns det många andra raser att välja på. Man ska inte göra om rasen till att passa en själv. På sikt kan tänkande som ditt förstöra BC:n som vallhund och det vore för synd.

Ska man se det krasst så är en BC utan vall en dålig rasrepresentant som inte ska tillåtas gå i avel.

Det är en extrem vallhund. Klart den ska valla. Vill man inte valla finns det många andra raser att välja på. Man ska inte göra om rasen till att passa en själv. På sikt kan tänkande som ditt förstöra BC:n som vallhund och det vore för synd.

Ska man se det krasst så är en BC utan vall en dålig rasrepresentant som inte ska tillåtas gå i avel.

Just sånthär jag ville slippa :).. allt är inviduellt.

Du kommer inte att få slippa det. Men hundar är väldigt lite indivduellt. Mycket är arv. Varför inte skafaf en ras som passar till det du ska göra istället för att chansa och kanske göra både dig och hunden olycklig.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 661
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 331
Senast: Kajsalisa
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 892
Hundhälsa Min tik köper så sällan så jag kommer inte ihåg hur det brukar vara… Men, hon började löpa (rödblandad flytning) 17 januari, gick in i...
Svar
4
· Visningar
1 564
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka