Borde jag oroa mig?

Sv: Borde jag oroa mig?

Att de tappar bakdelen är väldigt ofta symptom på knäledsinflammation bak. Syns sällan som hälta, speciellt inte för ett otränat öga, men jag hade ringt och bokat tid hos veterinären direkt. Och inte ridit i väntan på besök.

Jag har en häst som det känns som hon "halkar" med bakbenen ibland när vi är ute. Detta är bara när vi skrittar och/eller saktar av från trav eller galopp. Hon liksom "knixar" med benen. När hon gjorde skänkelvikning med en instruktör på ryggen såg jag att hon vred hö bakhoven innåt. Hon var ren i traven när vi longerade henne före.

Jag red henne sedan och då gick hon rent.Lite konstigt känns det när baken bara viker sig ibland. Hon liksom sätter sig lite.
Funderar vad det kan vara? :confused:

Vi har en tid imorogn, måndag, det tidigaste de kunde erbjuda oss. Hästen har lullat runt i hagen, fått följa med ut och gå lite grann bara för att se någonting annat än hagen och stallet.. Jag är lite nervös för vad de ska säga på sjukhuset, hoppas verkligen det inte är något allvarligt! Det tycks vara många som har liknande problem, så de borde kunna säga vad det är ganska snabbt..

Var på sjukhuset idag. De konstaterade att felet är.. övervikt.
Gjorde böjprov, fick liten reaktion höger bak. Röntgade båda bak efter spatt, ingenting. Röntgade höger bakknä, ingenting.
Reaktionen på bakbenet var inget att oroa sig för sa vetrinären, bara hem och börja träna igen. Dessutom ensilageförbud, på grund av övervikten. Så nu käkar han bara halm om kvällarna.. Hårdbanting med andra ord.
Känns lite konstigt att en häst som varit överviktig hela sommaren plötsligt ska braka ihop, men säger vetrinären det så är väl så. Känns bra att det inte var något allvarligare.

Ååh, önskade att jag hade sån tur. När jag pratat med vet. ville h*n inte ens kolla på min pålle.
Avvakta vad det hon sa jag skulle göra!
Grr, tänker ringa distriksvet i morgon.

Liknande trådar

Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
765
Senast: Miingla
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 430
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
479
Senast: cowgirl81
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka