Borde jag oroa mig?

sthu

Trådstartare
Det är någonting som är fel med ponnyn. Jag kan inte säga vad, jag bara känner att något inte stämmer.
Igår när vi var ute och red på en åker "tappade" han bakbenen efter två varv i trav på en stor volt. Bakbenen försvann helt enkelt. Först tänkte jag att han halkat, trots att jag inte såg några "halkmärken". Tänkte inte mer på det och fortsatte rundan. Ut på grusvägen, jämn och fin väg. Travade igen, och precis när jag skulle fatta galopp brakade hästen i backen. Jag flög i backen och verkade slå mig mer än vad han gjort. Han ställde sig upp igen och verkade ganska obekymrad. Först trodde jag att han kommit ut för långt i den mjuka kanten och sjunkit med ena benet, men icke. Snubblat på en sten? Nej, det fanns inga stenar där. Hans hovar är inte långa så det var inte därför. Faktum är att om han snubblat tror jag inte han skulle störtlanda sådär, utan mer trilla framåt..

Longerade lite idag, dels för att se hur det var med honom, dels för att jag har ont överallt sen vurpan. Jag kunde inte se någon hälta i skritt och trav, men i galopp tog han väldigt korta steg med bakbenen. När han väl gick upp i galopp.. Han verkar inte ha ont, utan ser glad och pigg ut, ser ut som vanligt. Han är inte varm i något ben, och reagerar inte när jag trycker på ryggen.

Vad kan det vara? Kan det helt enkelt vara träningsvärk, eller borde jag oroa mig?
Tänker avvakta ett par dagar, kolla hur han rör sig och blir det inte bättre åker vi till sjukhuset.

Sv: Borde jag oroa mig?

Det kan inte vara någon nerv som ligger och klämmer och vid vissa rörelser ger smärtan sig tillkänna. Sån smärta försvinner ju nästan lika snabbt som den kommer....

Fästingsjukdom kanske, de brukar kunna ge lite suspekta symptom, bla problem med balansen.

Om det är en skada så kan det vara i ett bakknä.

Bär sig hästen bra i galoppen? Om inte så kan det också peka på bakknä.

Han är långt ifrån korrekt byggd kanske jag ska säga först, så hans gångarter är lite udda. Har fått höra att han påminner om en gunghäst när han galopperar, men han brukar jobba på bra med ryggmusklerna, så någorlunda bärighet har han.

Fästing har jag med funderat på, men jag har inte hittat någon fästing på honom de senaste dagarna.

Han verkar inte ha ont, det är det som gör mig så konfunderad. Inte varm, reagerar inte onormalt på tryck någonstans och visar ingen smärta när jag lyfter och böjer hans ben (vet inte hur han skulle reagera vid böjprov, jag har bara lyft och böjt de leder jag kommer åt mycket försiktigt).

Funderade lite med mamma (inte hästkunnig) innan, då kom fång upp. Låter det för långsökt? Hon ska följa med upp imorgon och titta, lite lättare att avgöra när man står brevid.

vet inte riktigt vad upphakning innebär, men jag kan beskriva hur det kändes. Det kändes helt enkelt som om bakbenen försvann, ungefär som en korsning mellan en spark och halkning om du förstår hur jag menar. Hmm, kan ha varit en upphakning när jag tänker på det..

nej, usch nu är jag nojjig!

Jag hade ju oroat mig om hästen mer eller mindre störtar på plan mark, och bakdelen försvinner.. :crazy:

Hoppas du hittar vad som är fel, lycka till! Glöm inte att berätta när du vet. :)

Mitt sto tappar oxå ett bakben ibland, hon gjorde det mest i galopp tidigare o då trodde jag att hon helt enklet slog undan benen för sig själv (travare - taskig galopp), men hästmassör fick klämma igenom henne odet visar sig att hon har ischias (stavas?). Ischiasnerven kläms när musklerna "pumpas upp" vid arbete, o benet "försvinner", domnar bort, för hästen. Handlar om knappa sekunden, sen är känseln tillbaka.
Be någon som kan undersöka om det är ischiasnerven, finns tydligen tre punkter man kan klämma på o se om hästen reagerar... Är det ischias är det stretching stretching stretching o värme som gäller. Min dam hade det 'genom alla tre punkter' alltså grövsta sorten, och tappade sig ordentligt i både galopp och ökad trav, men mha stretching o massage (o samtidigt som hon byggt muskler) är hon nu i princip fri från det, kan tappa benet nån gång då o nu vid hårt arbete bara...

Det är helt klart värt att kolla upp! Ska leta reda på en massör i närheten.

Jag är skitorolig, trots att han inte verkar ha ont vågar jag inte rida OM han har det.. Tänkte avvakta till slutet på veckan och se vad som händer, är det ingen skillnad åker vi till sjukhus. Har långt att åka, det är därför vi väntar. Men tack för tipset, det är helt klart värt att kollas upp!

Det är helt klart värt att kolla upp! Ska leta reda på en massör i närheten.

Jag är skitorolig, trots att han inte verkar ha ont vågar jag inte rida OM han har det.. Tänkte avvakta till slutet på veckan och se vad som händer, är det ingen skillnad åker vi till sjukhus. Har långt att åka, det är därför vi väntar. Men tack för tipset, det är helt klart värt att kollas upp!

Förlåt men misstänker man fel på hästen söker man VETRINÄR FÖRST och sen efter det en alternativbehandlare !

Mvh Mia som skulle sökt till vetrinären direkt och inte spekulerat så mycket :crazy:

jo, vi ska till vetrinären om det inte blir bättre. Varför vi inte åker på studs är dels att det är långt, jag har ingen bil ingen transport, jag pluggar deltid, jobbar deltid och det bor bara två hästar i stallet, så om min åker blir den andra själv. En hel del som måste fixas först med andra ord. Hästen verkar inte ha ont, ingen feber, ingen onormal värme någonstans, pigg och glad som vanligt. Därför avvaktar jag. Hade tänkt att åka till vet först, men en massör kan kanske hjälpa till om de inte kan göra något. Jag bara spånar tips, så jag kan sova normalt igen :crazy:

Hej,

jag vill bara säga så här konsultera en veterinär omgående! Vår ponny "tappade" bakbenet i skritt ibland och det visade sig vara knäleden bak. Syntes inget i övrigt och då tränade dottern för meriterade dressyrtränare. När vi satte upp en liten tjej som inte kunde balansera ponnyn såg vi att hon var halt fram. Hovledsinflammation fram pg a belastning från knäled bak. Sedan tillkom mer så tillslut var hon behandlad i alla fyra ben. Dessutom fick hon spatt och hon pålagringar i knäleden, så idag åkte hon till Trappaland vår älskade prinsessa!

Vänta inte en dag till är mitt råd. Lycka till!

min kompis häst gjorde likadant. han hade fått elichios eller hur de nu stavas en sjukdom do kan få av fästingar.. tyvärr hade det gått så långt att dom fick avliva honom när om kom på de efter ca 1 månad. lycka till med min pålle

Vi fick en tid på måndag, det var det tidigaste de kunde ge oss. jag börjar tro att det är någon fästingsjukdom, han trillar i hagen om man försöker göra mer än en rörelse samtidigt (tex hoppa åt sidan och springa framåt för att komma undan de andra hästarna). Han snubblar en del.. Jag hoppas givetvis att det är något annat, något som går över lätt utan större bieffekter.. På måndag får jag veta

Ojoj, blir bara oroligare och oroligare när jag läser detta :crazy:
Min ponny tappar bak i skritt. Eller vet inte riktigt vad han gör. Det är som att han bara sätter ner och "hoppar upp den igen". Han har aldrig gjort så förr händer även ibland i trav. Är som när jag ska samla honom mer så bara händer det. Har pågått i några dar. Håller precis på att sätta igång efter en stengalla. Vad ska jag göra? Åker till Zambia på mån!!!:crazy::crazy::crazy:

min häst tappade också bakbenen förut, veterinären hittade inget fel, men en ET hittade spänningar i bogen och i länden.
efter behandlingar med nålar blev det bättre, men han kan fortfarande tappa lite när han stått ett tag och brukar bli bättre efter en uppvärmning.

hoppas du får ordning på pållen

Hej!

Precis så där med 'tappade bakben' har min häst haft och då har det varit en kotledsinflammation. Inget annat symptom. Fortsatte rida och tävla, hästen gick kanonfint i både hoppning, dressyr och western men kunde i bland tappa ngt bakben (hemma på träning, på tävling så är hon väl lite adrenalinstinn antar jag) vid samling när det blev extra jobbigt.
Sen så märkte jag att hon blev lite ofräsch så jag åkte in till klinik.
När jag väl kom in dit så var hon lite halt på böjt spår. Men oj så hon haltade på böjprovet :cry: Kände mej jättedum som ridit och tävlat när hon måste ha gått och dragit på detta ett tag. :(

Det var en ordentlig kotledinflammation och hon vilar än, hoppas hon blir bra till återbesöket.

Hoppas du får reda på om det är någonting och vad.

Lycka till

kotledsinflammation var det en häst här hemma som hade i våras, det syntes också bara på böjprov. Dessutom hade den hästen spatt.. Kanske min med har :crazy:

Ahh! Man blir bara paranoid av sånt här!

Tror inte att det är spatt. Men såklart, veta kan man ju aldrig. Men nu har du ju tid på måndag och jag är säker på att det inte är ngn fara!
Du måste uppdatera sen när du varit hos veterinären.

Liknande trådar

Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
765
Senast: Miingla
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 430
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
479
Senast: cowgirl81
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka