Borde inte denna del av forumet handla om föräldrar och hästar i samma mening?

I

ImFabulous

Tycker inte att jag ser ett dugg om ridning under graviditet, häst och småbarn, hästföräldrar osv.. Jag vill läsa om sådannt! Har elelr tänker du köpa en häst/ponny åt ditt barn ? Vid vilken ålder? Ös på med häst och föräldrar-relaterat!! :banana:
 
Sv: Borde inte denna del av forumet handla om föräldrar och hästar i samma mening?

Det FINNS såna trådar, om än inte aktuella just nu... ;)

Jag har flera shetlandsponnyer i stallet, men de är MINA. Jag tänker INTE köpa/ge några ponnyer till mina barn, de ska inte äga dem! Jag tänker nämligen inte sätta mig i den situation som så många andra gjort - behöver sälja men ponnyns ägare lägger in sitt veto...

Mina barn rider då och då på mina ponnyer, så ofta som jag har tid att hjälpa dem med det. Mer än så är det inte här, trots fri tillgång.
Jag tror man biter sig i svansen om man tvingar på dem ett intresse från början. De får nog allt fråga mer efter det själva här om jag ska lägga ner mer möda på det...
 
Sv: Borde inte denna del av forumet handla om föräldrar och hästar i samma mening?

Jag vill försöka få tag på en ponny till min son, han är dock blott 11 mån men han tycker att det är kul att "sitta och skritta häst" tyvärr har jag bara två shirehästar så dom är lite för stora än så länge.

Jag tycker att om man ändå ska köpa-låna-bli fodervärd åt en ponny med ett så litet barn så får man skaffa en ponny som man kan använda själv som tex till körning och att det ändå är man själv som gör det mesta av träningen det finns allför många hästar som går uttråkade och bortglömda i sina hagar bara för att ungarna har tröttnat på dom precis som med alla kaniner,marsvin m.m.
 
Sv: Borde inte denna del av forumet handla om föräldrar och hästar i samma mening?

det finns allför många hästar som går uttråkade och bortglömda i sina hagar bara för att ungarna har tröttnat på dom precis som med alla kaniner,marsvin m.m.

Det går ju att sälja ponnyn om ungen lessnar :idea:

Jag kommer absolut att köpa en liten ponny till bebben i min mage. Finns inte så mycket annat att roa sig med här ute i skogen :angel:. Men vi är också en riktig hästfamilj. I våran westernförening kryllar det av småbarn på små shettisar, dom tävlar t.o.m. När både mamma och pappa har var sin häst måste ju barnet ha en också för att kunna hänga med på alla hästarrangemang, det är väl ytterst få barn som INTE tycker det är rolig med ridning... Så det blir nog en ponny i julklapp istället för dator och tv-spel!
 
Sv: Borde inte denna del av forumet handla om föräldrar och hästar i samma mening?

som ameo säger så finns de massor med sånna trådar. "ridning under graviditet" trådarna är särskilt poppis. alla har väldigt olika åsikter om det.

Jag ska ha mitt första barn i maj. Hon kan rida på min islänning ett bra tag. Ridskola är åxå ett bra allternativ=)

Flyttar vi till egen gård där jag kan ha Naggur hemma så är det mycket möjligt att jag skaffar en ponny som sällskap. Men då är det jag som har ansvar för skötsel och motionering.

En gammal granne skaffade en shettis till deras 7 åringa fosterbarn. hon fick själv gå upp på morgonen och ge honom mat och släppa ut honom. efter skolan så skulle hon rida. hästen kastade av henne i stort sett varje gång=/

Tycker inte att en sjuåring ska behöva ta sånt ansvar...
 
Sv: Borde inte denna del av forumet handla om föräldrar och hästar i samma mening?

Mina barn har också haft/har ponnyer, men JAG äger dem. Jag bestämmer och jag ansvarar. De stora tjejerna (nu 16 år) har kvar en tävlingsponny som de rider och sen har jag en stor häst som de också rider för det börjar bli dags att gå över på storhäst. Sen har jag ett sto som iår ska ha sitt första föl, efter det skall tjejerna utbilda och tävla henne. Vi har också en shettis, som vi egentligen inte rider, men han går i ridskola.

Man kan inte tvinga på sina barn ett intresse. Antingen är de intresserade eller så är de inte.

Mina grannar har fyra barn, varav ett är måttligt intresserad, det är fotboll som gäller för hela slanten, så han spelar fotboll även om han *kan* rida och gör det till husbehov.
 
Sv: Borde inte denna del av forumet handla om föräldrar och hästar i samma mening?

:D :D :D - rida till husbehov, vilka behov månne det vara??
Ack så synd att vi inte lever på 1700-talet.:rofl:

För att vara allvarlig. Vår son är 4 månader och om han visar stort hästintresse så kommer han självklart att få rida. Och kanske tom ha en egen häst som han rider. Men jag är starkt emot att låta ett barn ta det stora ansvaret det innebär att ha egen häst. Då ska de vara väääldigt intresserade.
Barn måste få vara barn.
 
Sv: Borde inte denna del av forumet handla om föräldrar och hästar i samma mening?

precis. VILL barnet hjälpa till att mata, mocka osv så visst! de är ju jättebra att dom lär sig vad det innebär att ha häst.
 
Sv: Borde inte denna del av forumet handla om föräldrar och hästar i samma mening?

De trådar som skrivs här ska handla om barn & föräldrar, alltså inte enbart i hästrelaterade sammanhang, antagligen skrivs inget om sånt just nu då det helt enkelt inte är aktuellt.
 
Sv: Borde inte denna del av forumet handla om föräldrar och hästar i samma mening?

Jag har en övervuxen shettis till min son, men JAG äger den, och har också allt ansvar och kör den en hel del bland annat. Min son (3,5 år) rider ett par gånger i veckan (skritt med ledare, kan "gas och broms") och är ofta med och kör henne eller grejar i stallet och borstar, men bara när han VILL. (vilket just nu är ganska ofta, men det går i perioder). Håller med om att man inte kan tvinga på dem sitt eget intresse, men det är ju kul att de har möjligheten att rida på ngt i lagom storlek!
 
Sv: Borde inte denna del av forumet handla om föräldrar och hästar i samma mening?

Jag har en sexårig dotter och en tioårig islandshäst. Båda kom in i familjen ungefär samtidigt - jag köpte hästen när dottern var fyra månader. Så för henne har hästen "alltid" funnits, och hon har varit och är med i stallet ganska mycket. Ibland har hon ju faktiskt varit "tvungen" att följa med om det t.ex. varit min tur att ta in hästarna och hennes pappa inte varit hemma. Men det är ju på samma sätt som barn ibland "måste" följa med föräldrar och handla, gå ut med hunden och annat nödvändigt....

Eftersom jag har en islandshäst som ju inte är jättestor (maxad C-ponny, ungefär....), så fungerar det att min dotter rider på min häst, åtminstone på inhägnat område (han ÄR ju fortfarande för stor för henne, och så är han rätt förtjust i att springa....). Egen häst blir det inte tal om förrän dottern är stor nog att på allvar ta ansvar för en del av stallsysslorna. Hästen står i ett stall där hästägarna kollektivt sköter alla sysslor, och har man två hästar blir det dubbelt så mycket jobb. Därför är det en nödvändighet att hon kan och vill göra "sin del" om hon skall ha egen häst, för annars hinner inte jag....

Nu är hon mycket intresserad av ridningen och tjatar om egen häst/ponny, men hon kan gott få längta lite..... Dessutom får hon ju rida på min häst nästan så mycket hon vill.
 
Sv: Borde inte denna del av forumet handla om föräldrar och hästar i samma mening?

Man kan nog säga att mina barn är uppvuxna i stallet.
De har varit därute sedan de låg i liggvagnen.'

Den store pojken som är fyra år rider lite på ridskola och lite hemma när tid ges. Vi har en egen shettis och en shettis/welch på foder.
Även tre åringen börjar åka häst nu och vilken balans han har fått.

Fördelen nu när barnen har blivit lite större är att de kan välja om de vill följa med ut i stallet på kvällen när jag tar in hästarna eller om de vill vara kvar inne. Då är allt alltid klart ute så det bara är att ta in dem.

Här är det frivilligt att hjälpa till om de vill och säger de att de inte vill rida mer så är det okey för mig med..
 
Sv: Borde inte denna del av forumet handla om föräldrar och hästar i samma mening?

Äger en B- ponny som dottern får se som sin.
Kör honom själv och jobbar honom mycket från marken. Hon rider ca 4 dagar i veckan nu i skritt och trav. hon har fått för sig att hon vill hoppa som dom stora tjejerna vilket innebär att jag får springa över små hinder och bommar lite nu och då. Kan lova att jag inte har haft så bra kondis på många år som vad jag har nu. Tycker det är helt underbart att vara i stallet tillsammans. Har hon intresset när hon blir större så har hon... Våran lilla Prins är minst lika stor utmaning för mig själv som vad den är för henne och just nu så njuter vi lika mycket av honom. Här är dom:love:
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_18/06590000-06599999/640x480/6598076.jpg
 
Sv: Borde inte denna del av forumet handla om föräldrar och hästar i samma mening?

tjallevidar.jpg


5-åringen hjälper mig se till avelshingsten, de är superpolare och gillar att snusa på varann :love:
 
Sv: Borde inte denna del av forumet handla om föräldrar och hästar i samma mening?

Första meningen min ettåriga son ska lära sig är: "-Pappa, jag vill ha en egen ponny!", jag tränar honom redan :D

Själv har jag en hispig arab, ingen vidare läromästare åt pojken, men jag vill gärna uttöka med en liten ponny eftersom jag gillar att köra. Men att köpa en enbart till mig lär inte pappan gå med på, däremot om min son nu kan säga det själv, gärna lite busigt under lugg så kommer han falla som en fura :idea: :angel:
 
Sv: Borde inte denna del av forumet handla om föräldrar och hästar i samma mening?

Tänk dig för!!! Det första ord min dotter sa var Rida! Och se som det har gått!:crazy:
*Vi tillbringar t.ex. påskhelgen på ett meeting och så gott som varje söndag, året runt, är tävlingsdag.
*Mina får och grisar avvecklades och gjorde plats för fler ponnysar.
*Min trädgård gror igen och huset förfaller men ridbana byggde jag och stallet är renoverat.
*En kväll i veckan fryser jag tårna av mig på hoppträning och varje vecka äter dressyrtränaren upp mina kanelbullar.:crazy:

Så tänk efter en gång till!;)
 
Sv: Borde inte denna del av forumet handla om föräldrar och hästar i samma mening?

Tänk dig för!!! Det första ord min dotter sa var Rida! Och se som det har gått!:crazy:
*Vi tillbringar t.ex. påskhelgen på ett meeting och så gott som varje söndag, året runt, är tävlingsdag.
*Mina får och grisar avvecklades och gjorde plats för fler ponnysar.
*Min trädgård gror igen och huset förfaller men ridbana byggde jag och stallet är renoverat.
*En kväll i veckan fryser jag tårna av mig på hoppträning och varje vecka äter dressyrtränaren upp mina kanelbullar.:crazy:

Så tänk efter en gång till!;)

Haha, och innerst inne gillar du det inte ens lite? :angel:

Mina föräldrar var precis likadana när jag tävlade, hoppträningar och prylar och tävlingar. Men nu i efterhand saknar de den tiden, även om det var jobbigt då.

Tyvärr tror jag inte att min son kommer bli hästbiten alls. Alla män runt omkring honom är teknikintresserade och högutbildade, jag tror han kommer välja samma bana. Hans pappa har redan planerat för fyrhjulingar och verkstäder i miniatyr. Men drömma kan jag väl alltid få :crazy: :D
 
Sv: Borde inte denna del av forumet handla om föräldrar och hästar i samma mening?

Jag hoppas oxå på en hästunge.. Men med min vanliga otur så blir det väll inte så :D
Fast detviktigaste är ju att barnet har nått fritidsintresse överhuvudtaget...
Och sen att försöka påverka vilket nä det gör man ju inte :angel:
 
Sv: Borde inte denna del av forumet handla om föräldrar och hästar i samma mening?

Jag hoppas oxå på en hästunge.. Men med min vanliga otur så blir det väll inte så :D
Fast detviktigaste är ju att barnet har nått fritidsintresse överhuvudtaget...
Och sen att försöka påverka vilket nä det gör man ju inte :angel:

Jag hoppas ju verkligen att min son blir idrotts-intresserad, sedan gör det mig nästan detsamma vilken idrott det gäller. Samtidgt tror jag det kanske inte är hela världen med idrott, om han nu inte skulle vilja. Men jag tror och hoppas han får ett bra intresse, och vi ska försöka uppmuntra honom så mycket vi kan (även om jag nog kommer försöka påverka lite åt häst-hållet, och sambon åt mekanik/teknik/bil/bygga-hållet).

Tycker inte att datorer och tv:spel är så speciellt bra intressen, men det är ju skitsvårt. Sambon min var superintresserad av datorer som liten, och byggde egna, så det är väl kanske inte så illa. Det är nog mer tv:spelsdelen jag inte gillar som intresse.
 
Sv: Borde inte denna del av forumet handla om föräldrar och hästar i samma mening?

Haha, och innerst inne gillar du det inte ens lite? :angel:

Idag är det långfredag. Normala människor sover och har planerat för en dag i trädgården. Jag gick upp kl 5:30. Snart är det dags att köra. Varför i herrans namn måste de starta tävlingen kl 8? Vi som dessutom ska hinna besiktiga två ponnysar. Gäsp!



Klart att jag tycker det är kul.;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 953
Hästmänniskan Jag är sugen på att ha en häst i familjen. Barnen är nu 4 resp. 1,5 år. Det blir nog inte aktuellt på minst ett år att köpa häst, men...
Svar
15
· Visningar
2 236
Senast: ylvalill
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 083
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
30 971
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Bästa film
  • Sämsta filmen?
  • Samsung tar min data!

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp