Bör man avla på exemhäst?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Imnir
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 150

Imnir

Trådstartare
Nu behöver jag tips/råd! Min medryttarhäst ägare funderar på att betäcka sina exemston. Nu undrar jag om det finns några nackdelar med att avla på en exemhäst. Båda stona är importerade från Island och är inte vana med knotten, ägaren tror att knotten är andledningen till exemen. Så när fölen föds i Sverige så vänjs dom från födseln med knotten. Jaja ni hör hur konfundersam jag är! :) Jag hoppas alla som vet mycket om den här frågan svarar massvis med kloka svar. :bow: ;)

Sv: Bör man avla på exemhäst?

Jag skulle aldrig avla på en exemhäst.

Läs inne på islandshästforumet så sser du snabbt vilka problem en del har. Sök t ex på "eksem" eller "knott" så rasslar det till:)

Jag vet en uppfödare av araber som har mor och dotter, bägge med eksem. Eftersom det inte är så vanligt bland araber med just eksem så tror jag att detta är något som gått i arv. Jag avråder därför att avla på eksemhäst. /AFF

Nej. Inte avla på eksem hästar.

Om de får eksem så beror det på att de är överkänsliga mot något och den överkänsligheten kan med stor sannolikhet överföras på avkommorna. Det är INTE så att fölen i Sverige automatiskt vänjs och på så vis inte visar eksem.

Eksem är en kassationsorsak. Och som jag har förstått så skall hingstar med eksem inte användas i avel så varför använda ston.

Det är väl inte helt jättesjysst för varken mor eller föl att avla på eksem. Däremot finns det många som gör det ändå.

Bara för att fölet blir svenskfött betyder inte det heller att man helt tar bort risken för fölet att få eksem. Man minskar bara chansen.

Jag tror personligen att eksemet kommer inifrån hästen, inte enbart pga knott och flugor (även om det till en viss del bidrar till besvären).

Att sedan skicka iväg stoet på betäckning brukar inte innebära att hingsthållarna underhåller eksemet = det blir värre.

Svenskfödda tvärt nej,importerade 0-3åringar också tvärt nej.
Importerade hästar som kommer efter 3-4 års åldern och utsätts för knott i så att säga vuxen ålder kanske utvecklar exem fast dom inte hade fått det om dom kommit hit som föl eller fötts här.

Mitt sto är importerat i Januari i år har ej exem än.
Är betäckt, hoppas så klart att varken hon eller avkomman kommer utveckla exem.

Jag tror personligen att eksemet kommer inifrån hästen, inte enbart pga knott och flugor (även om det till en viss del bidrar till besvären).

Precis vilket gör att det blir ännu större påfrestningar och risk för en importerad häst.

Nej nej nej, eksem är ärftligt & jag tycker inte man bör avla på eksemhästar & sprida detta vidare,.
Hur hade din medryttarhästägare tänkt det med hästen i framtiden?säljer man en eksemhäst riskerar den alltid att hamna hos okunniga som inte vet hur man tar hand om den & varför avla fram dessa hästar då?
Eller har hästägaren planerat att behålla avkomman resten av livet?kanske i 30 år eller mer för att kunna ta ansvar över individen om denna får eksem?
Tror inte det.

Tack så jätte mycket för alla svar! Jag ska vidarbefodra det ni har skrivit till ägaren. :)

Liknande trådar

F
Islandshäst Det är trögt på islandshästmarknaden i Sverige just nu det tror jag många har känt. Delvis beror det på finanskris och osäkerhet inför...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
13 096
Senast: tina_sj
·
S
Avel Hej alla avelskunniga! Jag har några frågor och funderingar som jag gärna vill ha synpunkter på. 1. Vid vilken ålder anser ni att...
Svar
5
· Visningar
937
Senast: sydney
·
S
Islandshäst Börjar med att säga förlåt om tråden ligger helt fel, men tyckte inte heller den passade under avel, eftersom det här rör bara...
2
Svar
23
· Visningar
2 255
Senast: sambaengi
·
G
Avel Är det något jag känner starkt för så är det denna lilla ponny. Förstår inte varför det inte är mer uppmärksammat, med tanke på att det...
Svar
17
· Visningar
2 435
Senast: crazy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka