Böjprov, hältutredning med brodd på

MissourisTopsanna

Trådstartare
Hovis tog upp en sak som jag började fundera på. Min häst har gått utan hälta väldigt länge, sen så fick hon tillbaka hälta i hf (kronledsinflammtion tidigare i det benet) hur som haver. Frågan är

Hon var ua i skritt och trav utan böjning, 2grader halt på böjprovet. Böjde lågt eftersom det var där inflammationen suttit tidigare.

Detta gjordes med brodd på, och efter att häst rymt med flock och sprungit 1mil på asvalt. Sen dess har hon stått på vila, månader. Hon ska fortsätta stå på vila sommaren ut, förhoppningsvis ännu längre om hon blir mamma.

Men påverkar brodden något och hennes utflykt, hon böjdes en vecka efter utflykten? Tror ni jag fick en missbedömning? (halt säger jag inte att hon inte var, fanns ju en anledning till att jag åkte till klinik) Jag är så nyfiken och vill kolla henne igen, då hovis reagerade på att dom kollade med brodd på. Jag är en vetnarkoman... vill veta exakt! Även fast det inte går, skulle vilja gå under skinnet och titta hur det ser ut. Inte bokstavligen, men ni förstår. Nu har jag ingen aning, hästen rör sig i hagen utan det minsta antydan på hälta, tar promenader och hon studsar glatt omkring.

Sv: Böjprov, hältutredning med brodd på

Jag är ju så luddig det bara går att bli. Ställer en mer konkret fråga.

Påverkar bordden något? Finns det fler faktorer som påverkar som man bör tänka på innan böjprov?

Nej. Att hästen är broddad gör den möjligen något mer kort/stum i steget på vissa underlag - eftersom man förhindrar hovarnas glidmoment. Men det gör inte att en häst haltar.
Vill man att en häst skall få så lite reaktioner som möjligt på böjprov så bör man skritta/leda den en timma först. Men en fräsch häst klarar ett böjprov ändå. Om det inte görs med mer än 6 kg;s tryck alltså. Vissa böjer ju så man kan undra vilket tryck de egentligen lägger? Och vissa böjer förvisso mindre också.

Okej, hovis reagerade dock mest på att veterinär påpekat hennes rörelser, att hon roterade utåt med ena benet eftersom han inte tycker det i rörelsekontrollen efter skoning. Skönt att veta att brodden inte påverkat något iaf. När jag frågade veterinär på atg så lägger dom 8kg tryck? Har inte frågat hos senaste vilket var distriktveterinärerna.

Hon sa att en helt fräsch häst får stapla några meter efter böjning för att det känns "konstigt" men ska sen springa iväg utan att visa minsta hälta.

Rörelsekontroll, lita mer på legitimerade hovis som såg henne för någon dag sedan, eller på veterinär som såg det för 4 månader sedan.

Kanske en omöjlig fråga?

Hästars status kan ju ändra sig på en sekund så det som gällde för fyra månader sen kan man inte gå på. Om din hovis har några invändningar mot din hästs rörelsemönster som han/hon inte tror beror på felaktiga hovvinklar så skulle jag låta en klinikvet titta på hästen igen. Fast jag hänger inte riktigt med i frågeställningen... :D
Sista gången jag var på en klinik med en häst som gjorde böjprov p g a hälta så var det 6 kg som gällde där. Men det är ca 6 år sen så det kanske har ändrats? Eller om kliniker har olika referensramar?

Hovis tycker att hon rör sig bra. Veterinär tyckte att hon roterar ena hoven utåt.

Ja, det var därför jag insåg att min fråga var nästan omöjlig att svara på :)

Jag har faktiskt ingen aning om vad som gäller. När jag frågade för ett år sedan så sa dom 8kg. Sen vet jag att min häst bråkade mer där när dom böjde än vad hon gjort på senaste stället. Antingen för att hon var mer ovan med böjning, eller hade mer ont, eller för att dom la ett hårdare tryck.

*KL*

Möjligen om du har bara traktbrodd att brodden kan påverka en hälta en aning. Man använder sig ju medvetet ibland av att ändra vinkeln med hakar och grepp i hältutredningar, just för att höja trakten alt tån kan göra ett ev problem synligare.

Däremot så själva böjprovet påverkas inte av broddar, därmot som sagt när väl hästen springer kan det vara så att hästen är lite mer/mindre halt efter böjprov med traktbrodd än den hade varit utan. Men det beror ju då på att det finns ett ursprungligt problem.

En frisk/symptomfri häst får samma resultat oavsett broddning.

Sen, visst kan man tillåta något mer orent steg första stegen, men jag har aldrig varit med om att en veterinär tycker att "stappla" första stegen för det känns konstigt är okej och ua. Gjorde din häst det?

Sen är det ju det där med att böjprovet belastar lederna mer än hage/ridning/etc gör, så en häst kan vara u.a i hage (och tom i arbete) och ohalt, men halt på böjprov. Då är det alltid den kniviga frågan att är det något som påverkar eller kommer påverka hästen i dess arbete? Ren initialt och reagerar på böjprov kan ju vara första tecknet på en ledinflammation som ännu inte gett 'synlig' hälta - men det kan också betyda att hästens leder inte utan reaktion tål den påfrestning böjprovet ger - men belastas hästen så mycket i sitt arbete?

(Min har kotledsartros BF, han kommer aldrig gå igenom ett lågt böjprov fram igen. Däremot 'ska' han inte ligga mer än på max ½ grads reaktion och han ska ha värmt ur på tillbakavägen, annars är han sämre så att säga. Men där så sålänge han håller för och klarar det arbete som begärs av honom är ju de böjreaktionerna inget vi bryr oss om alls. Däremot om han reagerar en grad högt fram eller på ett bakben - ja då har vi första tecknet på att nåt är fel.

Så, vore jag dig skulle jag böja om hästen om du vill veta hur den mår IDAG helt enkelt =)

(Ang hur mycket tryck böjprov lägger, JAG är av åsikten att om man inte böjer snett eller fel på så sätt, så ska man inte kunna böja en fräsch häst halt. Alla mina har gått UA på böjprov med olika veterinärer när de varit helt ua så att säga. Har de reagerat har det helt enkelt berott på att det FINNS nåt där - men sen är det som sagt på vissa hästar det där med att bedömma det som finns där)

Liknande trådar

Hästvård Kan först skriva att hästen är under utredning med veterinär men vill höra andras erfarenheter och försöker få någon idé om varför hon...
2
Svar
20
· Visningar
3 441
Hästvård Kort snabbfakta om läget hittills: - Jag har haft hästen på fråga på foder i lite mindre än ett år. Vi gjorde dock ingen besiktning...
Svar
14
· Visningar
2 636
Senast: mackvack
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
6 065
Hästvård Min häst, SWB född 2004, ser ibland knackig ut i vänster bakben när hon går i vänster varv, och jag blir inte riktigt klok på vad jag...
Svar
14
· Visningar
2 659
Senast: TeamVM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka