Börja förskoleklass 1 år tidigare?

Sv: Börja förskoleklass 1 år tidigare?

Ursäkta, men "slösa" ett år på dagis? Förskolan har mål och syften precis som skolan. Det ses som en pedagogisk verksamhet där barnen lär och utvecklas precis som i skolan, och alltså inget man "slösar" ett år på.

Fast nu bor vi på landet och här är det inte den verksamheten du beskriver.... Dessutom har jag pratat med flera förskolepedagoger som säger "slösa" om de som är väldigt intresserade av att skriva och räkna.
 
Sv: Börja förskoleklass 1 år tidigare?

Det kanske inte va den har typen av nackdelar du menade, men om man börjar ett år tidgare och fyller år efter maj/juni så är man inte 18 på studenten och då får man kanske inte gå på alla skivorna!! :p

Jo det är helt klart en nackdel. Men jag tänker så här; antingen går han rent av om förskoleklassen, eller så glider han tillbaka till den klassen han skulle gått i från början ngn gång under 1-6, eller om han nu fortfarande är så pass "före" att han kan börja högstadiet, ja då får han gärna åka utomlands och studera/arbeta osv om han vill ta studenten som 18åring. Eller så får han snällt be en kompis om en smutt :p

Jag tror det ordnar sig, faktiskt. Och gör det inte det så får han väl gå om ett år.

Vi får se vad vi bestämmer på det där mötet vi ska ha snart.
 
Sv: Börja förskoleklass 1 år tidigare?

Då tycker jag att du bör ta upp det med rektor, och beskriva hur du ser på saken.
Det är ju pedagogernas uppgift att kunna tillgodose och stimulera alla barns behov. Antagligen är det där det brister eftersom de själva uttalar sig så...

Och att skylla på att man bor på landet är ju väldigt konstigt, ni lyder väl under samma läroplan ändå? Eller har ni en egen därute?
 
Sv: Börja förskoleklass 1 år tidigare?

Då tycker jag att du bör ta upp det med rektor, och beskriva hur du ser på saken.
Det är ju pedagogernas uppgift att kunna tillgodose och stimulera alla barns behov. Antagligen är det där det brister eftersom de själva uttalar sig så...

Och att skylla på att man bor på landet är ju väldigt konstigt, ni lyder väl under samma läroplan ändå? Eller har ni en egen därute?

Nejdå vi har samma, den är så fin där den står på hyllan. Men du vet hur det är, pojkar är pojkar och så ääär det ju bara osv. De är verkligen jätteduktiga på matematik faktiskt, där ska jag faktistk inte alls klaga. Problemet är att det är många små som behöver mer än de stora. Väldigt få föräldrar, jag känner bara två, har krav på förskolan annat än att det ska flyta och vara ett trevligt ställe. Klipp och klistra. Läsa gör de i skolan osv.

Nej, jag tänker inte ta upp det med rektorn. Jag har praktik på en av hennes arbetsplatser nu och har haft i snart fem veckor. Jag löser inget genom att prata med henne. Tyvärr. Ohc vanligtvis river jag upp himmel och jord, tro mig, det gör jag faktiskt. I detta fallet tror jag den bästa lösningen är att skicka upp honom och låta honom gå om förskoleklass i så fall. (Det är en annan rektor i skolan konstigt nog)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 425
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 681
Senast: Inte_Ung
·
Småbarn Jag har nyligen valt att hjälpa en familj med dålig ekonomi med kläder till deras lilla dotter. Jag kan ju inte köpa hur mkt som helst...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 196
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
1 799

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp