Börja förskoleklass 1 år tidigare?

Sv: Börja förskoleklass 1 år tidigare?

Jag har inte sett någon undersökning och jag har inga egna barn att utgå från eller så, men jag började själv skolan ett år tidigare, så jag kan ju ta upp mina erfarenheter.

Jag är säker på att jag hade tappat intresset för att lära om jag hade tvingats stå och stampa ett år till. Jag låg före kunskapsmässigt hela låg- och mellanstadiet. Blev klar med alla läroböcker långt innan utsatt tid m.m. Jag tror det var bra för mig att få lära mig mer. Det är ju ändå ofta de första åren i skolan som man verkligen är nyfiken och kunskapstörstande. Intresset för att lära har jag sedan haft med mig hela livet och jag har haft mycket lätt för mig hela skoltiden.

Sedan kanske det inte var 100% lyckat att vara yngre på t.ex. skolidrotten. Tror inte det enbart beror på att jag var yngre utan även att jag var kort till växten och inte tyckte det var kul. Men jag var hur som helst frustrerande långt efter. Sedan kände jag mig inte alltid på samma nivå som mina klasskompisar heller. Kan inte heller här säga att det enbart berodde på att jag var yngre. Men när de andra började röka & dricka alkohol på mellanstadiet stod jag som ett frågetecken och tyckte de var barnsliga. Hela fjortistiden försvann för mig. Kom aldrig ikapp på det planet. Inte för att jag tycker det är positivt med rökande & drickande småungar, men det är ändå en del av uppväxten att testa sig fram på olika sätt.
 
Sv: Börja förskoleklass 1 år tidigare?

Min mamma, som var lågstadielärare, sa ofta att det märktes vilka barn som var lite yngre, som t ex föddes i början av januari och därför fick börja ett år tidigare. De var aldrig lika mogna som barn i "rätt" ålder. Visst kanske de låg väl framme intelligensmässigt, men istället var de barnsliga eller låg efter i någon annan utvecklingsfas.

Dessutom behöver de ju inte ligga före i fas i hela sin uppväxt, efter ett par år kanske de ligger efter. Man går ju trots allt i skolan i 9 år (minst).
 
Sv: Börja förskoleklass 1 år tidigare?

Min flicka fick hoppa upp en klass i höstas. Hon går nu i 3-an istället för 2-an. Vi hade många o långa diskussioner (bla startade jag en tråd här :) ). Precis som det verkar vara i ditt barns skola så är det sammanslagna klasser här och från skolans sida ser man inga problem med en viss rörlighet mellan klasserna. Det är flera barn som hoppat upp och ner när det passat, och ingen verkar bekymra sig så mycket om det. Vi tänker ta en ny diskussion innan dottern börjar högstadiet (ny stor skola) och se då hur situationen är (mognad, kunskaper, trivsel osv). Med tanke på vad californication skrev (hon svarade äv i min tråd tror jag) så har vi planer på att skicka dottern utomlands ett år innan studenten. Både för att det är en bra erfarenhet tror vi, och för att hon ska vara jämnårig med sina studentkamrater.
//Kopia
 
Sv: Börja förskoleklass 1 år tidigare?

så har vi planer på att skicka dottern utomlands ett år innan studenten. Både för att det är en bra erfarenhet tror vi, och för att hon ska vara jämnårig med sina studentkamrater.
//Kopia

Jamen se där :idea: Där har vi ju en suverän lösning på problemet!!! :banana: Suveränt!!

Hur ska ni "skicka" henne? Som au pair eller som elev någonstans?

Man ska se möjligheterna!
 
Sv: Börja förskoleklass 1 år tidigare?

Vi tänkte att hon kunde åka iväg och plugga, men hon kanske är skoltrött då och då är ju jobb ett annat alternativ. Det löser sig!
//Kopia
 
Sv: Börja förskoleklass 1 år tidigare?

Hoppar in från U.

Det beror på hur moget barnet år, om h*n leker mycket och har svårt att sitta still kan det ju bli lite svårt. Jag låg mycket före intelligensmässigt när jag var yngre, när jag gick i tvåan-trean räknade jag sexans matte, gjorde sexans svenska osv. I fyran började jag i en ny skola där jag har blivit grymt understimulerad, vilket lett till att jag tröttnat helt på skolan som jag tyckte var superkul i början. Varenda lektion fick/får jag sitta och gå igenom saker jag kan utan och innan. Jag kan ju bara tala för mig, men jag önskar verkligen att jag hade fått hoppa över en klass, och kunnat få mer stimulans. Mognadsmässigt tycker jag inte att det är så stor skillnad, det är stora skillnader inom en årskull och jag har många kompisar som är äldre och jag har aldrig på något sätt känt mig underlägsen dem.
 
Sv: Börja förskoleklass 1 år tidigare?

Tack för att du berättade!! Det är inte klokt att det har varit så att duktiga elever inte har fått utmaning! Det borde vara alla lärares dröm att ha ngn elev då och då som är extra duktig och vill lite extra!

Jag vet inte hur pass mkt min sons "klurighet" håller i sig men av allt det jag hört nu om detta är att man åtminstone stimulerar intresset och entusiasmen coh DEN håller i sig mkt bättre om man ger stimulans- sedan om man inte ligger "före" sin åldersgrupp i framtiden kvittar, man slipper ge upp ialf.
 
Sv: Börja förskoleklass 1 år tidigare?

Nej, det är väldigt tråkigt eftersom jag antagligen skulle tycka att skolan var ganska rolig annars. Tycker egentligen om att lära mig nya saker, men det blir liksom inte så kul att bara göra om allting hela tiden. Nu känner jag mig bara till besvär, så när jag har gjort klart alla uppgifter jag får av läraren säger jag inte ens till för då får jag bara göra urtråkiga saker som man kan men som ska agera tidsfördriv.

Om hans "klurighet" inte skulle hålla i sig tror jag att det skulle gå bra iallafall, han får ju samma undervisning som de andra i klassen och då blir det ju inte annorlunda för honom än för något annat "normalbegåvat" barn i klassen. Om han dessutom har kompisar som börjar ett år tidigare (lät så på första inlägget) tycker jag absolut att du ska låta honom hoppa över sista året på dagis.
 
Sv: Börja förskoleklass 1 år tidigare?

Om han dessutom har kompisar som börjar ett år tidigare (lät så på första inlägget) tycker jag absolut att du ska låta honom hoppa över sista året på dagis.

Jo det lutar väl åt det. Vi ska ha träff om ngn vecka med specialpedagog, förskolelärare och ev rektor. Ibland tvekar jag och tänker att asch han är inte så himla mkt duktigare, bara väldigt intresserad osv, och han kan balla ur av att ngn säger bajs ibland osv, ganska omogen i vissa situationer- fast å andra sidan.... ni vet?!

Skolan ska ju vara individanpassad i möjligaste mån. Kan inte dina föräldrar prata med specialpedagog eller rektor? Jag har förstått att detta är ett "vanligt" problem så nån måste ju ha tänkt omkring det?

Det värsta är att be om uppgifter, då åker man alltid på de tråkigaste, smart är nog om du kan komma på ngt själv att arbeta med vid sidan om när ordinarie uppgifter är slutförda. Då slipper läraren tänka ut en massa grejor till dig för stunden. Vilket är favoritämnet? Är det matte kan du be om en bok från en högre årskurs- och HÄMTA den SJÄLV och sätt igång själv. Med andra ord; be inte läraren om att fixa det!!!! Ring själv om det är så till en annan skola och fixa boken själv!

Är det svenska- skriv en bok, är det historia- skriv en uppsats och forska på egen hand osv, eller skriv en tidning med blandade reportage. Intervjua folk. Läs på om jämställdheten och feminism, rasism osv eller psykiska sjukdomar. Vad som helst som intresserar, eller om hästar och NH och försök översätta till hur man som lärare kan använda den kunskapen på sin elevflock osv.

Tror absolut att det är rätt väg att gå. Kom med egna initiativ, fixa själv! Vänta inte på menlösa tidsfördriv från lärare.

(Har vikarierat en hel del och går lärarutbildningen nu och har sett en del trötta lärare och trötta elever men oxå motsatsen, tyvärr är det inte alltid så lyckat med trött lärare och villig elev :devil: )

Lycka till
 
Sv: Börja förskoleklass 1 år tidigare?

Jo, dom har pratat med rektor, bitr. rektor, studierektor och hela skolledningen (stor skola), mina mentorer och sådär, men det händer inte så mycket. I matten gör jag nu nians matte (går i åttan) eftersom jag hann med två matteböcker i sexan. Vi är stora klasser, 30 st, så det är svårt för läraren att ha tid till alla och då måste de som inte förstår och de som ligger efter prioriteras.

Favoritämnet är nog hemkunskap - fritt ämne där jag kan lära mig så mycket jag vill och jag inte behöver sitta still och gå igenom onödiga saker. Tyvärr är det nog lite svårt att jobba med på andra lektioner ;) Jag vet inte riktigt vad jag skulle göra annars, man kan ju inte direkt sitta och bara läsa på lektionen, speciellt inte ett annat ämne. Mina lärare skulle balla ur :( I svenskan läser vi mest, så det är rätt skönt även om jag plöjer igenom en bok på en timme. Ska försöka ta till mig dina tips iallafall, jag kanske kan komma på någon bra extrauppgift att göra :) Problemet är bara - vad ska jag göra med allt? Jag har redan MVG i alla ämnen jag kan få MVG i, VG i soämnena där lärarna inte sätter MVG i åttan. Likaså idrott - vi gjorde inga mvguppgifter förra terminen men kommer höja nu och kemi - hade bara två veckor men kommer garanterat höja. Är ett hopplöst fall i slöjd där jag har mitt enda oförbätterliga VG.
 
Sv: Börja förskoleklass 1 år tidigare?

När jag gick på högstadiet hade vi ett snille i NO i klassen, han tentade av gymnasiekurser med hjälp av våran klassföreståndare. I skolan i en grannkommun går en grabb som går på högskolan och läser data, fast han inte har gått gymnasiet och har rätt till inträde osv.

Det MÅSTE finnas ngt att göra, Sverige är ett U-land på detta med att ta hand om våra smarta... *skakar på huvudet*

Ta kontakt med gymnasiet och fråga om de kan tänka sig att låta dig tenta av lite. En kompis är lärare i kemi coh matte på högstadiet och hon har fixat gymnasieböcker till supersmarta elever, dessvärre har de samma prov osv som de vanliga eleverna men hon säger att de tentar av när de kommer upp till gymnasiet. RIng dem!!! De borde väl ha ngn koll???

Har kurser för Roland Persson som är en av få i Sverige som forskat på särbegåvning, kolla in dessa sidor:

http://www.hlk.hj.se/doc/3551

hoppas att det kan ge något? Inte bara frustration...

Jag tror ändå du ska bestämma dig för ett område du vill forska på, kan de kanske ge dig en veckoplanering av vad ni ska läsa under veckan i de olika ämnena och sedan jobba fritt med det du själv har valt?

Hör av dig, eller pma! har haft en särbegåvad elev själv som vikarie en längre period och är ganska engagerad i ämnet; på den nuvarande praktikplatsen jag har är flera lärare jättefrustrerade över sina smarta elever- all tid och ork går ut till de som behöver hjälp och är efter men "smarta" har egentligen samma rättigheter som "svaga" ang specialpedagoger osv. Det finns tom de som upprättat åtgärdsprogram för att tvinga lärare att agera!!
 
Senast ändrad:
Sv: Börja förskoleklass 1 år tidigare?

Men det är just det att lärarna inte har tid, eftersom vi är så många men har så pass korta och få lektioner, Fysik har vi tex 50 min i veckan, Biologi 50 min och Kemi 50 min. Det är väldigt svårt att hinna med sjuans (missade hela sjuans kurs pga kass lärare som gav oss helt fel saker), åttans och nians kurs då, även om jag nog skulle klara det egentligen.

Matten gör jag som sagt nians, ska göra nationella nu i vår och sen kommer jag börja med gymnasiematte.

Jag ska verkligen tänka över de tips jag du skrivit. Ang. forskning så vore det nog rätt kul att arbeta lite mer med kemi, det är det ämnet som tilltalar mig mest och det är rätt enkelt. Jag hör av mig när jag ser hur det gått, vilket dock antagligen blir efter påsklovet :) Tack för tipsen :bow:
 
Sv: Börja förskoleklass 1 år tidigare?

*KL*

Jag följde din länk och läste hemsidestexten. Tyvärr verkar ett mycket olyckligt fel ha insmugit sig på något konstigt sätt i en av texterna. Kolla underrubriken "definitioner" och läs igenom texten noggrant, så får du se! :confused: :angel: För mig blir hela trovärdigheten i hemsidestexten förstörd. Det finns andra hemsidor om "gifted children" som är mycket bättre på alla vis, tycker jag nog. Jag har påtalat det olyckliga innehållet för hemsidesansvarig så de kanske har hunnit ta bort det helt bisarra inslaget.
 
Sv: Börja förskoleklass 1 år tidigare?

Min personliga åsikt: Låt barnen få vara barn så länge de kan. Det är viktigt att leka så länge man får och kan.
 
Sv: Börja förskoleklass 1 år tidigare?

Har läst ganska noga, förutom ngt tjall på slutet verkar det väl vara iordning???

Han är en av mycket få i Sverige som forskat om särbegåvning och är stor även i utlandet, så seriös är han. Väldigt.
 
Sv: Börja förskoleklass 1 år tidigare?

Well, då har de kanske hunnit ta bort det som stod - det var alltså något ganska grovt med sexuell anspelning. VD för sektionen blev informerad och läste samma text som jag och såg vad som stod (något misstag troligen) så de har väl hunnit ta bort den olycksaliga texten. Jag kan PM:a dig om allt detta för det har inget med diskussionen att göra.
 
Sv: Börja förskoleklass 1 år tidigare?

Well, då har de kanske hunnit ta bort det som stod - det var alltså något ganska grovt med sexuell anspelning. VD för sektionen blev informerad och läste samma text som jag och såg vad som stod (något misstag troligen) så de har väl hunnit ta bort den olycksaliga texten. Jag kan PM:a dig om allt detta för det har inget med diskussionen att göra.

Borttaget nu- puh :eek:

Vilka idioter som finns! :mad:
 
Sv: Börja förskoleklass 1 år tidigare?

Tycker det är så onödigt att slösa ett år till på dagis när han verkligen vill och kan börja förskoleklass, hans kompisar ska börja, han älskar att hålla på med bokstäver och siffror, han är ganska mogen för sin ålder osvosv, men...

Ursäkta, men "slösa" ett år på dagis? Förskolan har mål och syften precis som skolan. Det ses som en pedagogisk verksamhet där barnen lär och utvecklas precis som i skolan, och alltså inget man "slösar" ett år på.

Låt barnet vara barn så länge det går, han hinner jag lovar. Bättre att vara bland de som har det lättast i klassen än att vara ett år yngre och hamna efter, bara för föräldrarna velat skynda.

Varför ska allt gå så fort?
 
Sv: Börja förskoleklass 1 år tidigare?

Ursäkta, men "slösa" ett år på dagis? Förskolan har mål och syften precis som skolan. Det ses som en pedagogisk verksamhet där barnen lär och utvecklas precis som i skolan, och alltså inget man "slösar" ett år på.

Låt barnet vara barn så länge det går, han hinner jag lovar. Bättre att vara bland de som har det lättast i klassen än att vara ett år yngre och hamna efter, bara för föräldrarna velat skynda.

Varför ska allt gå så fort?

:bow: :bow: :bow: :bow: Kunde inte skrivit det bättre själv.
 
Sv: Börja förskoleklass 1 år tidigare?

Det kanske inte va den har typen av nackdelar du menade, men om man börjar ett år tidgare och fyller år efter maj/juni så är man inte 18 på studenten och då får man kanske inte gå på alla skivorna!! :p
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 425
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 681
Senast: Inte_Ung
·
Småbarn Jag har nyligen valt att hjälpa en familj med dålig ekonomi med kläder till deras lilla dotter. Jag kan ju inte köpa hur mkt som helst...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 196
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
1 799

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Jämställt förhållande
  • Vad gör vi? Del CCII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp