Börja förskoleklass 1 år tidigare?

Gry

Trådstartare
Vad tycker ni om det, om barnet är intresserat, har kompisar som ska börja, ligger före intelligensmässigt osv.

För och nackdelar?
 
Sv: Börja förskoleklass 1 år tidigare?

Jag fick frågan om detta från min BVC-tant, om Selma som läser och skriver litegrann, har börjat prata liiite engelska också och räknar bra. Hon är 5 år nu och ska alltås inte börja förrän nästa höst egentligen.
Min spontanta kommentar var att "NEJ, hon måste få vara barn!".

Det säjs av dem som vet bättre än jag att det ofta går bra i de lägre klasserna, men när de börjar nå pubertet och sånt så blir dessa yngre barn hopplöst efter :smirk:
Men jag känner inget behov av den bekräftelsen.
 
Sv: Börja förskoleklass 1 år tidigare?

Även om barnet ligger i fas nu så kommer det tider när det inte kommer att vara på samma nivå, tex puberteten.
Med de krav som ligger på barn i dagens samhälle så förstår jag inte varför man ska skynda på dem ännu mer.
Låt barnen leka så länge det går!
 
Sv: Börja förskoleklass 1 år tidigare?

Det där vet man inte förrän efteråt.
Mitt mellanbarn var före redan från början i skolan.
Och vi resonerade så att det skulle reda upp sig senare.
Men han bara ökade och drog ifrån.
Och fick hoppa upp en klass under gång i stället.
Just nu så borde han gå i 5an, men går i en 5-6a och räknar 7ans matte.

Så vad gör man?
Och vad vet man?
 
Sv: Börja förskoleklass 1 år tidigare?

Jag tycker att det är dumt i det flesta fall.
Precis som flera andra sagt, de kanske ligger i fas nu (intelligensmässigt före tycker jag var ett rätt läskigt uttryck - hur vet man det på en liten unge ?). I regel blir det jobbigt i högstadiet att alltid vara minst.
 
Sv: Börja förskoleklass 1 år tidigare?

Man måste inte stirra sig blind på vilket år barnet är född. Det kan ju faktiskt vara större skillnad i ålder på barn inom en årskull, än på en som är född sent ena året och en som är född tidigt nästa år.

Det är ett ganska stelbent sätt att dela in klasser i att alla i samma årskull börjar samtidigt.

Vår dottter är född i mars, och det fanns helt enkelt inget annat alternativ än att börja i ettan istället för förskoleklass. Hon skulle inte ha passat bland sexåringarna och det de gjorde. Mognadsmässigt på alla sätt och vis var hon mer som de som skulle börja i ettan. Läste och räknade och var dessutom lång för sin ålder.

Vi flyttade precis från stan och den montessoriförskola hon gått i, till lilla byskolan där hon skulle börja ettan. Fröken var lite tveksam till hela arrangemanget först, men medgav på första utvecklingssamtalet och alla därefter att det var ett helt rätt beslut. Hon skulle ha varit helt malplacerad i förkoleklassen.

Om det däremot handlar om att föräldrarna tycker ungen är så duktig som redan kan läsa och räkna, men inte hänger med årskursen över mognadsmässigt tror jag det kan bli problem. Inte kul att vara lilla smartobert men känna sig yngre och utanför.

I min äldste sons förstaklass såg jag ett skräckexempel på det. Pushiga föräldrar som tyckte att deras lilla smarta dotter skulle börja ett år tidigare. Född i november som hon var, började hon alltså ettan som femåring, nästan två år yngre än den äldsta killen i klassen. Hon var kanske en "duktig" unge som kunde läsa som femåring, men definitivt inte socialt mogen för skolan. Pytteliten var hon också. Hon hade klara problem med den sociala biten. (Lägg till gympa på måndagar, simning tisdag, torsdag och fiol onsdagar så fattar ni läget. Extrema föräldrar alltså.)
 
Sv: Börja förskoleklass 1 år tidigare?

I vår kommun får inte barnen börja i förskoleklass förrän det året de fyller sex. Däremot får man lov att låta dem börja ettan direkt det året de fyller sex, och alltså hoppa över förskoleklassen. På just min dotters skola spelar det dock mindre roll eftersom de går i åldersblandad klass med förskoleklass, ettor och tvåor blandat. Så om en förskoleelev är väldigt duktig, kan ju han/hon göra det tvåorna gör och tvärtom.... Jag tycker att det arrangemanget verkar fungera utmärkt.

Jag var själv ett barn som intelligensmässigt hade kunnat börja i skolan både ett och två år tidigare än jag gjorde (är dessutom född i januari), men det tyckte inte mina föräldrar. Så jag började som alla andra när jag fyllde sju, och jag kan inte direkt säga att jag haft ont av det på något sätt. Tror liksom inte att det finns någon anledning att försöka göra allt så tidigt som möjligt - jag hann liksom lära mig integralekvationer och relativitetsteori ändå.....
 
Sv: Börja förskoleklass 1 år tidigare?

Det har gjorts en avhandling här i Finland om detta, hittar inte avhandlingen nu och antagligen är den på finska, MEN här är en kort resume:

http://http://www.yle.fi/extrem/news/arkiv_artikel_n.php?id=9224

Barn kunde börja skolan tidigare än nu, enligt en ny doktorsavhandling. I avhandlingen jämfördes barn som började i skolan som 6-åringar och barn som började först när de var åtta.

Det visade sig att 6-åringarna klarade sig bättre i skolan än de som hade börjat senare. Speciellt de barn som behöver extra stöd för att lära sig borde få börja skolan tidigt i stället för att skolstarten skjuts upp. Då kan skolan ge den hjälp barnen behöver ren i ett tidigt skede, enligt avhandlingen.
Varje år skjuter kring två procent av de finländska barnen upp skolstarten.


Med vår son var det diskussion om att skjuta upp skolstarten ett år (han är född i november). Nu är jag glad att vi inte gjorde det för gällande skolarbetet ligger han på en mycket god nivå, medan han annars fortfarande är litet barnslig för sin ålder. Och resultaten i denna avhandling understöder ju vårt beslut.
 
Sv: Börja förskoleklass 1 år tidigare?

Jag började ett år före min årskurs, men jag gick 2 år i lekis.
Den största anledningen var väl att jag bara hade äldre kompisar, och när dom började skolan så hade jag ingen att leka med på dagarna. Jag tog ingen skada av det, och jag älskade lekis!
Ett plus som jag fortfarande kommer ihåg är att jag kände mig hur stor som helst när jag gick andra året, och mina klasskamrater var alldeles nya, så jag fick visa alla var alla saker stod o.s.v. Jag kommer fortfarande ihåg hur stor jag kände mig då! :banana:

När vi började skolan gick vi i en 1-3 klass, så jag gjorde allt i min takt, och drog ifrån dom andra rätt snabbt, men det gjorde inte så mycket, eftersom våran fröken hade äldre barn samtidigt, så gick det bra.
 
Sv: Börja förskoleklass 1 år tidigare?

Det beror på omständigheterna tycker jag. Min son är tidig med läsa/räkna, född sent på året och sen med det motoriska och socialt enligt sin ålder. Vi bor i liten by på landet och dagiset har förskolan integrerat. Årets förskoleklass bestod av två pojkar, min sons kompisar. Min sons ålderskategori bestod i höstas av honom och en flicka som kommer att börja i annan skola sen. Förskolepersonalen tog då beslutet i höstas att sonen skulle vara med på de allra flesta förskolebitarna det här året, dels för att han hade så lätt för det och tycker om det och dels för att få vara med sina kompisar och inte med "småbarnen". Så han har nu i vinter gått delvis "förskola" och kommer så också att göra nästa år. Sonen läser och räknar, övriga elever i förskoleklassen läser ännu inte. Däremot är de mycket mognare än min son tycker jag. Att låta sonen börja skolan med de här killarna finns inte på min världskarta. Även om han i just det här sällskapet skulle hävda sig väl i skolämnena men det blir svårare ännu framöver i livet och han kommer nog att hinna ändå.

Jag har själv varit "skolmogen" av mig och varit van vid att ha lätt för mig i skolan. Det är roligt när allt går lätt och man inte behöver kämpa sig blå. Valde sen en tuff universitetsutbildning och då blev det jobbigt. Så jag tycker att man hinner nog och tids nog om man väljer att fortsätta i skolan lääänge så blir det nog svårt ändå.

Lycka till med ert beslut! Det skall vara rätt för ER och er situation.
 
Sv: Börja förskoleklass 1 år tidigare?

Jag kan väl berätta lite själv då..

Jag fick börja ett år tidigare, hade inga problem alls med det, aldrig hamnat efter eller så. Däremot blev det jobbigare när man blev äldre, man får ju som sagt kompisar då som är ett år äldre än en själv, och att alltid vara den som fyller sist är inte särskilt kul.

Inte för just fyllandets skull, men när alla t.ex fick gå på 15års bio, men jag kunde inte följa med.

Eller nu, det värsta när man kommer upp i gymnasieåldern.. att inte ens få gå på sin egen studentskiva, är inte särskilt kul. Jag vet att det kan vara svårt att tänka så långt fram, och det är inget man tänker på när man är 11-12. Men nu. Jag har gått om skolan ett år nu, just pga det. jag skulle egentligen gått ut i Maj, men jag kände att studenten vill jag uppleva som myndig. Jag vill gå på min egen skiva, få vara med på champagnefrukosten och sen dra ut och festa efter studenten. :crazy: Visst, fyller man tidigt, i Jan - April, så kan det funka ändå. Men jag som är Augustibarn, nej det blev ingen hit nu på senare år att ha börjat ett år för tidigt.

Men dom yngre åren.. nej det var inga problem alls. :)

Åh vad långt fram jag snackar nu, men ja.. jag blev iaf inte alls glad på mina föräldrar, när jag var sådär 14år, och åldersskillnaderna började märkas rejält. Jag tyckte att jag hade kunnat få gå med folk i min egen ålder. :p
 
Sv: Börja förskoleklass 1 år tidigare?

Jag tror inte skillnaden är så stor när man är 6-7-8 år, men när man är 14, alla kompisar 15, och MYCKET äldre är det värre! och... varför inte ta chansen att leka ett år extra? Vi gör våra barn till minimänniskor alldeles för fort! :crazy:

* Jenny *
 
Sv: Börja förskoleklass 1 år tidigare?

Jag tackar så väldigt mycket för alla era svar! Jag har verkligen funderat mycket det senaste dygnet ska jag säga. Det är verkligen för och nackdelar med att låta honom börja lite tidigare... :confused:

Tycker det är så onödigt att slösa ett år till på dagis när han verkligen vill och kan börja förskoleklass, hans kompisar ska börja, han älskar att hålla på med bokstäver och siffror, han är ganska mogen för sin ålder osvosv, men...

...så är det det där med framtiden, hur ska det gå sen osv. Pratade med rektorn ohc förskole"fröken" och de var jättepositiva, de sa att han gott kan gå om förskoleklassen om han inte fixar det. Inga problem. Bor på landet och det är väldigt ojäm fördelning på barnen. Detta år börjar 4-5 stycken och när han ska börja är de 13. Så de tyckte att det var fördel för honom, eftersom han då får mer hjälp och uppmärksamhet osv i en liten klass. Och sedan har de ihopslagna klasser 1-2, 3-4, 5-6 osv så om han blir "efter" är det inga problem, då halkar han ner. Trodde ALDRIG denna byaskola kunde se detta så "smidigt". De vill verkligen att det ska vara individuellt osv.

Så det lutar åt att låta honom börja tror jag. Ska prata med dagis ordentligt först. Avråder de å det bestämdaste så låter jag bli, men skolan verkar tycka det är helt ok. Flexibelt. Och det är viktigt det där med kompisar.

Tack för alla synpunkter. Lägg gärna till ngt om ni tycker! :)
 
Sv: Börja förskoleklass 1 år tidigare?

Det låter ju bra om skolan är så flexibel, det är skillnad på skolor och skolor.

Det med kompisar är viktigt, men å andra sidan så är barn extremt flexibla med kompisar. Jag tror att det är värdelöst att låta DET argumentet styra, men det tror jag inte att du gör. Dessutom om det är en så flexibel skola så spelar det ju ingen större roll, han kommer att ha kompisar i olika "kullar".
 
Sv: Börja förskoleklass 1 år tidigare?

Vad tycker ni om det, om barnet är intresserat, har kompisar som ska börja, ligger före intelligensmässigt osv.

För och nackdelar?

hos oss kunde man börja ett år tidigare förut (kan man säkert nu med vid "behov") och då gick man 2 år i förskoleklassen istället så man började 1:an vid 7 års ålder... och de 6 åringar som är extra "mogna" och vill får vare med på 1:ans lektioner och om det är 7:åringar som inte riktigt klarar av att sitta stilla och koncentrera sig hela "skoldagen" så får de hänga med 6-årsverksamheten en stund istället... verkar fungera jättebra... sonen började som 6-åring och grannpojken samma år som 5åring... vi bor ju ute på landet och det kan ju bli så att det blir lite tomt på barn i byn om det är många som börjar skolan samtidigt ett år...
 
Sv: Börja förskoleklass 1 år tidigare?

Det låter ju bra om skolan är så flexibel, det är skillnad på skolor och skolor.
Det med kompisar är viktigt, men å andra sidan så är barn extremt flexibla med kompisar. Jag tror att det är värdelöst att låta DET argumentet styra, men det tror jag inte att du gör. Dessutom om det är en så flexibel skola så spelar det ju ingen större roll, han kommer att ha kompisar i olika "kullar".

Nej, jag tycker inte att det argumentet ska väga tyngst heller. Det är klart, hade han bara umgåtts med barn i samma ålder hade jag nog tänkt lite annorlunda kankse...

Pratade med en förskoleklasslärare idag på min praktik, och hon sa att många lite mer mogna sexåringar tycker att dagis är lite tråkigt sista året. De blir inte stimulerade tillräckligt, alla andra är så små osv. De får leka själv ute, hjälpa till etc men blir inte stimulerade alltid. Och så är det nog på min sons dagis oxå. Så DET argumentet väger tungt. Då ser jag det som en fördel att gå om förskoleklassen istället.

Pratade med dagis oxå idag och fröken där såg fördelar i början, men nackdelar längre fram, typ tonår och framåt. Hon tyckte gott han kunde börja egentligen, men hon ville fundera en stund. Kanske avråder hon?

Om det är som skolan säger, oproblematiskt att gå om då han börjar falla igenom är ju beslutet lätt egentligen.
 
Sv: Börja förskoleklass 1 år tidigare?

Tycker det låter helt perfekt!

Är det dessutom alltid flexibelt blir det ju knappast konstigt heller. Är rädd att min son ska tycka det är pinsamt att gå om en klass.
Vilken bra skola!
 
Sv: Börja förskoleklass 1 år tidigare?

Det har gjorts en avhandling här i Finland om detta, hittar inte avhandlingen nu och antagligen är den på finska, MEN här är en kort resume:

Tusen tack för länken!! :bow: Låter som ett viktigt inslag i debatten och stöder min lekmansteori att man ska sätta in resurser tidigt. Jag tror att hjärnan är mycket formbar ohc ger man bara förutsättningar blir det förutsättningar!!

Tack!
 
Sv: Börja förskoleklass 1 år tidigare?

Det är verkligen tråkigt att så många barn blir "färdiga" med dagis ett år tidigt. Men jag vet att det är så, mina barn hade ett urtrist sista år på dagis, trots att förutsättningarna borde varit tvärt om.
 
Sv: Börja förskoleklass 1 år tidigare?

I vår byskola så har de en 3-4-5a. Det är tur för min 10 åring som räknar 5ans matte med stora syster (som däremot inte tycker att det är kul)Storleksmässigt så skulle jag itne vilja ha henne i en ren 5a för det skulle hon inte ha så roligt för.

Vår 5 åring är snarare i det statiet att han får gå förskola ett extra år då han inte pratar :(
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 425
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 681
Senast: Inte_Ung
·
Småbarn Jag har nyligen valt att hjälpa en familj med dålig ekonomi med kläder till deras lilla dotter. Jag kan ju inte köpa hur mkt som helst...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 196
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
1 799

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp