Status
Stängd för vidare inlägg.
G

Garpen

Har ni tips på böcker som kan vara bra att ha och läsa under graviditeten? "Ett barn blir till" känns som en klassiker som man vill ha, men har ni andra bra tips också? :)
 
Sv: Böcker

En bok många lovordar är "Mamma Praktikan" , inte läst den själv dock. Tycker i regel alla gravidböcker är så dyra och jag har varit för lat för att åka till bibblan. Ett barn blir till är iofs lusläst då jag fick den i present.
 
Sv: Böcker

Visst är det dyrt med böcker, men eftersom det är första barnet för oss vore det nog bra med lite litteratur. Om inte annat kan det vara lite mysigt att ligga och läsa tillsammans, så man har tagit till sig samma fakta båda två.
 
Sv: Böcker

Åh, en liten mini-Garp!!! :love: :love: :love:
Jag behövde piggas upp under mina superjobbiga graviditeter, så jag läste Vicky Iovines böcker. Lite överhurtiga, men jag behövde det just då. De kanske finns på biblioteket om du har tur. Sen har Vi För***rar gett ut en hel serie böcker om barn, som också kan finnas på biblioteket. Gitte Denckers bok Gravid vecka för vecka är också rätt trevlig och koncis. Men som sagt, det finns rätt mycket. Och många pappaböcker har det börjat komma nu också!
Senaste nytt finns ju i tidningar, förstås. Typ För***rar och barn samt Vi För***rar.
(Hmmm undrar hur mycket som räknas som reklam? :crazy: )
 
Sv: Böcker

Jag är lite allergisk mot pappaböcker respektive mammaböcker. Anser att vi båda är lika mycket föräldrar och behöver samma information = vill ha böcker som är riktade till oss båda och inte särskiljer föräldrarna.

Och ja, en liten mini-Garp är i planerna :love: , även om tillverkningen inte börjat ännu. Vi planerar dock för fullt, så att vi vet att vi har allt under kontroll och all fakta vi behöver innan vi hoppar i sänghalmen. Då kan man ju inte ångra sig så att säga... :smirk:
 
Sv: Böcker

He he jag läste allt jag! :D Böcker riktade till mammor eller pappor, stor skillnad, liksom. Det är ju samma sak de beskriver i alla fall. Fast det inte är så länge sen fanns det väldigt lite pappaböcker då, nu finns det mycket mer! Men sök på biblioteket, låna massor och kolla vad du gillar, så kan du välja att köpa dem du inte kan leva utan. ;) :idea:
 
Sv: Böcker

Första barnet här också, men jag ska köpa böcker om barn istället för graviditetsböcker tänkte jag.:) Finns så oändligt mycket info om graviditeten på internet + att man får bra info på mvc osv.

Men jag måste bara få ge ett råd... Försök att inte planera så mycket, vet av erfarenhet att situationen gärna blir urjobbig om det sen inte går enligt planerna. Nu är ni ju säkert medvetna om att det kan ta TID att bli med barn (men att det också kan bli på första försöket) men jag önskar idag att jag inte varit så "blåögd" då jag slängde pillren. Jag hade mått bra mycket bättre i några år om jag inte haft så höga förväntningar. Sen tar det ju inte 7 år och lika många ivf:er för alla tack och lov, utan brukar ju gå smidigare än så.

Så klart ska man ju planera för vissa saker så man är överens när det är dax, men det mesta löser sig under resans gång.

Lycka till!
 
Sv: Böcker

Nej, visst ska man inte planera sönder saker. Och vi är väl medvetna om att det alls inte behöver bli barn på första försöket, eller anta, eller tjugonde. Vi har vännder som nog försökt lika länge som ni, och som fortfarande är barnlösa. Så det vet vi. I början sa vi "OM vi får barn", just för att vi vet om risken att inte kunna få, men nu har vi valt att säga "när" i stället för vi tror inte det blir bättre för att man går omkring och påtalar insikten att man kanske inte lyckas och oroar sig för det.

Men så länge man finner en glädje i att tala om framtiden och hur man ska lösa olika saker är det väl inget fel? Och barn är ju en så stor förändring att man inte alls kan föreställa sig hur det blir, och då tycker jag det är bättre att ha pratat lite för mycket än för lite om hur man ska lösa de praktiska sakerna i vardagen.

Sen tycker vi det är roligt båda två, kan liksom inte låta bli... Igår när han skulle göra mat när jag kom hem från jobbet, hade han sökt på nätet efter bra mat för gravida. Inte för att jag är gravid, utan för att se vad som är nyttig och bra mat då, och som säkert kan vara bra att äta redan innan befruktningen.
 
Sv: Böcker

Ja självklart ska man drömma och tänka frammåt, var inte så jag menade. Vill inte ta bort någons glädje över det! Självklart ska man tänka NÄR och inte OM och inte förutsätta att det blir problem.

Har ni dessutom vänner som är ofrivilligt barnlösa så ser man det nog ganska realistiskt.

Är inte så himla duktug på att utrycka mej i skrift tror jag. Dröm på men gör inte som vi (jag...). Slutade med pillen, trodde/hoppades att vara gravid inom x-antal månader så att det skulle passa bra med anställning, f-ledighet makens studier osv,osv... Var den sortens planering jag menade.

Självklart ska man tillåta sig att tänka frammåt och drömma/planera!!! Men kanske i ett större perspektiv än veckor/månader/år som jag gjorde.

Gulligt att även din man engagerar sej i bra mat osv!!! Ni blir säkert jättebra föräldrar när det är dax!!!
 
Sv: Böcker

Jag gillar delar av "Barnaboken" av Anna Wahlgren. Delar, inte allt.

Det jag gillar är hennes syn på barnuppfostran, det känns lite NH på sitt sätt. Hon tar barn och deras känslor på allvar.

Det jag inte gillar är att hon är kompromislös, allvetande (uttalar sig om alkohol/rökning/liggläge för bebis i förhållande till PSD) och att hon inte riktigt räknar fäder som föräldrar. Ibland är hennes metoder rent brutala (5-minutes metoden bla).

Men om man läser med ett kritiskt öga kan man få många jättebra tips!
 
Sv: Böcker

Jag förstår hur du menar, och jag vill även säga att jag är uppriktigt glad för er skull att ni lyckats med barnverkstan! :smirk:

Vi är 30 resp 35 år gamla, har sett och varit med om en del, har en jordnära och realistiskt syn på tillvaron tycker jag. Som sagt har vi vänner som är barnlösa, ett annat par som fått missfall och fått ta bort ena äggstocken, ytterligare ett annat par som höll på ett par år innan de fick första barnet.

Det vi vill är att vara trygga i att vi KAN ta emot ett barn och ge det allt det behöver OM vi skulle bli gravida på första försöket. Då ska det finnas ett varmt och tryggt hus där, en säker och stabil bil, föräldrar med ordnad ekonomi och sund inställning till föräldraskapet. Därtill föräldrar som älskar varandra, ger barnet värme och kärlek och prioriterar familjen först. Så vi vill veta att vi har det där 9 mån efter första försöket OM det skulle behövas... Det är så vi tänker, ingen av oss vill egnetligen börja barnverkstan förrän vi är trygga i att vi har/kan lösa detta. Verkar det ok tycker du? ;)
 
Sv: Böcker

Låter jätteklokt och genomtänkt! :)

Önskar er alla lycka och hoppas att vägen till barn blir smidig!!!
 
Sv: Böcker

"Att få barn - den nakna sanningen", av Jane Symons.
Tar upp lite om det mesta när det gäller hela graviditeten, från att man har testat positivt till en tid efter förlossningen. Har väldigt snygg "stil" och är kul att läsa, men kanske lite mindre "matnyttig" än andra böcker jag har läst.
Mer skämtsam än faktaspäckad.

"Barn de första fem åren"
Nämnde du ju själv...har inte läst mycket i den än, men det känns som man kommer få stor nytta av den.

"Stora boken om barn", av Kristina Hofsten och Lena Lidbeck.
Tar upp lite om mycket denna bok också. Den handlar om att vänta barn, föda barn och barnet under de första sex åren.Rätt omfattande alltså. Har än så länge bara läst delen om att vänta barn (ca 50-55 sidor), så resten vet jag tyvärr inte så mycket om.

"Handbok för gravida - allt din doktor inte berättar", av Vicki Iovine.
Tar också upp allt från det positiva testet till ett tag efter förlossningen.
Är skriven i skämtsam ton, men även en naturlig ton, eftersom hon faktiskt inte bara skriver ren fakta, utan saker som hon och hennes vänninor upplevt själv...sådant som läkare/mammor/pappor/vänninor i berättar om och som man kanske inte alltid kan med att fråga någon om heller.
En av de bästa böckerna jag har läst om graviditeten.


"På smällen - från A till Bebis", av Ann Söderlund och Hannah Rosander.
Känns lite som en svensk variant av "Handbok för gravida". Man tar upp en del fakta och en del självupplevda händelser. Bra, matnyttig. Detta var den sista i raden av böcker jag plöjde mig igenom, så kanske känndes den inte lika spännande eftersom jag redan läst allting 2-4 ggr innan. Men den var snygg och lättläst, även om den såg ut att vara fullmatad av trist text till en början.

"Ett barn blir till", av Lennart Nilsson och Lars Hamberger.
Har du inte sett denna bok tidigare, så se till att leta upp den snarast.
Jag har inte läst den, bara tittat på alla underbara bilder som boken är alldeles fullspäckad av. Fantastisk bok.


"Att föda", av Gudrun Abascal.
Kompisen som jag lånade den av rekommenderade den verkligen och den var toppen. Tog verkligen upp allt man vill veta (och lite till :crazy: ). Matnyttig och lättläst!

Hoppas tipsen kan vara till någon nytta.

// corona
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag gillar de gammla hästböckerna väldigt mycket och undrade om de va nån som hadde nått förslag? Jag letar också efter två böcker...
Svar
10
· Visningar
1 310
Senast: iliedtoday
·
  • Artikel
Hästnyheter Sedan början av året har ett fyrtiotal barn läst och valt ut sina fem favoritböcker. Senare i höst ska en jury med tolvåringar välja ut...
Svar
0
· Visningar
136
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Läste och samlade på böckerna från Johanna Campbell kallad fullblodsserien när jag var liten. Är sugen på att få tag i böckerna igen...
Svar
8
· Visningar
998
Senast: Shixle
·
Kultur Jag läser en hel del böcker, på olika sätt (köpta nya böcker (pocket och inbundna), köpta begagnade böcker, låneböcker från biblioteket...
2
Svar
32
· Visningar
1 629
Senast: Motacilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp