Böcker om barnuppfostran

Status
Stängd för vidare inlägg.
U

ulda

Kan ni tipsa om någon bra bok om barnuppfostran. Jag har tittat lite i handeln, men kan inte hitta någon som verkligen visar vad jag är ute efter.

Viktigt för mig är:

-Det bör vara en legitimerad person (typ) som skrivit boken (gärna barnpsykolog etc). Jag litar inte på självutnämnda nannys.
-Det skall inte vara en bok som bara innehåller exempel på familjesituationer. Jag vill ha raka svar på hur man ska göra i specifika situationer.
-Det ska vara en mycket informativ bok, inte nåt alltför kort och inte för flummigt heller.

Jag tycker att Stora boken om barn har varit jättebra när det handlar om barnets (och graviditetens) utveckling, så jag skulle gärna ha något liknande fast mer om uppfostran och hur man ska hantera olika situationer.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Böcker om barnuppfostran

Tyvärr tror jag inte att det finns...

Jesper Juul, tycker jag är intressant att läsa, det gav mig en hel del aha och tankeställare, även om jag inte håller med om allt.

Anna Wahlgren tycker jag oxå har sina poänger, och även av de så många Nannys...

Men barnuppfostran anser jag är ens eget sunda förnuft och känsla för sitt eget barn. En sak som har fungerat med Elin skulle jag aldrig kunna göra med Fredrik för han fungerar inte på samma sätt, alltså måste jag variera mina sätt att "fostra"

Sen vet jag inte om jag vill kalla det barnuppfostran, snarare vägledning till hur livet fungerar.

En bok till som jag gillar är Barnaliv av Katrina Janouch (?) Den tar upp allt mellan himmel och jord från graviditet till tonåring. Lite rörig kanske men själva "texten" är bra!
 
Sv: Böcker om barnuppfostran

Jag gillar också Jesper Juul! Sedan läste jag i Vi föräldrar om en specifik pedagokik som av det jag läste tilltalde mig väldigt. Sk ata reda på vilken pedagokik det var tills i morgon!
 
Sv: Böcker om barnuppfostran

Mina Manualer har varit Anna Wahlgrens Barnaboken och Peneloppe Leach "Barn första 5 åren".
 
Sv: Böcker om barnuppfostran

För dom allra minsta vet jag inte men när barnen blir lite större så tycker jag då förutom Jesper Juul och Lars H Gustavsson som mer handlar om sätt att vara än snarare hantera. Att förstå helt enkelt.
EQ för föräldrar av John Gottman är självklar i min bokhylla. Även rekommenderad av Lars H Gustavsson.
Har man ett barn som är lite "mer" dvs mer viljestark, mer stormande, mer intensiv och man kan läsa engelska så tycker jag Raising your spirited child är väldigt bra. Där står många exempel och hur man kan lösa det hela på men även få en att fundera på sitt förhållningssätt till barnet i fråga och förståelse varför barnet kanske reagerar som det gör. Det är Mary Sheedy Kurcinka som skrivit boken.
 
Sv: Böcker om barnuppfostran

:bow: "Ditt kompetenta barn" borde ges till alla nyblivna föräldrar som obligatorisk läsning.


Åh, så bra!! Har precis beställt den *längtar*

Annars gillar jag just Peneloppe Leach "Barn första 5 åren" skarp.
Dock vet jag inte hur mycket den skriver om just uppfostran...har inte kommit så långt ännu :D
 
Sv: Böcker om barnuppfostran

Jag har precis läst "Här är jag! Vem är du?" av Jesper Juul.

Det viktigaste jag tagit med mig från den är det att fundera på VARFÖR ett barn reagerar som det gör, och vad som då egentligen är den nödvändiga reaktionen från föräldern/uppfostraren. Får man in det tänket så behöver man inte ha "Om barnet gör si gör du så".
 
Sv: Böcker om barnuppfostran

Jag har precis läst "Här är jag! Vem är du?" av Jesper Juul.

Det viktigaste jag tagit med mig från den är det att fundera på VARFÖR ett barn reagerar som det gör, och vad som då egentligen är den nödvändiga reaktionen från föräldern/uppfostraren. Får man in det tänket så behöver man inte ha "Om barnet gör si gör du så".

Exakt. Jag är rätt bra på varför-tänkandet men inte alltid på vad jag egentligen ska göra för att inte kväva "självet". D.v.s jag kan berömma min dotter mycket och har nu insett att ibland behöver hon mer lyssning och uppmärksamhet utan en massa beröm p.g.a. prestationer.
 
Sv: Böcker om barnuppfostran

En sak i boken som verkligen märktes DIREKT var när nåt av barnen ber om något eller gör något och jag säger ifrån. Jag säger ifrån, motiverar, och möjligtvis upprepar jag (förtydligar motiveringen) EN gång, sen är diskussionen slut. Även om barnet gråter eller tjurar så är det en naturlig reaktion av att bli avvisad (för det är ju en avvisning även om det bara är att man inte får en glass man just då ville ha).

Tidigare försökte jag få barnet att acceptera min motivering och förstå, att tjurandet eller gnället skulle sluta när jag fått igenom vad jag menar, så jag upprepade mig i all oändlighet. Men det behövs inte när jag tänker mig för, och som i ett trollslag blev allt så mycket lugnare!
 
Sv: Böcker om barnuppfostran

*kl*

Typiskt mig, jag startar en tråd men glömmer att kolla av svaren. Nu har jag i alla fall köpt två böcker:

-Knattetimmen (av Malin Alvén & Louise Halling) som dock inte riktigt motsvarade mina förväntningar (köpte den på nätet).

-Växa med ansvar (av Barbara Coloroso) som hittills verkar vara PRECIS vad jag letade efter. Fullpackad med vettiga råd. Visserligen amerikansk och därför lite hårddragande i vissa fall men det är ändå sunda råd. Har kommit ungefär till en tredjedel och hittills kan jag verkligen rekommendera den.
 
Sv: Böcker om barnuppfostran

En sak i boken som verkligen märktes DIREKT var när nåt av barnen ber om något eller gör något och jag säger ifrån. Jag säger ifrån, motiverar, och möjligtvis upprepar jag (förtydligar motiveringen) EN gång, sen är diskussionen slut. Även om barnet gråter eller tjurar så är det en naturlig reaktion av att bli avvisad (för det är ju en avvisning även om det bara är att man inte får en glass man just då ville ha).

Tidigare försökte jag få barnet att acceptera min motivering och förstå, att tjurandet eller gnället skulle sluta när jag fått igenom vad jag menar, så jag upprepade mig i all oändlighet. Men det behövs inte när jag tänker mig för, och som i ett trollslag blev allt så mycket lugnare!

Haha, ja det där var faktiskt min svägerska som lärde mig och jisses så mycket lugnare det blev. :D
 
Sv: Böcker om barnuppfostran

Har läst en bok som jag har för mej hette leva med barn, fick den på mvc, den var himla bra tyckte ajg, skriven av en barnläkare.
Den tar inte upp exakta uppfostringsgrejer men förklarar väldigt mkt ett barns beteende & varför vi inte alltid förstår oss på barn & det kan bli fel när vi försöker uppfostra dem för mkt när de inte alls tänker som vi.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

B
Träning Jag har under många år iaktagit olika sätt att hantera hästar på. Jag har haft turen att träffa många duktiga människor som lärt mig...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 833

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp