Lona

Trådstartare
Kan en häst född med bockhov bli helt ok eller kommer det alltid att påverka benet? Kan den hålla för normal ridning/påfrestning? Hästen jag tänker på är en fyraårig islänning som precis börjat ridas lite smått.
Man ser att hovarna är lite olika fortfarande men det märks inget när hon rör sig.
Jag har försökt läsa på en del men blir lite förvirrad...

Sv: Bockhov

Ingen häst föds med bockhov även om en del fortfarande verkar tro det..

Bockhov är ett secundärt trauma, det primära traumat går alltid att finna i nedre benets bakre strukturer så som väldigt ofta trauma i ytliga/djupa böjsenan, gaffelbanden, ex.

I just detta fall skulle det vara bra om du kunde lägga in lite bilder eftersom det inte alls är säkert att det är bockhov utifrån ras/ålder.

Ok, det var ägaren som sade att hon var född sådan. Hennes mamma hade tydligen också bockhov som föl vilket inte dåvarande ägaren kände till (då hade hon väl inte avlat på henne), hon måste alltså sett ok ut som vuxen.
Skall försöka fixa bilder i morgon!

Jag har ingen erfarenhet men har kontakt med den näst största kallblodsuppfödaren (travare) som menar att de föds till 90% med bockhov. Och ja man kan verka/sko "bort" detta. Köpte ett kallblod som var bockhov från födseln och min hovslagare fixade till detta och det var ingen större inverkan på hästen. Han är inte bockhov idag. Köpte honom som 2-åring och han är 7 år idag.

Jag har ingen erfarenhet men har kontakt med den näst största kallblodsuppfödaren (travare) som menar att de föds till 90% med bockhov. Och ja man kan verka/sko "bort" detta. Köpte ett kallblod som var bockhov från födseln och min hovslagare fixade till detta och det var ingen större inverkan på hästen. Han är inte bockhov idag. Köpte honom som 2-åring och han är 7 år idag.

Det låter som man då mer menar att hästen är född med veka kotor, vilket ju brukar räta till sig vart efter fölen växer och blir starkare i benen. Men det kan ju se lite lustigt ut i början.

Det låter som man då mer menar att hästen är född med veka kotor, vilket ju brukar räta till sig vart efter fölen växer och blir starkare i benen. Men det kan ju se lite lustigt ut i början.

Exakt,jag fick en fölunge för några år sedan som föddes med ,vad min tillkallade hovslagare benämnde som bockhov,det gick ju tillbaka efter några dagar.

Ove Wattle skriver i vilket fall att hästar kan födas med bockhov, då böjsenekontraktur på bara djupa böjsenan!
PL

Senast ändrad:

Ove Wattle skriver i vilket fall att hästar kan födas med bockhov, då böjsenekontraktur på bara djupa böjsenan!
PL

Läs om eller ännu bättre prata med honom för att förstå skillnaden på bockhov uppkommet av trauma eller föl födda med extension.

Som du säkert känner till kan även föl födas med flexion,valgus,varus och helt beroende av vilken felställning detta föl föds med så gäller det att fölet dom första två/tre veckorna få möjlighet till helt individuell anpassning när det gäller vila/motion för att det senare inte ska leda till ytterligare obalans i tillväxten mellan skelett och muskel/senapparatur.

Som någon skrivit så är det rätt att så högt upp som 90% av alla kallblod föds med extension. Samma extremt höga siffra på fullblodsaven går att ta del av fast för dessa föl är det flexion.

Så om vi nu ska tala om nyfödda föl där inget yttre trauma skett så kan bara föl födas med fyra förutsättningar, och bockhov finns inte med som ett femte alternativ.

Kan det inte vara så att kunskapen är lite tunn, så bockhov blandas ihop med senkontraktur (flexsion)?
Att hoven förändrar sig till att bli en "bockhov" är ju ett följdproblem om man inte får ordning på kontrakturen.

*Delvis KL*
Hmm, jag får ta och prata med ägaren igen om hur det ligger till, av någon anledning så har vi inte pratat så mycket om just detta. Som jag har förstått det så var hästen sådan när hon föddes, att det inte har skett något trauma, så då kanske bockhov är fel benämning?
Skall även prata med hovslagaren och höra vad han har att säga.
Hann inte ta bilder idag, skall försöka i morgon.

Liknande trådar

Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
11
· Visningar
1 072
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 066
Senast: fio
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 744
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 210
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka